Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Palkkatuki. Onko se mielestäsi hyvä vai huono asia? Perustele.

Vierailija
17.02.2018 |

http://www.te-palvelut.fi/te/fi/tyonantajalle/loyda_tyontekija/tukea_re…
Palkkatuki maksetaan siis työnantajalle jos hän palkkaa pitkäaikaistyöttömän tai vajaakuntoisen henkilön normaaliin tessin mukaiseen työsuhteeseen, joko määräaikaisena tai toistaiseksi voimassa olevalla sopimuksella, kokoaikaisena tai osa-aikaisena.
Palkkatuki voi olla 30%, 40% tai 50% tai jopa 70% tai 100% riippuen tilanteesta ja se lasketaan koko työnantajan palkkauskustannuksista, mutta normaalisti summa voi olla euroina vain 1400€/kk.

Palkkatuki. Onko se mielestäsi hyvä vai huono asia? Perustele.

Vaihtoehdot

Kommentit (58)

Vierailija
41/58 |
18.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma henkilökohtainen kokemus pelkästään hyvä. Kouluttauduin huonosti työllistävälle alalle ja lopulta sain palkkatukipaikan. Sen ansiosta sain samalta työnantajalta vielä toisen työpätkän hieman monipuolisemmissa tehtävissä, minkä ansiosta sain jatko-opiskelupaikan koska kokemukseni kasvoi, ja nyt pian valmistun ja työllistymistilanteeni on hyvä. Ilman palkkatukea pyörisin kai yhä samaa ympyrää.

Vierailija
42/58 |
30.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi lain ehto pitää saada. Ehdoton vaitiolovelvollisuus ihmisen työsuhde muodosta!! Itse ja muutkin kokee työpaikalla alentavaa jopa kiusaamiseksi lueteltavaa kohtelua. Ja ulospäin hyvissä paikoissa. Itse olin isossa säätiössä. Tuttuni kunnalla. Muut työntekijät irvailevat että ei sulle kuulu ruokataukoa, ei sulle kuulu tyky seteleitä tai jokos pääsit uuteen paikkaan? Hyvä , sehän oli tarkoituskin. Eli puhutaan niinkuin olisi joku tukihenkilö palkkatuetulla mukana työnhaussa vaikka ei hetkeäkään ole ollut. Vain käynti työkkärissä. Työnkuva on vaativaa ja samaa kuin muutkin mutta se leima työpaikalla vie itsetuntoa koska siitä huomautellaan. On tietosuoja rikos että työsuhteeni muoto on julkinen vaikka itse en kertonut. ! Usest naiviisti luulevat että koska olen ahkera työ jatkuu. Vaan ei se jatku. Kysykää kuinka monta palkkatukilaista on ollut samassa duunissa. Olette osa rahankieroa. Ottakaa asenne työkkärissä että teillä on todellakin oikeus tietää mihin menette ja millä palkalla. Ja onko siellä 50 harjoittelijaa ja muuta joita kierrätetään. Tiedätte että tekin olette samaa kiertoa. Palkkatuki on 85 työaika ja 85 palkka. Se syö kk tienistejä. Jos työnantaja haluaa maksaa enemmän se on mahdollista. Mutta palkkatuki työ on normaalia työtä . Normaalit palkkaneuvottelut. Työsopimukseen työtehtävät.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/58 |
30.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Palkkatuki on todella hyvä asia.

Se auttaa oikeasti työllistymään ihmisiä.

Mutta vain hetkeksi, sillä ei kai kukaan ole niin hullu, että ottaa pitkäaikaistyöttömän töihin toistaiseksi voimassa olevalla sopimuksella?

6-8 kk. Sit ulos. Mut onhan sekin tyhjää parempi ja jos hyvä työntekijä, hän voi jatkaa työssä ilman palkkatukea.

Vierailija
44/58 |
30.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Matilla on pari kuorma-autoa, toista ajaa Matti, toista ajaa palkattu kuski Antti.

Lassillakin on pari kuorma-autoa toista ajaa Lassi ja toiseen Lassi palkkaa pitkäaikaistyöttömän Karin, jonka palkkaamiseen hän saa palkkatuen.

Björn kyselee kuljetusta pianolleen, Matti lupaa kuljettaa pianon 100€, Lassi pystyy kuljettamaan pianon 90€, koska palkkakulut ovat pienemmät.

Björn kertoo kavereilleen kannattaa ottaa Lassi pianon kuljetukseen, on halvempi ja ihan yhtä hyvä kuin Matti.

Vuoden päästä Matti tekee konkurssin ja hän ja Antti jäävät työttömiksi.

Jeeee, hienoa palkkatuki.

Valtion ja kunnanhommiin voidaan palkkatuella palkata tai esim. 100 työntekijän firmaan 2 työntekijää.

Lassilla töitä riittää, koska on edullinen. Mutta koska hän ja Matti ovat yrittäjinä kaupungissa, ihmisten ilmoilla, asiakkaita riittää. Kaikki eivät voi viikkotolkulla odottaa Lassin firman vapaita aikoja, vaan tarvitsevat nopeata palvelua, jota saavat Matilta, vaikkakin hiukan kalliimmalla.

Vierailija
45/58 |
30.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olin vuoden kestäneessä työssä palkkatuella. Sain alusta loppuun positiivista palautetta ja tiesin, että olin työssä hyvä. Kuitenkin saman tien, kun palkkatuki loppui (1 vuoden kuluttua aloittamisesta), loppui myös työsuhteeni ja tilalle palkattiin toinen henkilö palkkatuella. 

Tuo vuoden jakso oli hyödyllinen ja opettavainen mutta olin aika pettynyt, kun tajusin, ettei työnantajalla ollut aikomustakaan jatkaa työsopimustani "ilmaisen ajan" jälkeen.

Miksi edes kuvittelit että se on joku automaatio että määräaikaisen työsuhteen jälkeen tulee jatkoa, varsinkaan vakituista paikkaa? Omituinen ajatus nykypäivänä. Eikä se sun vuoden työskentely ollut mikään ilmainen sekään, ei susta mitään 100% palkkatukea kuitenkaan saanut jos et ole joku todella sairas/vammainen.

Vierailija
46/58 |
30.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huono. Jos yrityksellä ei ole varaa palkata, niin se että valtio antaa yritykselle ilmaisen työntekijän, ei ole koskaan hyvä juttu. Yritys   voisi sien sijaan anoa vapautusta esim. jostain verosta, mikäli suostuu niillä säästyvillä varoilla palkkaamaan työntekijän määräajaksi. Jos työnantaja tämän uuden työntekijän palkkaamisella saa yrityksesnsä siihen jamaan että hänellä on varaa palkata työntekijä, niin sitten jatkaa omillaan sitä palkkaamista, ja vuoden päästä hän alkaa maksamaan uudestaan tätä veroa. Mikäli sen jälkeen kun vero tuee takaisin, hän luopuu työntekijästä, niin uutta tukipalkattua ei enää saa, ksoka selkeästi firmalla ei mene niin hyvin että olisi varaa työntekijään.

Vierailija
47/58 |
30.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Palkkatuki ei kerro mun osaamisesta mitään, vaan vain siitä paljonko työnantaja saa minusta tukea.

Mulla olis ollut palkkatukioikeus kun hain töitä, mutta en maininnut siitä työnantajalle, koska mä haluan että mut palkataan mun osaamisen takia, eikä siksi että minusta saa tukea.

Ja palkkatuki antaa kuvan että ei työllisty muuten.

Ehkä sitä vois sit harkita, jos ei millään ala työllistyä, mut muuten ei.

Silloinhan sulla vasta se palkkatukioikeus tulee "jos ei millään ala työllistyä", ei sitä saakaan ne jotka työllistyy puolen vuoden sisään, eli suurin osa työttömistä.

Vierailija
48/58 |
30.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minusta tuo on hyvä juttu. Kukaan tai mikään taho ei halua palkata viisikymppistä töihin, mikä on ihan hullu tilanne.

Jos saisin tuon avulla näyttää kykyni, uskon, että työt minulla jatkuisi varmasti.

En ole vielä ollut tarpeeksi kauan työttömänä, että tuon palkkatuen saisin.

"Vasta " 3kk työttömyyttä takana.

Yt tuli vastaan ja oma osasto ulkoistettiin Puolaan.

Ihan hölmöä pitää minua työttömänä vielä vähintään 15v ennen eläkeikää.

Alle 2v työttömyydellä et palkkatukea saa, ja harvat palkataan palkkatukijakson jälkeen oikeasti.

Mene mieluummin näyttämään kykysi vuokrafirman kautta, silloin sulla on parempi mahdollisuus päästä jatkossa talon työntekijäksi, kun palkkatukijakson jälkeen.

Vanhaa tietoa. Minulla tuli reilusti alle vuoden työttömyyden jälkeen puolen vuoden 30% palkkatukioikeus, kun vuosi tuli täyteen se piteni vuoteen yrityksille ja 8kk kunnalle ja 40%.

Vierailija
49/58 |
30.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokemusta4444 kirjoitti:

Yksi lain ehto pitää saada. Ehdoton vaitiolovelvollisuus ihmisen työsuhde muodosta!! Itse ja muutkin kokee työpaikalla alentavaa jopa kiusaamiseksi lueteltavaa kohtelua. Ja ulospäin hyvissä paikoissa. Itse olin isossa säätiössä. Tuttuni kunnalla. Muut työntekijät irvailevat että ei sulle kuulu ruokataukoa, ei sulle kuulu tyky seteleitä tai jokos pääsit uuteen paikkaan? Hyvä , sehän oli tarkoituskin. Eli puhutaan niinkuin olisi joku tukihenkilö palkkatuetulla mukana työnhaussa vaikka ei hetkeäkään ole ollut. Vain käynti työkkärissä. Työnkuva on vaativaa ja samaa kuin muutkin mutta se leima työpaikalla vie itsetuntoa koska siitä huomautellaan. On tietosuoja rikos että työsuhteeni muoto on julkinen vaikka itse en kertonut. ! Usest naiviisti luulevat että koska olen ahkera työ jatkuu. Vaan ei se jatku. Kysykää kuinka monta palkkatukilaista on ollut samassa duunissa. Olette osa rahankieroa. Ottakaa asenne työkkärissä että teillä on todellakin oikeus tietää mihin menette ja millä palkalla. Ja onko siellä 50 harjoittelijaa ja muuta joita kierrätetään. Tiedätte että tekin olette samaa kiertoa. Palkkatuki on 85 työaika ja 85 palkka. Se syö kk tienistejä. Jos työnantaja haluaa maksaa enemmän se on mahdollista. Mutta palkkatuki työ on normaalia työtä . Normaalit palkkaneuvottelut. Työsopimukseen työtehtävät.

Ei se palkkatuki ole mikään "työsuhdemuoto" sehän on vain yksi tuki jonka käytännössä työnantaja saa, se ei liity siihen työsopimukseen eikä työsuhteeseen millään lailla. Eikä myöskään työhön. Minkälaisia idiootteja voi olla työpaikassa jossa joku vittuilee jotain ettei ruokatunti kuulu, sehän kuuluu kaikille työharjoittelijoillekin.

Jos palkkatukioikeudella saa määräaikaisen työpaikan niin se on tasan yhtä määräaikainen kuin ilman palkkatukeakin. Määräaikaisia työsuhteita on erittäin paljon, kaikilla ja niitä jopa ketjutetaan, eikä se liity sinänsä palkkatukeen mitenkään. Aina kun määräaikainen työsuhde solmitaan, pitää siihen suhtautua kuin määräaikaiseen eikä toistaiseksi voimassaolevaan. Määräaika on määräaika joka aikanaan loppuu ja se on sitten ihan eri asia että tehdäänkö sille jatkoksi toista sopimusta ja minkälainen.

En ymmärrä ihmisiä jotka olettaa että määräaikainen työsuhde olisi joku takuu siitä että sen jälkeen jatkuu vakituisena tai edes toisena määräaikaisena sopimuksena.

Vierailija
50/58 |
30.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Matilla on pari kuorma-autoa, toista ajaa Matti, toista ajaa palkattu kuski Antti.

Lassillakin on pari kuorma-autoa toista ajaa Lassi ja toiseen Lassi palkkaa pitkäaikaistyöttömän Karin, jonka palkkaamiseen hän saa palkkatuen.

Björn kyselee kuljetusta pianolleen, Matti lupaa kuljettaa pianon 100€, Lassi pystyy kuljettamaan pianon 90€, koska palkkakulut ovat pienemmät.

Björn kertoo kavereilleen kannattaa ottaa Lassi pianon kuljetukseen, on halvempi ja ihan yhtä hyvä kuin Matti.

Vuoden päästä Matti tekee konkurssin ja hän ja Antti jäävät työttömiksi.

Jeeee, hienoa palkkatuki.

Valtion ja kunnanhommiin voidaan palkkatuella palkata tai esim. 100 työntekijän firmaan 2 työntekijää.

Miksi Matti ei hommaa kolmatta autoa ja palkkaa Peraa myös palkkatuella? Ei se Karinkaan palkkatuki kestä kuin korkeintaan vuoden.

Vierailija
51/58 |
30.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huono. Jos yrityksellä ei ole varaa palkata, niin se että valtio antaa yritykselle ilmaisen työntekijän, ei ole koskaan hyvä juttu. Yritys   voisi sien sijaan anoa vapautusta esim. jostain verosta, mikäli suostuu niillä säästyvillä varoilla palkkaamaan työntekijän määräajaksi. Jos työnantaja tämän uuden työntekijän palkkaamisella saa yrityksesnsä siihen jamaan että hänellä on varaa palkata työntekijä, niin sitten jatkaa omillaan sitä palkkaamista, ja vuoden päästä hän alkaa maksamaan uudestaan tätä veroa. Mikäli sen jälkeen kun vero tuee takaisin, hän luopuu työntekijästä, niin uutta tukipalkattua ei enää saa, ksoka selkeästi firmalla ei mene niin hyvin että olisi varaa työntekijään.

Ei se palkkatukioikeutettu työntekijä mikään ilmainen ole, palkkakustannuksista saa takaisin 30 tai 40%, kyllä sen lopun pitää itse maksaa. Kysehän on siitä että se pitkäaikaistyötön saadaan edes vähäksi aikaa palkkatöihin, eikä siitä kannattaako se firma vai ei. 

Vierailija
52/58 |
30.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Palkanmaksu tai osa siitä kommunistisesti sälytetään muille palkansaajille ja yritys saa halvemman työntekijän kuin mitä olisi joutunut maksamaan työstä muuten. Järjestelmää voi käyttää hyväksi eikä kenekään kannata palkata vakituisesti kun voi ottaa veronmaksajien avustamana jonkun toisen sitten jatkamaan samaa kehää.

Itse olisin oikeutettu palkkaturvaan mutten ole sitä maininnut työpaikka hakemuksissani en myöskään ilmoita hakemistani paikoista työkkärille joka ei ole luotettava tai ammattitaitoinen työnvälittäjä eikä asioita järjellä hoitava instanssi.

Vierailija
53/58 |
30.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Huono. Olen nähnyt kuinka se syö oikeita työpaikkoja.

Miten se syö oikeita työpaikkoja, kun se on oikea työpaikka???

Oikea työpaikka = työpaikka, jossa työnantaja maksaa palkan.

Tässä siis veronmaksajat tukevat yritysten toimintaa osallistumalla palkkakulujen maksamiseen. Miksei saman tien sitten sosialisoitaisi koko yritys?

Vierailija
54/58 |
30.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä juttu. Olen itse ollut viime keväästä asti palkkatukityössä ja kun se loppuu toukokuun lopussa, saan jatkopaikan saman työpaikan eri osastolta. Tämä on antanut minulle työkokemusta ja itsevarmuutta ja olen myös onnistunut saamaan jalan oven väliin. Ilman palkkatukea minua ei olisi ollut tänne varaa viime keväänä palkata, ja aika hemmetin monta työhakemusta oli turhaan tullut lähetettyä, joten todennäköisesti ilman tätä olisin vieläkin työttömänä kotona. Olin kuitenkin työelämässä ollut viimeksi 3 vuotta sitten (sairastuin masennukseen ja syömishäiriöön) ja silloinkin vasta 1,5 vuotta, koska opiskelin ennen sitä. Sinänsä siis ymmärrettävääkin, ettei cv:ni ehkä ole se vakuuttavin ja sillä ei yleensä päässyt edes haastatteluun saakka.

Tunnen myös pari muuta, jotka ovat palkkatuesta saaneet hyötyä ja varmasti niitä on paljon lisääkin. Tottakai välillä se menee niin, että kun palkkatuki loppuu, kyseinen työkin loppuu ja aina ei ole helppo löytää uutta. Ikäväähän se on, mutta on kai se parempi, että on edes sen ajan x ollut töissä ja saanut erilaisia positiivisia asioita, jota työstä voi saada (mm. työkokemus, uuden oppiminen, itsevarmuuden kohoaminen, tunne että menee eteenpäin elämässä/saa jotain aikaan/on tarpeellinen (huom! en sano työttömien olevan tarpeettomia ihmisiä, mutta nm.kokemusta on, itsestä voi tuntua välillä siltä), helpotusta arjenhallintaan, sisältöä elämään, mahdollisesti uusia kavereita jne jne jne)? Ja tämä on kuitenkin ns. ihan oikeaa työtä, josta maksetaan ihan oikeaa palkkaa, joten ei ole kyse mistään pilipali-touhusta tai ilmaisen työvoiman "hyväksikäytöstä".

N27

Vierailija
55/58 |
30.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos sitä valvotaan väärinkäytöksiltä niin hyvä juttu.

Vierailija
56/58 |
30.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma työni meni ensin alta  pihatalkkariprojekteilla ja nämä järjestelmät syövät pois niitä toiminimiyrittäjiä jotka tekevät vastaavan työn itse. Miksi he eivät saa mitää etua samaan työhön mutta palkkaava firma saa komministisen avustuksen valtiolta jossa muut veronmaksajat maksavat osan työllistetyn työstä. Ihmettelen näitä järjestelmiä jotka selkeästi suosivat epäoikeudenmukaisesti tiettyjä tahoja mutte sitä itseään työllistävää suomessa kukaan kunnioita tai halua ymmärtää. 

Vierailija
57/58 |
30.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi olla hyvä juttu. Ei niin suoraan, että hyvä, vaikeasti työllistyvä saa työpaikan ja on yhtä työkykyinen ja pärjäävä kuin muutkin. - ei ole. Yksityiset firmat voivat periaatteessa käyttää palkkatukea kilpailussa hyväkseen (jos pitkäaikaistyöttömään ylipäänsä koskevat), julkiset työpaikat taas saavat puhtaasti tehottomamman työntekijän.

Mutta se hyvä puoli mikä tuossa oikeasti on: palkkatuen kautta työllistyessään pitkäaikaistyötön voi "kuntoutua" ihan oikeassa työpaikassa ja saada kiinni elämästä paljon paremmin kuin työkkäreiden pilipali-kuntoutuksissa (joista on tietenkin hyvä lähteä kuntoutumaan jos tilanne on ihmisellä todella huono). Pidemmän päälle ko. yksilö hyötyy jos pääsee palkkatuen kautta töihin ja tulee hänestä myös yhteiskunnan näkökulmasta "arvokkaampi".

Vierailija
58/58 |
30.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Palkkatukipaikka on työkykyiselle työttömälle ehdottomasti parempi kuin mitkään työkokeilut tai kurssit toisensa perään. Palkkatukipaikasta saa palkkaa, mahdollisuutta kerätä ansiosidonnaiseen oikeuttavia työpäiviä (jotta mahdollisen työttömyyden jatkuessa ei tarvitse ikuisesti kituuttaa työmarkkinatuella), loma- ja eläkekertymää sekä ansioluetteloon näyttöä tekemisistä ja osaamisesta. Kerran kauan sitten pääsin muutamaksi kuukaudeksi palkkatuettuun paikkaan eikä minua opastettu sen enempää kuin muita samaan aikaan aloittaneita, jotka eivät olleet palkkatuella. Hyvä että pääsee erottumaan edes palkkatukioikeudella, vaikka ei sen 30 % oikeuden takia moni työnantaja vaivaudu tai palkkatukilaisiakin "kilpailutetaan" sen mukaan kenestä saa parhaan palkkatuen. Koettu on sekin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi neljä seitsemän