Miksi nykyään kaikilla lapsilla on jokin diagnoosi tai eivät muuten osaa käyttäytyä?
Onko kaikki vain vapaan kasvatuksen syytä vai onko jotain muutakin taustalla? Harvoin näkee enää normaaleja ja hyvätapaisia lapsia missään.
Kommentit (40)
Lapsille täytyy olla aina niin mukava. Mikään ei saa lapsia jännittää, pelottaa tai ihmetyttää. Kaikkeen täytyy antaa valmis vastaus.
Mielikuvitusta ei saa käyttää, vaan ruuduista ja elokuvista etsitään totuuksia ja tarinoita. Koskaan ei saa olla tylsää, vaan aina pitää olla jotain tekemistä. Päiväkodin pihalla ei saa olla metsää, vaan siellä täytyy olla kiipeilyteline ja keinut.
Lapsen täytyy näyttää kivalta Facebook- ja Instagram-kuvissa. Jos lapsilla tulee riitaa, aikuisten täytyy selvittää se - lasten ei tarvitse itse koittaa löytää sopua. Lapsella täytyy olla harrastuksia ja tulevaisuudensuunnitelmia, jotka vaikuttavat aikuisista järkeviltä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nykyiset lapset eivät juuri ole mitään vapaan kasvatuksen tuotteita. Tää kuuluisa vapaa kasvatus oli vuodet 1970-1985. Nää lapset sai mennä vapaasti muista välittämättä ja kaikki edut ja vapaudet oli heille auki. Sen sijaan nää nykyiset lapset on tarhalapsia jotka on lykätty tarhaan 6 kuukautisesta lähtien, kun äidin ja isin täytyy ottaa rennosti ja luoda uraa ja matkustella ja ainoa keino millä nää 70-80lukujen herrantertut saa lapsen tottelemaan on lahjonta.
Huom, ota selvää mitä se vapaakasvatus tarkoittaa ennenkuin tulet pätemään.
Ota selvää, mitä oikeinkirjoitus on ennen kuin tulet kirjoittelemaan.
Voi ei, näppäilyvirhe anonyymilla keskustelupalstalla, miten voit enää elää?!? No, kun itse asiasta ei tiedä mitään on hyvä tarttua lillukanvarsiin, se se vasta antaa sinusta fiksun kuvan.
Naapurissa asuva kasvatustieteiden tohtori sanoo minun olevan "kasvatusnatsi".
Onhan se vähän surkeaa kun meidän lapset tottelee kertasanomalla ja hän taas neuvottelee lapsensa kanssa, sopisiko Pienen Ylhäisyyden esim saapua sapuskalle kun ruoka on pöydässä ja voi jäähtyä...
Minusta taas nykyään lapset ovat hyvin kasvatettuja, sosiaalisia ja taitavia.
Ap harrastaa samanlaista taivastelua kuin lapsettomat nutturapäät ovat harrastaneet antiikin ajoista lähtien. Paheksutaan "nykyajan nuoria", surkutellaan moraalin rappiota ja käytöstapojen puutteita.
Todellisuudessa mennään silti koko ajan kohti sivistyneempää ja vauraampaa tulevaisuutta. On jopa ihan tutkittukin asiaa, nykyään peruskoulun päättävät lapset tietävät enemmän kuin vaikkapa viime vuosituhannen puolella. He dokaavat ja polttavat vähemmän ja ovat keskimäärin terveempiä.
Mutta toki aina löytyy vähemmälle jääneitä, kun oikein etsii. Minusta vaan on aika ikävää, että joku saa tuollaisesta mollaamisesta kiksejä.
Vierailija kirjoitti:
Onhan se vähän surkeaa kun meidän lapset tottelee kertasanomalla ja hän taas neuvottelee lapsensa kanssa, sopisiko Pienen Ylhäisyyden esim saapua sapuskalle kun ruoka on pöydässä ja voi jäähtyä...
Pelkäävätkö lapsesi sinua?
Vierailija kirjoitti:
No sellaisen käsityksen voi luoda jos lukee palstaa ja muodostaa käsityksensä sen mukaan. Totuus on jotain aivan muuta.
Ei sitä tarvi palstalta lukea, riittää että menee lähimpään markettiin. Siellä näitä näkee.
https://www.is.fi/kotimaa/art-2000000804740.html
"Me elämme rappion aikoja. Nuoret eivät enää kunnioita vanhempiaan. He ovat röyhkeitä ja kärsimättömiä. He luuhaavat jatkuvasti kapakoissa, eikä heillä ole itsehillintää, noin 6000 vuotta vanhassa haudassa lukee brittilehti Guardianin mukaan.
- Mitä on tapahtumassa meidän nuorisollemme? He eivät kunnioita vanhempia ihmisiä, he rikkovat vanhempiensa käskyjä. He eivät piittaa laista. He mellakoivat kaduilla, kiihottuneina villeistä päähänpistoista. Heidän moraalinsa on rapistunut, filosofi Platonin kerrotaan harmitelleen (Platonin oppi-isa Sokrates tuomittiin kuolemaan muun muassa nuorison turmelemisesta).
Keskiajalla nuoret eivät osanneet käyttäytyä ja pukeutua.
Nykynuoriso ei ajattele muuta kuin itseään. Heillä ei ole kunnioitusta vanhempiaan tai iäkkäämpiä ihmisiä kohtaan. He eivät malta hillitä itseään. Ja tytöt, he ovat röyhkeitä, säädyttömiä ja epänaisellisia puheessaan, käyttäytymisessään ja pukeutumisessaan, 1000- ja 1100-luvuilla eläneen ristiretkeilijä Pietari Erakon (Peter the Hermit) kerrotaan saarnanneen."
Useita vuosia sitten eräs hyvä lastenlääkäri sanoi, että ADH lapsella on merkki epävakaasta kasvatuksesta sekä perheoloista.
ADH ei ole perus sairaus, vaan kasvatuksella on sen puhkeamiseen isoin merkitys.
Vanhemmat ovat aina asiasta erimieltä. Mutta näin se vaan on.
Vierailija kirjoitti:
höpö höpö
Vai ettei ole höpö höpöä tämä provosoiva aloitus? Vain yksi sana riittää.
"Miksi nykyään kaikilla lapsilla on jokin diagnoosi tai eivät muuten osaa käyttäytyä?"
Vierailija kirjoitti:
Useita vuosia sitten eräs hyvä lastenlääkäri sanoi, että ADH lapsella on merkki epävakaasta kasvatuksesta sekä perheoloista.
ADH ei ole perus sairaus, vaan kasvatuksella on sen puhkeamiseen isoin merkitys.
Vanhemmat ovat aina asiasta erimieltä. Mutta näin se vaan on.
En ole adhd lapsen vanhempi, vaan sisar. Kummasti meillä perheessä on kaksi normaalia lasta ja yksi adhd. Eikä veljeni käyttäydy huonosti, vaan hänellä on keskittymisvaikeuksia. Jos lääkärin mielestä adhd on pelkästään käytösongelma, on läksyt luettu huonosti. Lapsella voi olla adhd lähes ilman minkäänlaisia käytöshäiriöitä. Veljeni on ylivilkas, mutta ei ole koskaan käyttäytynyt huonosti, kotona on riehunut, mutta muualla on osannut olla. Minua ja keskimmäistä veljeä ei ole ehditty edes kasvattaa, kun voimat vanhemmillani on menneet vanhimman keskittymisvaikeuksien kanssa, mutta silti me olemme hyväkäytöksisiä. On meille ohjeita annettu, mutta siihen se on jäänyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eivät. Heille on vaan tehty selväksi että kun vanhemnat, naapurit, opettajat yms sanovat jotain, sitä myös totellaan tai tulee aina jonkinlaisia jälkiseuraamuksia.
Pari kertaa esim kun on käsketty sapuskalle ja huudettu "emmääku", niin pöytä on ollut tyhjä ja pahimpaan nälkään saatu vain voileipä, niin kummasti opettaa lasta käyttämään mahdollisuus parempaan vaihtoehtoon.
Toki jos itse haluat neuvotella miksi on hyvä tulla pöytään kehotuksen myötä, siitä vaan...
Vierailija kirjoitti:
Ei saa pitää kuria ja lapset tietää sen.
Nyt mut teilataan mutta itse olen joskus antanut lapsille tukkapöllyä. En niin että hiuksia irtoaa vaan napakka nipistys tukasta.
Minun lapset osaa käyttäytyä. Kolme lasta ja kahdella diagnoosi. Ei uskota jos kerron. Haasteet siis muualla kuin käytöksessä ja sanonkin aina että adhd ja huono käytös ei ole sama asia. Toinen lapsi jo teini ja toinen esiteini.
Kasvattaa voi käymättä välivaltaisesti käsiksi.
Minun kaksivuotiastani ei ole ikinä mitenkäån pahoinpidelty, eikä tulla pahoinpitelemään. Silti siivoas jälkensä, aterian jälkeen kiittää ruoasta, tulee kaupassa nätisti perässä ja jopa sanoo kohtaamilleen mummoilleen ujosti "päivää".
Johdonmukainen kasvatus, jossa hyvin tehdyistä asioista kehutaan paljon. Ei sen ihmeempiä keinoja.
Heti kun lapsi vähänkin riehuu niin annetaan tabletti/kännykkä/tmv käteen että rauhoittuu. Ei kestetä sitä välillä tapahtuvaa raivoamista, ja lapsi oppii että sillä tavalla saa sen tabletin.
Ap kaikilla lapsilla ei ole diagnoosia ja suurin osa käyttäytyy ihan normaalisti.
Oletko itse vela?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pelkäätkö itse lastasi? Lapset kyllä kykynevät tottelemaan ilman pelkoa.
Jos lapsi ei kiukuttele tai itke koskaan, ei lapsi ole silloinkaan terve. Sukulaisen vauvaa oli ihasteltu, kun aina vain nukkuu....jossain vaiheessa huomattiin, että nukkuu vain, vaikka pitäisi jo alkaa olla valveilla ja äännelläkin sekä tehdä jotain. Taustalla vaikea kehitysvamma.
Vierailija kirjoitti:
Jos lapsi ei kiukuttele tai itke koskaan, ei lapsi ole silloinkaan terve. Sukulaisen vauvaa oli ihasteltu, kun aina vain nukkuu....jossain vaiheessa huomattiin, että nukkuu vain, vaikka pitäisi jo alkaa olla valveilla ja äännelläkin sekä tehdä jotain. Taustalla vaikea kehitysvamma.
Olet aivan oikeassa. Kiukut kuuluvat niin ikään lapsen elämään, vaikka olisi kuinka hyvin kasvatettu.
Pelko tietty voi estää lasta näyttämästä kiukkuaan, eli jos tietää joutuvansa pahoinpidellyksi. Tämä taas on lapsen kehitystä vahingoittavaa.
Kun oma hyvinkäyttäytyvä lapseni uhmaa ja kiukkuaa, niin tiedän hänen tuntevan olonsa turvalliseksi, ja tietää että hyväksyn hänet kiukkuisenakin. Pahimman raivarin jälkeen käpertyy syliini itkemään tai murjottamaan, ja kohta onkin taas aurinkoinen itsensä.
ADHD on suurimmilta osin johtuvaa epävakaista perheolosuhteista sekä kasvatuksesta.
Jokatapauksessa syyt ovat perheen sisäisiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei saa pitää kuria ja lapset tietää sen.
Nyt mut teilataan mutta itse olen joskus antanut lapsille tukkapöllyä. En niin että hiuksia irtoaa vaan napakka nipistys tukasta.
Minun lapset osaa käyttäytyä. Kolme lasta ja kahdella diagnoosi. Ei uskota jos kerron. Haasteet siis muualla kuin käytöksessä ja sanonkin aina että adhd ja huono käytös ei ole sama asia. Toinen lapsi jo teini ja toinen esiteini.Kasvattaa voi käymättä välivaltaisesti käsiksi.
Minun kaksivuotiastani ei ole ikinä mitenkäån pahoinpidelty, eikä tulla pahoinpitelemään. Silti siivoas jälkensä, aterian jälkeen kiittää ruoasta, tulee kaupassa nätisti perässä ja jopa sanoo kohtaamilleen mummoilleen ujosti "päivää".
Johdonmukainen kasvatus, jossa hyvin tehdyistä asioista kehutaan paljon. Ei sen ihmeempiä keinoja.
Sinun lapsesi taitaa omata rauhallisen temperamentin ja onko siis edes viitteitä adhd:sta?
Ei meillä tukkapöllyä ole saatu siitä ettei kerätä leluja tai kiukuttelusta tai siitä ettei ole osattu käyttäytyä kaupassa. Olen ottanut tukasta kiinni jos lapsi on tehnyt jotain oikeasti vaarallista, kuten meinannut hypätä ikkunasta alas. Mieluummin vaikka se pahoinpitelysyyte kuin kuollut lapsi.
Erityislapsi tarvitsee useita toistoja ja vuosien harjoittelua. Mutta sitkeällä työllä minulla on hyväkäytöksiset ja tasapainoiset lapset. Ovat suosittuja kavereita ja pärjäävät elämässä.
Olen taatusti tehnyt isomman työn kuin keskivertovanhempi. Minulla on myös normaali lapsi, siis ilman diagnoosia ja ei hänen kanssaan ole tarvinnut vääntää. Huutaisin varmaan itsekin kuorossa mukana jos olisi vain tämä yksi helppo lapsi.
Olen ylpeä pojistani ja itsestäni.
En itsekään kannata väkivaltaa mutta ehkä olen jotenkin poikkeus kun pieni, napakka hiuksiin tarttuminen ei ole väkivaltaa. Lyöminen, piiskaaminen ja hiuksista repiminen ovat minustakin nou nou.
Vapaa kasvatus käsite on kyllä jo vähän vanhanaikainen. Tosin Jungner lienee ikäpolvensa menestyneimpiä ihmisiä. Varmaan kasvatus toimi paremmin kuin jo alkoholisoituneen ja kuolleen putkari-Pekan, joka sai perinteisen häpeäkasvatuksen.