Totuus yh-äideistä
Mies kuvittelee olevansa joku sankari kun maksaa minimi elatuksen, saattaa ottaa lapsen _hoitoon_ kerran pari kuukaudessa jos sitäkään ja silloinkin hän on niin hyyyvä isä kun osallistuu lapsen kasvatukseen. Kuvittelee että äiti törsää elatukset itseensä kun elatus riitä edes lapsen hoitoon ja äiti tulee aina kuluttamaan enemmän rahaa lapseen. Äiti tulee olemaan päävastuussa lapsesta vuosikymmeniä.
Respektiä teille yh-äideille joiden lapsen isän just kuvailin. Oma isäni oli just tuollainen tapaus ja edelleen hyvin ristiriitainen suhde isään kun miten hän muka mun isä on ollut muutakun siittiöt tuonut kehiin.
Ps. Sama pätee myös jos tilanne toisin päin että isä on se pääsijainen hoitaja.
Että vituttaa. Saa nähdä tuleeko ikinä lapsia hankkimaan kun jää varmaan yksin vastuuseen vaikka vanhempia on kaksi....
Kommentit (41)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hankin lapsen yksin. En sen takia, että olisin pelännyt kuvaamasi tilannetta vaan muista syistä, mutta voin sanoa, että kun on valinnut yksinhuoltajuuden vapaaehtoisesti, monet asiat ovat paljon helpompia kun lapsen isä ei ole kuvioissa ollenkaan. Eipä tarvitse riidellä kenenkään kanssa rahasta eikä muustakaan. Ja jos joku mies tulee joskus elämääni, katson tarkkaan, minkälainen kaveri se on ja pidän meidän raha-asiat erillään.
Hyvä! Naisten pitäisi tehdä enemmän lapsia yksin, niin ei ole sitä mieslasta lisätaakkana. Naiset pystyy mihin vaan, kun ei ole miehet hidastamassa!
Valittamaan ne ainakin pystyy. Yh:t ovat siinä erityisen hyviä.
No niin no.
Maksan etävanhempana alakoululaisen elatuksesta yhteensä noin 400€ kuussa, sisältäen elatusmaksu ja puolet harrastuskuluista.
Tapaan lasta useamman kerran viikossa ja joka toinen viikonloppu on yökylässä.
33N kirjoitti:
Laskin joskusn lasten kanssa yksin ollessa, että kolmen päiväkoti-ikäisen lapsen vaatetukseen meni vuotta kohti noin 2000e vaikka käytin aina ensisijaisesti kirppareita ja uudet alesta.
Ruokakustannukset n. 5000e/vuosi.
Asunto oli kaupungin vuokra-asunto edullisuuden vuoksi, vuokra 920e/kk.
Tässä summassa ei ole mitään harrastus- tai lasten vapaa-ajan kuluja, lääkityksiä tms. Eksä ei ole osallistunut mihinkään kustannukseen kertaakaan eropäivän jälkeen.Tein töitä niin paljon kuin sain siivoojana, ja nettopalkkani olo n. 900e/kk. Elareita eksä ei maksanut koskaan senttiäkään, ja ekan kahden vuoden jälkeen aloin onneksi saamaan kelasta minimiä. Asumistukeakin sain onneksi 550e/kk. Ja sen kuuluisan lapsilisän yh-korotuksella 490e.
Lisäksi lyhensin lainaa autosta 250e/kk, auto oli välttämätön työssäkäynnin ja lasten kuljettamisen vuoksi. Bensakuluja oli n. 150e/kk.Muistelen, että ihan kaikki tulot siis nettona olivat n. 2200e/kk, josta n. 1320 meni asuntoon ja kulkemiseen.
Muussa yhteydessä tapaamani asianajaja ihmetteli suuresti, miten ikinä tulin toimeen noilla tuloilla ja elatusvelvollisuudella.
Samoin kerran ylinopeussakkoja kirjoittamassa ollut poliisi meni aivan hiljaiseksi kun katsoi tulotietojani.Samaan aikaan kuljetin lapset säännöllisesti isälleen, vein viikonlopun ruuat mennessä, vein sinne säännöllisesti uudet varavaatteet, hammasharjat, lakanat..
Eksäni tienasi siihen aikaan nettona 1800e/kk. Hän oli sitä mieltä, että minun olisi pitänyt antaa puolet lapsilisistä hänelle, koska hänellä on oikeus siihen..
Anteeksi mutta pakko kommentoida vaikka ot. Sait siis tukia nauttimalla 2200€/kk? Upeaa. Täyspäivätöistä kun itse saan kahden lapsen äitinä nettona 1700€, eikä tukia tipu mistään. Siivoojan palkkasi kun tuskin oli kokoaikaisen palkka... no, näin meitä kannustetaan työntekoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hankin lapsen yksin. En sen takia, että olisin pelännyt kuvaamasi tilannetta vaan muista syistä, mutta voin sanoa, että kun on valinnut yksinhuoltajuuden vapaaehtoisesti, monet asiat ovat paljon helpompia kun lapsen isä ei ole kuvioissa ollenkaan. Eipä tarvitse riidellä kenenkään kanssa rahasta eikä muustakaan. Ja jos joku mies tulee joskus elämääni, katson tarkkaan, minkälainen kaveri se on ja pidän meidän raha-asiat erillään.
Hyvä! Naisten pitäisi tehdä enemmän lapsia yksin, niin ei ole sitä mieslasta lisätaakkana. Naiset pystyy mihin vaan, kun ei ole miehet hidastamassa!
Tämä on kyllä mysteeri. Missä tuota yksinhuoltajien valitusta voi nähdä tai kuulla? Voisitko linkata? Nimittäin itse en ole siihen törmännyt, sisukkaasti painavat eteenpäin lasten hyväksi valittamatta. Toki aina löytyy jotain mielenterveysongelmaisia jotka valittavat kaikesta mutta yleensä yksinhuoltajalla ei ole varaa romahtaa.
uskomattoman kirjoitti:
Kuvitellaanpa 2 lapsen yh. Lapsilisät + yh- korotukset yht 306,32 euroa. Elatusmaksu tai tuki yht 312,78 euroa, eli nyt on kasassa 619.10 euroa lapsille kuukaudeksi. Toki se elatusmaksu on vain etävanhemman osuus, eli yh laittaa lapsiinsa saman summan, eli 312,78 euroa omista tuloistaan (palkka tai tt-korvaus ). Nyt on kahden lapsen tarpeita varten kasassa jo 931,88 euroa kuukaudessa. Vielä ei ole yh joutunut pulittamaan euroakaan enempää kuin etä. Mahdollisesti yh saa vielä lisäksi korotusta asumistukeen tai työttömyyskorvaukseen lasten vuoksi, jopa parisen sataa yhteensä. Ja vieläkään ei ole yh joutunut laittamaan lapsiin rahaa omistaan tuskin edes sitä elaria vastaavaa määrää kuin etä, jolta se peritään väkisin. Miten paljon yhtä lasta varten pitää olla massia, että saa elämän perustarpeet hankittua? Jos minimissään melkein 500 eur/muksu on yhn riistoa?
Heti alkuun lapsilisät on liikaa joten varmaan on muutkin. Asumistukeen ei ainakaan saa myöntää yh-lisää vaan se katsotaan vuokran ja tulojen mukaan.
Ei taida näissä laskelmissa siis olla mitään totuutta.
Vierailija kirjoitti:
33N kirjoitti:
Laskin joskusn lasten kanssa yksin ollessa, että kolmen päiväkoti-ikäisen lapsen vaatetukseen meni vuotta kohti noin 2000e vaikka käytin aina ensisijaisesti kirppareita ja uudet alesta.
Tässä summassa ei ole mitään harrastus- tai lasten vapaa-ajan kuluja, lääkityksiä tms. Eksä ei ole osallistunut mihinkään kustannukseen kertaakaan eropäivän jälkeen.Tein töitä niin paljon kuin sain siivoojana, ja nettopalkkani olo n. 900e/kk. Elareita eksä ei maksanut koskaan senttiäkään, ja ekan kahden vuoden jälkeen aloin onneksi saamaan kelasta minimiä. Asumistukeakin sain onneksi 550e/kk. Ja sen kuuluisan lapsilisän yh-korotuksella 490e.
Lisäksi lyhensin lainaa autosta 250e/kk, auto oli välttämätön työssäkäynnin ja lasten kuljettamisen vuoksi. Bensakuluja oli n. 150e/kk.Muistelen, että ihan kaikki tulot siis nettona olivat n. 2200e/kk, josta n. 1320 meni asuntoon ja kulkemiseen.
Muussa yhteydessä tapaamani asianajaja ihmetteli suuresti, miten ikinä tulin toimeen noilla tuloilla ja elatusvelvollisuudella.
Samoin kerran ylinopeussakkoja kirjoittamassa ollut poliisi meni aivan hiljaiseksi kun katsoi tulotietojani.Samaan aikaan kuljetin lapset säännöllisesti isälleen, vein viikonlopun ruuat mennessä, vein sinne säännöllisesti uudet varavaatteet, hammasharjat, lakanat..
Eksäni tienasi siihen aikaan nettona 1800e/kk. Hän oli sitä mieltä, että minun olisi pitänyt antaa puolet lapsilisistä hänelle, koska hänellä on oikeus siihen..
Anteeksi mutta pakko kommentoida vaikka ot. Sait siis tukia nauttimalla 2200€/kk? Upeaa. Täyspäivätöistä kun itse saan kahden lapsen äitinä nettona 1700€, eikä tukia tipu mistään. Siivoojan palkkasi kun tuskin oli kokoaikaisen palkka... no, näin meitä kannustetaan työntekoon.
Et saa lapsilisiä eikä lasten isä osallistu heidän elatukseensa? Miten kamalaa!
Vierailija kirjoitti:
Ole hiljaa AP. Sinulla on isä. Minä olisin kiitollinen, jos minulla olisi ollut edes joka toinen viikonloppu.
Vielä lisätäkseni: Ajattele esim. minua: olen nähnyt isäni kerran. Hän tietää olemassa olostani, mutta häntä ei kiinnosta. En ole koskaan saanut häneltä: synttäri lahjaa/onnitteluja, Joulu lahjaa/onnitteluja. En mitään. En yhtikäs mitään..
Voin jakaa ihan kokemuksen antamaa tietoa: kyllä ei minkäänlaista suhdetta isään on paljon, paljon parempi tilanne kuin monilla meillä joiden elämässä isä oli läsnä. Ole onnellinen kun et edes tajua miten hirveitä voivat olla.
Jos minä saisin muuttaa yhden asian elämässäni, isäni olisi kuollut kun olin 4-6. Monella ihmisellä olisi asiat todella paljon paremmin. Isä mukaanlukien.
Vierailija kirjoitti:
33N kirjoitti:
Miten sinä noin huonoa palkkaa saat? Olen yh ja saan puolipäivähommista bruttona tuon verran. Ja kun alan kohta tehdä kokopäivähommia, palkka tuplaantuu ja saan edelleen lapsilisät, yh-korotukset ja elatusmaksut lapsen isältä ( minimin, puolet harrastuskuluista ja puolet lukiokuluista)
Enemmän ne perheelliset valittaa...Kun on mies joka ei osallistu tai vaimo joka lihoo...
Vierailija kirjoitti:
Meille tuli ero kun poika oli 5, vaikka ollaan hyvissä väleissä niin mies kuvittelee vieläkin, että mä ostelen alusvaatteita elareilla. Mä käyn töissä ja mulla on kyllä ihan omat rahat, mutta teinipoika kuluttaa kyllä ihan hirveesti ruokaan, vaatteisiin ja harrastuksiin.... ja niihin ne elarit menee, eikä tosiaankaan riitä edes puoliin kuluihin...
Outo käsitys, ettei eron jälkeen tarvitsisi maksaa lapsen kuluja vaan lähivanhempi kustantaisi kaiken.
Maksetaanhan sitä suhteessakin. Itsekkyyden huippu.
Vierailija kirjoitti:
uskomattoman kirjoitti:
Kuvitellaanpa 2 lapsen yh. Lapsilisät + yh- korotukset yht 306,32 euroa. Elatusmaksu tai tuki yht 312,78 euroa, eli nyt on kasassa 619.10 euroa lapsille kuukaudeksi. Toki se elatusmaksu on vain etävanhemman osuus, eli yh laittaa lapsiinsa saman summan, eli 312,78 euroa omista tuloistaan (palkka tai tt-korvaus ). Nyt on kahden lapsen tarpeita varten kasassa jo 931,88 euroa kuukaudessa. Vielä ei ole yh joutunut pulittamaan euroakaan enempää kuin etä. Mahdollisesti yh saa vielä lisäksi korotusta asumistukeen tai työttömyyskorvaukseen lasten vuoksi, jopa parisen sataa yhteensä. Ja vieläkään ei ole yh joutunut laittamaan lapsiin rahaa omistaan tuskin edes sitä elaria vastaavaa määrää kuin etä, jolta se peritään väkisin. Miten paljon yhtä lasta varten pitää olla massia, että saa elämän perustarpeet hankittua? Jos minimissään melkein 500 eur/muksu on yhn riistoa?
Heti alkuun lapsilisät on liikaa joten varmaan on muutkin. Asumistukeen ei ainakaan saa myöntää yh-lisää vaan se katsotaan vuokran ja tulojen mukaan.
Ei taida näissä laskelmissa siis olla mitään totuutta.
Otetaanpa kaksi Espoolaista teiniä jotka harrastavat, asuvat lämmitetyssä asunnossa, syövät, käyttävät puhelinta, kulkevat bussilla koulussa ja käyvät ulkona kavereiden kanssa.
Asuminen 170
Bussilippu 27
Ruoka 150
Puhelin 20
Kuukausiraha 50
Harrastukset 100
Vaatteet ja kengät 50
Lisäksi kaikki muut menot.
Mitä otat tuosta pois?
Ex rutisi jatkuvasti, kuinka olen vampyyri ja edelleen kuppaan hänen rahansa, kun saan niin isot elarit. Sain siis 50€ yli minimin. On kuulema varaa humputella yms.
Totuus oli hieman toinen ja heitinkin laskelman hänelle kesken erään valitusvirren. Puolet kaikista lapsen kuluista ylitti reilusti hänen maksamat elarit. Ei ole enää valittanut.
Vierailija kirjoitti:
No niin no.
Maksan etävanhempana alakoululaisen elatuksesta yhteensä noin 400€ kuussa, sisältäen elatusmaksu ja puolet harrastuskuluista.
Tapaan lasta useamman kerran viikossa ja joka toinen viikonloppu on yökylässä.
Sinä oletkin hoitanut velvollisuutesi niin kuin kuuluu.
Saman rahan saa menemään ihan ydinperheessä, mutta silloin sitä ei ajattele samalla tavalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä en valittanut mistään, koska yh:ksi PÄÄSY oli täysi helpotus.
röyhkeys kirjoitti:
+ yh-huoltajakorotukset kaikkiin tukiin. Kyllä se yh saa todella monta sataa euroa rahaa jo yhdenkin lapsen elatukseen. Jos useampi lapsi, lapsilisät ja elarit kasvavat reippaasti. Ihanko tosissaan yh väittää laittavansa omistaan vielä lisäksi saman verran lapseen? (Palkka, ttkorvaus ) . Aika härskiä haukkua aina kovaan ääneen sitä etävanhempaa. Joka maksaa ilman yh tukia sen kämpänkin, jossa lasta tapaa. Ja maksaa ilman tukia ja yh korotuksia lapsen menot + ruuat, kun lasta tapaa. Näitä menoja ei suinkaan vähennetä sen yhn tuista.
Mitkä helvetin yksinhuoltajakorotukset kaikkiin tukiin? Lapsilisissä tämmöinen on, ei missään muussa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä on kyllä mysteeri. Missä tuota yksinhuoltajien valitusta voi nähdä tai kuulla? Voisitko linkata? Nimittäin itse en ole siihen törmännyt, sisukkaasti painavat eteenpäin lasten hyväksi valittamatta. Toki aina löytyy jotain mielenterveysongelmaisia jotka valittavat kaikesta mutta yleensä yksinhuoltajalla ei ole varaa romahtaa.
No laita tuo Lue ääneen -toiminta päälle vaikka tämän ketjun alusta, niin kuulet.
Vierailija kirjoitti:
33N kirjoitti:
Laskitko sen palkan lisäksi ne elarit ja lapsilisän yh -korotuksella? Etkö saa asumistukea? Asutko omistusasunnossa?
Minulla oli työajat asiakkaista vaihdellen klo 7-17 välillä. Olin siis valmiudessa sen koko päivän. Palkkaa tuli vain asiakkaalla olosta ja ajomatkasta. Työnantajani myös hyödynsi härskisti riippuvuuttani työstä ja jouduin usein lähtrmään päivän päätteeksi tai viikonloppuna hälytysvuoroihin. Kävin myös messuilla edustamassa ja hoidin vapaa-ajalla asiakaspalvelua. Jos lapseni sairastuivat (mitä tapahtui usein) jouduin itse siirtämään ajat adiakkaiden kanssa toisille päiville. Usein se oli mahdotonta, joten ajoin äitini luo 50km päähän aamulla ennen seitsemää viemään sairaat lapset jotta pääsin päiväksi töihin.
Vieläkö olet kateellinen?
Paloin totaalisen loppuun ja menetin elämäniloni pitkäksi aikaa vielä työsuhteesta lähdettyäni.
Montako omakotitaloa siivoaisit itse päivässä 8.75e bruttotuntipalkalla? Minä siivosin yleensä kolme, ja muutamat rappukäytävät päälle. Siihen päälle tuo yrittäjäluonteinen vastuu ja velvollisuudet.
Älytöntä miten yh äitien saamista tuista jaksetaan vouhkata! Ei nyt hitto vie jokainen yh ole pitkäaikaistyötön ja köyhä. Itse en saa pennin jeesusta sieltä kuuluisalta "soskun luukulta", mihin aina vedotaan, tai kelasta tai mistään muualtakaan ylimääräistä. Tasan minimi elarit kelan kautta joka korotuksineen päivineen n.145€.
Minkä helvetin takia äidistä tulee mielikuvissa heti saamaton vellihousu ja luuseri, jos äijä päättääkin lähteä maailmalle? Mä olen hoitanut lapsen yksin, käyn töissä ja tulen hoitamaankin kaikki lapseen liittyvät asiat yksin. Nyt ja jatkossa. Miettikääpä ihan tosiaan hetki kannattaako tuosta reilu satasesta kuussa olla kateellinen.
Ei yh=yhteiskunnan elätti.
Ja eipä ydinperhekkään suomen maassa lapsilisällä rikastu, miksi sitten mystisesti yh?
Ole hiljaa AP. Sinulla on isä. Minä olisin kiitollinen, jos minulla olisi ollut edes joka toinen viikonloppu.
Vielä lisätäkseni: Ajattele esim. minua: olen nähnyt isäni kerran. Hän tietää olemassa olostani, mutta häntä ei kiinnosta. En ole koskaan saanut häneltä: synttäri lahjaa/onnitteluja, Joulu lahjaa/onnitteluja. En mitään. En yhtikäs mitään..