TE-toimistot lähettävät vuodessa vain 130.000 työtarjousta, oletko sinä koskaan saanut työtarjousta?
Työttömiä työnhakijoita on 300.000 kappaletta, mutta työtarjouksia lähtee vuodessa vain 130.000.
https://yle.fi/uutiset/3-10071698
Toisin sanoen yksi työtön saa työtarjouksen TE-toimistosta keskimäärin 2 vuoden ja 4 kuukauden välein. Tämä on aika vähän ottaen huomioon, että työttömyysturva on virallisesti vastikkeellista ja keskeisenä työnhakijan velvollisuutena on nimenomaan hakea tarjottua työtä.
Oletteko te palstan työttömät koskaan saaneet työtarjouksia TE-toimistolta?
Kommentit (48)
Kuukauden työttömyysjakson aikana sain kolme "työtarjousta" työkkäristä, kahteen paikkaan oli ehtinyt jo hakea, ennen kun sain kirjeen. Löysin työtä muualta.
Mun mielestä turha palvelu, jokainen joka oikeasti töitä haluaa, osaa hakea niitä itsekin ilman pakkohakutoimenpiteitä. Ne jotka eivät halua, hakevat varmaan pakosta noihin osotettuihin paikkoihin, mutta harva heistä varmasti työllistyy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Te-tston voisi lakkauttaa, nykyään on niin paljon muitakin rekrykanavia. Turhaa työtä ja kyykytystä enkä mene takuuseen itse työkkärin työntekijöiden asiantuntemuksesta. Ja en ole työtön, viimeksi joutunut-saanut asioida työkkärin kanssa vuonna 2000, kun olin 3 kk työttömänä. Ihan itse hankin kyllä työpaikkani enkä olettanut työkkäristä olevan mitään hyötyä. Sama juuri kirjoittaneena vuonna 1994, vaikka ei tosiaan ollut mitään koulutusta kuin ylioppilas, ja lama oli, noh, melkoisen syvä.
Olen vain seurannut työssäni tuota toimintaa viime aikoina, ja se ei kyllä vakuuta.
Mutta hienoa, jos jotakuta lykästää!
Kokemuksestasi on jo 18 vuotta ja silti olet yhä katkera?
Katkera? Lähinnä yhä ihmeissään, miksi moista koneistoa pyöritetään. Pääsyy ilmoittautua työkkäriinhän on rahansaaminen, työpaikkaa voi etsiä ihan itsenäisestikin. Toivottavasti kukaan ei jätä työnhakua pelkästään tuon varaan.
Tästä on joniin muutama vuosi aikaa kun kävin paikan päällä työkkärissä ilmoittautumassa työttömäksi. Ensin siellä tuetenkin kyseltiin ne oerus kysymykset ja niiden joukossa tietenkin edellistä työpaikkaa ja sitä miksi työ päättyi. Lörpöttelyt loppui, niin täti tulosti mulle yhden tälläsen työtarjouksen. Se oli samaan yritykseen ja samaan työtehtävään, josta juuri jäin työttömäksi. Olin juuri kertonut, että määräaikaista työsuhdetta ei jatkettu koska en soveltunut työhön ja työympäristöön (Olin mm. liian lyhyt ja työnopastuskulttuuri ei sopinut mun oppimiskykyyn/tapaan), enkä siis edes pääsis takaisin. Onneksi olin tietoinen, että työtarjous kirjattaisiin työnhakusuunnitelmaani, niin ymmärsin vääntää uudestaan rautalangasta, etten voi hakea työpaikkaa enää.
Vierailija kirjoitti:
Tuossa jutussa taidettiin sanoa, että Uudellamaalla lähetetään työtarjouksia 130 000 vuodessa. Koko maan luku on sitten luonnollisesti paljon suurempi.
Vuonna 2014 työtarjouksia lähetettiin koko maassa 320 000. (Lähde: https://yle.fi/uutiset/3-8179647) Oletettavasti määrä on siitä on vaan noussut.
Viime vuonna karensseja jaettiin 115 809 kappaletta. (Lähde: https://www.talouselama.fi/uutiset/karensseista-tehdaan-tosi-paljon-val…) Karensseista oletettavasti suurin osa liittyy näihin tötarjouksiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuossa jutussa taidettiin sanoa, että Uudellamaalla lähetetään työtarjouksia 130 000 vuodessa. Koko maan luku on sitten luonnollisesti paljon suurempi.
Vuonna 2014 työtarjouksia lähetettiin koko maassa 320 000. (Lähde: https://yle.fi/uutiset/3-8179647) Oletettavasti määrä on siitä on vaan noussut.
Viime vuonna karensseja jaettiin 115 809 kappaletta. (Lähde: https://www.talouselama.fi/uutiset/karensseista-tehdaan-tosi-paljon-val…) Karensseista oletettavasti suurin osa liittyy näihin tötarjouksiin.
Karensseista iso osa tulee siitä, että asiakas kieltäytyy hakemasta töitä. Aina se ei liity työtarjouksiin. Seuraavaksi eniten karensseja saavat asiakkaat, jotka toistuvasti jättävät saapumatta sovittuna aikana te-toimistoon laatimaan suunnitelmaa.
Mies ollut työttömänä vuodesta 2010. Ei ole saanut yhden yhtä työtarjousta työkkärin kautta. Itse hakee kyllä aktiivisesti töitä, viikoittain vähintään viittä paikkaa, usein enemmänkin. Ja aika laajalta alueelta hakee. Ehkä vielä joku kerta onnistuu...
Olen työttömänä pätkittäin muutaman vuoden välein, ja olen noita työtarjouksia saanut ehkä 5-6 kpl koko aikana. Kaikkia tarjouksia yhdistää se, etten olisi omatoimisesti millään hakenut niihin paikkoihin, koska ne ovat aina olleet vähän sinne päin, eli ei koulutusta, kokemusta, pätevyyttä tms. niihin hommiin. Olen aina työllistynyt omatoimisesti muita kanavia pitkin. Siksi olenkin tyrmistynyt lukiessani aktiivimalli kakkosesta, että karenssia ropsaa jos et mm. hae oman koulutuksesi, pätevyytesi tai osaamisesi rajoissa olevia työpaikkoja, kun samalla TE-toimisto suoltaa pakkohaettavaksi sitä sun tätä!
Olin työttömänä kaksi vuotta, sinä aikana en saanut yhtäkään. Kysyin jopa tätä TE-toimistosta, koska ajattelin, että ne työtarjoukset on ehkä jotain sellaisia jotka eivät ole avoimessa haussa, vaan työkkäriä on pyydetty etsimään hakijat niihin ja olisi näinollen paremmat mahdollisuudet työllistyä.
Virkailija sanoi suoraan, että mun koulutuksella ja kokemuksella heillä ei ole eikä tule olemaan sellaisia paikkoja joita mulle tarjottaisiin. Olen tehnyt töitä markkinointipäällikkönä eri aloilla, mainostoimistossa, viestintäpäällikkönä ja tehnyt myös aikalailla uusasiakashankintaa mm. tuolla mainostoimistossa.
Noiden vuosien aikana noihin kaikkiin hommiin oli useita kymmeniä paikkoja auki ihan mol.fi -palvelussa, aina ei toki työnkuva vastannut mun osaamista, mutta yleensä aina hain ja niissä parhaiten osuvissa paikoissa pääsin yleensä aina haastatteluunkin, pari kertaa pääsin testeihinkin eli olin kahden-kolmen joukossa. Sitten olin kerran se numero 1. ja työttömyys päättyi.
Ihmettelen vieläkin miksi mulle ei tarjottu haettavaksi noita paikkoja jos ne kerran on ihan vaan sellaisia, jotka on muutenkin auki.