Hei sossupummit, haetteko kaiken mahdollisen minkä irti saatte sossusta?
Laitatteko harkinnanvaraista menemään kuukausittain? Kuinka helposti sieltä sossusta heruu tukia?
Kommentit (35)
Vierailija kirjoitti:
En, mutta niin kauan kun voi samaan aikaan nostaa viiden kuuden tonnin eläkettä ja tehdä kans väl asekauppaa kuten eräs ex kokoomuslainen, ei kannata tuntea minkäänlaista huonoa omaatuntoa vaikka kuinka huijaisi tukia mistä tahansa.
Tämä on muuten niin totta. Ei pitäisi tuntea huonoa omatuntoa.
14: Nuo lainat on kyllä paha juttu. Moni ajautuu velkataakan vuoksi niin suureen ahdinkoon, että hengen riistäminen nähdään ainoana tienä. Häpeä on niin suuri, ettei haluta hakea apua. Kulisseja pidetään yllä viimeiseen asti. Pitäisi muistaa, että oma henki on kallisarvoisempi kuin mikään rahasumma. Raha on kuitenkin loppupeleissä vain ihmisen keksimä juttu. Oikeastaan aika abstrakti käsite. Aina löytyy toinenkin ratkaisu ulos. Tsemppiä.
sossukela varastaa mun tukia, syksyllä sain 385 e sossutukea toimeentuloon yt e siat alensi sen 40 eurolla eli saan vain 350 e, kaiketi koska on liian kallis asunto, ei edes perusteltu asiaa! eikä vastata viestiini stana!
Vain sen mitä toimeentulotuella olen oikeutettu hakemaan.
Lääkkeet, terveydenhuoltomenot, sähkölasku esim.
Eräs asunnoton kertoi ttt-asiakkaan olevan oikeutettu vaaterahaan muistaakseni kaksi kertaa vuodessa. Itse en vaan yksinkertaisesti kehtaisi mennä kauppaan maksusitoumuksen kanssa, vaikken toisten kohdalla ajattele siitä mitään.
Käyn kaiken, nyt sain rahaa uusiin talvirenkaisiin. Onneksi asun syrjässä, eikä julkisilla ole mitään mahdollisuutta kulkea.
Nettiin ja muuhunkin saa rahaa. Kun ne ovat nyt pakollisia, että aktivointi toimista selvitään :) Ilman siistiä vaatteitakin työhakeminen on vaikeaa, joten 2 kertaa vuodessa toki uudet vaatteet.
En tiennytkään tuosta, että saa 2 kertaa vuodessa rahaa vaatteisiin. Miten se käytännössä tapahtuu? Maksusitoumus johonkin tiettyyn vaatekauppaan (esim. Prisma/Cittari/Halpahalli/kirpputori)? Paljollako vaatteita saa ostaa? Onko tyyliin: alushousut, rintaliivit, neule, housut? Saako itse valita? Haetaanko vaatteisiin rahaa johonkin tiettyyn päivään mennessä?
Vierailija kirjoitti:
En hae edes kaikkia tukia joihin olisin lain mukaan yksiselitteisesti oikeutettu. Se on tahallaan tehty hyvin hankalaksi hommaksi tarkoituksella. Lakisääteiset tuet ovat Suomessa laajasti alihyödynnettyjä.
Kerrotko vielä millä tavalla hankalaksi? Normijärjellä varustettu ihminen osaa kyllä täyttää hakemuksen netin kautta tai käsin
Olen kuntoutustuella, ja nostan ainoastaan sen, olisin luultavasti oikeutettu myös toimeentulotukeen, toisaalta mulla on asp-tili, joutuisinko käyttämään sen ensin, oon kysynyt jo 2-3 sos.työntekijältä, eikä kukaan osaa vastata. Joten, voishan sitä yrittää hakea, mutta toisaalta, pärjään näinkin. :D Ei tää tilanne enää kauaa jatku.
tiesittekö etttä sossu maksaa muustalaisille romaanihameen kerran vuodessa, ja se maksaa 1000 e
seon totta
Tuleva sossuilija kirjoitti:
Laitatteko harkinnanvaraista menemään kuukausittain? Kuinka helposti sieltä sossusta heruu tukia?
Menehän sinä pummi vielä kasvamaan vähän ja tule sitten takaisin keskustelemaan asioista jos kykenet.
Eihän sieltä enempää saa kukaan kuin lakisääteistä on eivät suomalaiset tai muut.
Ei kannata puhua sossupummeista, maksavathan eläkeläisetkin veroja.
Että silti joutui käymään vaikka kävi töissä, oli kyllä epäkohta.
Joskus sai harkinnanvaraista, mutta kukaan ei mielellään mene, huolimatta siitä he kohtelivat hyvin.
Sitä aina miettii kun tällaisia aloituksia lukee, että mihin ja kuinka kovasti on pää kolahtanut kun sen tuotokset on näin alasvajonnutta tasoa. Toisaalta melkein säälittää, sillä tyhmyyttä ei voi parantaa. No, toivotaan että olisi vain asennevamma että olisi edes hitunen toivoa tälläkin kirjoittajalla tulevaisuudessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mihin Sossulta voi saada rahaa? En edes tiennyt tällaisesta vaihtoehdosta.
Saan Kelalta toimeentulotukea sekä asumistuen. Vuokran ja laskujen maksun (velkojen lyhennys) jälkeen käteen jää nolla euroa. Eli jotta saan ruokaa, olen joutunut ottamaan joka kuussa lisää lainaa. Kierre on loputon.
Jos saisin vakituisen työn, voisin hakea pankista edullisempaa lainaa ja maksaa sillä kaikki korkeakorkoisemmat lainat kerralla pois. Pankin lainaa voisin sitten lyhennellä kuukausittain. Se helpottaisi, jos olisi vain yksi lyhennyssumma per kk ja summa olisi kohtuullinen.
Olin myös tuossa kierteessä aiemmin, mutta pääsin irti. Voitko avata vähän enemmän miten toimit niin katson jos sinua auttaisi sama tekniikka kuin millä itse pääsin pois. Asutko yksin vai onko lapsia tai lemmikkejä myös? Käytätkö pikavippejä vai osamaksuja vai tilejä vai mitä?
Asun yksin, ei lemmikkejä, etsin aktiivisesti töitä, opinnoista puuttuu gradu. Velat on tullut pikavipeistä, vain n. vuodessa. Summa on jo kasvanut todella suureksi. Minulla ei ole alkoholi-, shoppailu-, peli- tai mitään muitakaan riippuvuuksia, joihin rahaa kuluisi. Elän hyvin askeeettisesti. Rahaa en käytä vaatteisiin, kampaajiin, meikkeihin, matkoihin, tupakkaan, pikaruokaan tai mihinkään turhaan, eli en todellakaan tuhlaile. Kulutustottumuksissa ei siis vikaa. Olen joutunut ottamaan pikavippejä ihan vain peruselämiseen eli ruokaan, lainanlyhennykseen ja vuokranmaksuun (jos olen hakenut toimeentulotukea myöhässä ja vuokranmaksun eräpäivä jo mennyt, silloin olen ottanut vipin).
En olisi ikinä uskonut, että noin lyhyessä ajassa tästä syntyy niin suuri lumipallo. Ja minun kaltaiselle, aina järkevänä pitämälleni ihmiselle. Ainoa tie ulos olisi yksi suuri pankkilaina, jolla voisin maksaa vipit pois. Ja tietysti työpaikka, jossa olisi säännölliset tulot, jotta suoriudun lainalyhennyksestä ja ylipäänsä saisin sen pankkilainan.
Minua ei haittaisi vaikka maksaisin sitä yhtä isoa pankkilainaa pois seuraavat vuosikymmenet, kunhan vain pääsisin eroon pikavippien ja perintätoimistojen massiivisista koroista ja niiden aiheuttamasta jatkuvasta henkisestä taakasta.
Kysy ensin vuokranantajalta voitko maksaa vuokran sinä päivänä kun saat rahaa. Älä ota sitä varten pikavippiä. Onko sinulla missään lyhennyksissä käytettävissä maksuttomia maksuvapaita kuukausia? Kun käytät maksuvapaita niin saat lyhennettyä yhden pienemmän kokonaisen maksun jostain pois. Jotkut yritykset (tarkista luotettavuus!) ostavat velkoja ja heillä on mitätön korko. Samoin takaisinmaksueriä saa siten pienemmäksi = voit taas maksaa jonkun kokonaisen pienemmän pois.
Jos ongelmasi on ruoka niin toivottavasti sinulla ei ole allergioita. Sinun täytyy vain pienentää ruokakulusi mitättömäksi ja syödä jonkin aikaa vaatimattomampaa ruokaa. Tee muutama pata ja laatikko ja jaa ne annospusseihin pakastimeen koko kuukaudeksi. Jos ei ole pakastinta niin pyydä lahjoitusta jostain ryhmästä/ kaupan seinällä jne. Pakastin oikeasti vähentää ruokakulujasi huomattavan paljon. Voit hakea avustusta pakastimeen myös kunnalta harkinnanvaraisena ja katsoa kierrrätyskeskuksesta löytyykö sopivaa.
Tärkeintä on, että et ota yhtään uutta pikavippiä. Käy seurakunnan diakonilla juttelemassa siitä miten he voivat sinua auttaa. Sieltä voit saada vähintään ruoka-avustusta. Käy myös hakemassa pelastusarmeijan ja kirkkojen ruokapussit. Keskity minimoimaan ruokakulusi. Jos on pakko ostaa luotolla niin älä käytä pikavippejä. Saat vessapaperista lähtien kaikkea eri nettikaupoista pienemmillä koroilla jos joku kerta on ihan pakko ostaa (tietysti parempi jos et tee yhtään lisää velkaa). Oletko yrittänyt myydä kaiken tarpeettoman? Katsot jatkossa, että hakemuksesi ovat aina ajoissa ja haet pidemmälle ajalle kuin kuukaudeksi kerrallaan.
Sain itse maksettua velat pois juuri niin, että siirsin osan lainoista toiselle rahoittajalle, jolloin kuukausierä pieneni. Samoin käyttämällä maksuttomia maksuvapaita sain useamman kuukausilyhennyksen summalla lyhennettyä yhden pienemmän lainan aina kokonaan pois ja niin edelleen. Satsaa muutamaan perusruoka-aineeseen joilla pysyt hengissä ja kärvistele mahdollisimman edullisella ruoalla. Älä ota velkaa ruokaan. Kysy myös kunnan sosiaalityöntekijältä minkä verran he voivat auttaa (jopa laina sitä kautta?). Edellytyksenä tietenkin on, että et ota enää yhtään luottoa. He voivat kertaluontoisesti maksaa jonkun tietyn jutun, mutta on ymmärrettävä, että se todella on kertaluontoista.
Tsemppiä, älä jää yksin asian kanssa vaan järjestele asiat yksi kerrallaan. Alussa toivotonta, mutta kyllä se aurinko alkaa jossain vaiheessa pilkistää ja tulee lopulta kokonaan näkyviin. Etsi ja pyydä apua! Kahlaa läpi kaikki paikat!
Sinulle ap, kertoo kaiken ihmisestä joka nimittelee tt-tuen hakijoita sossupummeiksi! Kuka tahansa meistä voi joskus joutua avun tarpeeseen, monet syyt voivat johtaa siihen. Ei liene kenestäkään kiva kuulla kun sossupummeiksi haukutaan! Miettikää vähän miten puhutte asioista, fiksu aikuinen järkevä ihminen osaa ajatella tätäkin asiaa vähän laajemmin.