TE-toimistot lähettävät vuodessa vain 130.000 työtarjousta, oletko sinä koskaan saanut työtarjousta?
Työttömiä työnhakijoita on 300.000 kappaletta, mutta työtarjouksia lähtee vuodessa vain 130.000.
https://yle.fi/uutiset/3-10071698
Toisin sanoen yksi työtön saa työtarjouksen TE-toimistosta keskimäärin 2 vuoden ja 4 kuukauden välein. Tämä on aika vähän ottaen huomioon, että työttömyysturva on virallisesti vastikkeellista ja keskeisenä työnhakijan velvollisuutena on nimenomaan hakea tarjottua työtä.
Oletteko te palstan työttömät koskaan saaneet työtarjouksia TE-toimistolta?
Kommentit (48)
7kk aikana 2 tarjousta ja kumpikaan ei vastannut omaa osaamistani. Vaadittiin mm. Sellaista osaamista mitä minulla ei ole..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun mielestä työtarjouksen kohdalla pitäisi lukea "julkinen avoin työpaikka, jota sinun on karenssin uhalla haettava"
kyse on nimenomaan velvoitteesta hakea työpaikkaa
työkkärillä ei ole valtuuksia tai resursseja tehdä työtarjouksia, eivätkä heidän väärin nimeämänsä työtarjouksen ole työtarjouksia
Jos kyseessä on työllistämis- tai palkkatukipaikka niin silloin se on käytännössä työtarjous, koska työnantajan kanssa on silloin sovittu siitä, että paikka on tarjolla juuri kyseiselle henkilölle.
no tuon myönnän että kyseessä on työtarjous, jos kysesssä on palkkatukityöpaikka. näin siksi, että tuolloin työnhakijan halukkuus ottaa työvastaan, on riittävä tekijä työsuhteen syntyyn (näin on aina tarjousten osalta)
useinmiten kyse ei kuitenkaaan ole palkkatukipaikoista, vaan työnhakuvelvoiteesta, ja työntekijän halukkuus ottaa työtä vastaan, ei johda työllistymiseen. se on terminologinen huijaus jolla on tarkoitus valehdella työkkärin toiminnasta
Miksi sun työttömät on kaikki pitkäaikaistyöttömiä? 75% saa työpaikan 3 kk sisällä työttömyyden alkamisesta.
huom. työtarjouksessa on aina mainittava palkkaus. eli siinä on kerrottava paljonko työnantaja maksaa työtunnilta
muutoin kyse ei ole työtarjouksesta
Olin työttömänä puoli vuotta. Ilmoitin työkkäriin hakevani koko ajan aktiivisesti töitä, mitä teinkin. Hain useita kymmeniä paikkoja, kävin haastatteluissa ja todella näin vaivaa paikan löytämiseksi. Silti minulle läheteltiin "työtarjouksia" paikoista, jotka eivät minua kiinnostaneet, eivät olleet ominta osaamistani tai jotka olivat hankalan matkan päässä. Sanotaanko vaikka että olen talomaalari, jolle tarjottiin automaalarin paikkaa. Vähän niin kuin sille viulistille tässä taannoin kävi.
Oli todella noloa ja turhauttavaa hakea noita paikkoja. Yhteen jouduin haastatteluunkin. Se oli kamalaa, koska en voinut sanoa hakeneeni paikkaa työkkärin pakottamana. Toivoin vain, etten kovin pahasti munaa itseäni haastattelussa, sillä piirit ovat pienet. Onneksi en tullut valituksi, koska en oikeasti olisi osannut sitä duunia.
Yritin tästä monta kertaa sanoa työkkärille. Yhden "työtarjouksen" kohdalla myöhästyin ja minulle lätkäistiin kahden kuukauden karenssi. Viimeisimmän puhelinlaskun perusteella asian tulokseton selvittely maksoi minulle sen lisäksi 20 euroa. Aion todellakin valittaa, koska työkkärin asenne minua kohtaan oli todella vittumainen ja vähättelevä.
En tiedä, miksi minulle pommitettiin haettavia paikkoja. Ilmoitin useamman kerran työkkäriin kaikki hakemani paikat, joita kertyi kymmeniä. En todellakaan ollut se sohvaan selkänahastani kasvanut pitkäaikais-moniongelmainen kouluttamaton vetelys, jota pitäisi aktivoida. Päinvastoin koin, että työkkärin kanssa temppuilu söi aikaani ja energiaani varsinaiselta työnhaulta.
Onnistuin työllistymään ihan omin avuin. Tuntui aivan helvetin hyvältä sanoa ns. sopimus irti paikallisen TE-toimiston kanssa. Enää ne kyylät eivät minua kiusaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun mielestä työtarjouksen kohdalla pitäisi lukea "julkinen avoin työpaikka, jota sinun on karenssin uhalla haettava"
työkkärillä ei ole valtuuksia tai resursseja tehdä työtarjouksia, eivätkä heidän väärin nimeämänsä työtarjouksen ole työtarjouksia
Jos kyseessä on työllistämis- tai palkkatukipaikka niin silloin se on käytännössä työtarjous, koska työnantajan kanssa on silloin sovittu siitä, että paikka on tarjolla juuri kyseiselle henkilölle.
no tuon myönnän että kyseessä on työtarjous, jos kysesssä on palkkatukityöpaikka. näin siksi, että tuolloin työnhakijan halukkuus ottaa työvastaan, on riittävä tekijä työsuhteen syntyyn (näin on aina tarjousten osalta)
useinmiten kyse ei kuitenkaaan ole palkkatukipaikoista, vaan työnhakuvelvoiteesta, ja työntekijän halukkuus ottaa työtä vastaan, ei johda työllistymiseen. se on terminologinen huijaus jolla on tarkoitus valehdella työkkärin toiminnasta
Mikä sun äidinkieli on? Pilkutat todella omituisella tavalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ihmiset joilla ei ole mitään argumentteja asiaan, alkavat argumentoida jostain ihan muusta, kuten kieliopista
Tuossa jutussa taidettiin sanoa, että Uudellamaalla lähetetään työtarjouksia 130 000 vuodessa. Koko maan luku on sitten luonnollisesti paljon suurempi.
Kolmen vuoden aikana 3 työtarjousta, joista 2 samaan paikkaan. Hain tietysti kaikkiin niinkuin pitääkin mutta en saanut mistään näistä minkäänlaista vastausta ja eiköhän tuo jo ole aika selviö että jos ei ensimmäisellä hakukerralla irtoa edes vastausta niin miten se toisella kerralla menisi yhtään sen paremmin?? No, täytyy tehdä niinkuin te-toimisto "järkevästi" määrää..
Kerran. Tosin ko.paikan pomo oli jo aikaisemmin henk.koht.soittanut minulle ja pyytänyt töihin, työkkärin kirje tuli viikkoa myöhemmin. Ilmoitin työkkäriin olevani menossa kyseiseen työhön, kuulosti siltä, että tyttö putos tuolilta, tuskin kovin usein kirje johtaa työllistymiseen. Ja tälläkään kertaa kirjeellä ei ollut osuutta asiaan.
Te-tston voisi lakkauttaa, nykyään on niin paljon muitakin rekrykanavia. Turhaa työtä ja kyykytystä enkä mene takuuseen itse työkkärin työntekijöiden asiantuntemuksesta. Ja en ole työtön, viimeksi joutunut-saanut asioida työkkärin kanssa vuonna 2000, kun olin 3 kk työttömänä. Ihan itse hankin kyllä työpaikkani enkä olettanut työkkäristä olevan mitään hyötyä. Sama juuri kirjoittaneena vuonna 1994, vaikka ei tosiaan ollut mitään koulutusta kuin ylioppilas, ja lama oli, noh, melkoisen syvä.
Olen vain seurannut työssäni tuota toimintaa viime aikoina, ja se ei kyllä vakuuta.
Mutta hienoa, jos jotakuta lykästää!
Sain 3 viime viikolla. Yhteensä tässä kuussa on tullut jo 5.
Vierailija kirjoitti:
Kerran. Tosin ko.paikan pomo oli jo aikaisemmin henk.koht.soittanut minulle ja pyytänyt töihin, työkkärin kirje tuli viikkoa myöhemmin. Ilmoitin työkkäriin olevani menossa kyseiseen työhön, kuulosti siltä, että tyttö putos tuolilta, tuskin kovin usein kirje johtaa työllistymiseen. Ja tälläkään kertaa kirjeellä ei ollut osuutta asiaan.
Siis ilmoitit oma asioinnissa sähköisesti saaneesi töitä ja kuulit, miten joku putosi tuolilta?
Vierailija kirjoitti:
Te-tston voisi lakkauttaa, nykyään on niin paljon muitakin rekrykanavia. Turhaa työtä ja kyykytystä enkä mene takuuseen itse työkkärin työntekijöiden asiantuntemuksesta. Ja en ole työtön, viimeksi joutunut-saanut asioida työkkärin kanssa vuonna 2000, kun olin 3 kk työttömänä. Ihan itse hankin kyllä työpaikkani enkä olettanut työkkäristä olevan mitään hyötyä. Sama juuri kirjoittaneena vuonna 1994, vaikka ei tosiaan ollut mitään koulutusta kuin ylioppilas, ja lama oli, noh, melkoisen syvä.
Olen vain seurannut työssäni tuota toimintaa viime aikoina, ja se ei kyllä vakuuta.
Mutta hienoa, jos jotakuta lykästää!
Kokemuksestasi on jo 18 vuotta ja silti olet yhä katkera?
Irvokasta, että puhutaan "työtarjouksista". Tosin se on sitä pientä aivopesua, että saadaan tyhmät luulemaan kuinka jatkuvasti lähetellään työtarjouksia työttömille, mutta ei työ vaan kelpaa...
Pitäs varmaan itsekkin alkaa puhumaan, että työtön olen mutta kysyntä on kova. On tullut työtarjouksia kunnan teknisen johtajan virasta ja vaikka mitä muuta mukavaa. En vielä tiedä mihin menen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ihmiset joilla ei ole mitään argumentteja asiaan, alkavat argumentoida jostain ihan muusta, kuten kieliopista
Jos pilkutus tehdään niin, että se ohjeistaa ymmärtämään asian toisin kuin mitä olettaa kirjoittajan tarkoittaneen, niin silloin pilkuista kysyminen on perusteltua.
Työttömän tehtävänä on hakea töitä. Työtarjous toimii muistutuksena tästä velvoitteesta. Jos joku onnistuu olemaan työttömänä yli 3 kk, niin vika ei ole työmarkkinoissa vaan työnhakijassa.
En ole saanut työtarjousta koskaan, mutta tämän vuoden puolella on tipahtanut postiluukusta jo useampi "Tiedote työvoimakoulutuksesta" -kirje TE-toimistolta. Onko näihin velvoittavaa hakea?
Olen saanut kerran, työtarjous oli hotellisiivoojan paikka, hotelliin josta olin saanut muutamaa vuotta aikaisemmin potkut(en ollut tarpeeksi tehokas kerrossiivoojan hommaan). Onneksi olin juuri saanut tiedon opiskelupaikasta, niin ei tarvinnut nöyryyttää itseäni.