Ajatteletko koskaan esiäitejäsi?
Ajatteletko koskaan että he ovat oikeasti olleet olemassa ja olet osa tätä ihmeellistä jatkumoa. Mitä jos he kaikki olisivat yhtäkkiä täällä ja saisit tavata heidät. Minkä näköisiä he olisivat. Mitä he ajattelisivat sinusta.
Jos kaikki esiäidit olisivat jonossa ihmiskunnan alusta saakka, niin heitä olisi n. 7500. Ei kovin paljoa siis.
Kommentit (6)
Kyllä, samoin kuin 2), sukupuuta lapsilleni kyhään, niin tulee välillä mietittyä.
Minä pohdin välillä paljonkin minkälaista on ollut novgorodilaisen esiäitini elämä. Onko ollut naispuolinen maaorja vaiko mikä? Mahtaako minulla olla kaukaisia sukulaisia Venäjällä jne?
Joo, kyllä minä sukua tutkiessa mietin, millaista on mahtanut ollut isoisäni isoisän isomummon Leenan elämä, kun on vuonna 1777 mennyt naimisiin naapurikylän Paavon kanssa. Talollisia olivat, eivätkä kumpikaan ihan köyhistä köyhimpiä. Paavo ja Leena saivat yhteensä viisitoista lasta, joista 8 on kirkonkirkojen mukaan selvinnyt aikuisikään saakka (yksi lapsista on kuollut tapaturmaisesti myllynkiviin). Kuudella lapsista on ollut omia lapsia. Paavo oli elänyt lähes 8-kymppiseksi.
En, omassa elämässä ajattelemista ihan tarpeeksi.
Ajatteliko esi-äitin omia esiäitejään? Ei. Ajantaju (ja moraalitaju) on verrattaen, varsin uusi ilmiö.
Joo, sukututkimusta tehdessä tulee kyllä mieleen. Paljon on lapsia kuollut, ja paljon niitä esi-äitejäkin nuorena, kovaa on ollut elämä.