Miksi nykyään kaikilla lapsilla on jokin diagnoosi tai eivät muuten osaa käyttäytyä?
Onko kaikki vain vapaan kasvatuksen syytä vai onko jotain muutakin taustalla? Harvoin näkee enää normaaleja ja hyvätapaisia lapsia missään.
Kommentit (40)
Totta. Jos kävelee vaikka leikkipaikan ohi, usein vanhemmat tuijottaa puhelinta eivätkä ole ollenkaan läsnä lapsilleen. Hakevat sitten huomiota muualta, yrittävät saada vanhemman huomion riehumalla ja vanhemmat vievät muksun heti tutkimuksiin kun on vähän levoton, ettei tarvitsisi itse mitään vaivaa nähdä. Helpompi iskeä lääkkeet kouraan ja tabletti toiseen käteen, niin voi äityli keskittyä palstailuun ja rakennekynsiin.
Ei saa pitää kuria ja lapset tietää sen.
Nyt mut teilataan mutta itse olen joskus antanut lapsille tukkapöllyä. En niin että hiuksia irtoaa vaan napakka nipistys tukasta.
Minun lapset osaa käyttäytyä. Kolme lasta ja kahdella diagnoosi. Ei uskota jos kerron. Haasteet siis muualla kuin käytöksessä ja sanonkin aina että adhd ja huono käytös ei ole sama asia. Toinen lapsi jo teini ja toinen esiteini.
Vanhemmat ei viitsi opettaa käytöstapoja. Niitä ei enää pidetä niin suuressa arvossa kuin ennen. Väitän että tän päivän aikuisetkin käyttäytyy huonommin kuin vaikka 30v sitten ja lapsethan ottaa mallia aikuisista ympärillään.
Kirjoitat ehkö hieman kärjistetysti, mutta on tuossa totuuttakin.
Olen työskennellyt pian 14v lasten parissa (hieman myös nuorten) ja minusta on 3 selkeää syytä asialle.
1. Riittämätön unen määrä jo pienestä pitäen, mutta varsinkin sen vauva/taaperoajan jälkeen=selvä vaikutus aivoihin ja kehitykseen ja nimenomaan negatiivisesti.
2. Vanhempien riittämätön kyky olla se aikuinen, rajoja asettava, turvallinen aikuinen joka kykenee myös sanomaan "ei"!.
3. Lasten jo pienestä pitäen altistaminen lähes tauottomalle informaatiotulvalle ja "ruutuilulle".
4. Lisääntynyt tieto&taito asioita kohtaan, tosin tämä ehkä koskee enemmän sitä kun verrataan aikaa pari-kolme vuosikymmentä sitten vs nyt, mutta silti.
Ja painotan erityisesti kohtia 1&2!!!
Niinpä. Ennen myös suomalaiset urheilijat menestyivät vaan ei enää. Nykysukupolvi on syvältä ja ne ei enää voi edes syödä ilman ruokarajoitteita.
No sellaisen käsityksen voi luoda jos lukee palstaa ja muodostaa käsityksensä sen mukaan. Totuus on jotain aivan muuta.
No selvästi et ainakaan ymmärrä mitä vapaakasvatus tarkoittaa. Ei se ole sitä ettei lapsille opeteta käytöstapoja ja eletään kuin pellossa.
Nykyiset lapset eivät juuri ole mitään vapaan kasvatuksen tuotteita. Tää kuuluisa vapaa kasvatus oli vuodet 1970-1985. Nää lapset sai mennä vapaasti muista välittämättä ja kaikki edut ja vapaudet oli heille auki. Sen sijaan nää nykyiset lapset on tarhalapsia jotka on lykätty tarhaan 6 kuukautisesta lähtien, kun äidin ja isin täytyy ottaa rennosti ja luoda uraa ja matkustella ja ainoa keino millä nää 70-80lukujen herrantertut saa lapsen tottelemaan on lahjonta.
Vierailija kirjoitti:
Nykyiset lapset eivät juuri ole mitään vapaan kasvatuksen tuotteita. Tää kuuluisa vapaa kasvatus oli vuodet 1970-1985. Nää lapset sai mennä vapaasti muista välittämättä ja kaikki edut ja vapaudet oli heille auki. Sen sijaan nää nykyiset lapset on tarhalapsia jotka on lykätty tarhaan 6 kuukautisesta lähtien, kun äidin ja isin täytyy ottaa rennosti ja luoda uraa ja matkustella ja ainoa keino millä nää 70-80lukujen herrantertut saa lapsen tottelemaan on lahjonta.
Huom, ota selvää mitä se vapaakasvatus tarkoittaa ennenkuin tulet pätemään.
"Mikael Jungner sai lapsena vapaan kasvatuksen, ja sen kyllä huomaa".
Joku sentään tunnustautuu kusipääksi.
https://www.kodinkuvalehti.fi/artikkeli/lue/ihmiset/mikael_jungner_vapa…
Jo Antiikin aikoina kirjoitettiin nuorison turmeluksesta, kuinka nuoret käyttäytyvät huonosti eivätkä arvosta vanhoja hyviä tapoja. Siinä mielessä mikään ei näytä muuttuneen.
Nyt on vain keksitty nimetyt diagnoosit, niin että melkein jokainen voi saada omansa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huom, ota selvää mitä se vapaakasvatus tarkoittaa ennenkuin tulet pätemään.
Ota selvää, mitä oikeinkirjoitus on ennen kuin tulet kirjoittelemaan.
Nykyään lapsilla on oikeus kasvaa ja kokeilla kiukuttelua, riehumista ja muita kehitykseen kuuluvia, kieltämättä vähän ikävänkin tuntuisia juttuja, koska isä tai äiti ei ole heti repimässä tukasta sisälle tai lyömässä risulla persuksille. Uskon, että näistä lapsista tulee se sukupolvi suomalaisia, joilla on hyvä ITSETUNTO. Sellainen, mitä meillä ja meidän vanhemmillamme ei koskaan ollut.
Esimerkiksi ADHD ei synny kännykkää katsomalla ja niinpä sen diagnosoiminen on ihan vanhemmista erillinen asia. On todella hyvä, että diagnooseja tehdään ja siten lapset saavat apua ongelmiinsa ajoissa.
Itse tunnen vain hyväkäytöksisiä 8-18-vuotiaita lapsia ja nuoria. On silkkaa typeryyttä odottaa esim 5-vuotiaalta kuninkaallisia käytöstapoja. Ei tarvitse kuin avata lapsipsykologian kirja tietääkseen millaisessa myllerryksessä lapsen ja teinin mieli on. Tätä voi olla vaikea ymmärtää, jos aina miettii että ei vaan ennen vanhaan ja kokee, että ennen wanhainen väkivalta- ja häpeäkasvatus oli se juttu. Sillä saa aikaan välittömiä tuloksia, sitä parempia mitä rajumpaa väkivaltaa ja pelkoa käytetään. Mutta rikkinäisiä aikuisia.
Tunnen iloa kun näen lapsen joka saa tunnustella omia tunteitaan ja tahtoaan tulisestikin ilman vanhempien kovaa häpeämistä tai aggressiivisuutta. Tulee tunne, että tuosta tulee tasapainoinen lapsi.
10 vuodessa on tapahtunut uskomaton muutos sekä lasten että vanhempien osalta. Aloitin lastentarhanopettajana vuonna 2004. Toki silloinkin jo oli hankalia tapauksia, aina on ollut, mutta nyt vuonna 2018 niiden määrä on räjähtänyt.
-lto
Ylivilkkaita lapsia on ollut aina. Ennen vain pojille sallittiin vilkkauta ja koulusta sai vapautuksen, jos ei pärjännyt. Sekä oli käytäntöön painottunut kansalaiskoulu niille, joilla ei ollut lukupäätä (tosin valitettavasti myös niille, joilla ei ollut rahaa oppikouluun, mutta ei kuitenkaan vapaapaikalle päässyt). Ei tarvinnut istua aloillaan niin pitkiä aikoja. Moni ei muista lapsuudestaan näitä, mutta minä kyllä muistan.
Nykylapset ovat joutuneet itsenäistymään liian pian. Jos esim. 1-vuotias lapsi laitetaan päiväkotiin vieraiden aikuisten ja lasten pariin kamppailemaan liian isossa ryhmässä asemastaan, ei lapselle voi tulla muuta kuin ongelmia. Pienen lapsen paikka on kotona äidin tai isän kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Ylivilkkaita lapsia on ollut aina. Ennen vain pojille sallittiin vilkkauta ja koulusta sai vapautuksen, jos ei pärjännyt. Sekä oli käytäntöön painottunut kansalaiskoulu niille, joilla ei ollut lukupäätä (tosin valitettavasti myös niille, joilla ei ollut rahaa oppikouluun, mutta ei kuitenkaan vapaapaikalle päässyt). Ei tarvinnut istua aloillaan niin pitkiä aikoja. Moni ei muista lapsuudestaan näitä, mutta minä kyllä muistan.
Niin ja ikää on 53. Paras kaverinikin olisi varmaan tänä päivänä erityislapsi. Ei ollut ylivilkas, eikä käyttäytynyt huonsti, mutta toisteli mun puheita ja koulussa oli pahoja oppimisvaikeuksia. Mutta hän on ihana ihminen ja siksi kaverini, luonteet ja mielenkiinnon aiheet meillä meni yksiin huolimatta siitä, että itse olin koulussa hieman keskitasoa parempi. Minä autoin häntä paljon mm. matematiikassa, mikä oli oma osaamisaluettani.
höpö höpö