Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten ihmeessä jotkut eivät imetä lastaan?

Vierailija
18.02.2018 |

Rintaruokinta on ainut turvallinen tapa antaa lapselle ravintoa kunnes alkaa syömään kiinteää ruokaa. Ei tulisi edes mieleen juottaa jotain myrkkysekoituksia omalle lapselle.

Kommentit (70)

Vierailija
61/70 |
18.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minun itsekäs äitini ei viitsinyt imettää minua 70-luvulla. Ulkonäkösyyt jne. Minulla on useampi autoimmuunisairaus ja sairastan paljon muutenkin, esim joka pöpö tarttuu.

Omat lapseni imetin vuoden ikään asti. Terveitä ovat eikä yhtään perussairautta (omani puhkesivat jo lapsena/nuorena).

No, äitini kohteli muutenkin huonosti (ravinto/hygienia/ei viety lääkäriin) joten en tiedä mikä oli imettämättömyyden syytä, mutta itse uskon että imetys suojaa sairauksilta.

Mun äitini taas imetti mua vuoden ikäiseksi niin ikään 70-luvulla. Kannan laskutavasta riippuen kolmea tai neljää autoimmuunisairautta. Omani (17) on perusterve pullovauva. Hänen imetysyrityksensä kaatuivat vastenmielisyyden, inhon ja raivon tunteisiin. Lopetin, kun vielä pidin vauvasta. Mielenkiintoista lukea nyt vuosien jälkeen, että syy saattaa olla hormonaalinen (d-mer).

Vierailija
62/70 |
18.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun syyni olla imettämättä oli lapsen suulakihalkio. Silloin se ei vaan onnistu.

Tämä jätti surun ja jonkinlaiset jäljet onnistumiskokemukseen äitinä ja naisena vaikka tiedän ettei vika ollut kuin olosuhteissa. Korvikkeella kasvoi hyvin.

Jos meille vielä joskus tulee vauva niin toivon että imetys olisi mahdollista ja onnistuisi. Haluaisin kovasti kokea sen.

Minulla ei imetys onnistunut mutta se ei kolauttanut minun arvoani äitinä tai naisena. Se että lutkuttaako lapsi rintaa vai ei ei määritä minua ollenkaan. Lisäksi loistavaa oli että mies pystyi ruokkimaan lapsen ilman että piti huolehtia pumppaamisesta.

En ole tuo jolle vastasit, mutta näin ohiksena kolme lasta täysimettäneeltä; Rinnan lutkutus ei ole määritellyt minuakaan, mutta on ollut loistavaa, kun on saanut syödä herkkuja navan täyteen ja pötköttää ihanan vauvan kanssa sohvalla ja silti vain laihtunut.

Samaa tein minäkin lapseni kanssa joka on korvikeruokittu ja silti paino putosi kohisten. Lisäksi minun ei tarvinut huolehtia riittääkö maito, siitä että syömiseni aiheuttaa mahavaivoja vauvalle, rintatulehduksista, imetysvaatteista, maidon karkaamisesta vaatteille, pumppaamisesta ja siitä mitä lapsi syö jos joudun olemaan erossa, julkiimettämisestä, isä sai osallistua hauva ruokintaan ja minä sain ottaa hyvällä omatunnolla lasillisen viiniä ruuan kanssa ja käydä myös omissa menoissa esim. Salilla. Ainoa mitä piti tehdä on ostaa korvike, pestä pullot ja steriloida ne.

En tunnista noita imetyshankaluuksia, helpompi se tissi on ollut vetää esiin kuin lämmitellä pulloja ja huolehtia niiden hygieniasta ja onko korviketta riittävästi mukana. Rinnasta tulee se mitä vauva syö. Lisäksi on ilmaista! Jos kävin omissa menoissa, pumppasin vauvalle eväät kotiin. Imettäjä saa juoda viinilasillisen, maidon promillet on sama kuin veren, niillä et mitenkään saa vauvaa känniin. Toki vauvan käsittely viinipullollisen jälkeen ei ole turvallista ja siksi alkoholia vältetään.

Se känni ei ole se mikä aiheuttaa vaurioita. Se on se alkoholi ylipäätään.

Linkkaa tutkimus, niin tajuan. Jostain syystä terveydenhuolto kertoo että kyse on vauvan hoitamisen turvallisuustekijöistä, ja sen vuoksi alkoholirajat koskevat myös korviketta antavia äitiä. Ja isejä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/70 |
18.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun syyni olla imettämättä oli lapsen suulakihalkio. Silloin se ei vaan onnistu.

Tämä jätti surun ja jonkinlaiset jäljet onnistumiskokemukseen äitinä ja naisena vaikka tiedän ettei vika ollut kuin olosuhteissa. Korvikkeella kasvoi hyvin.

Jos meille vielä joskus tulee vauva niin toivon että imetys olisi mahdollista ja onnistuisi. Haluaisin kovasti kokea sen.

Minulla ei imetys onnistunut mutta se ei kolauttanut minun arvoani äitinä tai naisena. Se että lutkuttaako lapsi rintaa vai ei ei määritä minua ollenkaan. Lisäksi loistavaa oli että mies pystyi ruokkimaan lapsen ilman että piti huolehtia pumppaamisesta.

En ole tuo jolle vastasit, mutta näin ohiksena kolme lasta täysimettäneeltä; Rinnan lutkutus ei ole määritellyt minuakaan, mutta on ollut loistavaa, kun on saanut syödä herkkuja navan täyteen ja pötköttää ihanan vauvan kanssa sohvalla ja silti vain laihtunut.

Samaa tein minäkin lapseni kanssa joka on korvikeruokittu ja silti paino putosi kohisten. Lisäksi minun ei tarvinut huolehtia riittääkö maito, siitä että syömiseni aiheuttaa mahavaivoja vauvalle, rintatulehduksista, imetysvaatteista, maidon karkaamisesta vaatteille, pumppaamisesta ja siitä mitä lapsi syö jos joudun olemaan erossa, julkiimettämisestä, isä sai osallistua hauva ruokintaan ja minä sain ottaa hyvällä omatunnolla lasillisen viiniä ruuan kanssa ja käydä myös omissa menoissa esim. Salilla. Ainoa mitä piti tehdä on ostaa korvike, pestä pullot ja steriloida ne.

En tunnista noita imetyshankaluuksia, helpompi se tissi on ollut vetää esiin kuin lämmitellä pulloja ja huolehtia niiden hygieniasta ja onko korviketta riittävästi mukana. Rinnasta tulee se mitä vauva syö. Lisäksi on ilmaista! Jos kävin omissa menoissa, pumppasin vauvalle eväät kotiin. Imettäjä saa juoda viinilasillisen, maidon promillet on sama kuin veren, niillä et mitenkään saa vauvaa känniin. Toki vauvan käsittely viinipullollisen jälkeen ei ole turvallista ja siksi alkoholia vältetään.

Linkkaa tutkimus, niin tajuan. Jostain syystä terveydenhuolto kertoo että kyse on vauvan hoitamisen turvallisuustekijöistä, ja sen vuoksi alkoholirajat koskevat myös korviketta antavia äitiä. Ja isejä.

Käytä maalaisjärkeä. Alkoholi ei ole terveellistä aikuiselle niin miten luulet että pienen keho siitä tykkää?

Vierailija
64/70 |
18.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Käytä maalaisjärkeä. Alkoholi ei ole terveellistä aikuiselle niin miten luulet että pienen keho siitä tykkää?

Ainakaan pienen keho ei tykkää, jos hoitaja maistissaan pudottaa hänet. Joten vauvasta vastuussa oleva ihminen ei juo, imetti tai ei.

Vierailija
65/70 |
18.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Järkeähän juuri käytän. Ota itse selvää, mikä määrä alkoholia erittyy maitoon, tästä on ollut vanhaa tietoa. Mitään ”huonoa” maitoa ei tarvitse viinilasillisen jälkeen pumpata viemäriin. Imettäjä saa ottaa monia lääkkeitäkin, sille häviävän pieni määrä maidossa ei kuitenkaan kumoa niitä äidinmaidon hyviä puolia. Joskus tietenkin äidin lääkitys estää imetyksen.

Keskustelussa imetuksen ”hankaluuksien” luettelijat: yrittäkää ymmärtää, että asiallisella ja oikeaan aikaan annetulla imetystuella suurin osa noista huolista ja vaivoista jäisi pois. Imetyksen ei kuulu sattua. Siksipä onkin surkeaa, että osa imetyshalukkaista äideistä jää yksin ongelmiensa kanssa. Apua on saatavilla, esim imetys.fi. Huonona puolena en pitäisi sitä, että joutuu tai voi ostaa imetysvaatteen....

Vierailija
66/70 |
18.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tätäkin ketjua lukiessa tulee yks kysymys mieleen; miksi äiti on toisen äidin vihollinen? Eikö me äidit voitais joskus vetää yhtä köyttä eikä heti hyökätä ja aiheuttaa mielipahaa toiselle.

Mä olen imettänyt enempi vähempi kaikki neljä lastani, mutta ei siltikään tulisi mieleen alkaa huutelemaan/haukkumaan niitä ketkä korviketta antavat. Tunnenko itseni jotenkin paremmaksi äidiksi kun olen ruokkinut lapseni tissillä? En.

Samaa mieltä. Silti haluan, että keskustellaan myös faktoista (joiden puutteeseen suurimmalla osalla imetys epäonnistuu). Korvikkeella lastaan ruokkiva ei ole missään nimessä huono, pitäähän lapsen ruokaa saada! Vika on lähes aina ammattitaidottomassa terveydenhoidon henkilökunnassa.

Vierailija
67/70 |
18.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska lääkityksen vuoksi en voinut. Ajattelin, että lienee parempi sitten antaa myrkkysekoitetta, mitä korvikkeeksikin kutsutaan.

Vierailija
68/70 |
18.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tiedätkö kuinka tuo loukkaa esim.minua joka ei pystynyt imettämään?

Voisinpa melkein lyödä vetoa, että ap ei ole imettänyt senkään vertaa kuin sinä.

Vierailija
69/70 |
18.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei tuo linkattukaan tutkimus todista, että korvike olisi yhtä hyvää kuin äidinmaito.

Ei todista ihmisten hokeminen että äidinmaito on parempaa kuin korvike että se on. Suurin osa äideistä syö ja juo niin epäterveellisesti että heidän maito on täyttä moskaa. Nykyajan korvikkeet on loistavia. Ja tämän sanoi ihan lasta lääkärikin. Jostain syystä vaan imettävät tahtovat kiillottaa kruunuaan sillä imetyksellä.

Lääkäreillä ei valitettavasti ole minkäänlaista koulutusta imetysasioiden suhteen. Eikä suurinta osaa kiinnosta käydä täydentämässä osaamistaan koulutuksessa. Äidinmaitokorvikkeessa on jotain 25 vitamiinia ja hivenainetta. Äidinmaidossa yli 300 vitamiinia, hivenainetta, vasta-aineita ja aminohappoja.

Läl läl niille, jotka ei imettänyt😆

Ei väliä onko lapseni imetetty vai ei mutta ainakin on kasvatettu paremmassa ympäristössä kuin sinun.

Vierailija
70/70 |
18.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan sama miten vauvansa ruokkii, mutta ette te korvikemammatkaan kovin hyvää kuvaa anna jos väittää että suurin osa äideistä syö huonosti, joten imettäjien maito on surkeaa. Että ihanko tosissaan suurin osa äideistä/naisista söisi huonosti. Höpsistä. Suurempi prosentti pitkään imettäjistä on korkeastikoulutettuja, jotka myös syövät usein terveellisemmin kuin muu väestö.