Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

”Miehiltä ei vaan voi vaatia... ” WTF?

Vierailija
17.02.2018 |

Tuntuu, että vieläkin on vähän vallalla sellainen ajatus, että mieheltä ei vaan voi vaatia samanlaista suoriutumista kodin- ja lastenhoidossa kuin naiselta. Toki virallisesti kaikissa perheissä ollaan tasa-arvoisia, mutta kuten tältäkin palstalta saa lukea vähintään sivulauseissa, se ei todellakaan pidä paikkaansa. Edelleen etenkin vanhemmalla väellä on ajatus että nainen hoitaa ja huolehtii, kun ei se mies kuitenkaan pysty tai että se nyt vaan on naisen rooli.

Minun exäni jätti kaiken kotiin ja lapsiin liittyvän minun harteilleni. Aikani sitä katselin, kunnes otin ja lähdin. Elintaso laski, mutta onnellisuus ja elämänlaatu parani 100 %.

Miksi sinä joka koet ettei miehesi ”kykene”, jäät sellaiseen liittoon?

Kysymys ei minullakaan ollut siitä, että olisin vaatinut jotain leikkaussalisteriiliä kotia. Ihan perus roskien ja pullojen vientiä, pyykinpesua, imurointia ja tavaroiden järjestelyä.

Tämä aihe nousi taas mieleen, kun lapsen luokka järjesti kahvilan koulun tapahtumassa. Ketkä siellä puuhasivat ja sopivat, suunnittelivat sähköpostiringissä yötä myöten, leipoivat ja lopulta seisoivat kahvilassa myymässä lasten kanssa. Aivan oikein, äiditpä tietenkin. Ihan yhtä vaativien töidensä ohessa kuin mitä miehilläänkin on.

Mitä hemmettiä oikeasti?

Kommentit (781)

Vierailija
241/781 |
17.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi et anna miehen päättää kodin säännöistä ja ruokailusta ja aikataulusta? Näin alkaa toimimaan, mutta ettehän te naiset halua asua sellaisessa kodissa kun ette saa kiukutella ja komennella

Jos meillä tehtäis sen aikataulun ja niiden standardien mukaan mitä mies päättäis, meiltä otettais lapset ja lemmikit huostaan ja talo suljettais ympäristöviranomaisten käskystä. Miehen mielestä imuroinniksi riittää se, että vähän sieltä täältä sohitaan imurilla enimpiä hiekkoja pois, mitä sitä suotta reunoilta tai huonekalujen alta ottamaan. Lattioita ei pestäis ikinä tai sitten ne pestäis niinkuin jossain merirosvolaivassa, että ämpärillinen vettä lattialle ja sitten jollain narumopilla vähän sekoteltais. Arvata voit mitä puulattia tykkää.. Vessaa ei pestäis ikinä, koska se on niin ällöttävää.

Ruoaksi syötäis kylmiä nakkeja ja viinirypäleitä suoraan rasiasta ja nämä haettais kaupasta siinä vaiheessa kun puol porukkaa makaa lattialla pyörtyneenä nälästä. Pyykkiä pestäis vaan joskus ja jouluna. Niin ja sitten kun tulee se joulukuu, niin kyllä silloin kaikki kaapit reväytetään auki ja siivotaan hirveässä stressissä kun pitäähän sitä joulusiivous tehdä kun äitikin sellaisen teki joskus 70 luvulla.

Mistä tiedän kaiken tämän? Meillä kokeiltiin silloin kun mies vietti isäkuukautta ja minä olin töissä. Se kokeilu jäi siihen kuukauteen, koska ei kukaan voi elää niin. Paitsi joku sinkku, jonka pitää ajatella vain omaa napaa.

Miehet on vaan niin idiootteja näissä asioissa! En minäkään siis mikään siisteyden sipuli ole, mutta joku tolkku paskankin keskellä eläessä. Sotkuista saa olla, mutta ei likaista.

Vierailija
242/781 |
17.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nääh, meni ihan tylsäksi tämä keskustelu, kun ei enää osata muuta kuin haukkua. Kukaan ei nyt enää ilmeisesti jaksakaan kertoa, mitä kaikkea ne välttämättömät jokaviikkoiset miesten työt pitävät sisällään. Lumityöt, nurmikon leikkuu. Minä en nyt löydä oikein muuta ja nuokaan eivät koske kerrostaloasujia. Nämä epämääräiset huoltotyöt ja soitin- ja vakuutusasiat ovat kyllä minulle ihan vieraita. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
243/781 |
17.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihmeen aggressiivista porukkaa täällä? Pitäkää tunkkinne! Me lähdetään nyt koko perheen voimin pulkkamäkeen ja sen jälkeen lämmitetään MINUN omin pikku kätösin valmistama lihakeitto eikä minua yhtään haittaa että mies ei ole sen valmistamiseen osallistunut. Illalla mennään yhdessä saunaan ja kun lapsi nukkuu istutaan iltaa ja jaetaan pullo viiniä kaikessa rauhassa. Huomenna käyn kaverin kanssa ostarilla kahvilla ja mies suunnitteli käyvänsä lapsen kanssa anoppilassa katsomassa heidän lumilinkoaan kun se ei suostu käynnistymään. Meillä on kaikki hyvin näin, jatkakaa te riitelyä siitä kuka pääsee helpoimmalla. Heippa!

Olipas omituinen kannanotto. "Minua ei pätkääkään haittaa, että asia on epäreilu, joten tulen ylpeänä sanomaan, että on hölmöä kinastella, onko asia epäreilu."

Älä lässytä, vaan tee jotain kivaa, kuten tuo aiempi.

Vierailija
244/781 |
17.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nääh, meni ihan tylsäksi tämä keskustelu, kun ei enää osata muuta kuin haukkua. Kukaan ei nyt enää ilmeisesti jaksakaan kertoa, mitä kaikkea ne välttämättömät jokaviikkoiset miesten työt pitävät sisällään. Lumityöt, nurmikon leikkuu. Minä en nyt löydä oikein muuta ja nuokaan eivät koske kerrostaloasujia. Nämä epämääräiset huoltotyöt ja soitin- ja vakuutusasiat ovat kyllä minulle ihan vieraita. 

Lopeta jo. Miehet tekee ihan samoja kotitöitä kuin naiset. Usko ja keksi jotain muuta välillä.

Vierailija
245/781 |
17.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihmeen aggressiivista porukkaa täällä? Pitäkää tunkkinne! Me lähdetään nyt koko perheen voimin pulkkamäkeen ja sen jälkeen lämmitetään MINUN omin pikku kätösin valmistama lihakeitto eikä minua yhtään haittaa että mies ei ole sen valmistamiseen osallistunut. Illalla mennään yhdessä saunaan ja kun lapsi nukkuu istutaan iltaa ja jaetaan pullo viiniä kaikessa rauhassa. Huomenna käyn kaverin kanssa ostarilla kahvilla ja mies suunnitteli käyvänsä lapsen kanssa anoppilassa katsomassa heidän lumilinkoaan kun se ei suostu käynnistymään. Meillä on kaikki hyvin näin, jatkakaa te riitelyä siitä kuka pääsee helpoimmalla. Heippa!

Olipas omituinen kannanotto. "Minua ei pätkääkään haittaa, että asia on epäreilu, joten tulen ylpeänä sanomaan, että on hölmöä kinastella, onko asia epäreilu."

Niin teenkin. Laiskottelen ja venyn vauvapalstalla. Et kai sinäkään täällä kenenkään pakottamana ole. Huvin vuoksi täällä kai keskustellaan. 

Vierailija
246/781 |
17.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin teenkin. Laiskottelen ja venyn vauvapalstalla. Et kai sinäkään täällä kenenkään pakottamana ole. Huvin vuoksi täällä kai keskustellaan. 

Eiköhän tää saivartelu riitä pikkuhiljaa. Pistetääs koneet kiinni ja lähetään kaikki vaikka nussimaan.

Vierailija
247/781 |
17.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä syötiin yhteen aikaan niin usein ranskalaisia ja nakkeja, että lapset pyysi, voidaanko tehdä joskus jotain muuta. Näin oli silloin, kun pääsin töistä myöhempään mitä mies ja oli miehen tehtävä laittaa ruoka. Kyllähän lapset söi niitä nälkäänsä, mutta minä olin aika usein "syönyt töissä". Söin sitten iltapalaksi vähän tuhdimmin. Sittemmin minulla vaihtui työ ja jouduin taas tekemään ruuan - eikä syöty nakkeja ja ranskalaisia.

Vierailija
248/781 |
17.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lopeta jo. Miehet tekee ihan samoja kotitöitä kuin naiset. Usko ja keksi jotain muuta välillä.

No sehän on sitten hyvä. Minä käsitin, että tuossa jotkut nyt sanoivat, ettei heidän tarvitse tehdä niitä naisten kotitöitä, koska tekevät jotain mystisiä ja erittäin vaativia miesten töitä. Mutta nytkö olemme siis yhtä mieltä siitä, että miestenkin pitää siivota ja pestä pyykkiä. 

Vierailija
249/781 |
17.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajoin juuri auton keräys pisteen ohitse, sillä vaimo tekee siitä säännöllisesti kulkevan kaatopaikan. Kotona vastaava satlu paitsi kun hän saa "nyt pittää siivota" päähänpistoa. Suuri osa aikaa ei tekee mieli olla paikalla sillä äitini antoi minulle kunnollisen pohjan elämään. Kotona en voi itse vaatia mitään kun saan heti kylmä suihkun siitä että naisen aseman on ollut alarvoinen aina, niin olisiaika minulla osallistua. Saapumiseen jälkeen kotiin yleisesti siivoan päivästä päivään. En siitä toki saan aina niin kiva näköistä kun naisten kädenjälki, mutta ainakin en jätä puoliksisyötty omenat kämppään pitkin.

Hyvät naiset ja miehet. Tämä maailma on jo pilattu. Mikäli haluatte parempaa, opettakkaa lapsillenne, sukupuolta huolimatta, miten parisuhteessa kuullut olla :).

Vierailija
250/781 |
17.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No sehän on sitten hyvä. Minä käsitin, että tuossa jotkut nyt sanoivat, ettei heidän tarvitse tehdä niitä naisten kotitöitä, koska tekevät jotain mystisiä ja erittäin vaativia miesten töitä. Mutta nytkö olemme siis yhtä mieltä siitä, että miestenkin pitää siivota ja pestä pyykkiä. 

Kun aletaan asua yhdessä, sovitaan yhteisistä hommista. Jos niistä tulee liikaa erimielisyyksiä, erotaan ennen kuin on hankittu yhteinen asuntolaina ja lapsia. Sovitaan näin.

Vierailija
251/781 |
17.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ajoin juuri auton keräys pisteen ohitse, sillä vaimo tekee siitä säännöllisesti kulkevan kaatopaikan. Kotona vastaava satlu paitsi kun hän saa "nyt pittää siivota" päähänpistoa. Suuri osa aikaa ei tekee mieli olla paikalla sillä äitini antoi minulle kunnollisen pohjan elämään. Kotona en voi itse vaatia mitään kun saan heti kylmä suihkun siitä että naisen aseman on ollut alarvoinen aina, niin olisiaika minulla osallistua. Saapumiseen jälkeen kotiin yleisesti siivoan päivästä päivään. En siitä toki saan aina niin kiva näköistä kun naisten kädenjälki, mutta ainakin en jätä puoliksisyötty omenat kämppään pitkin.

Hyvät naiset ja miehet. Tämä maailma on jo pilattu. Mikäli haluatte parempaa, opettakkaa lapsillenne, sukupuolta huolimatta, miten parisuhteessa kuullut olla :).

Täh???

Vierailija
252/781 |
17.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hulivili kirjoitti:

Naiset hoitakoot itse lapsiunelmansa seuraukset ja kotileikit.

No, meillähän on paljon yksinhuoltajia juuri tästä syystä. Isiä ei kiinnosta eikä jaksatuta huolehtia perheestä, joten ero on helpompi vaihtoehto äideille.

Ja eikös täälläkin säännöllisesti itketä, että yhyy suomalaiset loppuvat kesken kun ei enää synny lapsia? Eipä tuollainen "hoida ja maksa itte riippakivesi kun sen synnytitkin" -asenne kamalasti houkuttele tekemään lapsia. 

Ainakaan naisia, jotka ovat työelämässä mukana - pitäisikö heidän uhrata 20 vuotta omasta elämästään ja omat tulonsa vain lastentekemisen takia?

ei ne miehet ennenkään niitä lapsia hoitaneet. Naiset ovat vain muuttuneet laiskoiksi paskiaisiksi.

Ennen ei myöskään naiset käyneet töissä.

Vierailija
253/781 |
17.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä olen asunut jo 25 vuotta omillani ja tehnyt ruuat, tiskannu, pyykännyt ja siivonnu. Tänään viikon pyykkeihin, tiskeihin, imurointiin, luuttuamiseen ja pölyjen pyyhkimiseen meni se vajaa pari tuntia. Eilen tein sen verran paljon ruokaa ettei tänään välttämättä tarvitse kokata. Loppupäivän ajattelin viettää tallissa venettä ja moottorikelkkaa huoltaessa. Ainakaan tällaisessa yhden hengen taloudessa "naisten hommat" ei hirveästi rasita. "Miesten hommat" taas ovat minulle harrastus ja niissä ei töitä ja tunteja lasketa ja palkinto tulee kun pääsee ulkoiluttamaan harrastusvälineitä.

No nimenomaan. Miesten hommat ovat enemmänkin harrastuksia ja naisten hommat se pakollinen paha. 

Just! No, voihan sen niin niinkin ajatella jos haluaa kääntää pakollisiksi juuri ne ns. naisten hommat ja harrastuksiksi miesten hommat. Mutta se on ihan oma keinotekoinen jaottelu.

Meinaat, että moottorikelkan huoltaminen on jollekulle ihan välttämätön paha ja pölyjen pyyhkiminen jollekin vain mukava harrastus? Vai etkö lukenut tuota viestiä, jonka lainasin? [/quote

Jos moottorikelkalla ajaa, niin sitä kyllä pitää myöskin huoltaa. Ihan sama kuin autojen kanssa. Jos jättää huoltamatta niin jossakin kohdassa menee rikki ja jättää välille. Se pölyjen pyyhkimättä jättäminen on lähinnä esteettinen juttu.

Vierailija
254/781 |
17.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hulivili kirjoitti:

No, meillähän on paljon yksinhuoltajia juuri tästä syystä. Isiä ei kiinnosta eikä jaksatuta huolehtia perheestä, joten ero on helpompi vaihtoehto äideille.

Ja eikös täälläkin säännöllisesti itketä, että yhyy suomalaiset loppuvat kesken kun ei enää synny lapsia? Eipä tuollainen "hoida ja maksa itte riippakivesi kun sen synnytitkin" -asenne kamalasti houkuttele tekemään lapsia. 

Ainakaan naisia, jotka ovat työelämässä mukana - pitäisikö heidän uhrata 20 vuotta omasta elämästään ja omat tulonsa vain lastentekemisen takia?

ei ne miehet ennenkään niitä lapsia hoitaneet. Naiset ovat vain muuttuneet laiskoiksi paskiaisiksi.

Ei, mutta hoitivat lasten ja kodin ohessa myöskin eläimet navetassa, lypsyt syötöt yms...

Aika kevyttä on nykynaisella siihen verrattuna.

Vierailija
255/781 |
17.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä olen asunut jo 25 vuotta omillani ja tehnyt ruuat, tiskannu, pyykännyt ja siivonnu. Tänään viikon pyykkeihin, tiskeihin, imurointiin, luuttuamiseen ja pölyjen pyyhkimiseen meni se vajaa pari tuntia. Eilen tein sen verran paljon ruokaa ettei tänään välttämättä tarvitse kokata. Loppupäivän ajattelin viettää tallissa venettä ja moottorikelkkaa huoltaessa. Ainakaan tällaisessa yhden hengen taloudessa "naisten hommat" ei hirveästi rasita. "Miesten hommat" taas ovat minulle harrastus ja niissä ei töitä ja tunteja lasketa ja palkinto tulee kun pääsee ulkoiluttamaan harrastusvälineitä.

No nimenomaan. Miesten hommat ovat enemmänkin harrastuksia ja naisten hommat se pakollinen paha. 

Just! No, voihan sen niin niinkin ajatella jos haluaa kääntää pakollisiksi juuri ne ns. naisten hommat ja harrastuksiksi miesten hommat. Mutta se on ihan oma keinotekoinen jaottelu.

Meinaat, että moottorikelkan huoltaminen on jollekulle ihan välttämätön paha ja pölyjen pyyhkiminen jollekin vain mukava harrastus? Vai etkö lukenut tuota viestiä, jonka lainasin? [/quote

Jos moottorikelkalla ajaa, niin sitä kyllä pitää myöskin huoltaa. Ihan sama kuin autojen kanssa. Jos jättää huoltamatta niin jossakin kohdassa menee rikki ja jättää välille. Se pölyjen pyyhkimättä jättäminen on lähinnä esteettinen juttu.

Ajetaanko sillä moottorikelkalla kauppaan, töihin, lapset hoitoon vai onko kyseessä maatalouden työvälinen? Vai hupiajelut harrastusmielessä?

Jätäpä pölyt pyyhkimättä puoleksi vuodeksi ja tule sitten kertomaan, onko kyseessä esteettinen asia. Siis tee jos olet sinkku, jos sinulla on lapsia, niin älä sitten.

Vierailija
256/781 |
17.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehillä ei ole enää mitään virkaa. Varsinkaan kerrostaloissa ei miehillä ole mitään tekemistä, kun ei ole niitä miehisiä hommia enää minkäänlaisia. Ja nekin vähät miesten tehtävät voi aivan hyvin tehdä nainen. Mutta naisten tekemiset ei vaan vähene. Helpottuu kyllä koneiden avulla, mutta ei sinänsä vähene.

Siitä huolimatta ei miehet omaksu osaa naisten hommista vaan jäävät yhdeksi ylimääräiseksi passattavaksi siihen nurkkiin norkoamaan ja naisen **tutuskäyrää nostamaan.

Omakotitalossa on miehellekin edes jotain puuhaa, mutta aika vähiin nekin on jääny. Autoissa kitkarenkaat, joilla ajetaan kesät talvet, ei siis tarvitse vaihtaa renkaitakaan kuin vasta sitten kun on jo ihan sliksit, ja silloinkin sen homman tekee se joka renkaat myy. Liiteriin puita hommata, mutta sekin hoituu puhelinsoitolla ja sillä, että hakee ne puut valmiina könttinä jostain peräkärryllä, sitten voi käskyttää lapset kuormaa purkamaan. Ulkomaalaus kerran kolmessa vuosikymmenessä. Nurmikon leikkuu joka toinen viikko, lumien kolaus tarpeen mukaan. Mutta edelleen se nainen siellä sisällä oman työpäivänsä lisäksi pyykkää, laittaa astioita koneeseen, kokkaa, imuroi, pesee lattioita, järjestelee, viikkaa pyykkiä... JOka päivä!

Vierailija
257/781 |
17.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hulivili kirjoitti:

Ei, mutta hoitivat lasten ja kodin ohessa myöskin eläimet navetassa, lypsyt syötöt yms...

Ei siihen aikaan lapsia hoidettu, ne vaan pidettiin hengissä vaihtelevalla menestyksellä. Nykyään sillä menolla otettaisiin lapset huostaan alle aikayksikön.

Vierailija
258/781 |
17.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ajetaanko sillä moottorikelkalla kauppaan, töihin, lapset hoitoon vai onko kyseessä maatalouden työvälinen? Vai hupiajelut harrastusmielessä?

Jätäpä pölyt pyyhkimättä puoleksi vuodeksi ja tule sitten kertomaan, onko kyseessä esteettinen asia. Siis tee jos olet sinkku, jos sinulla on lapsia, niin älä sitten.

Pölyjä voikin pyyhkiä tyylin 3-6 kuukaden välein. Sitä tiheämpi pyyhkiminen on harrastus.

Jokaisella kelkan omistajalla on varmasti omat tapansa mihin kelkkaa käyttää. Mutta sillä ei ole väliä mihin käyttää, silti on silloin tällöin huollettava.

Vierailija
259/781 |
17.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hulivili kirjoitti:

Ei siihen aikaan lapsia hoidettu, ne vaan pidettiin hengissä vaihtelevalla menestyksellä. Nykyään sillä menolla otettaisiin lapset huostaan alle aikayksikön.

Lapset oppi omatoimisiksi paljon nuorempina, kun annettiin vastuuta. Nyky hössötys pilaa myöskin lapset.

Vierailija
260/781 |
17.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi otatte miehiä, jotka eivät osaa? En tajua

Mutku se oli niin jännä. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä seitsemän kuusi