Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten opin paremmin Suomea?

Vierailija
14.02.2018 |

Minä asun Suomessa 2 vuotta, mutta en voi puhua paljon Suomalaisille koska en tunne paljon heitä. Olen kotoisin Puolasta. Minun Suomi on tosi huono koska minulla ei ole paljon ystäviä täällä, joten en voi puhua sitä kamalasti. Tulin asumaan Suomeen, koska mieheni oli Suomalainen, me olemme erottu. En halua takaisin Puolaan koska pidän Suomesta ja Suomin kieli on kaunis. Luulin että Suomen oppiminen olisi helppoa jos saisin ystäviä, mutta kukaan ei tahdo olla minulle kiva kun menen juttelemaan. Miten muuten opin Suomea?

Kommentit (11)

Vierailija
1/11 |
14.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luet vaikka kirjallisuutta. AV:lla suomen kieli on vähän niin ja näin.

2/11 |
14.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytä suomea vaikka täällä 👍

Yksi tapa olisi opiston kurssi, ei suomen kielen vaan vaikka käsityö.

Mistä asioista tykkäät?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/11 |
14.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomen kielestä kun puhutaan kirjoitetaan se pienellä. :) Suomesi on sujuvaa ja ymmärrettävää. Oletko käynyt kielikursseilla? Harrastatko mitään? Harrastusporukoista voi löytyä ystäviä.

Me suomalaiset ollaan siitä hassuja, ettei me oikein harrasteta smalltalkia ja on outoa jos joku vain tulee kadulla juttelemaan.

Vierailija
4/11 |
14.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisit esimerkiksi aloittaa jonkin harrastuksen ja tutustua ihmisiin sitä kautta. Jos sinulla on vapaata aikaa, yksi vaihtoehto on vapaaehtoistyö vanhainkodissa/palvelutalossa, jossa voit keskustella vanhusten kanssa tai vaikka lukea sanomalehteä ääneen. Myös punaisella ristillä (SPR) on monenlaista ystävätoimintaa, ja jos eivät siellä osaa auttaa sinua, he osaisivat varmasti neuvoa sinua eteenpäin. Suomesi on kyllä jo tosi hyvää, kyllä se siitä.

Vierailija
5/11 |
14.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanha totuus on, että baarissa sulla on aina ystävä.

Vierailija
6/11 |
14.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä asun Suomessa 2 vuotta, mutta en voi puhua paljon Suomalaisille koska en tunne paljon heitä. Olen kotoisin Puolasta. Minun Suomi on tosi huono koska minulla ei ole paljon ystäviä täällä, joten en voi puhua sitä kamalasti. Tulin asumaan Suomeen, koska mieheni oli Suomalainen, me olemme erottu. En halua takaisin Puolaan koska pidän Suomesta ja Suomin kieli on kaunis. Luulin että Suomen oppiminen olisi helppoa jos saisin ystäviä, mutta kukaan ei tahdo olla minulle kiva kun menen juttelemaan. Miten muuten opin Suomea?

feikki

- kirjoitat hoono soomi, mutta osaat suomalaiset pilkkusäännöt

- kirjoitat saman sanan välillä väärin, välillä oikein

- käytät epätyypillisiä sanontoja, joita käytetään normaalisti vasta kun kieli on muutenkin sujuvaa ja rikasta eivätkä virheet kielessä ole enää noin tyypillisiä

Vierailija
7/11 |
14.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eri kaupungeissa on esimerkiksi fb-ryhmiä, joissa voi helposti kysellä vaikka seuraa kävelylenkille tai muuhun harrastukseen. Luulen että monet suomalaiset oikeasti tutustuisi mielellään muualta muuttaneeseen (ovat sillä tavalla uteliaitakin) mutta suomalaiset on vähän huonoja tekemään aloitteita ystävyyssuhteisiin. Itse olen löytänyt juuri noin uusia tuttavia että olen kysellyt facebookissa.

Suomenkieltäsi ymmärtää ihan hyvin.

Vierailija
8/11 |
14.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mene takaisin kotimaahasi.

Vierailija
9/11 |
02.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulin Suomen 3 vuotta sitten.

Opiskelin suomen kieltä,

Puhun aika hyvin suomea,

Minä haluaisin oppia Liisa suomenkielä , mitta mun melistäni suomen kieli on kaunis kieli, ja todella laaja kieli,

Pidän suomestä,

Mulla ei ole paljon suomalaisia ystäviä,

Mulla on yksi suomalainen äiti, Rakastan häntä sama kuin alkuperäinen äiti,

Suomalaiset ovat ystävällisiä rehillinen,

Mä olen ujo poika,

Vähän vaikea mulle tutustua , joskus ajattelen että kun haluan puhua suomalaisen kanssa , ehkä hän ei pidä tai ehkä hänellä on kiire semmosta ajattelen,

Vierailija
10/11 |
02.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomen opiskelua varten järjestetään joka kylässä uussuomalaisille ilmaisia kielikursseja, puheryhmiä, kaveririnkejä ja huvitteluryhmiä. Järjestäjinä SPR, kirkko, kaupunki, KELA, työkkäri, maah.an.muuttajajärjestöt, avustusjärjestöt, kirjastot, opistot jne.. Jos olisit oikea maahanmuuttanut, tietäisit tämän kyllä.

Vierailija
11/11 |
02.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei suatana lopeta alkuunsa

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yhdeksän yhdeksän