Työkaveri väitti tehneensä laskiaispullia 1,5 tunnissa. Miten voi olla?
Kun itse teen pullia, niin siinä menee kolme tuntia aikaa.. Maidon lämmittämiset liedellä ja taikinan vaivaamiset käsin, sitten kohotan ainakin puolituntia, leivon pullat (sekin kestää kun olen tarkka..) ja kohotan pellilläkin vielä toiset puoli tuntia. Uunissahan ne on vartin. Sitten pitää jäähdyttää jotta kerma ei sula kun sen lappaa väliin jne. Mitä en nyt ymmärrä? Miten joku saa valmiita laskiaispullia 1,5 tunnissa?
Kommentit (43)
Jos hän ei ole laskenut mukaan odotus aikoja ?
Vierailija kirjoitti:
Jos hän ei ole laskenut mukaan odotus aikoja ?
Laski. Sanoi, että tuli töistä kotiin klo 16 ja alkoi leipoa niitä ja ne oli valmiita kun 17:30 tuli vieraat. Ap.
No minä en kohota pellillä kuin 15 minuuttia ja hyvässä kiertoilmauunissa voi paistaa 2 pellillistä kerralla. Sen lisäksi sen kerman voi vatkata sillä aikana kun pullat on uunissa, kyllä se jääkaapissa hetken säilyy. Kolmanneksi, pullat jäähtyy kyllä tosi nopeasti, kun ottaa ne kuumalta pelliltä pois ja laittaa paperin päälle pöydälle jäähtymään.
Taikina ollut nousemassa yön yli jääkaapissa? Mä leivon paljon niin, että teen taikinan edellisenä iltana jääkaappiin.
Ehkä hän ei tee niin tarkkaan kuin sinä. En minäkään lämmittele maitoja liedellä tai kohota puolta tuntia vielä pullien pyörittelyn jälkeen - enkä niiden pallojenkaan kanssa ole turhan tarkka, pyörittelee palleroksi ja siinä se, yhtä hyvältä ne maistuu pyörittelyn tarkkuudesta huolimatta.
Kaupasta pakastepullat, ne on vartin uunissa. Spraykermavaahtoa ja hilloa väliin niin 20 minuutissa on valmista.
Vierailija kirjoitti:
Ehkä hän ei tee niin tarkkaan kuin sinä. En minäkään lämmittele maitoja liedellä tai kohota puolta tuntia vielä pullien pyörittelyn jälkeen - enkä niiden pallojenkaan kanssa ole turhan tarkka, pyörittelee palleroksi ja siinä se, yhtä hyvältä ne maistuu pyörittelyn tarkkuudesta huolimatta.
Voi olla. Minun mielestä ne pallot pitää pyörittää siten, että sinne pullan sisään tulee sellainen kierre, joka kohottaa valmiin pullan uunissa ilmavaksi ja korkeaksi. Voi olla, että hän nostaa vain lusikalla jotkut "kokkare"pallot pellille taikinasta. Ap.
Vierailija kirjoitti:
No minä en kohota pellillä kuin 15 minuuttia ja hyvässä kiertoilmauunissa voi paistaa 2 pellillistä kerralla. Sen lisäksi sen kerman voi vatkata sillä aikana kun pullat on uunissa, kyllä se jääkaapissa hetken säilyy. Kolmanneksi, pullat jäähtyy kyllä tosi nopeasti, kun ottaa ne kuumalta pelliltä pois ja laittaa paperin päälle pöydälle jäähtymään.
Niin ja mä pyöritän aina kahdella kädellä kaksi pullaa kerralla ja teen kyllä hyvännäköisiä ja ilmavia niistä tulee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi olla. Minun mielestä ne pallot pitää pyörittää siten, että sinne pullan sisään tulee sellainen kierre, joka kohottaa valmiin pullan uunissa ilmavaksi ja korkeaksi. Voi olla, että hän nostaa vain lusikalla jotkut "kokkare"pallot pellille taikinasta. Ap.
Miten se kierre pyöritetään?
Vierailija kirjoitti:
No on sulla mietinnän aiheet :D
Joo eikö olekin :) . Pulla on tärkeä asia. Ap.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Leivon myös 1,5h todennäköisesti ja pyörittele n täydelliset kierteet ja kahdella kädellä.
Asiat voi tehdä tupeloimalla tai nopeasti.
Olen hyvän Leipurin maineessa eli hyvää tulee nopeasti
Taikinanesteenhän voi kuumentaa myös mikrossa. Omassa mikrossani vm 1990 on jopa lisälaitteena lämpömittari, eli mittariosa maitoon ja toinen pää mikron seinässä olevaan reikään, lämpöasetus 37 astetta ja mikron käynnistys. Harmi vaan, kun nyt alkaa jo vanhus pikkuhiljaa hajoilemaan, eli uusi täytyy ostaa.
Entinen naapurini oli opetellut jopa taikinan kohotuksen mikrossa. Itse laitan taikinan kohoamaan saunan alalauteelle, löylyhuoneessa on normilämpötila hieman korkeampi kuin muualla huoneistossa (kerrostalo) ja on vedoton paikka. Tietysti taikinan voi kohottaa myös uunissa, eli vain valo päälle. Jos on joku hienompi uuni, voinee niistä valita joku 30 astetta. Meillä on uunikin tuota 1990 ikäluokkaa, eli alkaa vedellä viimeisiään sekin ja lämpötila-asetukset epävarmoja.
Osa meistä on tehokkaita ja saa ne pullat aikaa alle 2 tunnissa, osa haihattelee ja kuvittelee, että hiestämällä pullaa leivinlaudan pinnalla siihen saa erityisen ihanan kierteen. Se ei valitettavasti laskiaispullassa näy!
Uunilämpimät pullat voi helposti jäähdyttää kuistilla tai parvekkeella.
Tuulensuojaan ja namskutarallaa #namnam
om nom nom nom, drooooollll
Eikö sulla ole muuta tekemistä kuin pohtia tällaista? Kysy siltä kaveriltasi ja jatka elämää.