Paraneeko masennus vain sillä, että jään kotiin makaamaan ja syömään masennuslääkkeitä?
Lääkäri oli ihmeissään, kun kerroin, etten halua jäädä saikulle, vaan mieluumin käyn töissä. Työni on minulle tärkeää, eikä masennukseni siitä johdu. Lääkkeet kyllä aloitin.
Miksi ihmeessä oletetaan, että masennus vaatisi mitään sairauslomaa, ainakin omalla kohdallani uskon, että viikkojen vetelehtiminen vain itsekseni ei hyvää tekisi, päinvastoin. Tuntuu vain olevan enemmän sääntönä, että saikkua vaan.
Kommentit (8)
No varmaan tajuat itse, että ihmiset ovat erilaisia. Jos jaksat käydä töissä ja se auttaa sinua, niin sitten teet niin.
Se paranee kun paranee. Jos jaksat käydä töissä, niin käy, kaikki masentuneet eivät jaksa. En tiedä voiko siihen omilla toimillaan vaikuttaa, paitsi välttämällä alkoholia.
lievässä masennuksesta työnteko voi olla ihan hyvä ja kuntouttavakin asia. Vaikeassa masennuksessa toimintakyky ja ihan pään toiminta on yleensä niin heikentynyttä, että olennaisempaa on yrittää pysyä hengissä kuin yrittää käydä töissä.
Typerä lääkäri ei ymmärrä, että masennus ilmenee eri tavoin eri ihmisillä. Sulla ilmeisesti samanlainen "korkean toimintakyvyn" masennus kuin mulla. Ensisijaisesti sulle olisi pitänyt tarjota keskusteluapua eikä lääkkeitä, mutta ei kauheasti yllätä
Ei saikulla ole tarkoitus maata kotona, vaan tehdä normaaleja asioita oman jaksamisen mukaan. Jos pystyt tekemään töitä, hyvä niin, kunhan et väkisin pysy töissä vaan kuuntelet omaa oloasi. Jos ajaa itsensä liian piippuun, saikku voi lopulta olla paljon pidempi.
Minäkin kaipasin sairaalalääkärin mukaan aikaa kuuppalääkärin vastaanotolle, kun ruoka
ei mennyt alas. No, onneksi hakeuduin toisen lääkärin vastaanotolle, sain lääkettä katarriin
ja nyt ruoka taas maittaa... Entä jos olisin mennyt kuuppalääkärille ja saanut jotain masennus
tms. lääkkeitä, missä olisin?
Vierailija kirjoitti:
Minäkin kaipasin sairaalalääkärin mukaan aikaa kuuppalääkärin vastaanotolle, kun ruoka
ei mennyt alas. No, onneksi hakeuduin toisen lääkärin vastaanotolle, sain lääkettä katarriin
ja nyt ruoka taas maittaa... Entä jos olisin mennyt kuuppalääkärille ja saanut jotain masennus
tms. lääkkeitä, missä olisin?
Minulla stressin aiheuttamat fyys oireet on vähentyneet masennuslääkkeiden vuoksi, mm refluksi ja kilpirauhasen vajaatoiminta, koska keho ei ole niin stressaantunut välittäjäaineiden tms puutteessa. Mutta tietenkin jos syy on muussa kuin välittäjäaineissa niin mas lääkkeet eivät auta.
Itselläni vaikea masennus aiheutti sellaista kyvyttömyyttä tehdä mitään tai ajatella, saati keskittyä, ettei työnteosta olisi tullut mitään. Miten olisin voinut keskittyä työhöni, kun en saanut itseäni aina sängystä ylös enkä muistanut mikä viikonpäivä oli?