Palkkatuki. Onko se mielestäsi hyvä vai huono asia? Perustele.
http://www.te-palvelut.fi/te/fi/tyonantajalle/loyda_tyontekija/tukea_re…
Palkkatuki maksetaan siis työnantajalle jos hän palkkaa pitkäaikaistyöttömän tai vajaakuntoisen henkilön normaaliin tessin mukaiseen työsuhteeseen, joko määräaikaisena tai toistaiseksi voimassa olevalla sopimuksella, kokoaikaisena tai osa-aikaisena.
Palkkatuki voi olla 30%, 40% tai 50% tai jopa 70% tai 100% riippuen tilanteesta ja se lasketaan koko työnantajan palkkauskustannuksista, mutta normaalisti summa voi olla euroina vain 1400€/kk.
Kommentit (58)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko tää taas sitä, että otetaan halpa duunari valtion suureksi osaksi kustantamana ja laitetaan pois kun loppuu hyväksikäyttöaika?
Lue tuosta aloituksesta. Kuka tahansa joka on ollut vähintään 300 päivää (maksettuja päiviä) työttömänä saa oikeuden palkkatukeen. Vaikka sun palkka olis kymppitonni, ja joku palkkaa sut sillä, työnantaja saa sen palkkatuen vuoden ajan (korkeintaan 1400€). Eli ei tarvi olla halpa duunari, eikä välttämättä ole suurin osa valtion kustantamaa palkasta.
Missä se hyväksikäyttö on? Valtio hyötyy siitä kun pitkäaikaistyötön on töissä, ei tarvi sille maksella kaikenmaailman tukia ja suurella todennäköisyydellä voi päästä seuraavaankin työpaikkaan jos ei jatku samassa paikassa. Kaikki hyötyy.
Ai missä on hyväksikäyttö? No vaikka siinä, että yrittäjä ei maksa itse palkkaa, vaan odottaa valtion maksavan palkan. Miksei yrittäjä hinnoittele tuotettaan niin, että saa siitä sellaisen korvauksen, ettei tarvitse valtion rahaa palkanmaksuun? Vääristää kilpailua.
Ei kai kukaan olekaan väittänyt, että palkkatuki olisi huono työttömälle. Systeemin kannalta se on ongelmallinen.
Kyllähän yrittäjä maksaa itse palkkaa myös, mutta saa siitä hyvästä tukea että suostuu palkkaamaan pitkäaikaistyöttömän, usein eivät ota pitkäaikaisyötöntä periaatteestakaan vaikka saisi palkkatuenkin, se on se porkkana millä saadaan pitkäaikaistyöttömille paremmat mahdollisuudet päästä töihin edes joskus. Ei vääristä millään tavalla kilpailua, koska kaikki firmat, yhdistykset, säätiöt, kunta ja jopa yksityiset ihmiset voivat palkata pitkäaikaistyöttömän ja saada palkkatukea. Systeemissä ei ole mitään ongelmaa, muuta kuin se että sitä pitäisi käyttää vielä enemmän.
Vierailija kirjoitti:
Palkkatuki vääristää kilpailua. Veronmaksajat maksavat veroista työntekijän palkkaa yrittäjän puolesta. yrittäjä kerää voitot.
Jos yhteiskunta välttämättä haluaa maksaa palkkatukea, paras vaihtoehto olisi että valtio tai kunta toimisi työnantajana, eikä tuettaisi tumpeloyrittäjiä jotka eivät saa yritystään tuottamaan voittoa ilman tukia.
Ei vääristä kilpailua koska ne kilpailijatkin voi työllistää yhtä lailla pitkäaikaistyöttömiä ja saada saman edun. Tyhmä se on joka ei huoli palkkatukisia töihin.
Ihmettelen aina tätä perustelua että vääristää kilpailua. Selittäkää minulle miten se vääristää kilpailua? Kaikki firmat on käytännössä samalla viivalla tässä asiassa, joten mistä se vääristymä tulee? Siitä että jotkut yrittäjät on niin ennakkoluuloisia työttömiä kohtaan että eivät ota heitä töihin vaikka maksettaisiin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Todella hyvä asia.
Tiedän monta pitkäsikaistyötöntä joka juuri tämän ansioista oli mahdollisuus palkata.
Kerropa miten sen jälkeen on työntekijälle/työpaikalle käynyt?
Ihan samaa niille tapahtuu kuin muutenkin, suurin osa ihmisistä pääsee ensin määräaikaiseen työsuhteeseen ja onnekkaimmilla se muutetaan sitten vakituiseksi. Firmat myös pysyy pystyssä tai kaatuu, palkkatuesta riippumatta.
Eli palkkatukityölliselle annetaan monoa ja uusi valtion maksama työntekijä kehiin?
Hienoa toimintaa, nyt ylävitoset kaikille!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Todella hyvä asia.
Tiedän monta pitkäsikaistyötöntä joka juuri tämän ansioista oli mahdollisuus palkata.
Ihan samaa niille tapahtuu kuin muutenkin, suurin osa ihmisistä pääsee ensin määräaikaiseen työsuhteeseen ja onnekkaimmilla se muutetaan sitten vakituiseksi. Firmat myös pysyy pystyssä tai kaatuu, palkkatuesta riippumatta.
Eli palkkatukityölliselle annetaan monoa ja uusi valtion maksama työntekijä kehiin?
Mitä sitten? Onhan se työttömälle hyvä että saa olla vuoden töissä, ja tasan yhtä hyvä se on sille seuraavallekin. Parempihan se on että mahdollisimman moni pitkäaikaistyötön saa töitä vuodeksi, kuin että vain yksi saa vakipaikan. Mikä ihmeen pakkomielle joillakin on että työsuhde pitäisi olla aina ikuinen? Ei nykyään sellaisia juuri ole kellään muutenkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Todella hyvä asia.
Mitä sitten? Onhan se työttömälle hyvä että saa olla vuoden töissä, ja tasan yhtä hyvä se on sille seuraavallekin. Parempihan se on että mahdollisimman moni pitkäaikaistyötön saa töitä vuodeksi, kuin että vain yksi saa vakipaikan. Mikä ihmeen pakkomielle joillakin on että työsuhde pitäisi olla aina ikuinen? Ei nykyään sellaisia juuri ole kellään muutenkaan.
Olisihan se hyvä muuten, mutta etkö tajua että työnantaja käyttää täysin hyväksi tilaisuutta ja toimii vain valtion tuen turvin. Riistäjä.
Tällä hoidetaan vasemmiston aiheuttamaa työllistymisen hankaloittamista. Jos työllistymisen esteet poistettaisiin niin työllistyminen onnistuisi suurimmaksi osaksi ennen kuin siihen tarvitsee lisätä etuliite pitkäaikais, ja tällaisia purkka ja jesari- korjauksia ei tarvitsisi tehdä.
Vierailija kirjoitti:
Tällä hoidetaan vasemmiston aiheuttamaa työllistymisen hankaloittamista. Jos työllistymisen esteet poistettaisiin niin työllistyminen onnistuisi suurimmaksi osaksi ennen kuin siihen tarvitsee lisätä etuliite pitkäaikais, ja tällaisia purkka ja jesari- korjauksia ei tarvitsisi tehdä.
Mitäs jos poistettais porvarien keksimät työllistämisesteet, eli vuokratyöfirmat?
Voisi poistaa turhina ja asettaa laittomiksi.
Matilla on pari kuorma-autoa, toista ajaa Matti, toista ajaa palkattu kuski Antti.
Lassillakin on pari kuorma-autoa toista ajaa Lassi ja toiseen Lassi palkkaa pitkäaikaistyöttömän Karin, jonka palkkaamiseen hän saa palkkatuen.
Björn kyselee kuljetusta pianolleen, Matti lupaa kuljettaa pianon 100€, Lassi pystyy kuljettamaan pianon 90€, koska palkkakulut ovat pienemmät.
Björn kertoo kavereilleen kannattaa ottaa Lassi pianon kuljetukseen, on halvempi ja ihan yhtä hyvä kuin Matti.
Vuoden päästä Matti tekee konkurssin ja hän ja Antti jäävät työttömiksi.
Jeeee, hienoa palkkatuki.
Valtion ja kunnanhommiin voidaan palkkatuella palkata tai esim. 100 työntekijän firmaan 2 työntekijää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huono. Olen nähnyt kuinka se syö oikeita työpaikkoja.
Palkkatukipaikka on ihan oikea työpaikka.
Ei se kyllä ole, jos palkkatuen loputtua loppuu työkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Palkkatukipaikka ei ole oikea työpaikka koska työnantaja ei maksa koko palkkaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei se kyllä ole, jos palkkatuen loputtua loppuu työkin.
Just näin.
Ylen työttömyys/työillassa oli tän Kuusi Oy:n "yrittäjä" Saija Haavisto.
Kaikki työntekijät palkkatuella.
Kaikki.
Niin ja Saijan mies pyörittää 6,5 miljoonan liikevaihdolla (2015) maarakennusyritystä.
http://uutiset.kauppaympyra.fi/1444726177
Että Saija ei ole omalla takalistollaan yrittämässä yhtään mitään.
Miehensä kyllä osaa valittaa Suomen lainsäädännöstä:
"Haavisto on julkisestikin kritisoinut sääntö-Suomen järjetöntä byrokratiaviidakkoa.
– Teemme säännöllisesti esimerkiksi veronumerotilityksen. Se on yrittäjältä suoraan valtion hyväksi tehtävää työtä."
Eli pitäähän sitten ottaa vähän takaisin ja eukon pyörittää tukiaisfirmaa joka tekee maisemointeja ukon firman vanavedessä.
Minä olin vuoden kestäneessä työssä palkkatuella. Sain alusta loppuun positiivista palautetta ja tiesin, että olin työssä hyvä. Kuitenkin saman tien, kun palkkatuki loppui (1 vuoden kuluttua aloittamisesta), loppui myös työsuhteeni ja tilalle palkattiin toinen henkilö palkkatuella.
Tuo vuoden jakso oli hyödyllinen ja opettavainen mutta olin aika pettynyt, kun tajusin, ettei työnantajalla ollut aikomustakaan jatkaa työsopimustani "ilmaisen ajan" jälkeen.
Palkkatuki ei kerro mun osaamisesta mitään, vaan vain siitä paljonko työnantaja saa minusta tukea.
Mulla olis ollut palkkatukioikeus kun hain töitä, mutta en maininnut siitä työnantajalle, koska mä haluan että mut palkataan mun osaamisen takia, eikä siksi että minusta saa tukea.
Ja palkkatuki antaa kuvan että ei työllisty muuten.
Ehkä sitä vois sit harkita, jos ei millään ala työllistyä, mut muuten ei.
Minusta tuo on hyvä juttu. Kukaan tai mikään taho ei halua palkata viisikymppistä töihin, mikä on ihan hullu tilanne.
Jos saisin tuon avulla näyttää kykyni, uskon, että työt minulla jatkuisi varmasti.
En ole vielä ollut tarpeeksi kauan työttömänä, että tuon palkkatuen saisin.
"Vasta " 3kk työttömyyttä takana.
Yt tuli vastaan ja oma osasto ulkoistettiin Puolaan.
Ihan hölmöä pitää minua työttömänä vielä vähintään 15v ennen eläkeikää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitäs jos poistettais porvarien keksimät työllistämisesteet, eli vuokratyöfirmat?
Mikäs työllistämiseste vuokrafirma on?
Nehän helpottaa työllistymistä ja on oikeastaan ainoa mahdollinen tapa tehdä lyhyttä pätkää ja osa-aikatyötä eri paikoista, ei tarvii jatkuvasti työkkäriin ilmoitella tilannetta. Lisäksi yritykset uskaltaa helpommin ottaa uusia ihmisiä.
Ilman vuokrafirmoja monen yrityksen työntekijöiden saikut, pienet ruuhakahuiput yms tehtäis ylitöinä omien työntekijöiden voimin.
Lisäksi monet vuokrafirmat työllistää ihmisiä ihan täysipäiväisesti.
Vierailija kirjoitti:
Minusta tuo on hyvä juttu. Kukaan tai mikään taho ei halua palkata viisikymppistä töihin, mikä on ihan hullu tilanne.
Jos saisin tuon avulla näyttää kykyni, uskon, että työt minulla jatkuisi varmasti.
Ihan hölmöä pitää minua työttömänä vielä vähintään 15v ennen eläkeikää.
Alle 2v työttömyydellä et palkkatukea saa, ja harvat palkataan palkkatukijakson jälkeen oikeasti.
Mene mieluummin näyttämään kykysi vuokrafirman kautta, silloin sulla on parempi mahdollisuus päästä jatkossa talon työntekijäksi, kun palkkatukijakson jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikäs työllistämiseste vuokrafirma on?
Nehän helpottaa työllistymistä ja on oikeastaan ainoa mahdollinen tapa tehdä lyhyttä pätkää ja osa-aikatyötä eri paikoista, ei tarvii jatkuvasti työkkäriin ilmoitella tilannetta. Lisäksi yritykset uskaltaa helpommin ottaa uusia ihmisiä.
Ilman vuokrafirmoja monen yrityksen työntekijöiden saikut, pienet ruuhakahuiput yms tehtäis ylitöinä omien työntekijöiden voimin.
Lisäksi monet vuokrafirmat työllistää ihmisiä ihan täysipäiväisesti.
Nykyisessä taloustilanteessa vuokrafirmat ovat turhia.
Jos firmat tarvitsevat työvoimaa, palkkaavat varmasti muutenkin kuin palkanpoljentafirmojen kautta.
Vuokrafirmoista on muodostunut välistä vetävä "pakollinen" porras, joka hyödyttää niitä itseään ja työvoimaa tarvitsevaa yritystä, koska pääsevät työntekijästä eroon helpommin.
Vuokratyöfirmat vääristävät työmarkkinoita ja riistävät oikean työsuoritteen tekevän työntekijän selkänahasta olemassaolonsa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan hölmöä pitää minua työttömänä vielä vähintään 15v ennen eläkeikää.Alle 2v työttömyydellä et palkkatukea saa, ja harvat palkataan palkkatukijakson jälkeen oikeasti.
Mene mieluummin näyttämään kykysi vuokrafirman kautta, silloin sulla on parempi mahdollisuus päästä jatkossa talon työntekijäksi, kun palkkatukijakson jälkeen.
Kyllä, surkea tilanne. Mutta edes vuokrafirmat ei halua viisikymppistä listoilleen. Yritetty on.
Ennemmin palkkatuki kuin työkokeilu.