Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko oikein ostaa kaupasta viimeinen tuote - joku voi tarvita sitä kipeämmin kuin itse?

Vierailija
17.02.2018 |

Itse en osta viimeistä tuotetta, jos hyllyssä on vain yksi tuote. Jos tarvitsen esim. jauhelihaa ja tuotetta on hyllyssä kaksi, niin otan vain toisen, sillä joku saattaa tarvita sitä hyllyyn jäävää kipeämmin kuin minä itse.

Onko muillakin samanlainen moraalinen dilemma?

Kommentit (18)

Vierailija
1/18 |
17.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei ole.

Vierailija
2/18 |
17.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varastosta löytyy tavallisesti lisää tavaraa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/18 |
17.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä sen tietää kenen tarve on se kipein?

Vierailija
4/18 |
17.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

EI tod.

Vierailija
5/18 |
17.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No ei ole.

Siis - ei ole oikein vai ei ole moraalista ongelmaa?

Ap

Vierailija
6/18 |
17.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän pikkukyläkaupan myyjä ei aikoinaan myynyt viimeistä makkarapötköä, oli sanonut ettei myy jos vaikka tulee oikeita asiakkaita. Kerran vuodessa käyvä kyläläinen ei sellainen ollut.

Vierailija
7/18 |
17.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet varmaan niitä ihmisiä, jotka eivät koskaanikinä kehtaa ottaa kahvipöydän viimeistä tarjottavaa.

Vierailija
8/18 |
17.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se minua estä, mutta saatan tuntea pienen pistoksen. Kerran ostin kaksi vikaa halvimman merkin vokkivihannespussia enkä edes tarvinnut heti molempia vaan toisen otin vaan varmuuden vuoksi tulevaisuutta varten pakkaseen. Kauppa on vieläpä todella lähellä ja käyn siellä usein, joten en oikein voi puolustaa tekoani mitenkään. I'm such a bitch!

Vierailija
9/18 |
17.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kukaan ei vaan antaisi periksi omaa oikeuttaan viimeiseen makkarapötköön, nähty on.  Tai ehkä jakaisimme sen?

Vierailija
10/18 |
17.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enpä ole tullut ajatelleeksi. Mutta toisaalta jos joku sitä tuotetta niin kipeästi tarvitsi niin olisi tullut aikaisemmin kauppaan

Vierailija
11/18 |
17.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse en osta viimeistä tuotetta, jos hyllyssä on vain yksi tuote. Jos tarvitsen esim. jauhelihaa ja tuotetta on hyllyssä kaksi, niin otan vain toisen, sillä joku saattaa tarvita sitä hyllyyn jäävää kipeämmin kuin minä itse.

Onko muillakin samanlainen moraalinen dilemma?

Täällä Helsingissä, ei. Ehkä, jos kauppa sijaitsisi jossain Antarktiksella.

Vierailija
12/18 |
17.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siinä tapauksessa mua harmittaa se yksin jätetty tuote, jos hyllyn reunassa on tarjouslappu, että kaksi pakettia sillä halvennushinnalla, eli ota siinä tapauksessa vaan ihan rohkeesti ne molemmat.

Vierailija
13/18 |
17.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä kannattaa lopettaa myös hengittäminen, koska saatat riistää joltain sen happimolekyylin joka tarvitsee sitä enemmän.

Vierailija
14/18 |
17.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Säästäväisenä miehenä ostan usein ns.punalappuisia tuotteita (käyttöpäivämäärä ohitettu). Jos niitä on vain vähän tai yksi jäljellä en kuitenkaan osta. Ajattelen että esim. köyhä yksinhuoltaja tarvitsee sitä makkaraa.

Vierailija
15/18 |
17.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Säästäväisenä miehenä ostan usein ns.punalappuisia tuotteita (käyttöpäivämäärä ohitettu). Jos niitä on vain vähän tai yksi jäljellä en kuitenkaan osta. Ajattelen että esim. köyhä yksinhuoltaja tarvitsee sitä makkaraa.

Minä kyllä surutta otan kaikki punalappuset mitä tarvitsen ja pakastastan. yleensä vieä -60%sena. Nettona saan melkein 4000 kuussa käteen mutta ei ole varaa heittää rahaa hukkaan.

Vierailija
16/18 |
17.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai että <3 Ap, sä olet ihanan humaani ihminen! En ole itse tajunnut ikinä pohtia tällaista ongelmaa.

Kai muistat pitää huolta omistakin oikeuksistasi, etkä anna kaikkien talloa päällesi?

Vierailija
17/18 |
17.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entäs jos oletkin itse se, joka jää ilman? Olet lähestymässä hyllyä ottaaksesi sieltä tietyn tuotteen, mutta sinua ennen on juuri joku, joka ottaa sen viimeisen, eikä vastaavaa tuotetta ole enää hyllyssä. Harmittaisiko?

Punalappuiset tuotteet on tietenkin kaikkien saatavilla, mutta en näe järkeä, että joku upporikas ottaisi erityisesti punalapputuotetta, kun on varaa niihinkin, joissa on päivämäärää jäljellä. Hän kun saattaa heittää sen avaamattomana roskiin, kun se unohtuu jääkaappiin, kun taas jollekin köyhemmälle se voi olla perheen iltaruoka, johon rahat just just riittää.

Vierailija
18/18 |
17.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entäs jos kauppias joutuu heittämään sen viimeisen hyllyyn jättämäsi tuotteen pois, kun ei käynytkään kaupaksi. Kamalaa haaskausta!