Nyt kunnat lykkäävät urakalla työpajoihin kuntouttavaan ammatti-ihmisiä
on tämä kyllä aikamoista, mutta tilastot kaunistuu.
Ennen kuntouttava työtoiminta oli vammaisille tai päihdeongelmaisille.
Kohta pärähtää seuraavan työn hakijan puhelin, oletko se Sinä?
Rintamerkkejä askartelemaan sitten akateemiset, opiskelu kannattaa aina.
Kommentit (31)
Onneksi olen kaikkiruokainen piipertelijä ja näin osa-aikaisenakin käytän vapaa-aikani kaikenmoisilla kursseilla ravaamiseen ja harrastan taidetta, niin minua ei niin suuresti sitten joskus loukkaa joutua tekemään aktivoivaa toimintaa, jos työttömäksi jään.
On se joo kusista joutua tekemään täysin omien intressien ja koulutuksen ulkopuolella olevia juttuja, mutta on se nyt kivampi tehdä edes jotain kuin pelkästään maata kotona toimettomana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Noi työpajat on ihan parhaita. Yksi ystävä on käynyt jo vuoden verran, ja vasta ihan äskettäin paikan pomo kertoi siellä käyville ihmisille, että tästä lähin saa varoituksen jos tulee paikalle näkyvästi humalassa :D Olen käynyt siellä pajalla. Porukalla on piilopullot mukana, pelaavat korttia ja jauhavat paskaa. Tolleenhan sitä työllistyy, Suomi nousuun ja silleen. Not.
Olin työpajalla ja siellä sanottiin että koko aikana kun siellä ns työskentelee pitää sitoutua raittiuteen koska pajalla on naisia joilla on traumoja juopoista miehistään. Mietin miten nuo naiset selviytyvät esim kauppareissusta jos näkevät jonkun kännissä tai haistavat vanhan viinan. Ihan hirveä paikka muutenkin mutta tuo käsky jotenkin kruunasi kaiken.
Eikä, oikeesti? :D Mites ne vahti sitten ettei kukaan ota kuppia vapaa-ajalla? Anteeksi mua naurattaa. Mäkin haluan työpaikan missä kukaan ei saa pitää takatukkaa, koska mulla on lapsuustrauma MacGyverin tukasta.
Joo, näin sanottiin. Oli aika absurdia varsinkin kun paikka oli ihan kamala ja ”työpäivän” jälkeen teki mieli mennä ensimmäiseen baariin ja vetää 5 tuoppia kerralla. Meitä kohdeltiin kuin olisimme olleet jotain kolmivuotiaita.
Varmaan olisi sitten pitänyt käyttäytyä kuin kolmevuotias jos kerran kohtelu oli sitä tasoa. Pari itkupotkuraivaria lattialla jos ei oma tahto toteudu. Menisköhän viesti perille? :D
Täytyy myöntää että jotkut kyllä niin käyttäytyivätkin:D
Vierailija kirjoitti:
Eikö vielä ainakin joku aika sitten ollut laitonta pistää terveitä / vammattomia kuntouttavaan? Toki saattoi päästä "omasta tahdosta".
Laki sinne tai laki tuonne, ei ne lait koske työttömiä. Mä olin täysin terveenä kuntouttavalla. Karenssin uhalla on pikkusen pakko mennä. Nyt on työt lopuillaan ja ahdistaa tuleva työttömyys. Ihan siksi kun työttömille on laadittu sellaiset systeemit että karenssi napsahtaa tosi helposti. Ehkä pitäisi jäädä samantien tt-tuelle? Vähemmän rahaa mutta säästyisi mielivallalta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Noi työpajat on ihan parhaita. Yksi ystävä on käynyt jo vuoden verran, ja vasta ihan äskettäin paikan pomo kertoi siellä käyville ihmisille, että tästä lähin saa varoituksen jos tulee paikalle näkyvästi humalassa :D Olen käynyt siellä pajalla. Porukalla on piilopullot mukana, pelaavat korttia ja jauhavat paskaa. Tolleenhan sitä työllistyy, Suomi nousuun ja silleen. Not.
Ymmärrän hyvin. Ei kai tuollaista kyykytystä voi kestää kukaan selvinpäin.
Jos joutuisin mukaan tuollaiseen pelleilyyn, niin ottaisin sauhua mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olin työpajalla ja siellä sanottiin että koko aikana kun siellä ns työskentelee pitää sitoutua raittiuteen koska pajalla on naisia joilla on traumoja juopoista miehistään. Mietin miten nuo naiset selviytyvät esim kauppareissusta jos näkevät jonkun kännissä tai haistavat vanhan viinan. Ihan hirveä paikka muutenkin mutta tuo käsky jotenkin kruunasi kaiken.
Eikä, oikeesti? :D Mites ne vahti sitten ettei kukaan ota kuppia vapaa-ajalla? Anteeksi mua naurattaa. Mäkin haluan työpaikan missä kukaan ei saa pitää takatukkaa, koska mulla on lapsuustrauma MacGyverin tukasta.
Joo, näin sanottiin. Oli aika absurdia varsinkin kun paikka oli ihan kamala ja ”työpäivän” jälkeen teki mieli mennä ensimmäiseen baariin ja vetää 5 tuoppia kerralla. Meitä kohdeltiin kuin olisimme olleet jotain kolmivuotiaita.
Mutta näinhän hallitus ajattelee, että aikuista ihmistä pitää holhota. Taitavat olla itse 3-vuotiaan tasolla henkisesti, minä en voi päälle 130ÄO:lla ymmärtää noita idiootteja. Vituttaa.
Vierailija kirjoitti:
Mun kaveri meni työkokeiluun tällaiselle pajalle. Siellä on siis kuntouttavaa toimintaa ja työkokeilua.
Heti kättelyssä yksi ohjaaja jäi pois ja huomattiin kaverin pitkä kokemus toiselta alalta. No ei kun vetämään yhden yksikön toimintaa hankintoineen ja vastuineen - 9 € päiväkorvauksella. En olisi suostunut ja kaverikin sanoi, että jälkikäteen ajateltuna ihan hullua. Ajatteli kuitenkin, että saa alan vaihtajana jalan oven väliin ja ehkä sieltä sitten opiskelujen edetessä ihan palkallista työtä. Juu, ei ole vielä vuoden jälkeen se päivä koittanut. Teki työtä, josta olisi kuulunut minun mielestäni maksaa yksityisellä yli 2500 € palkkaa, julkisellakin suunnilleen tuo. Toiminnassa mukana olevat "kuntoutujat" olivat pitäneet todella nöyryyttävänä sitä, että heillä teetettiin mm. catering -palvelua, jota osti mm. kaupunki omiin kokous- ja juhlatarjoiluihin. Työttömät olivat siellä ilmaistyövoimana tekemässä ruokaa ja tarjoilemassa ja siivoamassa. Jopa oma kaupunki tuki tällaista toimintaa ostamalla palvelua.
Olisivat kätkeneet niihin ruokiin jotain lappusia, joissa olisi kerrottu niiden ruokien alkuperästä, valmistuksesta ja palkkauksesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö vielä ainakin joku aika sitten ollut laitonta pistää terveitä / vammattomia kuntouttavaan? Toki saattoi päästä "omasta tahdosta".
Laki sinne tai laki tuonne, ei ne lait koske työttömiä. Mä olin täysin terveenä kuntouttavalla. Karenssin uhalla on pikkusen pakko mennä. Nyt on työt lopuillaan ja ahdistaa tuleva työttömyys. Ihan siksi kun työttömille on laadittu sellaiset systeemit että karenssi napsahtaa tosi helposti. Ehkä pitäisi jäädä samantien tt-tuelle? Vähemmän rahaa mutta säästyisi mielivallalta.
Kuntouttavaan ei ihan oikeasti tarvi suostua ja siitä ei voi saada karenssia. Työkokeilusta kieltäytymisestä voi saada karenssia.
Kunta/kaupunki joutuu maksamaan sakkoa (eli maksamaan osan henkilön saamista työkkärirahoista valtiolle) oman kunnan työttömistä. Se raha voi olla isokin- satoja tuhansia- ja se on pois sosiaalipuolen budjetista.
Kuntouttavaan työtoiminnan voi joutua ihan se akateeminenkin sen takia, että on ollut liian kauan pois työelämästä ja taantunut kotieläjäksi..
Kuntouttava toimi ei saa olla pois "oikealta" työntekijältä eli se ei saa korvata mitään. Kaikki tarjoilu, siivoilua, lehden haravointi on palkkatyöläisen hommia, niin siihen ei saa sitä käyttää. Meidän kaupungissa ei ole mielikuvitussoittajien orkesteria eli silloin toiminta ei syrjäytä ketään palkkatyöstä....
Palkkatukityöt ovat ihan eri laji ja silloin tehdään oikeita töitä.
Aivan järkyttävän tyhmää toimintaa, mutta kun demarit halusivat tämän (kunnat vastuuseen työttömyydestä ja kuntouttavan työtoiminnan työttömien parasta ajatellen) edellisellä hallituskaudella, niin näillä mennään. Kiitos SDP ! Ja kiitos nyky-hallitus kun jatkaa tätä!
Julkisella puolella on töissä lukuisia laiskoja työntekijöitä, jotka saa nelin-kuusin kertaisesti palkkaa siihen verrattuna, mitä saa työtön. Kuitenkin moni työtön on ahkerampi kuin useat kuntien työntekijät. Voitaisiin laittaa kuntien työpaikat kiertoon niin, että useammat pääsisivät istumaan kahvikuppi kourassa kolmen-neljän tonnin kuukausipalkalla kaupungin talolla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuntouttavaan ei ihan oikeasti tarvi suostua ja siitä ei voi saada karenssia. Työkokeilusta kieltäytymisestä voi saada karenssia.
Minkä takia tämä on saanut ⬇️, koska siis on ihan faktaa. Laissa määrätty. Työkkärit itse vaan mielivaltaisesti rikkoo lakia.
Muistutetaanpa taas mieliin, että jos on työkokeilussa (vaikka miten kuntouttavana työtoimintana), niin on edelleen tilastoissa työtön. Mutta jos on palkkatuella palkattu eli ihan on tehty työsopimus, eläke kertyy jne. niin ei ole tietenkään työtön.
Työkokeilussa saa oman ohjaajan, ei saa tehdä töitä itsenäisesti jne. eikä ole tarkoitus työllistyä siihen orgaisaatioon, joka kokeilun tarjoaa. Eikä oikeastaan ole pakko tehdä mitään, riittää, että seuraa muiden tekemisiä.