”Miehiltä ei vaan voi vaatia... ” WTF?
Tuntuu, että vieläkin on vähän vallalla sellainen ajatus, että mieheltä ei vaan voi vaatia samanlaista suoriutumista kodin- ja lastenhoidossa kuin naiselta. Toki virallisesti kaikissa perheissä ollaan tasa-arvoisia, mutta kuten tältäkin palstalta saa lukea vähintään sivulauseissa, se ei todellakaan pidä paikkaansa. Edelleen etenkin vanhemmalla väellä on ajatus että nainen hoitaa ja huolehtii, kun ei se mies kuitenkaan pysty tai että se nyt vaan on naisen rooli.
Minun exäni jätti kaiken kotiin ja lapsiin liittyvän minun harteilleni. Aikani sitä katselin, kunnes otin ja lähdin. Elintaso laski, mutta onnellisuus ja elämänlaatu parani 100 %.
Miksi sinä joka koet ettei miehesi ”kykene”, jäät sellaiseen liittoon?
Kysymys ei minullakaan ollut siitä, että olisin vaatinut jotain leikkaussalisteriiliä kotia. Ihan perus roskien ja pullojen vientiä, pyykinpesua, imurointia ja tavaroiden järjestelyä.
Tämä aihe nousi taas mieleen, kun lapsen luokka järjesti kahvilan koulun tapahtumassa. Ketkä siellä puuhasivat ja sopivat, suunnittelivat sähköpostiringissä yötä myöten, leipoivat ja lopulta seisoivat kahvilassa myymässä lasten kanssa. Aivan oikein, äiditpä tietenkin. Ihan yhtä vaativien töidensä ohessa kuin mitä miehilläänkin on.
Mitä hemmettiä oikeasti?
Kommentit (781)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuvitteleeko joku mies vielä armon vuonna 2018 olevansa perheen pää, joka on oikeutettu olemaan vapautettu kotitöistä?
Sellainen, jonka eteen alempiarvoiset naiset tekevät kaiken ja tarjoavat päälle seksuaalisia palveluksia.
Naiset tarjoavat seksuaalisia palveluksia törkeille ja välinpitämättömille kännipanijoille ikävuodet 16-25. Sen jälkeen otetaankin tavismies, jota aletaan pompottaa ja syytellä siitä, että juuri hän ja hänenlaiset eivät arvosta naisia ja pitävät alempiarvoisena.
Ei tämä toimi niin, että ensin pönkitätte itsekkään panijamiehen kulttia minkä kerkeätte ja sitten myöhemmin heräätte vaatimaan tasa-arvoa ja osallistumista.
No tulihan sieltä se syy sinun kiukutteluun. Kehittelet päässäsi ihme teorioita ja syytätä kaikkia naisia siitä, että sinulle ei herunut. Se on ihan ok, että nainen, olipa nuori tai vanha, päättää itse, kenen kanssa harrastaa seksiä ja kenen kanssa ei. Sen päättäminen ei kuulu ulkopuolisille miehille millään tavalla.
Aika moni nainen ei harrasta satunnaissuhteita. Seksi tulee suhteeseen mukaan vasta sitten, kun seurustelu on vakaalla mallilla. Kiukuttele nyt siitäkin, seksiähän sinä ajattelet joka ikinen sekunti.
Hyvää pohdintaa, mutta ei liity asiaan mitenkään. Kakkua ei voi syödä ja säästää. Ei voi ensin alistua ja jakaa vastikkeetta yksille ja vaatia arvostusta ja palveluksia toisilta. Jos nainen on antanut miesten käyttää itseään, niin en arvosta sellaista naista enkä alistu hänen palvelijakseen. Eri asia sitten, jos satunnaissuhteita ei ole naisella ollut eikä hän niitä halua.
Kuule, tuo taitaa olla molemminpuolista. Hyvä vaan, että kerrot kaikille periaatteesi jo alkumetreillä, niin naiset tajuavat pysyä sinusta kaukana. Tuo sinun ajatusmaailma on todella kummallinen.
Vierailija kirjoitti:
Sihteerit, siivojat, tarjoilijat -palvelutehtävät ja huono palkka
lastenhoitajat..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pakollinen provo kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuntuu, että vieläkin on vähän vallalla sellainen ajatus, että mieheltä ei vaan voi vaatia samanlaista suoriutumista kodin- ja lastenhoidossa kuin naiselta. Toki virallisesti kaikissa perheissä ollaan tasa-arvoisia, mutta kuten tältäkin palstalta saa lukea vähintään sivulauseissa, se ei todellakaan pidä paikkaansa. Edelleen etenkin vanhemmalla väellä on ajatus että nainen hoitaa ja huolehtii, kun ei se mies kuitenkaan pysty tai että se nyt vaan on naisen rooli.
Oletko sitä mieltä, että naiselta voi vaatia aivan vastaavan suoriutumisen "miesten hommissa" kuin miehillä? Heti kun tämä tapahtuu niin minä otan 50% kaikista kotitöistä, sitä ennen sanon saa nainen tehdä enemmän pieniä kotiaskareita kuten pyykit ja lasten jutut.
On 45min aikaa lähteä hiihtolomalle ja autossa on kesärenkaat. Vaihtuuko ne renkaat 45minuutissa auton alle vai ei?
Terassille pitää valaa pohjat ja rakentaa noin kilometristä lankkua siihen patio joka on suorassa ja kestää aikaa. Valmistuuko se terassi naiselta vai ei?
Eli voiko naiselta vaatia _samanlaisen_ suoriutumisen vai ei?
Todellakin onnistuu, mikäli välineet ovat valmiina eikä samaan aikaan tarvitse huolehtia mistään muusta ja esim mies hoitaa sitten pakkaamisen, eväät ym, minkä minä normaalsti huolehdin tunti ennen lähtöä. Mutta herää kyllä kysymys, kuka vaihtaa talvirenkaat tunti ennen lomalle lähtöä?!
Niinpä, minä (nainen) vaihdoin autooni renkaat jo lokakuussa. Ei olis tullut mieleenkään jättää sitä helmikuulle. Ja tosiaan hoituu alle 45 minuutin. Terassia ei ole rakennettu, ei minä eikä mies. Se tuli tämän asunnon mukana. Ja jos rakennettaisiin, niin sen hoitais joku firma. Multa sen rakentaminen saattais onnistua, mutta mieheltä ei. Mulla ei vaan tässä ole aikaa eikä kiinnostusta ruveta rakentelemaan yhtään mitään.
Ja muutenkin, homma meni taas siihen että jokapäiväiset kotityöt saa jättää tekemättä jos rakentaa kerran 20 vuoden aikana terassin. Mä tosin väitän, että jos lasketaan kaikki naisen tekemät kotityöt sen 20 vuoden aikana ja siihen terassin rakentamiseen mennyt aika niin nainen on tehnyt paljon enemmän. Joten pliis, ei enää näitä esimerkkejä. Nää on säälittäviä. Varsinkin kun suurin osa perheistä ei ikinä rakenna minkäänlaista terassia ja iso osa miehistä ei vaihda renkaita. Vaan vie ne liikkeeseen vaihdettaviksi.
Pitää muistaa että kodin (fyysisen) on kuitenkin pääosin mies. Niin Mies, se nupukallinen malli. Mitäs jos siitä autosta pitää vaihtaa öljy? Tai pakoputki tippuu? Todennäköisesti mies hoitaa tämän. Tietenkin nainen voisi tämän tehdä yhtä hyvin. Eiköhän anneta naisten olla naisia ja miesten miehiä. Lopetetaan tämä tasa-arvostaminen. Olemme erilaisia, mutta samanlaisia ja jotkut hommat vaan hoituu toiselta paremmin kunnes mies saa tissit, joilla imettää ja kohdun.
Täh? Mitä tarkoittaa "naisten olla naisia ja miesten miehiä"? Kyllä mies on mies, vaikka pyöräyttää pari koneellista pyykkiä, imuroi leivänmurut keittiön pöydän alta tai vie lapsen hammaslääkäriin ja noi hommat hoituu tasan yhtä hyvin kuin multakin. Antaako se elin siellä jalkojen välissä automaattisesti kyvyn vaihtaa ne auton öljyt? Vai olisikohan tämä kuitenkin asia, jonka mieskin on joskus joutunut opettelemaan?
Muistatko, kun valitsit baarista miehiä jyystämään tuusulaasi? Valitsitko sieltä ne ihanan miehekkäät uroot, jotka kertoivat imuroivansa leivänmuruja innolla ja pyöräyttelevänsä pyykkejä intohimolla?
Miehekkyyttä kotityöt eivät ainakaan lisää.
Yhdeksi yöksi baarista lähtee mukaan se, jonka katson kykenevän viihdyttämään mua sen yhden yön. Sitä yhden yön kivaa varten ei tarvitse kovin syvällisesti tutustua.
Parisuhteeseen taas lähtee mies, joka voi viihdyttää mua mielellään sen loppuelämän. Ja siihen kuuluu se, että osaa käyttää myös imuria ja pyykinpesukonetta. Tosin lähtöoletus on, että tuo kyky on kaikilla aikuisilla miehillä.
Kumpikin miehistä saa sinulta sen, mitä sinulla on annettavaa. Vain toinen joutuu imuroimaan roskasi ja pesemään pyykkisi.
Varmaan hyvältä tuntuu olla tuo jälkimmäinen.
Joo. Koska on paljon reilumpaa, että minä joudun imuroimaan sen miehen roskat?
Imuroiko se baaripanija luonasi? Pesikö paskansa pöntöstä aamulla? Oliko edes kiinnostunut tietämään nimeäsi?
No ei? Kuten en mäkään sen. Se on yhden yön yövieras. Ei se asumaan jää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiltti, oman osuutensa hoitava, epäitsekäs, ei toisten alistamiseen pyrkivä, kotona viihtyvä. Kuulostaako kiihottavalta mieheltä? Sellaiselta, jonka parikymppisenä halusitte ja valitsitte?
Tähänkin viestiin sopii tuo aiemmin kirjoittamani kommentti:
Eli se tekee, jonka tekeminen nähdään kiihottavampana? Onkohan maailmankaikkeuden tyhmin perustelu nyt meillä tässä.
Ei, vaan pointti on se, että miksi naiset eivät valitse miestä sen perusteella, mikä on lopulta tärkeää? Jos miehen kotityöt ovat noin tärkeä asia, niin miksi valinnassa painotetaan sellaisia täysin toisarvoisia asioita kuin pituus tai hartioiden leveys?
Samaa mieltä. Ihan turha valittaa vuosien päästä, kun ne merkit miehen itsekkyydestä oli varmasti nähtävissä jo heti alussa.
Väärin. Hyvin usein tämä laiskuus tulee esiin vasta siinä vaiheessa kun talouteen syntyy lapsia. Kaksin asuessa hommat saatavat mennä mutkattomasti ja molemmat ovat asioista vastuussa. MUTTA, kun lapsia tulee asiat muuttuu. Aikaisemmin oli tästä esimerkki, yleensä naiset jäävät ainakin ensimmäisiksi kuukausiksi kotiin lapsen kanssa, jolloin kodin vastuu siirtyy helposti heille. Miehet sitten tottuvat tähän, eikä muutos tasapuoliseen vastuun ottoon sujahdakaan noin vain itsestään tasapainoon, kun nainenkin lähtee töihin. Se on todella iso ansa.
Vieläkö joku ihmettelee, miksi Suomessa joka toinen avioliitto päätyy eroon ja avoliitossa vielä useamman ja hakijana on usein nainen?
Se olisikin ihme, jos näin ei olisi, kun olen lukenut näitä miesten kommentteja, omasta erinomaisuudestaan.
Ja sekin on tietysti naisten vika, mokkapalojen leipomuuden lisäksi, että Suomimies voi silti huonosti, mitattiin sitä millä mittarilla tahansa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Valtaosa asuu kerrostalossa, mitä ihmeen terasseja siellä valetaan? Tietokoneen "korjaus" ei ole mikään miesten työ, autot korjataan korjaamolla joka tapauksessa, kenellä nykyään on edes välineet auton korjaamiseen kotona? Tai tila, vai lumihangessako tekee niitä korjauksia?
Taloyhtiössä ei nykyään saa tehdä itse yhtään mitään paitsi tapetoida tai maalata, jonka homman naiset osaavat siinä missä miehetkin. Kaikkeen tarvitaan taloyhtiön lupa ja tekijäksi kaikenmaailman lisenssien omaavat, itse ei saa laittaa edes laattoja lattiaan, sukupuolesta riippumatta.
Omassa talossa asuen (kuten minä ja mieheni) tehdään ne "miesten työt" ihan yhdessä, ei ole mitään järkeä ulkoistaa toista kahvinkeittoon tehdessä remonttia. Eikä niitä remontteja tehdä edes joka vuosi, meinaatko että miehen ei tarvitse kun olla, paitsi niissä remonteissa, joissa tehdään tasan yhtä pitkää päivää? Silloin kun tehdään, molemmat tekevät, ihan yhdessä mm on laatoitettu kylpyhuoneet, yhtään laskematta onko laastin sekoitus tai laatan leikkaaminen minkä sukupuolen työ.
Ei ihme että olet yksin, kuka tuollaista katsoisi ja miksi. Kannattaisi vähän päivittää näkemystään, mitä kotitöitä ylipäätään on enää olemassa.
Ketjun ulina alkoi kerran vuodessa VAPAAEHTOISESTI leivottavista mokkapaloista.
Kerro toki ne naisten työt? En ole koskaan elämässäni tuntenut yhtäkään "sinkkumiestä joka elää pitsalaatikoiden täyttämässä saastaisessa asunnossa jossa sukat liimaantuu lattiaan ja joka paikka on saastainen"-tapausta.
Live-love-laugh-meikki-hiuspinni-krääsä-kaatopaikoillaan eläviä naisia sekin edestä.
Miksi sinä rupeat vertaamaan perheellisen naisen ja sinkkumiehen talouksia keskenään? En ole tässä ketjussa nähnyt yhdenkään sinkkunaisen kiukuttelevan yhtään, mutta sinkkumiehet määkyvät kuorossa. Eihän teillä ole aavistustakaan, miten paljon hommaa lapsiperheissä on. Sitä hommaa on sitäkin enemmän, jos toinen aikuisista on vapaamatkustaja.
Implikoit, että sinkkumies ei ole kasvanut lapsiperheessä tai sinkkumies ei tiedä lapsista mitään?
Kunnon äitimyyttimarttyyri taas vauhdissa. Kosketuspintaa on paljonkin, ja sinullakin on aikaa ulista kolmatta päivää mokkapalojen leipomisesta, tehtävä josta suoriuduin jo 8-vuotiaana.
Voi hyvänen aika. On ihan eri asia olla lapsena lapsiperheessä tai olla siinä se aikuinen. Eihän sitäkään voi verrata, että ajaa autoa tai istuu takapenkillä. Satunnaisena lapsenvahtina oleminen on myös ihan eri asia kuin olla vastuussa lapsista koko ajan.
Itse sinä täällä uliset koko ajan. Aika nuoresta olet keittiöhommia tehnyt. Haitko itse tarvikkeet kaupasta, leivoit, siivosit jälkesi, pakkasit mokkapalt, veit koululle ja vielä möit? Sinä et kuitenkaan nyt ymmärrä, mistä tässä on kysymys. Jos luonasi käy joka päivä vieras, joka joka ikinen kerta pudottaa karkkipaperin eteisen lattialle ja jättää sen siihen, niin missä vaiheessa sanot asiasta hänelle? Vai nostatko roskan vuodesta toiseen tyytyväisenä?
Miksi lapsillasi on jatkuvasti karkkia ja miksi lapsesi eivät ymmärrä sitä ettei karkkipapereita pudoteta lattioille?
Onko sulla edes sitä miestä ja lapsia itselläsi?
Naisilla aika menee sometellessa ja av-palstalla sormetellessa nykyään.
Sisälukutaito sinulla on ainakin hukassa. Kyse on siitä, että joutuu tekemään jatkuvasti jotain toisen puolesta. Jos et ymmärrä, niin ei voi mitään.
Kun kerran jatkuvasti uhittelet, niin miten sinun vaimosi ja lapsesi? Sinulla ainakin aika menee palstalla.
Niin, oliko sitä miestä ja lapsia edes?
Eikö sun pitäisi olla nytkin leipomassa mokkapaloja kerran vuoteen ja pyyhkimässä pölyjä ja sumuttelemassa kukkia?
On minulla perhe. Mies on töissä eikä lapset ole kotona. En leivo mokkapaloja, en ole ikinä leiponut mitään myyjäisiin. Pölyt pyyhin loppuviikosta eikä meillä ole yhtään kukkaa. Riittääkö tämä tieto? Nyt on sinun vuorosi kertoa omasta perheestäsi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tahtoisi nähdä kun kuka tahansa ripustaa pyykit 3 minuutissa, on melkoinen pikakäpälä.
Ilmankos av-mammoilla on niin kamala stressi ja aika ei riitä mihinkään, jos ei edes pyykin ripustamisesta normaaliälyllä varustetun ihmisen normaalista toimenpiteestä suoriudu kolmessa minuutissa.
Taidat olla muutenkin aika hitaalla käyvä?
Omassa nelihenkisessä perheessä jokainen vaihtoi sukat joka päivä, tietenkin. Kaikilla sukkien koko oli 40-45 ja yllätysyllätys, jokainen halusi pitää tummia tai mustia sukkia. Joka kolmas päivä pyykkikoneessa oli 24 suunnilleen samanväristä ja -kokoista sukkaa. Itse en kolmeen minuuttiin ehtinyt etsiä jokaiselle oikeaa paria.
Meidän perheessä mies ei selvinnyt tuosta tai kuivien pyykkien laittamisesta narulta kaappiin. Hän ei hahmottanut millään, mikä vaatekappale kuuluu kenellekin. Mies jaksoi myös ihmetellä, miksi pyykki oli välillä niin ryppyistä. Onhan se, jos kuivumaan laittaessa oikomisen jättää väliin.
Sukkien koko kaikilla 40-45 ja silti sinä olet se joka niputtaa pyykit?
Ihan oma vikasi. Uliset omilla valinnoillasi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko sitä mieltä, että naiselta voi vaatia aivan vastaavan suoriutumisen "miesten hommissa" kuin miehillä? Heti kun tämä tapahtuu niin minä otan 50% kaikista kotitöistä, sitä ennen sanon saa nainen tehdä enemmän pieniä kotiaskareita kuten pyykit ja lasten jutut.
On 45min aikaa lähteä hiihtolomalle ja autossa on kesärenkaat. Vaihtuuko ne renkaat 45minuutissa auton alle vai ei?
Terassille pitää valaa pohjat ja rakentaa noin kilometristä lankkua siihen patio joka on suorassa ja kestää aikaa. Valmistuuko se terassi naiselta vai ei?
Tietysti voi. Mitä ei vielä osaa, sen voi opetella. Koskee kaikkea. On aina järkevämpää tehdä jotakin huolellisesti kuin hutiloiden ja siksi kahteen kertaan. Kesärenkaat autossa 45 min ennen hiihtolomaa on tosin vain huonoa suunnittelua.
Niin voi opetella. Nainen saa opetella miesten hommat kunnes tekee ne yhtä tehokkaasti, laadukkaasti ja nopeasti kuin mies. Sitä ennen minä teen kotihommia juuri niin "vajavaisesti" kuin taidoillani sujuu, opettelen katsos. Jos ei laatu tai nopeus kelpaa niin nainen on hyvä ja auttaa.
Paitsi että niitä kotihommia on paljon, paljon enemmän kuin terassinrakennus (kerran/asunto) tai renkaanvaihtoa (2 kertaa/vuosi). Jos kovin kauan joudut opettelemaan asiaa, joka toistuu samanlaisena päivittäin, voidaan epäillä toimintakykyä ja elämänhallintaa. Tsempit vaan vaimolle, joka tuollaisessa kuviossa elää.
Opetella voi vähintään siihen asti kun vaimo on tehnyt ensimmäisen laadukkaan terassin tai vaihtaa säännöllisesti autoon renkaita, öljyjä, polttimoita sekä korjaa muutkin härvelit. Vai meinaatko, että mieheltä voi vaatia, naiselta ei koska "voihan mies tehdä ne raskaat hommat nopeammin"?
Jos sinä teet ruuat vaikka kahden viikon ajan on siinä 14 ateriaa valmistettuna. Pitääkö renkaat vaihtaa kahdessa viikossa 14 kertaa? Ei varmaan ellei niitä huvikseen vaihtele. 7 aterian valmistamiseen menee helposti 7 tuntia eli lähes kokonainen ylimääräinen työpäivä!
Lapset syövät koulussa ja päiväkodissa, ja av-mamma paistelee illalla korkeintaan eineksiä.
Missään taloudessa ei tehdä 14 eri ateriaa viikossa.
Kyllä meillä laitetaan ruokaa lähes joka arki-ilta ja viikonloppuisin kahdesti, lisäksi tietenkin esimerkiksi aamupalat.
Muropaketin ja maitopurkin nostaminen kaapeista on av-mammalle ruoanlaittoa tai aterian tekoa johon menee tunti? Tehtävä josta lapsetkin suoriutuvat.
Teillä syödään muroja ja maitoa aamulla, lounaaksi, päivälliseksi, välipaloina ja iltapalalla? Onneksi olkoon, lapsistasi kasvaa vajaita, koska kehittyvät aivot tarvitsevat oikeaa ravintoa säännöllisesti. Ravitsemus lapsilla vaikuttaa suoraan älykkyyteen. Pelkillä muroilla kasvaneet lapset jäävät auttamatta tyhmiksi. Tämä tiedetään jo kehitysmaissa, palstan miehille tämäkin tulee yllätyksenä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pakollinen provo kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Todellakin onnistuu, mikäli välineet ovat valmiina eikä samaan aikaan tarvitse huolehtia mistään muusta ja esim mies hoitaa sitten pakkaamisen, eväät ym, minkä minä normaalsti huolehdin tunti ennen lähtöä. Mutta herää kyllä kysymys, kuka vaihtaa talvirenkaat tunti ennen lomalle lähtöä?!Niinpä, minä (nainen) vaihdoin autooni renkaat jo lokakuussa. Ei olis tullut mieleenkään jättää sitä helmikuulle. Ja tosiaan hoituu alle 45 minuutin. Terassia ei ole rakennettu, ei minä eikä mies. Se tuli tämän asunnon mukana. Ja jos rakennettaisiin, niin sen hoitais joku firma. Multa sen rakentaminen saattais onnistua, mutta mieheltä ei. Mulla ei vaan tässä ole aikaa eikä kiinnostusta ruveta rakentelemaan yhtään mitään.
Ja muutenkin, homma meni taas siihen että jokapäiväiset kotityöt saa jättää tekemättä jos rakentaa kerran 20 vuoden aikana terassin. Mä tosin väitän, että jos lasketaan kaikki naisen tekemät kotityöt sen 20 vuoden aikana ja siihen terassin rakentamiseen mennyt aika niin nainen on tehnyt paljon enemmän. Joten pliis, ei enää näitä esimerkkejä. Nää on säälittäviä. Varsinkin kun suurin osa perheistä ei ikinä rakenna minkäänlaista terassia ja iso osa miehistä ei vaihda renkaita. Vaan vie ne liikkeeseen vaihdettaviksi.
Pitää muistaa että kodin (fyysisen) on kuitenkin pääosin mies. Niin Mies, se nupukallinen malli. Mitäs jos siitä autosta pitää vaihtaa öljy? Tai pakoputki tippuu? Todennäköisesti mies hoitaa tämän. Tietenkin nainen voisi tämän tehdä yhtä hyvin. Eiköhän anneta naisten olla naisia ja miesten miehiä. Lopetetaan tämä tasa-arvostaminen. Olemme erilaisia, mutta samanlaisia ja jotkut hommat vaan hoituu toiselta paremmin kunnes mies saa tissit, joilla imettää ja kohdun.
Täh? Mitä tarkoittaa "naisten olla naisia ja miesten miehiä"? Kyllä mies on mies, vaikka pyöräyttää pari koneellista pyykkiä, imuroi leivänmurut keittiön pöydän alta tai vie lapsen hammaslääkäriin ja noi hommat hoituu tasan yhtä hyvin kuin multakin. Antaako se elin siellä jalkojen välissä automaattisesti kyvyn vaihtaa ne auton öljyt? Vai olisikohan tämä kuitenkin asia, jonka mieskin on joskus joutunut opettelemaan?
Muistatko, kun valitsit baarista miehiä jyystämään tuusulaasi? Valitsitko sieltä ne ihanan miehekkäät uroot, jotka kertoivat imuroivansa leivänmuruja innolla ja pyöräyttelevänsä pyykkejä intohimolla?
Yhdeksi yöksi baarista lähtee mukaan se, jonka katson kykenevän viihdyttämään mua sen yhden yön. Sitä yhden yön kivaa varten ei tarvitse kovin syvällisesti tutustua.
Parisuhteeseen taas lähtee mies, joka voi viihdyttää mua mielellään sen loppuelämän. Ja siihen kuuluu se, että osaa käyttää myös imuria ja pyykinpesukonetta. Tosin lähtöoletus on, että tuo kyky on kaikilla aikuisilla miehillä.
Kumpikin miehistä saa sinulta sen, mitä sinulla on annettavaa. Vain toinen joutuu imuroimaan roskasi ja pesemään pyykkisi.
Varmaan hyvältä tuntuu olla tuo jälkimmäinen.
Joo. Koska on paljon reilumpaa, että minä joudun imuroimaan sen miehen roskat?
Imuroiko se baaripanija luonasi? Pesikö paskansa pöntöstä aamulla? Oliko edes kiinnostunut tietämään nimeäsi?
Eipä sitä kertahoitoa taidettu imuroimaan olla otettukaan, ja nimellä ei tee mitään ellei koskaan tavata uudelleen. Sukupuolesta riippumatta.
Ei hämmästytä ettei lassukka erota kertapanoa suhteesta, ei liene kylliksi kokemusta. Toisin kun lassukka luulee, suhteeseen tarvitaan paljon enemmän kuin mukava ulkomuoto ja niin paljon järkeä, että tajuaa pitää lassukkateoriat ominaan.
Vierailija kirjoitti:
Vieläkö joku ihmettelee, miksi Suomessa joka toinen avioliitto päätyy eroon ja avoliitossa vielä useamman ja hakijana on usein nainen?
Se olisikin ihme, jos näin ei olisi, kun olen lukenut näitä miesten kommentteja, omasta erinomaisuudestaan.
Ja sekin on tietysti naisten vika, mokkapalojen leipomuuden lisäksi, että Suomimies voi silti huonosti, mitattiin sitä millä mittarilla tahansa.
Eihän suomimies enää edes viitsi lisääntyäkään kanssanne, kun katsoo syntyvyystilastoja.
Lietso ihmeessä lisää miesvihaasi. Mistä katkeruutesi oikein juontaa juurensa?
Ja montako vuotta olet maannut kotona miehesi rahoilla?
Kaikki työt, jotka mielletään naisten töiksi ovat vähemän arvostettuja ja tämä näkyy myös palkkauksessa. Työt ovat luonteeltaan rutiininomaisia, suorittavia ja palvelevia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tietysti voi. Mitä ei vielä osaa, sen voi opetella. Koskee kaikkea. On aina järkevämpää tehdä jotakin huolellisesti kuin hutiloiden ja siksi kahteen kertaan. Kesärenkaat autossa 45 min ennen hiihtolomaa on tosin vain huonoa suunnittelua.
Niin voi opetella. Nainen saa opetella miesten hommat kunnes tekee ne yhtä tehokkaasti, laadukkaasti ja nopeasti kuin mies. Sitä ennen minä teen kotihommia juuri niin "vajavaisesti" kuin taidoillani sujuu, opettelen katsos. Jos ei laatu tai nopeus kelpaa niin nainen on hyvä ja auttaa.
Paitsi että niitä kotihommia on paljon, paljon enemmän kuin terassinrakennus (kerran/asunto) tai renkaanvaihtoa (2 kertaa/vuosi). Jos kovin kauan joudut opettelemaan asiaa, joka toistuu samanlaisena päivittäin, voidaan epäillä toimintakykyä ja elämänhallintaa. Tsempit vaan vaimolle, joka tuollaisessa kuviossa elää.
Opetella voi vähintään siihen asti kun vaimo on tehnyt ensimmäisen laadukkaan terassin tai vaihtaa säännöllisesti autoon renkaita, öljyjä, polttimoita sekä korjaa muutkin härvelit. Vai meinaatko, että mieheltä voi vaatia, naiselta ei koska "voihan mies tehdä ne raskaat hommat nopeammin"?
Jos sinä teet ruuat vaikka kahden viikon ajan on siinä 14 ateriaa valmistettuna. Pitääkö renkaat vaihtaa kahdessa viikossa 14 kertaa? Ei varmaan ellei niitä huvikseen vaihtele. 7 aterian valmistamiseen menee helposti 7 tuntia eli lähes kokonainen ylimääräinen työpäivä!
Lapset syövät koulussa ja päiväkodissa, ja av-mamma paistelee illalla korkeintaan eineksiä.
Missään taloudessa ei tehdä 14 eri ateriaa viikossa.
Kyllä meillä laitetaan ruokaa lähes joka arki-ilta ja viikonloppuisin kahdesti, lisäksi tietenkin esimerkiksi aamupalat.
Muropaketin ja maitopurkin nostaminen kaapeista on av-mammalle ruoanlaittoa tai aterian tekoa johon menee tunti? Tehtävä josta lapsetkin suoriutuvat.
Teillä syödään muroja ja maitoa aamulla, lounaaksi, päivälliseksi, välipaloina ja iltapalalla? Onneksi olkoon, lapsistasi kasvaa vajaita, koska kehittyvät aivot tarvitsevat oikeaa ravintoa säännöllisesti. Ravitsemus lapsilla vaikuttaa suoraan älykkyyteen. Pelkillä muroilla kasvaneet lapset jäävät auttamatta tyhmiksi. Tämä tiedetään jo kehitysmaissa, palstan miehille tämäkin tulee yllätyksenä.
Saivarteleva ja nalkuttava av-mamma ei taaskaan ymmärtänyt pointtia tai lukemaansa?
Seuraavaksi varmaan lasket vesilasitkin aterioiksi, joita menee viikossa ainakin satoja.
Vierailija kirjoitti:
Miksi vitussa juttelisin tuollaisista asioista yhtään kenenkään kanssa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tahtoisi nähdä kun kuka tahansa ripustaa pyykit 3 minuutissa, on melkoinen pikakäpälä.
Ilmankos av-mammoilla on niin kamala stressi ja aika ei riitä mihinkään, jos ei edes pyykin ripustamisesta normaaliälyllä varustetun ihmisen normaalista toimenpiteestä suoriudu kolmessa minuutissa.
Taidat olla muutenkin aika hitaalla käyvä?
Omassa nelihenkisessä perheessä jokainen vaihtoi sukat joka päivä, tietenkin. Kaikilla sukkien koko oli 40-45 ja yllätysyllätys, jokainen halusi pitää tummia tai mustia sukkia. Joka kolmas päivä pyykkikoneessa oli 24 suunnilleen samanväristä ja -kokoista sukkaa. Itse en kolmeen minuuttiin ehtinyt etsiä jokaiselle oikeaa paria.
Meidän perheessä mies ei selvinnyt tuosta tai kuivien pyykkien laittamisesta narulta kaappiin. Hän ei hahmottanut millään, mikä vaatekappale kuuluu kenellekin. Mies jaksoi myös ihmetellä, miksi pyykki oli välillä niin ryppyistä. Onhan se, jos kuivumaan laittaessa oikomisen jättää väliin.
Sukkien koko kaikilla 40-45 ja silti sinä olet se joka niputtaa pyykit?
Ihan oma vikasi. Uliset omilla valinnoillasi.
Aiai, tuota palstamiesten sisälukutaitoa, jokaisella on kovasti siinä petrattavaa.
En sanonut, että vain minä paritin sukat. Lapsetkin sen pystyivät tekemään, mutta heillä meni vielä kauemmin. Parittaminen on helpointa tehdä siinä vaiheessa, kun sukat laittaa kuivumaan. Voihan ne laittaa miten sattuu, mutta aamukiireessä niiden etsiminen vie enemmän aikaa ja hermoja.
Vierailija kirjoitti:
Kaikki työt, jotka mielletään naisten töiksi ovat vähemän arvostettuja ja tämä näkyy myös palkkauksessa. Työt ovat luonteeltaan rutiininomaisia, suorittavia ja palvelevia.
Sihteerit palvelevat päällikköä (mies)
Sairaanhoitajat palvelevat lääkäriä.
Vierailija kirjoitti:
Miksi naiset suostuvat ALISTUVIKSI PALVELIJOIKSI?
Koska ajattelevat, että lapset tarvitsevat isän. Kun lapset kasvavat, nainen lähtee. Ja "mies" jää ihmettelemään, että miksi, eihän nainen sanonut asiasta mitään.
Muuta kun pari sataa kertaa.
Sitten nainen harrastaa ja elää tyytyväisenä kissansa kanssa, ja mies ulisee ja ryyppää itsensä hengiltä. Ihan ok lopputulos.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi vitussa juttelisin tuollaisista asioista yhtään kenenkään kanssa?
Ei nuo palstamiehet ymmärrä, mitä eroa on kertapanolla ja pitkäaikaisella parisuhteella. Heille se on yksi ja sama asia.
Tätä keskustelua kun lukee niin en yhtään ihmettele että naisten eliniän odoite pienenee mikäli ovat pitkässä parisuhteessa, miesten elinikä sensijaan kasvaa parisuhteessa. Mukavahan miehen on olla kun joku kokkaa ja siivoaa jäljet, ei stressin häivää eikä tarvitse syödä pelkkää mikroroskaa. Kelpaisi minullekin. Harmi että yhä edelleen 2010-luvullakin joidenkin naisten osa on stressata itsensä ennenaikaiseen hautaan miesvauvoja passatessaan ja yksin kotia pyörittäessään.
Vierailija kirjoitti:
Linkkaa ihmeessä se yhdenkin alan työehtosopimus, jossa on naisille ja miehille eri TES-palkat.
Puhumattakaan siitä, että naiset tekevät miehiä lyhyempää työpäivää kautta linjan.
Sihteerit, siivojat, tarjoilijat -palvelutehtävät ja huono palkka