Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Totuus yh-äideistä

Vierailija
18.02.2018 |

Mies kuvittelee olevansa joku sankari kun maksaa minimi elatuksen, saattaa ottaa lapsen _hoitoon_ kerran pari kuukaudessa jos sitäkään ja silloinkin hän on niin hyyyvä isä kun osallistuu lapsen kasvatukseen. Kuvittelee että äiti törsää elatukset itseensä kun elatus riitä edes lapsen hoitoon ja äiti tulee aina kuluttamaan enemmän rahaa lapseen. Äiti tulee olemaan päävastuussa lapsesta vuosikymmeniä.

Respektiä teille yh-äideille joiden lapsen isän just kuvailin. Oma isäni oli just tuollainen tapaus ja edelleen hyvin ristiriitainen suhde isään kun miten hän muka mun isä on ollut muutakun siittiöt tuonut kehiin.

Ps. Sama pätee myös jos tilanne toisin päin että isä on se pääsijainen hoitaja.

Että vituttaa. Saa nähdä tuleeko ikinä lapsia hankkimaan kun jää varmaan yksin vastuuseen vaikka vanhempia on kaksi....

Kommentit (41)

Vierailija
1/41 |
18.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Veit sanat suustani!

Vierailija
2/41 |
18.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mies kuvittelee olevansa joku sankari kun maksaa minimi elatuksen, saattaa ottaa lapsen _hoitoon_ kerran pari kuukaudessa jos sitäkään ja silloinkin hän on niin hyyyvä isä kun osallistuu lapsen kasvatukseen. Kuvittelee että äiti törsää elatukset itseensä kun elatus riitä edes lapsen hoitoon ja äiti tulee aina kuluttamaan enemmän rahaa lapseen. Äiti tulee olemaan päävastuussa lapsesta vuosikymmeniä.

Respektiä teille yh-äideille joiden lapsen isän just kuvailin. Oma isäni oli just tuollainen tapaus ja edelleen hyvin ristiriitainen suhde isään kun miten hän muka mun isä on ollut muutakun siittiöt tuonut kehiin.

Että vituttaa. Saa nähdä tuleeko ikinä lapsia hankkimaan kun jää varmaan yksin vastuuseen vaikka vanhempia on kaksi....

Hankin lapsen yksin. En sen takia, että olisin pelännyt kuvaamasi tilannetta vaan muista syistä, mutta voin sanoa, että kun on valinnut yksinhuoltajuuden vapaaehtoisesti, monet asiat ovat paljon helpompia kun lapsen isä ei ole kuvioissa ollenkaan. Eipä tarvitse riidellä kenenkään kanssa rahasta eikä muustakaan. Ja jos joku mies tulee joskus elämääni, katson tarkkaan, minkälainen kaveri se on ja pidän meidän raha-asiat erillään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/41 |
18.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hankin lapsen yksin. En sen takia, että olisin pelännyt kuvaamasi tilannetta vaan muista syistä, mutta voin sanoa, että kun on valinnut yksinhuoltajuuden vapaaehtoisesti, monet asiat ovat paljon helpompia kun lapsen isä ei ole kuvioissa ollenkaan. Eipä tarvitse riidellä kenenkään kanssa rahasta eikä muustakaan. Ja jos joku mies tulee joskus elämääni, katson tarkkaan, minkälainen kaveri se on ja pidän meidän raha-asiat erillään.

Kuulostaa hyvältä! Jääpi draamat pois ja ei tuu just tota paskamaista asettelua minkä kuvailin.

Ap

Vierailija
4/41 |
18.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meille tuli ero kun poika oli 5, vaikka ollaan hyvissä väleissä niin mies kuvittelee vieläkin, että mä ostelen alusvaatteita elareilla. Mä käyn töissä ja mulla on kyllä ihan omat rahat, mutta teinipoika kuluttaa kyllä ihan hirveesti ruokaan, vaatteisiin ja harrastuksiin.... ja niihin ne elarit menee, eikä tosiaankaan riitä edes puoliin kuluihin...

Vierailija
5/41 |
18.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meille tuli ero kun poika oli 5, vaikka ollaan hyvissä väleissä niin mies kuvittelee vieläkin, että mä ostelen alusvaatteita elareilla. Mä käyn töissä ja mulla on kyllä ihan omat rahat, mutta teinipoika kuluttaa kyllä ihan hirveesti ruokaan, vaatteisiin ja harrastuksiin.... ja niihin ne elarit menee, eikä tosiaankaan riitä edes puoliin kuluihin...

Just tämä! Huoh

Avautukaa muutkin kiitos

Vierailija
6/41 |
18.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan omaa syytähän tuo on

Vierailija
7/41 |
18.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

JOKAINEN yh-äiti jonka tunnen käyttää elarit nimenomaan itseensä. Sitten hirveä itku kun rahat ei riitä ja pitäisi saada isältä enemmän. Saako isä puolet lapsilisästä?? Häh?? No ei saa.

yl

Vierailija
8/41 |
18.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en oo koskaan käyttänyt elareira itseeni. Ostan lapsille mitä tarvitsevat/maksan harrastukset elareilla ja lapsilisillä ja mitä jää yli laitan lasten tileille tulevaisuutta varten. Ei tulisi mieleenkään exän laittamilla rahoilla itselle mitään ostella.

Vierailija
9/41 |
18.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

JOKAINEN yh-äiti jonka tunnen käyttää elarit nimenomaan itseensä. Sitten hirveä itku kun rahat ei riitä ja pitäisi saada isältä enemmän. Saako isä puolet lapsilisästä?? Häh?? No ei saa.

yl

Millä rahalla ne sit niitten lasten kulut maksaa, kun elarit menee itseen? Kahdensadan elarit eka itseen ja sit viissataa omaa rahaa lasten ruokiin, vaatteisiin, harrastuksiin, iltapäiväkerhoon, liikuntavälineisiin, terveydenhuoltoon, ajoittaisiin huvituksiin yms. Hassua että noi on sun tuttavilla eri tavoin korvamerkitty.

Vierailija
10/41 |
18.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jep, moni yh tai lähi unohtaa mainita nuo lapsilisät laskelmissaan. Se on kuitenkin iso summa rahaa suoraan tilille eikä etävanhemmalle ole mahdollisuutta vastaavaan tuloon. Lapsilisät otetaan huomioon kuitenkin elareita laskettaessa, joten monelle "unelmaäipälle" tulee yllärinä ettei sieltä tulekaan niin montaa sataa kuussa kuin tuli kuviteltua.

Vierailija
11/41 |
18.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

+ yh-huoltajakorotukset kaikkiin tukiin. Kyllä se yh saa todella monta sataa euroa rahaa jo yhdenkin lapsen elatukseen. Jos useampi lapsi, lapsilisät ja elarit kasvavat reippaasti. Ihanko tosissaan yh väittää laittavansa omistaan vielä lisäksi saman verran lapseen? (Palkka, ttkorvaus ) . Aika härskiä haukkua aina kovaan ääneen sitä etävanhempaa. Joka maksaa ilman yh tukia sen kämpänkin, jossa lasta tapaa. Ja maksaa ilman tukia ja yh korotuksia lapsen menot + ruuat, kun lasta tapaa. Näitä menoja ei suinkaan vähennetä sen yhn tuista.

Vierailija
12/41 |
18.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

röyhkeys kirjoitti:

+ yh-huoltajakorotukset kaikkiin tukiin. Kyllä se yh saa todella monta sataa euroa rahaa jo yhdenkin lapsen elatukseen. Jos useampi lapsi, lapsilisät ja elarit kasvavat reippaasti. Ihanko tosissaan yh väittää laittavansa omistaan vielä lisäksi saman verran lapseen? (Palkka, ttkorvaus ) . Aika härskiä haukkua aina kovaan ääneen sitä etävanhempaa. Joka maksaa ilman yh tukia sen kämpänkin, jossa lasta tapaa. Ja maksaa ilman tukia ja yh korotuksia lapsen menot + ruuat, kun lasta tapaa. Näitä menoja ei suinkaan vähennetä sen yhn tuista.

No kummallakohan menee enemmän rahaa lapseen, sillä, kenen luona lapsi asuu 4 viikkoa plus 2 viikonloppua kuussa, vai sillä, kenen luona lapsi on ne 2 viikonloppua kuussa? Mihin etävanhempi niitä lapsilisiä kaipaisi? Eivät ne elarit ja lapsilisät ym. korotuksetkaan kata läheskään edes niitä lapsen kuluja sillä lähivanhemmallakaan. 

Vierailija
13/41 |
18.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuvitellaanpa 2 lapsen yh. Lapsilisät + yh- korotukset yht 306,32 euroa. Elatusmaksu tai tuki yht 312,78 euroa, eli nyt on kasassa 619.10 euroa lapsille kuukaudeksi. Toki se elatusmaksu on vain etävanhemman osuus, eli yh laittaa lapsiinsa saman summan, eli 312,78 euroa omista tuloistaan (palkka tai tt-korvaus ). Nyt on kahden lapsen tarpeita varten kasassa jo 931,88 euroa kuukaudessa. Vielä ei ole yh joutunut pulittamaan euroakaan enempää kuin etä. Mahdollisesti yh saa vielä lisäksi korotusta asumistukeen tai työttömyyskorvaukseen lasten vuoksi, jopa parisen sataa yhteensä. Ja vieläkään ei ole yh joutunut laittamaan lapsiin rahaa omistaan tuskin edes sitä elaria vastaavaa määrää kuin etä, jolta se peritään väkisin. Miten paljon yhtä lasta varten pitää olla massia, että saa elämän perustarpeet hankittua? Jos minimissään melkein 500 eur/muksu on yhn riistoa?

Vierailija
14/41 |
18.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvä! Naisten pitäisi tehdä enemmän lapsia yksin, niin ei ole sitä mieslasta lisätaakkana. Naiset pystyy mihin vaan, kun ei ole miehet hidastamassa!

Vierailija
15/41 |
19.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jeps. Väkivaltainen exäni muutti ajat sitten ulkomaille joten totaaliyhiksenä tässä mennään. Vaikka nimellisesti onkin yhteishuolto. Ja olkoot koska on uhkaillut vaikka millä jos jos jos.

En juokse baareissa ja muutenkin kannatan järjen käyttöä ja viisaita valintoja.

Ja juu, omaan hyvinvointiini panostan jotta pysyn voimissani ja sitä kautta aktiivisempana.

Ja näin kaikki voittavat.

?

Lapselle olen selittänyt että nyt on näin ja näillä mennään.

Jos joku ihana arvoiseni mies on joskus tullakseen eloomme niin mikäs siinä.

😁

Vierailija
16/41 |
19.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun lapsen isä muutti ulkomaille. Laittoi eron vireille vähän ennen kuin lähti. Ei sanonut mulle mitään erosta.

Vierailija
17/41 |
19.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laskin joskusn lasten kanssa yksin ollessa, että kolmen päiväkoti-ikäisen lapsen vaatetukseen meni vuotta kohti noin 2000e vaikka käytin aina ensisijaisesti kirppareita ja uudet alesta.

Ruokakustannukset n. 5000e/vuosi.

Asunto oli kaupungin vuokra-asunto edullisuuden vuoksi, vuokra 920e/kk.

Tässä summassa ei ole mitään harrastus- tai lasten vapaa-ajan kuluja, lääkityksiä tms. Eksä ei ole osallistunut mihinkään kustannukseen kertaakaan eropäivän jälkeen.

Tein töitä niin paljon kuin sain siivoojana, ja nettopalkkani olo n. 900e/kk. Elareita eksä ei maksanut koskaan senttiäkään, ja ekan kahden vuoden jälkeen aloin onneksi saamaan kelasta minimiä. Asumistukeakin sain onneksi 550e/kk. Ja sen kuuluisan lapsilisän yh-korotuksella 490e.

Lisäksi lyhensin lainaa autosta 250e/kk, auto oli välttämätön työssäkäynnin ja lasten kuljettamisen vuoksi. Bensakuluja oli n. 150e/kk.

Muistelen, että ihan kaikki tulot siis nettona olivat n. 2200e/kk, josta n. 1320 meni asuntoon ja kulkemiseen.

Muussa yhteydessä tapaamani asianajaja ihmetteli suuresti, miten ikinä tulin toimeen noilla tuloilla ja elatusvelvollisuudella.

Samoin kerran ylinopeussakkoja kirjoittamassa ollut poliisi meni aivan hiljaiseksi kun katsoi tulotietojani.

Samaan aikaan kuljetin lapset säännöllisesti isälleen, vein viikonlopun ruuat mennessä, vein sinne säännöllisesti uudet varavaatteet, hammasharjat, lakanat..

Eksäni tienasi siihen aikaan nettona 1800e/kk. Hän oli sitä mieltä, että minun olisi pitänyt antaa puolet lapsilisistä hänelle, koska hänellä on oikeus siihen..

Vierailija
18/41 |
19.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ole hiljaa AP. Sinulla on isä. Minä olisin kiitollinen, jos minulla olisi ollut edes joka toinen viikonloppu.

Vierailija
19/41 |
19.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun exäni on kateellinen minulle niistä hurjista minimielareista jotka saan kahdesta lapsestamme. Kummatkin lapset ovat teini-ikäisiä ja toinen menee ensi vuonna lukioon. Pelkästään lukion kirjat tulevat maksamaan todella paljon ja kesken lukion lapsilisäkin loppuu. Olen aloittanut säästämisen heidän opintojaan varten pikku hiljaa jo vuosia sitten.

Vierailija
20/41 |
19.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

yl

Näin on. Ja palkasta maksetaan sitten tanssitunnit, kuvataidekoulut, lukiokirjat ja muut lapsille. Puolikkaalla lapsilisällä ostetaan kuukausiliput penskoille...eiku siis siideriä ja ripsiä äipälle.