Mustamaalaus somessa
Oletteko törmänneet sellaiseen facebook- tai blogikirjoitteluun, jossa esitetään mustamaalaavia väitteitä siten, että asioita esitetään kolmannessa persoonassa esitetyn henkilön sanomaksi, motiiviksi tai syyksi.
Siten esitetään helposti asioita, jotka eivät pidä paikkaansa.
Kun perätön mustamaalaava päivitys laitetaan vaikkapa luokan, työpaikan tai yhdistyksen facebook-sivulle, kohteelle pyritään aiheuttamaan mielipahaa. Henkilö voidaan kuvata siten, että hän voi olla jotenkin kyseisen yhteisön tunnistettavissa erilaisista asiayhteyksistä, vaikka nimeä ei mainittaisi. Kohteelle voidaan vielä suullisesti kahdenkesken vinkata, että päivitys kertoo hänestä, jotta kiusaamisen kohde olisi varmasti asiasta tietoinen.
Mustamaalauksen tarkoituksena voi olla esimerkiksi kosto, kiusaaminen tai toisen esittäminen syyllisenä tilanteeseen, jonka kirjoittaja on itse aiheuttanut.
Tilanteessa on vaikea esittää vastinetta ja puolustautua. Oman näkökulman esittäminen ja asioiden oikaiseminen on mahdotonta kirjoittamalla kommentti mustamaalaavan päivityksen alle, koska puolustautuja joutuu kertomaan toisesta asioita, jotka asettavat väärien väitteiden esittäjän huonoon valoon, vaikka puolustautujan esittämät asiat ovat totta.
Yksittäisten journalistien tasosta puolestaan kertoo se, että joskus lehtimiehet kritiikittömästi uutisoivat tämänkaltaisia päivityksiä. He voivat sekoittaa mielipiteet ja faktat tai jättää huomiotta, että facebookissa yllä mainitulla tavalla esitetty yksilöity syytös voi olla yksipuolinen näkemys tai jopa perätöntä puhetta, joka on luonteeltaan kiusaamista tai kostotoimenpide.
Jos mustamaalaavia blogi- ja facebook-päivityksiä lukee kritiikittömästi, lukija voi innostua kommenteissaan mollaamaan lisää perättömän ja vääristelevän mustamaalauksen kohdetta. Tämänkaltaisten reaktioiden herättäminen onkin yksi kiusaamisen aloittajan tarkoitus. Suosittua on myös erilaisten mielenterveysgdiagnoosien esittäminen mustamaalauksen keinona.
Myös someaikana olisi kuitenkin hyvä muistaa, että sanan- ja mielipiteenvapautta määrittää yhä yksityisyyden suoja ja mahdollisuus vastineiden esittämiseen.
Kommentit (56)
Ellinooran biisi sopii tämän viestiketjun aiheeseen. Tosin biisin sanat voisivat kokemukseni mukaan kertoaihan yhtä hyvin molemmista sukupuolista
Pahinta on puolitotuudet, jotka paisutetaan ihan eri sfääreihin.
Lukija näkee ensin otsikon ja sitten vasta "todisteen". Oikeasti se ei kuitenkaan todista otsikkoa vaan ainoastaan tukee siitä saatua käsitystä, joka vääristää totuutta hurjasti.
Kyllä. Älykäs ihminen tajuaa, että kyseessä on kosto. Pahinta on, että se ketä halveksutaan, ei välttämättä tiedä itse tätä.
Ongelma on siinä ihmisessä kuka tuollaista kirjoittaa toisesta someen. Aina. Koskaan ei ole hyväksyttävää tehdä niin, jos ei ole tarkistettavia faktoja. Ja siitäkin huolimatta, se voi olla yksityishenkilön arkaluontoisen tiedon levittämistä ja leimaamista ilman niitä faktoja.
Vierailija kirjoitti:
Itse tekee ensin jotakin itsekästä ja röyhkeetä , mutta kääntyy sun puoleen kun tarvitsisi taas palveluksia. Kun toinen reagoi törkeään käytökseen eli ei halua olla missään tekemisissä tuon ihmisen kanssa, niin jopa alkaa vonkuminen.
Ja vonkujan omassa käytöksessä ei tietenkään ole ollut mitän vikaa. Kun mölinällä painostaminen ei onnistu, niin "pyydetään anteeksi" kun huomaa, että palvelu ei enää pelaakaan ja pitäisi päästä jatkamaan toisen ihmisen hyväksikäyttöä jollakin verukkeella. Mutta se sama piittaamattomuus ei oikeasti ole hävinnyt minnekään. Pahoillaan ollaan oikeasti vain siitä, että palvelu ei enää pelaakaan. Voimia teille kaikille, joita painostetaan tai joille kostetaan netissä.Poliisi pitää näitä juttuja vähäpätöisinä ellet ole joku silmäätekevä. Pitää vaan yrittää olla välittämättä. Erikoista kyllä miten innokkaasti ihmiset lähtevät lynkkaamaan joukolla jonkun tunteisiin vetoavan somevuodatuksen pohjalta. Vähän tulee noitavainot mieleen. Viisasta sakkia ja oikealla asiallahan se inkvisitiokin oli omasta mielestään.
Kiitos sinulle. Onneksi on fiksuja ihmisiä, jotka näkevät tämän käyttäytymisen läpi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse tekee ensin jotakin itsekästä ja röyhkeetä , mutta kääntyy sun puoleen kun tarvitsisi taas palveluksia. Kun toinen reagoi törkeään käytökseen eli ei halua olla missään tekemisissä tuon ihmisen kanssa, niin jopa alkaa vonkuminen.
Ja vonkujan omassa käytöksessä ei tietenkään ole ollut mitän vikaa. Kun mölinällä painostaminen ei onnistu, niin "pyydetään anteeksi" kun huomaa, että palvelu ei enää pelaakaan ja pitäisi päästä jatkamaan toisen ihmisen hyväksikäyttöä jollakin verukkeella. Mutta se sama piittaamattomuus ei oikeasti ole hävinnyt minnekään. Pahoillaan ollaan oikeasti vain siitä, että palvelu ei enää pelaakaan. Voimia teille kaikille, joita painostetaan tai joille kostetaan netissä.Poliisi pitää näitä juttuja vähäpätöisinä ellet ole joku silmäätekevä. Pitää vaan yrittää olla välittämättä. Erikoista kyllä miten innokkaasti ihmiset lähtevät lynkkaamaan joukolla jonkun tunteisiin vetoavan somevuodatuksen pohjalta. Vähän tulee noitavainot mieleen. Viisasta sakkia ja oikealla asiallahan se inkvisitiokin oli omasta mielestään.
Kiitos sinulle. Onneksi on fiksuja ihmisiä, jotka näkevät tämän käyttäytymisen läpi.
Kyllä omaa itseä on hyvä vähän puollustaa ja pitää puoliaan. Jos toinen kertoo asioista sinusta niin miksi et tekisi niin myös itse.
Vierailija kirjoitti:
Olen joutunut tällaisen kohteeksi. Oikeasti olen helpottunut, että pääsin ko. ihmisestä eroon. Vaikka se tarkoitti tätä. Uskon että fiksut ihmiset, kuten tässä ketjussa jo todettu, näkevät homman läpi.
Itseasiassa en ole ollut mitään palveluksia vailla. Minä minä sille mahdan jos olen kasvanut narsistisessa ja melko masentuneessa sisäänpäin kääntyneessä perheessä missä pahoinvointi on ollut käsin kosketeltavaa. Sellainen melko kovasanainen arvostelu on ollut aika normaalia meillä. En kyllä itsekkään halua olla varsinkaan isäni kanssa tekemisissä, kun välillä jopa tuntuu ettei hän edes halua että pärjäisin hyvin. Tai sitä on aika vaikea selittää. Isä on ollut kanssa aika kova itse juoruamaan asioista niin kotona minun ja muiden seurassa kuin näköjään sitten muulloinkin. Miksi en vastaisi näihin juttuihin osaltani. Pitäisi minun olla vain ihan hiljaa ja kuunnella kun minua moititaan. Välirikko sisaruksen kanssa oli vain ehkä se loppusysäys ja hyvä niin. Mutta se ei ollut todellakaan se isoin syy tai se pääasiallisin syy välien rikkoontumiseen. Mutta ymmärrän sen hyvin miksi edellinen on pahoillani minulle kun olisi halunnut rahaa ja mammonaa ja hyvät sukulaisuussuhteet. Mutta itse nään sen läpi oikein hyvin enkä anna sen hämätä tai muuttaa kantaani.
Hyvä kirjoitus. Ottakaa oppia ja hävetkää, ketkä tätä harrastaa. Ja niiden mustamaalaajien tsemppaajat, seuraavaksi saattaa olla teidän vuoronne jos tuollaista hyväksytte.
On varmasti olemassa ihmisiä, jotka arvostavat sinua ja pitävät sinusta sellaisena kuin olet, vaikka juuri nyt nyt ympärilläsi ei heitä olisi tai he ovat vähemmistönä. Jos ajautuu kostonkierteeseen, siitä on vaikeaa päästä irti ja kaikki se negatiivisuus syö voimia. Mutta se voi onnistua, itse tunnun päässeeni omasta tilanteestani henkisesti yli sinnittelemällä, vaikka teki mieli puolustautua. Noudatin nettipoliisin neuvoa ja yritin olla provosoitumatta. Välillä kaikki se mollaus somessa ja muualla kävi kyllä voimille. Parin ihmisen kanssa en halua olla enää vaan missään tekemisissä. Toivon, että he väsyisivät kiusaamiseen, jos en reagoi.
Vastuullisen journalismin kampanja on alkanut. Ilmeisesti julkisen sanan neuvosto yrittää onneksi puuttua tähän
https://www.jsn.fi
Jos mustamaalaavaa yksityishenkilöä koskevaa somekirjoittelua tavallinen journalistin eettisiin ohjeisiin sitoutunut media uutisoinut, niin voi kannella julkisen sanan neuvostoon, jos vuirhettirhettä ei korjata.
Julkisen sanan neuvoston mukaan tiedotusvälineiden verkossa julkaistut sisällöt ovat historiaa, johon ei pidä puuttua kuin erityisen painavista syistä. Mutta päätoimittajalla on kuitenkin poikkeustapauksissa oikeus poistaa vanhoja verkkosisältöjä, joiden esillä olemisesta on hänen harkintansa perusteella selvästi kohtuuttomia seurauksia yksityishenkilölle.
Vierailija kirjoitti:
On varmasti olemassa ihmisiä, jotka arvostavat sinua ja pitävät sinusta sellaisena kuin olet, vaikka juuri nyt nyt ympärilläsi ei heitä olisi tai he ovat vähemmistönä. Jos ajautuu kostonkierteeseen, siitä on vaikeaa päästä irti ja kaikki se negatiivisuus syö voimia. Mutta se voi onnistua, itse tunnun päässeeni omasta tilanteestani henkisesti yli sinnittelemällä, vaikka teki mieli puolustautua. Noudatin nettipoliisin neuvoa ja yritin olla provosoitumatta. Välillä kaikki se mollaus somessa ja muualla kävi kyllä voimille. Parin ihmisen kanssa en halua olla enää vaan missään tekemisissä. Toivon, että he väsyisivät kiusaamiseen, jos en reagoi.
Voimia sinulle. Olen kokenut samaa, ja kun olin henkilökohtaisesti yhteydessä tähän ihmiseen, hän ilmeisesti ajatteli että homma toimii ja mun loukkaaminen onnistuu. Se ei loppunut vaan yltyi. Ja tutuilleni kaikille levitti herjaa minusta. En enää ajattele mitä ajattelevat. Kuten kirjoitit, se on vähän kuin valinta että mitä tahtovat uskoa.
Vaikka tahtoisi puolustautua, se lopulta voi tarkoittaa sitä että itse muuttuu ihan samanlaiseksi. Ei häiriintyneiltä syytöksiltä ja jutuilta voi oikein puolustautua ilman että niiden levittäjän toiminta ja persoona kyseenalaisuu. Ja se ei helpota vaan pahentaa asiaa.
Parempi yrittää antaa olla.
Some tarjoaa oivan välineen koulu-, naapuri- ja työpaikkakiusaamiseen. Exiä unohtamatta. Juoruiltu ja mustamaalattuhan on aina, mutta ennen ei ole ollut näin tehokkaita apuvälinettä Whatsapeista yms. puhumattakaan. Kiusaamisen mahdollistaa hiljainen hyväksyntä. Kukaan ei kuitenkaan koskaan kommenteissa kyseenalaista näitä yksipuolisia herutuksia, koska ei välitä tai ei halua päivittäjän retkuun menneiden ihmisten nettivihaa niskaansa. FB:ssa voi anonyymisti tehdä ilmoituksen facebookille häirinnästä. Eli jos joku jakaa kyseenalaista päivitystä, voit ilmoittaa sen facebookille, joka poistaa sen. Näitä mustamaalaavia päivityksiä ei ainakaan pidä tykätä tai jakaa. Silloin osallistuu itse jonkun kiusaamiseen. Ä
Kiitos tästä keskustelusta. Minullekin kostettu somessa tällä tavalla. Kieltäydyin auttamasta määrääni enempää. Minulle sanottiin, että jos en suostu vastimuksiin, hän tekee asiasta julkisen. Minun puoltani asioista hän ei tietenkään kerro, vaan uhriutuu, kerää sympatiaa valittamalla kuinka ikävää on kun en enää suostu palvelemaan. Jos auttaminen olisi pysynyt kohtuullisena, mitään draamaa ei olisi koskaan syntynyt. Somekirjoittelulla voidaan myös kiristää, painostaa ja uhkailla.
Vierailija kirjoitti:
Kiitos tästä keskustelusta. Minullekin kostettu somessa tällä tavalla. Kieltäydyin auttamasta määrääni enempää. Minulle sanottiin, että jos en suostu vastimuksiin, hän tekee asiasta julkisen. Minun puoltani asioista hän ei tietenkään kerro, vaan uhriutuu, kerää sympatiaa valittamalla kuinka ikävää on kun en enää suostu palvelemaan. Jos auttaminen olisi pysynyt kohtuullisena, mitään draamaa ei olisi koskaan syntynyt. Somekirjoittelulla voidaan myös kiristää, painostaa ja uhkailla.
Tämän ketjun lukeminen on käynyt vertaistuesta myös mulle
Vierailija kirjoitti:
Luotan siihen, että älykkäät näkevät mustamaalauksen läpi. Muista ja siitä mustamaalaajasta ei niin väliksi.
Ei-älykkäilläkin on vaikutusvaltaa, etenkin isoissa joukoissa.
Jos maine on pilalla, niin väliäkö vihaajien älykkyydellä on. Jos tarpeeks monta "tyhmää" niin äänestää, voi älykäskin joutua omaksi parhaakseen taipumaan heidän tahtoonsa.
//Aika epämääräistähän tällainen älykkäistä ja tyhmistä puhuminen on.
Vierailija kirjoitti:
Hyvä kirjoitus. Ottakaa oppia ja hävetkää, ketkä tätä harrastaa. Ja niiden mustamaalaajien tsemppaajat, seuraavaksi saattaa olla teidän vuoronne jos tuollaista hyväksytte.
Näin on. Mustamaalaajien tsemppaajat eivät taida ymmärtää, että voivat itse olla seuraavia kohteita. Se voisit olla sinä.
Syntipukiksi leimaaminen on perinteikäs menetelmä me-hengen luomiseen ja "sumuverhon" luomiseen. Sumuverho on jokin keksitty, liioiteltu tai väännelty asia, jonka avulla manipuloija kostaa ja kiinnittää huomion pois itseasiasta, joka on manipuloijan oma käytös.