79 kiloa, 168cm. Paljonko ehdin laihtua noin 7 viikossa, eli noin pääsiäiseen?
On aikaa liikkua ja mahdollisuus tehdä ruokaa itse. Ei ole mitään estettä liikkumiselle, ei vammoja siis.
Jaksan juosta hyvin 5km juoksulenkkejä.
Jos teen kaikkeni, niin paljonko voin laihtua? Onko 10kg aivan naurettava tavoite?
Kommentit (41)
Laihtumisen avaimet on ennenkaikkea ruokavaliossa, ei treenissä. Treenaaminen lisää energiankulutusta ja ruokahaluasi. En sano, että treeni ei tue painonpudotusta, mutta jos ensisijainen tavoite on laihtuminen ja aikaa on pari kk, niin ruokavaliomuutoksilla pääset jo pitkälle. Tietysti kannattaa lisätä aktiivisuutta mahdollisuuksien mukaan, mutta liikunnan aloittamisen seurauksena paino voi jopa aluksi nousta (riippuu tietenkin harrastettavasta liikunnasta), koska elimistö pyrkii sopeutumaan lisääntyneeseen rasitukseen. Parasta "rasvanpoltto"liikuntaa on melko matalatehoinen, aerobinen liikunta(uinti, reipas kävely, kevyt hölkkä, tanssi, hiihto) , ajatuksella "pitää pystyä puhumaan". Säännöllisesti harrastettuna.
Ketokarppaus on varmaan paras tapa saada näkyviä tuloksia lyhyellä aika välillä.
Katso tuosta tuo oranssi palkki: https://karppaus.info/arkisto/ateriamatriisi.php
Tässä sinulle pomminvarma ohje, jolla saat pudotettua 7-10 kg aivan varmasti! Osa pudotuksesta tulee toki olemaan nesteitä:
Päivän ensimmäinen ruoka klo 12: Lounas. Lihaa/kalaa/tofua ja riisiä/pastaa/perunaa + salaattia
Toinen ruoka noin klo 14: Hedelmiä, tai esim kreik.jugurtti tai smoothie
Kolmas noin klo 17: Päivällinen, Lihaa/kalaa/tofua ja lisäksi esim uunikasviksia (ei perunaa) ja salaattia.
Vika ruoka noin klo 20: Munakas, jossa esim juustoa, pinaattia, tomaattia tms
Missään välissä älä syö leipää, äläkä mitään herkkuja. Juo vettä väh 2l. Jos tekee aivan käsittämättömän paljon jotain imelää, syö esim kuivattuja taateleita tai tummaa suklaata. Aamupäivällä voit juoda kahvin, mutta pidä huoli, ettei sen kaloriit ylitä sataa kaloria. Näin ei tuo pätkäpaasto katkea.
Liikunta ei ole pakollista, mutta jos haluat kaiken hyödyn, käy kolme kertaa viikossa pitkällä kävelylenkillä (vähintään 1,5 tuntia).
Good Luck! :)
Niin se ei tullut aloituksessa ilmi, että haluatko pysyviä muutoksia vai että paino tulee korkojen kera takaisin? Entä haluatko laihtua terveellisesti, pienellä vaivalla vai oletko valmis kärsimään? Entä miten toimintakykyinen haluat olla laihdutuksen aikana? Tahdotko kärsiä päänsärystä, vatsavaivoista ym. ja että kaikki pyörii vaan laihdutuksen ympärillä vai onko sulla esim.perhettä, joiden kanssa syötte samoja ruokia ja jotka vaatii myös sun aikaa ja huomiota vai pystytkö dieettiin, jossa elämä pyörii sun oman navan ja syömisen ympärillä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kilo viikossa on ihan terveellinen tahti tuolla aikavälillä Elämäntapamuutoksen yhteydessä suositellaan vähempää eli n. puota kiloa.
Ylipaino ei ole sinulla kovin merkittävä ja jos tarve on tosiaan kiireellinen, niin kymmenen kiloa pois on ihan realistinen.
Itse otin kymmenen kiloa pois ihan kuukaudessa.
Eli järkyttävä määrä liikuntaa ja kilokaloreita alle tuhat päivässä. Ja poissa ovat pysyneet nyt jo viidettä vuotta.
Kerrotko tarkemmin, miten tämä tapahtui?
Eli mitä söit ja mitä on tämä "järkyttävä" määrä liikuntaa. Låhtöpaino ja pituus?
Lähtöpaino n. 70 kg. ja lopputulema 60. Pituus 167 cm ja nainen.
Lenkkeilin joka päivä pari tuntia, sen lisäksi kävin uimassa ja kuntosallilla miltei joka päivä. Kalorit pidin noin tuhannessa.
Kyllä oli nälkä välillä, mutta sen arvoista. Nyt olen normaali.
Tässä nyt ei ollut järjen hiventäkään. Onneksi olkoon, olet onnistunut sekoittamaan kroppasi totaalisesti ja todennäköisesti saat kaiken takaisin jossain vaiheessa.
Kilon viikossa.
Mulla putoaa nyt normaalipainon sisällä n 750g viikossa laihduttamatta. Itseasiassa olen nostanut kalorimäärää (terveellisillä ruuilla) mutta pudottanut hiilarit tuonn 75g/pvä paikkeille. Jos laskisin vielä vähän 50g/pvä tai alle paino putoaisi varmaan kilon viikossa.
Jos haluaa tiukan alun voi hh pudottaa 20g/vrk.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehkä se 10kg voi lähteä, mutta se ei kyllä ole silloin rasvaa, vaan kaikki nesteen ym. huomioiden se on mahdollinen.
n. 1 kg viikossa on minusta realismia noin niinkun oikeaa rasvan pudotusta. Se lähtee itsellä "dieettikaudella" siis aina massakauden jälkeen.
Näin lyhyenä ohjeena: 90% on ruokavaliota ja 10% treeniä. Ruuassa määrä ratkaisee. Helpoiten se tulee mielestäni suht paljon proteiinia (n.2grammaa/ painokilo) vähän rasvaa (0,5grammaa/ painokilo) ja loppu energiatarve hiilihydraatteja sisältävällä ruokavaliolla. Energian saantisi tulee olla koko tuon ajan lähes 1000kaloria päivässä miinuksella eli saat syödä todella vähän. Liikunnasta: Juoksu on tehokasta mutta myös kova lihastreeni kannattaa. 3aerobista 3lihastreeniä 1 lepo viikossa on varsin hyvä taso.
M-86[/quote
Ap:lle vinkiksi: liian runsas proteiinin saanti kuormittaa munuaisia. Ei kannata ottaa ohjeita näiltä amatööri-ravintoneuvojilta, jotka ovat hurahtaneet johonkin oppiin. Aikuisen proteiinin tarve on 1,1-1,5 g/kg ja tuo 1,5 g on jo paljon.
Niin en minä tätä hieman reilummin proteiinia sisältävää ruokavaliota laihduttaessa minään absoluuttisena totuutena pidä, olen sen toimivuuden vaan huomannut käytännössä. Kuten sanoin. Määrät ratkaisee.
Ainoa faktatieto mihin tämän perustan löytyy tästä julkaisusta:
https://www.adlibris.com/fi/kirja/lihaskasvu-ja-rasvanpoltto-9789526618…
Minulla ei ole ravitsemustieteen koulutusta, että olisi kompetenssia sanoa tuon oikeellisuudesta muuta, kun että siinä kumotaan sujuvasti kaikki huuhaa ja se on toiminut loistavasti itsellä.
M-86
http://www.potilaanlaakarilehti.fi/artikkelit/akillinen-munuaisten-vaja…
Tuossa itse asiassa pidetään riittävänä 0,8 g/kg. Muistelin, että ravitsemustieteen opinnoissa se olisi ollut 1,1 g/kg, mutta siinä saattoi olla kyse jostain erityisryhmästä. Maksimi on joka tapauksessa 1,5 g/kg.
"... Myös jatkuva ylenmääräinen proteiinien nauttiminen voi johtaa kehon säätelymekanismien pettämiseen.
Kliinisissä kokeissa runsasproteiinisiksi on luettu ruokavaliot, joissa proteiinin saanti ylittää selvästi suositukset (yli 25 prosenttia energiasta tai yli 1,5 g/kg).
Fysiologinen proteiinin tarve ihmisellä on selvästi alle yhden gramman kehon painokiloa kohden. Suositus on 0,8 grammaa kiloa kohden (46 g/vrk/65 kg painava nainen ja 56 g/vrk/70 kg painava mies) ja sen tiedetään riittävän kaikille proteiinien laadusta riippumatta."
Itse laihdutin aikanaan 7 kg kolmessa viikossa ja ne pysyivät poissa... Lähtömitat 170 cm ja 74 kg ja lopputulema 67 kg, paino putosi niin vauhdilla että työkaverit säikähtivät onko joku sairaus tms. Housut roikkuivat ja posket menivät lommolle. Mitenkä sain pois ---> no, ensin olin viikon lentoemäntädieetillä jolla lähti ehkä 2,5 kg. Olo oli hyvä enkä tuntenut nälkää, jatkoi homma south beach dieetillä eli käytännössä siis karppasin. Olo oli loistava ja paino putosi silmissä niinkuin jo kerroinkin. No, tulipa sekin sitten selväksi että karppauksessa on "golden shot" - ensimmäisellä kerralla toimii loistavasti kun ekaa kertaa teet sitä. Sen jälkeen tulokset eivät ole olleet lähellekään samaa. Mutta näin sain itse itseni lähes normipainosta ( vain 2 kg ylipainon puolella ) ihan kunnolla sutjakkaaseen kuntoon. Niin joo, lenkkeilin myös ja kävin vesijuoksussa n. 3-4 kertaa viikossa, mutta sitä olin tehnyt jo ennen tätä laihistakin.
Ap tässä:
Ei tarvitse pääsiäiseksi, vaan oikeastaan vasta viikko pääsiäisen jälkeen.
Painoin ennen joulua 69 kiloa. Jouluna alkoi mässäily ja se valitettavasti jatkui näihin päiviin asti. Masennuksen, Runebergin torttujen saatavuuden ja laskiaispullien takia. No, nyt pitäisi olla "ennen joulua" -kunnossa huhtikuun toisena viikonloppuna kaverin häissä - pitäisi mahtua kaasomekko päälle. Se ostettiin ennen joulua ja nyt en 10 kiloa isompana siihen mahdu :(
Eli tässä painossa on taatusti turvotusta. En ole mitenkään järkyttävästä mässäilystä huolimatta ole voinut kerätä kymmentä ylikiloa alle kahdessa kuukaudessa.
Eli: on aikaa, tahtoa ja mahdollisuus tehdä mitä vaan, että pääsen takaisin tuohon 69 kiloon ja mahdun mekkoon.
Syön muuten normaalisti ja lenkkeilen säännöllisesti, tämä oli nyt tällainen reilun kuukauden mittainen sohvalla makoilu ja itsesäälissä rypeminen irtisanomisen jälkeen. Tuli stoppi nyt.
ap
Vierailija kirjoitti:
Miks just pääsiäiseen? Omalla kohdalla oon huomannut, että hitaasti tulee pysyvä tulos. Mutta kai sitä keskimäärin kilon voi saada viikossa, jos tosissaan kituuttaa ja aineenvaihdunta pelaa. En vaan ite suosittelis.
Siksi kun ei ole aikaa odotella sitä hidasta putoamista, etenkään kun sillä ei tule sen varmempaa/pysyvämpää tulosta jos ylipäätään edes tulee tulosta.
eri
Itse laihduin aikanaan Kiloklubin ohjeilla 10 kiloa kahdessa kuukaudessa. Itse asiassa ohjelman mukainen laihdutustahti oli puoli kiloa viikossa, mutta jostain syystä laihduin tuplanopeudella. 10 kiloa seitsemään viikkoon on aika tiukka tahti, mutta ehkä ne nopeasti tulleet kilot lähtevätkin nopeaan.
Tämän aamun paino 76,3, eli 2,7 kiloa lähtenyt neljässä päivässä.
En ottanut mitään kitudieettiä, vaan syön nyt 1500kcal päivässä ja viisi ateriaa, mutta liikun paljon.
Nesteitä tuosta alkupainosta oli siis varmasti todella paljon.
ap
Viidennen päivän aamu ja vaaka näytti tasan 76 kiloa. Eli alle viikossa tähän mennessä 3 kiloa.
Nyt varmaan alkaa ylimääräiset nesteet olla pudotettuna ja varsinainen kova laihtumistyö edessä. Seitsemän kiloa siis vielä pudotettavana.
ap
7 viikossa n.5kg ,mutta ei kovin helppoa,on kokemusta.
Tänä aamuna 75,7 kiloa. 6,7 kiloa jäljellä ja aikaa 6,5 viikkoa. Eli noin kilon viikossa tästä eteenpäin jos saisi, niin olisin ennen joulua -tilanteessa.
ap
Kiva kiva. Paino nousi kuukautisten myötä 77 kiloon ja siinä on pysynyt jo viisi päivää.
Vierailija kirjoitti:
Kiva kiva. Paino nousi kuukautisten myötä 77 kiloon ja siinä on pysynyt jo viisi päivää.
Ja tämä siis ap. Eli iso hidaste tuli tähän matkaan. Saas nähdä kuinka käy :(
ap
Reilu kakskytä kiloo kun laihdutat, niin kehtaat käydä lähisalessa. Melkoinen matami olet! Huh huh. Saanko kysyä, että miksi oot turvonnut tommoseksi?
No, kun alat kattomaan mitä suuhus pistät nii ekassa parissa päivässä lähtee 2-2,5 kiloa nesteitä. Siitä saa kivaa buustia jatkaa. Rasvaa ois realistista pudottaa 7:ssä viikossa 3,5-5 kiloa, jos ei ala millekkään todelliselle kitudieetille (jolla tekee vain hallaa itselleen ja olet lopulta isompi kuin aloittaessasi). Eli seitsemän viikon kuluttua voit olla 5,5-7,5 kiloa kevyempi.