Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

"Opiskele uusi ammatti!" - mutta mikä?

Vierailija
13.02.2018 |

Tuotahan sitä työttömälle usein hoetaan, että jollei oma ala enää työllistä niin opiskele jotain muuta. Ja sitten sanotaan, että mitäs olet valinnut alan jolla ei ole töitä (ikään kuin olisin 30 vuotta sitten jostain taikapallosta nähnyt työllisyystilanteen nyt).

Mutta selitykset sikseen, jos nyt 55-vuotiaana lähtisin opiskelemaan vielä, niin mikä se olisi mitä kannattaisi opiskella, jotta opintojen jälkeen vielä varmasti työllistyisi? IT-alalla olen ollut, matemaatiikka ja logiikka vahvaa, empaattinen en ole pätkääkään ja etenkin lapsia inhoan. Kroppa rupeaa vähitellen prakaamaan, kätevyys niin ja näin (olen kyllä tarkka mutten nopea, ja lisäksi sekakätinen). Vilkkuvista valoista saan herkästi migreenin.

Pitääkö sitä sittenkin vielä hakea lääkikseen, vaikka työskentely alalla ei kiinnosta pätkääkään? Älytöntähän se olisi, veisin opiskelupaikan joltain sellaiselta jolla olisi useita kymmeniä vuosia työuraa edessään, mutta kun pitäis opiskella ammatti joka työllistää... olisiko järkevämpiä ehdotuksia?

Kommentit (24)

Vierailija
1/24 |
13.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, tuleeko niitä ehdotuksia... pitäis ruveta lukemaan pääsykokeisiin kohta.

Vierailija
2/24 |
13.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähihoitaja. Mummojen p*rseen pesijöistä on pulaa

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/24 |
13.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työhönhän kuuluu ihan kaikkea muutakin kuin perseen pesemistä. 

Vierailija
4/24 |
13.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samoja pohdintaja myös täällä, ja olen miettinyt sairaanhoitajan, terveydenhoitajan tai sosionomin opintoja. Jotenkin sosionomin ammattia yleensä haukutaan....

Vierailija
5/24 |
13.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työhönhän kuuluu ihan kaikkea muutakin kuin perseen pesemistä. 

Joo mutta perheen pesijöistä on pulaa, vaikka koulusta saa pätevyyden muuhunkin.

Vierailija
6/24 |
13.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen kuullut väitettä, että lähihoitajia koulutetaan jo liikaakin. Jos on pulaa niin johtuu siitä ettei ole vakansseja.

Vierailija
7/24 |
13.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

ÄLKÄÄ VAIN LÄHTEKÖ OPISKELEMAAN KUN KULUTATTE YHTEISKUNNAN RAHOJA !!

Näin toisessa ryhmässä......

Vierailija
8/24 |
13.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääkis vie vähintään 6 vuotta, ja sitten erikoistuminen siihen vielä päälle, jos sille tielle lähtee. Olet reilusti yli 60-vuotias kun valmistut. Miten ajattelit rahoittaa opintosi? Itse suosittelisin kyllä jotain nopeampaa väylää uuteen ammattiin, paitsi jos lääkis on unelmasi (mitä se ei taida olla). Entä joku ihan kunnon duunariammatti, jossa on varma liksa? Esim. putkityöt tai sähköasennus.

Vierailija
9/24 |
13.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

meeri-maija kirjoitti:

Samoja pohdintaja myös täällä, ja olen miettinyt sairaanhoitajan, terveydenhoitajan tai sosionomin opintoja. Jotenkin sosionomin ammattia yleensä haukutaan....

Onko tosiaan niin, että vain ihmisten kanssa tekemisissä oleminen työllistää?

Vierailija
10/24 |
13.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen kuullut väitettä, että lähihoitajia koulutetaan jo liikaakin. Jos on pulaa niin johtuu siitä ettei ole vakansseja.

Se on harhaluulo että pääset töihin kun hoitoalalta valmistut. Ajat ovat muuttuneet. Yksityiset yritykset valtaa kaikki paikat. Hoitajia vähennetään, monessa kaupungissa on jo ylitarjontaa hoitajista. 

Vierailija
11/24 |
13.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ala baarityöntekijäksi. Niin kauan kun janoisia riittää, on myös duunia. Raha liikkuu. Skeidat työajat, rankka duuni, mutta ei saa valittaa, kaikkea ei voi saada.

Vierailija
12/24 |
13.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ei empatiakykyä sinulla ole niin pliis kierrä lääkis kaukaa.

Lääkäreiden hyvä työllisyystilanne tulee muuttumaan tässä vuosien mittaan kun isot vuosikurssit alkavat valmistua. Nyt jo on erikoisaloille tunkua niin, että monet joutuvat odottamaan vuosikausia tai erikoistumaan alalle, joka ei ole se ykkösvalinta.

Esim. puheterapeuteista on valtava pula, mutta kyllä siinäkin jonkinlainen empaattisuus on välttämätöntä. Samoin lastentarhanopeja tarvitaan ja erityisopeja, mutta soveltuisitko tällaisille ihmisläheisille aloille?

t. valelääkäri

Vierailija
13/24 |
13.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lääkis vie vähintään 6 vuotta, ja sitten erikoistuminen siihen vielä päälle, jos sille tielle lähtee. Olet reilusti yli 60-vuotias kun valmistut. Miten ajattelit rahoittaa opintosi? Itse suosittelisin kyllä jotain nopeampaa väylää uuteen ammattiin, paitsi jos lääkis on unelmasi (mitä se ei taida olla). Entä joku ihan kunnon duunariammatti, jossa on varma liksa? Esim. putkityöt tai sähköasennus.

Putki- ja sähköammatit on julistettu tällä palstalla epävarmoiksi ja hiipuviksi aloiksi. Toisaalta, kaikki alat on, täällä!

Vierailija
14/24 |
13.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiinnostaisiko sinua luonto- ja ympäristöala? Esimerkiksi ympäristöneuvojan tai eräoppaan työt?

Vierailija
15/24 |
13.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lääkärin ei ole mikään pakko erikoistua. Ja ei todellakaan ole unelma-ala. Ainoa mikä tässä nyt on pointtina, on varma työllistyminen. Rahoitus on nyt niin että sain perinnön, jolla opiskelijatyyliin pihistellen olisi varaa opiskella.

Sähköasennus kävisi hyvin, jos siinä tosiaan olisi varma duuni. Tietääkseni ei ole. Putkihommat myös, paskaa en pelkää (ainoastaan ihmisiä jotka sen tuottaa), mutta eikö se ole fyysisesti vähän vaativampaa?

Vierailija
16/24 |
13.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiinnostaisiko sinua luonto- ja ympäristöala? Esimerkiksi ympäristöneuvojan tai eräoppaan työt?

Kysymys ei nyt ole kiinnostavuudesta vaan silkasta työllistymisestä. En ole kuullut, että noilla aloilla pulaa olisi. Eräopas ehkä ei käy, koska fyysinen kuntoni ei varmaan riitä ja suunnistuskyvynkin kanssa niin ja näin. En ole retkeilyä harrastanut. Mutta jos asiat ovat opittavissa ja kunto kestää niin mikäs siinä.

Vierailija
17/24 |
13.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ala baarityöntekijäksi. Niin kauan kun janoisia riittää, on myös duunia. Raha liikkuu. Skeidat työajat, rankka duuni, mutta ei saa valittaa, kaikkea ei voi saada.

Millä tavoin baarityö on rankkaa? Henkisesti vai fyysisesti? Olen kyllä iltavirkku, että sen puoleen työajat voisivat sopiakin.

Miten baariin hakeudutaan töihin? Menenkö lähiräkälääni ja kysyn, olisiko teillä töitä tarjolla? Ja siitä lähtien kierrän kaikki kaupungin baarit kunnes jonnekin pääsen?

Vierailija
18/24 |
13.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä siellä IT-hommissa mättää? Etkö halua jatkaa alalla vai eikö löydy töitä?

Jos haluaisit jatkaa, niin nyt pitäisi nousukauden olla tulossa, joten olisiko työllistyminen jollain lisäkoulutuksella mahdollista?

Vierailija
19/24 |
13.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se on harhaluulo että pääset töihin kun hoitoalalta valmistut. Ajat ovat muuttuneet. Yksityiset yritykset valtaa kaikki paikat. Hoitajia vähennetään, monessa kaupungissa on jo ylitarjontaa hoitajista. 

Tartteehan ne yksityisetkin hoitoalan yritykset työntekijöitä.

Vierailija
20/24 |
13.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos ei empatiakykyä sinulla ole niin pliis kierrä lääkis kaukaa.

Lääkäreiden hyvä työllisyystilanne tulee muuttumaan tässä vuosien mittaan kun isot vuosikurssit alkavat valmistua. Nyt jo on erikoisaloille tunkua niin, että monet joutuvat odottamaan vuosikausia tai erikoistumaan alalle, joka ei ole se ykkösvalinta.

Esim. puheterapeuteista on valtava pula, mutta kyllä siinäkin jonkinlainen empaattisuus on välttämätöntä. Samoin lastentarhanopeja tarvitaan ja erityisopeja, mutta soveltuisitko tällaisille ihmisläheisille aloille?

t. valelääkäri

Olen nyt niin epäempaattinen etten välitä pätkääkään siitä, sovinko epäempaattisena lekuriksi. Tavoite on ainoastaan oma työllistymiseni eikä mikään muu. Sitähän minun on käsketty ajatella.

Puheterapeutti voisi olla muuten hyvä, mutta kun itsekin olen ärrävikainen... tosin vain lievästi, kiitos puheterapian. Voisin erityisopettaa matematiikkaa, itse asiassa minulla olisi opettajankoulutuskin valmiina, mutta erityisopettajan opintoja varten pitäisi ensin opettaa vähemmän erityisesti, ja ne paikat on ihan kiven alla, taitaa saada vain suhteilla, joita minulla ei ole.

Lastentarha on vihoviimeinen paikka johon menisin töihin. Tulisin hulluksi siinä metelissä ja huudossa. Nytkin jos bussiin tulee joku tarharyhmä, hyppään kyydistä pois ja jatkan matkaa seuraavalla.