Näin saat helposti selville, onko lastasi päiväkodissa hoitava henkilö lastentarhanopettaja vai lastenhoitaja
Kerro lasta aamulla päiväkotiin viedessä siitä kuinka "lapsi on aina niin kiva tuoda hoitoon, kun täällä on niin mukavat tädit". Siitä kuinka työntekijä reagoi tähän lauseeseen voit päätellä, onko hän lastentarhanopettaja vai lastenhoitaja.
Lastentarhanopettaja nimittäin pitää sinulle kiukustuneen saarnan siitä, kuinka lapset eivät ole päiväkodissa hoidettavina vaan varhaiskasvatettavina ja kuinka hän ei ole mikään täti vaan opettaja.
Lastenhoitaja taas sanoo, että mukava kuulla.
Kommentit (10)
Mä tiedän vielä helpomman tavan, siltä tädiltä voi ihan kysyä.
Siinähän se syksyn toimintasuunnitelmassa kerrotaan, jos kiinnostaa.
Mitä väliä? Hoidapa ap itse kakaras jos noin kiristää.
Vierailija kirjoitti:
Kai sen nyt muutenkin tietää.
Itse asiassa yllättävän harva vanhempi tietää sitä.
Akateemiselle on tärkeää teoria, amikselle taas käytäntö.
Vierailija kirjoitti:
Akateemiselle on tärkeää teoria, amikselle taas käytäntö.
Paras olisi tietysti, kun molemmat kohtaisivat.
Meillä lapsen vastaanottaa ihan eri henkilö kuin kuka hänen kanssaan on koko päivän. Käytännössä hoitajana on joku työkokeilijailman koulutusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse asiassa yllättävän harva vanhempi tietää sitä.
Ja mitä väliä on? Kunhan on lapselle kiltti ja antaa olla lapsi eikä oman hienon kasvatussuunnitelmansa osanen. On syli ja kannustava ohjaaja.
Vierailija kirjoitti:
Meillä lapsen vastaanottaa ihan eri henkilö kuin kuka hänen kanssaan on koko päivän. Käytännössä hoitajana on joku työkokeilijailman koulutusta.
Tuo meininki on valitettavasti tullut nähtyä. Koulutetut työntekijät istuvat "palaverissa" kahvia ryystäen samaan aikaan, kun kouluttamaton ryhmäavustaja/päiväkotiapulainen tai työkokeilija paimentaa yksinään koko 20-päistä lapsilaumaa.
Toisaalta on siinä se hyvä puoli sen kouluttamattoman työntekijän kannalta, että se saa pikakoulutuksen päiväkotityön useimpiin osa-alueisiin yritys ja erehdys -menetelmällä. Esimerkiksi aamupiirin pito alkaa kouluttamattomaltakin luonnistua ihan ok-tasoisesti sen jälkeen, kun on sitä yksinään ja ilman opastusta pitänyt erinäisiä kertoja ja oppinut kaikki eri tavat, miten sen homman voi mokata ja edelleen ne mokat välttää.