Romanssi ulkomaalaisen kanssa ja nyt raskaana
Elämän hassua kulkua, kun on elänyt pitkässä parisuhteessa ja ollut lapsitoiveita, eletty ja oltu kaksi vuotta ilman ehkäisyä eikä raskautta ole kuulunut, sitten erotaan ja kuljetaan omiin suuntiin. Nyt kun olen asunut ja työskennellyt viisi kuukautta eräässä eteläeuroopan maassa ja ehkä noin nelisen kuukautta deittaillut paikallista ja vaikla ehkäisyä on käytetty, tulin raskaaksi. Nojoo tiedetään, se "vaara" aina on.
Haluan ehdottomasti pitää lapsen, ja palata Suomeen kolmen viikon kuluttua.
Lapsen isä on sitä mieltä että minun pitäisi nyt muuttaa hänen kanssaan yhteen ja jäädä tänne. Ei hän missään nimessä abortin kannalla ole. Tai poisantamisen.
Mutta minun mielestäni suhde ei ole ollut mitenkään vakavalla pohjalla ollenkaan. Olemme viihtyneet yhdessä ja käyneet treffeillä, mutta minun puolestani ei ole mitään suuria tunteita. Ja hän on ihan tietoinen tilanteesta ja oli sen kanssa ihan okei ennen tätä raskautta.
Hän ei näe kovinkaan mahdollisena sitä että muuttaisi Suomeen ja miten ne asiat sitten siellä järjestyisivät, työt, kieli ym ja asuisimmeko yhdessä ja olisimmeko ylipäätänsä yhdessä.
Minulla kuitenkin vakituinen työpaikka kotikaupungissani odottamassa. Täällä minulla on vain tuo lapsen isä ja muutama työpiireistä saatu kaveri.
Enkä siis oikein ole edes harkinnut tänne jäämistä.
Kai haluaisin vain kuulla kokemuksia samanlaisista tapauksista, kai niitä jonkin verran on.
Ja ehkä toistan itseäni, mutta en siis todellakaan ole mitenkään luopumassa lapsesta. Kymmenen vuotta sitten 18-vuotiaana lääkäri sanoi etten ehkä ikinä lapsia tule saamaan. Ja nyt haluan tehdä kaikkeni jotta tämä lapsi syntyy maailmaan.
Eipä kokemuksia, mutta onhan sulla jo selvät sävelet miten toimia. Isyyden tunnustaminen ja lapsen nimi ja tapaamisoikeudet ja kansalaisuus sun muut kysymykset on sitten vain ratkaistava parhaan mukaan. Riippuu miehestä miten helppoa tai hankalaa siitä tulee. Ja maan lait kannattaa selvittää, milaiset oikeudet isällä on lapseensa. Ei ehkä ongelma Euroopan maissa, mutta jossainhan lapset kuuluvat isän sukuun eikä äiti päätä mistään.
Onnea nyt joka tapauksessa ja hanki kunnon turvaverkosto jo etukäteen.