Vuosien taistelun jälkeen vihdoin 3 kk koejakso Thyroxinia!
En voi sanoin kuvata kuinka helpottunut olen. Vuosia aina vain huonompi olo, aina vain enemmän oireita, aina lääkärin taholta pelkkää vähättelyä. Ja nyt! Uusi tk-lääkäri myöntyi, vaikka vaikuttikin hieman epäilevältä.
Kommentit (14)
Toivottavasti auttaa. Minulla on poistettu kilpirauhanen eikä lääke läheskään aina toimi ja olen tarvinnut paljon eri lisäravinteita tueksi ja lisäksi yritän tuke toimintaa ruokavaliolla.
Onko sun arvot olleet vinksallaan? Vai määrättiinkö oireiden perusteella? Toivottavasti saat avun.
Vierailija kirjoitti:
Kiva juttu, toivottavasti auttaa! Mulle ehti kasvaa ihan kunnon struuma kaulaan ennen kuin sain vajaatoimintaan lääkityksen.
Outoa. Struumahan liittyy liikatoimintaan.
0/5 Tai sitten kuulut tähän netissä riehuvaan lahkoon ja google-asiantuntijoihin, jotka vouhottaa näistä kilpirauhasasioista, vaikka yksikään koulutettu lääkäri ei olisi samoilla linjoilla. Mutta google kertoo aina paremmin. Onnea valitsemallasi tiellä.
Arvot ovat vaihdelleet siinä viitearvojen molemmin puolin. Ruokavaliomuutoksia olen tehnyt jo tässä vuosien mittaan, eikä niistä ole ollut säntillisestä noudattamisesta huolimatta mitään apua. Tämä uusi lääkäri suostui vihdoin ottamaan huomioon koko oirelistan. Toivon todellakin, että tästä löytyy apu ja että tässä kolmen kuukauden aikana ehtii tapahtua jotain edistystä. Tulin tunti sitten lääkäristä apteekin kautta, ja olen tässä vain huokaillut helpotuksesta ja hymyillyt itsekseni.
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiva juttu, toivottavasti auttaa! Mulle ehti kasvaa ihan kunnon struuma kaulaan ennen kuin sain vajaatoimintaan lääkityksen.
Outo kommentti sinulta. Yleisin struuman aiheuttaja on nimittäin jodin puute ja tyroksiinihoito yleensä auttaa.
Ns. Myrkkystruuma on eri asia ja liittyy liikatoimintaan.
Toivotaan, että auttaa.
On noi lääkärit vekkuleita. Osa on kynsin hampain hoidon aloittamista vastaan, selkeillä oireillakin.
Itseltä löytyi "vahingossa", multa otettiin kaikenlaisia verikokeita ylipainooni liittyen ja lääkäri lähdön aikana tuumas, että lisää vielä kilpparikokeen. Tsekataan sekin varmuudeksi. Ne arvot tosiaan olivat pepullaan. Thyroxin tasapainon myötä hävis 28 kiloa, limakalvojen kuivuus ja väsymys.
Niin, ei tietenkään lääkärit voi tietää lääketieteestä mitään. Paras "asiantuntijuus" löytyy netistä ja varsinkin vertaispalstoilla asiantuntijuus suorastaan kukkii. Lääkäreille ei tule mieleenkään ne asiat, joita tradenomi tai Alepan kanssa suurina oivalluksina netistä googlaillessaan löytää.... :)
Mitä te v*ttuilijat saatte näissä kilpirauhaskeskusteluissanne v*ittuilemalla? Suomessa on kilpirauhaspotilaita ja aina tännekin joku eksyy.
Toki voi olla esim. raudan puute, joka oireet aiheuttaa.
Toiv ap saat avun.
Jos lääke ei lähde auttamaan toivotusti, mutta silti TSH laskee, muista tarkastuttaa, että ferritiini on yli 70. Lääke ei toimi ilman riittävää rautaa.
https://www.is.fi/terveys/art-2000005514383.html
Tuore tutkimus määritti uuden rajan kilpirauhasen vajaatoiminnan tunnistamiseen.
Tutkimuksessa määritettiin myös uusi, aiempaa matalampi yläraja TSH-arvolle. TSH-arvo kertoo kilpirauhasta stimuloivan hormonin pitoisuudesta. Se on ratkaiseva kilpirauhasen liika- ja vajaatoiminnan diagnosoimisessa. Arvo nousee kilpirauhasen vajaatoiminnassa.
Tutkimuksessa TSH:n viitearvoksi määriteltiin 0.4–3.4 milliyksikköä litrassa. Yläraja on noin yhden yksikön verran Suomessa tavallisimmin käytössä olevaa ylärajaa matalampi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Outo kommentti sinulta. Yleisin struuman aiheuttaja on nimittäin jodin puute ja tyroksiinihoito yleensä auttaa.
Ns. Myrkkystruuma on eri asia ja liittyy liikatoimintaan.
Jodinpuute aiheitti struumia joskus viime vuosisadan alussa. Niitä ei Suomesa ole ollut sitten 1950-luvun, kun suolaan alettiin lisätä jodia. Nykyään ”struuma” tarkoittaa käytännössä aina kilåirauhasen liikatoimintaan liittyvää ”myrkkystruumaa”.
Millaisilla arvoilla sait koelääkityksen? Asun ulkomailla ja lääkärini antaa koelääkityksen jos tsh on yli 2,5 ja tv4 ja tv3 arvot ovat matalat, niin ja tietysti, jos on paljon oireita.