sektioaiheinen kysymys!
Löytyykö muita, joilla sektion tehnyt lääkäri on todennut leikkauksen aikana lantiossa (lantion luissa) poikkeavuutta, joka estää normaalin alatiesynnytyksen?
Minulla leikkauskertomuksessa on maininta lantion luiden poikkeavuudesta ja leikkauksen tehnyt lääkäri sanoi jälkikäteen, että pienikokoisen vauvan voin synnyttää alakautta, mutta isohkoa en.
Mietinkin tässä että tutkitaanko lantio synnytystapa-arviossa kuvaamalla vai miten?
Ennen esikoisen synnytystä kävin yksityisellä ultrassa ja samalla lääkäri tutki lantion tilavuutta käsin. Mitään poikkeavuutta ei näin huomattu ja totesi normaalin synnytyksen olevan mahdollinen. Toisin kuitenkin kävi ja jouduin sektioon alatiesynnytysyrityksen päätteeksi. Esikoinen oli reilu 4 kg syntyessään.
Leikannut lääkäri ei laittanut papereihin ehdotonta kieltoa alatiesynnytykselle vaan voin kuulemma yrittää jos vauva on pienikokoinen. Näyttää kuitenkin siltä että nuo vauvan kokoarviotkin voivat heittää aika tavalla. Minulle sanottiin esikoisesta arvioksi 3500 g vielä synnytystä edelleltävänä päivänä ja painoi kuitenkin tuon reilut 4100 g.
Millainen suhtautuminen TAYS:ssa on sektioihin? Mieluummin menisin suoraan sektioon kuin yrittäisin alakautta ja mahdollisesti joutuisin sen päätteeksi sektioon kuitenkin.
Kommentit (3)
Minulla ensimmäinen synnytys päättyi alatiesynnytyksen jälkeen myös sektioon, koska vauvalla oli kasvotarjonta ym.. silloin kyllä tehtiin synnytystapa arvio, koska olen aika pienikokoinen. Lantio kuvattiin ym. ja vauva arvioitiin 3800 g samana aamuna kun syntyi (eli tämän olisi pitänyt mahtua tulemaan) vaikka oli sitten syntyessään alle 3500g.
Seuraavassa synnytyksessä kävin TAYS:ssa arviossa ja esitin toiveeni että alatie synnytys jos vain on mahdollista " turvallisesti" , koska sektiossa toipuminen niin hidasta ym. Kaksikin lääkäriä tutki kuvat ja arvioivat vauvan kokoa ja heidän mielestään lantio oli tarpeeksi väljä myös alatiesynnytykseen. Päätettiin käynnistää synnytys viikkoa ennen ettei vauva ehdi kasvaa kovin isoksi. Synnytys meni muuten ok mutta vauvan sydän äänien vuoksi jouduttiin auttamaan imukupilla n. 20 min ponnistusvaiheen jälkeen. Mielestäni olisin kyllä varmaan saanut suoraan leikkauksen jos olisin sitä halunnut ja vaatinut! Nyt taas tämän kolmannen kanssa menen synnytystapa arvioon TAYSiin...
t. Tuittu ja papunen 18+3
... että sen sektion jälkeen leikannut lääkäri sanoi minulle myös että toden näköisesti seuraavatkin leikataan, ja ettei olisi vauva mahtunutkaan tulemaan, koska lantio ahdas! Sen takia TAYSissa kyselin tarkkaan asiasta ja että haluan tietty leikkauksen jos lääkärit katsovat sen aiheelliseksi... Eli kyllä vaan on eri arvioita lääkäreillä!
t. Tuittu
Mietinkin tässä että tutkitaanko lantio synnytystapa-arviossa kuvaamalla vai miten?
**Minulla ei kuvattu synnytystapa-arviossa lantiota vaikka se on yleinen käytäntö jos epäillään lantion ahtautta. Voit pyytää kuvauksen jos olet huolissasi eikä sitä muuten ehdoteta.
Millainen suhtautuminen TAYS:ssa on sektioihin? Mieluummin menisin suoraan sektioon kuin yrittäisin alakautta ja mahdollisesti joutuisin sen päätteeksi sektioon kuitenkin.
**En ole synnyttänyt TAYS:sissa mutta jos epäillään että vauva ei ehkä mahdu niin saat sektion kun vain vaadit. Ketään ei voida pakottaa alatiesynnytykseen varsinkin jos on hyvät perustelut sektiolle.