Eskarilainen ei saa kavereita
Poikani turhautuu eskarissa koska ei saa kavereita. Turhautuminen purkautuu huonolla käytöksellä ja kukaan ei oikein osaa auttaa. Hetket kun leikkii jonkun kanssa menee hyvin, mutta kun omaa kaveria ei ole niin ne hetket on vähissä. Mitä voin tehdä?
Kommentit (15)
Opettaja lähinnä huutaa ja rankaisee siitä huonosta käytöksestä.
Vierailija kirjoitti:
Opettaja lähinnä huutaa ja rankaisee siitä huonosta käytöksestä.
Ok, no sitten varmasti keskustelusta hänen kanssaan ei ole apua. Itse olisin miettinyt, mikä kaveruussuhteiden solmimisessa tökkää, mutta jos opettaja on tuota tasoa, hänen kanssaan voi olla vaikea selvittää.
Poika ei tykkää perinteisistä poikien leikeistä, jalkapallosta, autoista ja muista. Tykkää enemmän piirrellä ja tehdä ”tyttöjen juttuja”. Luokalla on enemmistö poikia ja tytöt ei ilmeisesti ole tottuneet leikkimään poikien kanssa, sekin siis osa ongelmaa.
Vierailija kirjoitti:
Poika ei tykkää perinteisistä poikien leikeistä, jalkapallosta, autoista ja muista. Tykkää enemmän piirrellä ja tehdä ”tyttöjen juttuja”. Luokalla on enemmistö poikia ja tytöt ei ilmeisesti ole tottuneet leikkimään poikien kanssa, sekin siis osa ongelmaa.
Sukupuolenvaihdosleikkaus siintää mitä ilmeisemmin tulevaisuudessa. Hormonihoidoilla voi aloittaa jo varhaisemmassa iässä, mitä myöhemmäksi lykkää, sen hankalammaksi saattaa käydä poika-oletetun tilanne.
Pyydä erityislastentarhanopettajaa tarkkailemaan ryhmädynamiikkaa. Pyyntö kannattaa esittää päiväkodinjohtajalle, jos keskusteluyhteyttä ei lapsesi kasvattajiin ole.
Onko poikasi siis pelkässä esiopetuksessa ja ryhmässä vain yksi aikuinen? Jos useampi oletko kysellyt muilta neuvoja ja apua?
Pidä kiirettä, jotta asiaan ehditään puuttua. Koulussa on sitten enemmän omillaan.
Mulla on vähän samanlainen poika. Hän menee esikouluun ensi syksynä. Tykkää kanssa tyttöjen leikeistä,ja paras kaverikin on tyttö. Ystäviä on kyllä tähän mennessä ollut ihan hyvin ...
Tulee jotenkin tosi surullinen olo kun kuulee näistä yksinäisistä lapsista. Muistan itse kun olin eskarissa ja miten pahalta tuntui kun ei ollut suosittu lapsi. Onneksi minulla oli kuitenkin siellä yksi ystävä.
Kyllä opettajan pitäisi jotenkin puuttua... Oletko keskustellut hänen kanssaan?
Tsemppiä <3
Ryhmässä on kaksi aikuista. Ryhmä on todella pieni, vain 10 lasta. Kumpikaan aikuisista ei vaikuta miltään kasvatuksen ammatilaiselta, juurikin siksi että vain suuttuvat lapselle kaikesta. Olen nähnyt toisen huutavan yhdelle lapsista, että nyt kyllä kerron isällesi kun tulee hakemaan ja lapsi itki siinä että älä kerro. Päivän päätteeksi saa siis aina kuulla mitä kaikkea kauheeta lapsi on taas päivän aikana tehnyt. Ja varmaan on saanut tämän huudon kuulla muutamaan kertaan päivän aikana. Täytyy kysyä erityisopemahdollisuutta tai ylipäätään onko tällaista jo käytetty!
Kutsu kavereita teille leikkimään. Kyllä sieltä joukosta nyt joku saman henkinen löydyy. Kysy vaikka tädeiltä vinkkiä kenet voisi kutsua. Tätä kautta voisi leikit jatkua eskarissa.
Outoa, ettei tytöt ja pojat leiki keskenään. Meillä ekaluokkalaiseni leikkii ihan sujuvasti tyttöjen ja poikien kanssa.
Päiväkodissanne on täysin epäpätevät ja ammattitaidottomat aikuiset. Miten niin kukaan ei osaa auttaa? Minäkin tiedän, että lapsia ja erityisesti ryhmässä toimivia lapsia pitää ohjailla ulkoapäin ja auttaa ryhmäytymään. Aikuisen tehtävä on luoda puitteet lasten kaverisuhteiden muodostumiseen ja aloittaa leikki. Välillä aikuisen, myös sen lastentarhanopettajan pitää mennä lasten tasolle ja jopa leikkiä.
Kukaan ei osaa auttaa, koska turhautuu kun ei saa kavereita ja tädit/opet vain keskittyy siihen huonoon käytökseen, eikä syyhyn mistä se lähtee 😕 en oikein tiedä mitä vanhempana voin tehdä. Hyvä vinkki oli ainakin tuo erityisopen käyttämisen mahdollisuuden tutkiminen. Yksi tyttö on ryhmästä vapaa-ajalla kaveri, vierailevat toisillaan leikkimässä, mutta ei eskarissa.
Nykyään on vielä sellainen ikävä ilmiö etteivät pojat leiki enää porukalla vaan samalla tavalla parhaan kaverin kanssa kahdestaan kuten tytöt. Monet vanhemmat vielä suosivat tuota käytöstä koska on helpompaa jos pojalla on vain yksi leikkikaveri monen sijasta.
Olen huomannut saman, on alkanut olemaan samaa kuin tytöillä: ei leikitä sun kans meininkiä!
Vierailija kirjoitti:
Nykyään on vielä sellainen ikävä ilmiö etteivät pojat leiki enää porukalla vaan samalla tavalla parhaan kaverin kanssa kahdestaan kuten tytöt. Monet vanhemmat vielä suosivat tuota käytöstä koska on helpompaa jos pojalla on vain yksi leikkikaveri monen sijasta.
Jep, taustalla on varmaan leikkien siirtyminen ulkoa sisälle. Ei harrasteta enää pihapelejä vaan hakataan pleikkaria tms. kaksin.
Mitä opettaja on mieltä asiasta?