Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Työssäkäyvät/opiskelevat ADHD-lääkkeiden syöjät

Vierailija
13.02.2018 |

Joudutko ottamaan lääkkeen joka arkipäivä? Tai jopa useammin?

Kuinka nopeasti lääke vaikuttaa? Otatko tarpeen mukaan esimerkiksi tenttitilaisuuden alkaessa vai joka aamu jo aamiaisella? Entä pitkät päivät ja lääkkeen vaikutuksen jälkeinen masennus?

Kommentit (13)

Vierailija
1/13 |
13.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla ei ole ADHD-lääkitystä mutta poikaystävälläni on ja hän opiskelee ammattikorkeassa. Hän ottaa joka aamu lääkettä ja kertoo, että se on auttanut paljon. Käyttänyt muistaakseni yli vuoden. Kerran päivässä ottaa (joskus on saattanut aamukiireissä unohtua ja sen huomaa siitä, että tekeminen herpaantuu ensimmäisestä herkemmin toiseen). Ei tietääkseni ota yhtä enempää, mutta illan tullessa voi lääkkeen vaikutus tuntua heikommalta jonkin verran omien sanojensa mukaan.

Vierailija
2/13 |
13.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olipas kysymystulva johon ei ehkä kannata yrittää vastata tässä Elvansen vaikutuksen hiipuessa tai tulee koko kirja...

Mutta ensinnäkin tuo kaikki riippuu MIKÄ lääke on käytössä, mikä on vaikuttava aine ja missä muodossa.

Esimerkkinä (p***a) metyylifenidaatti; ei ole yhtään tavatonta että otetaan esim. depotti aamulla jota jatketaan tarvittaessa lyhytvaikutteisella iltapäivällä. Tai toisinpäin.

Niitä lääkkeitä on niin monenlaisia ja ne vaikuttavat jokaiseen eri tavoin. Mutta itse suurta annosta metyylifenidaattia syöneenä en kyllä kestänyt niitä nousuja ja laskuja (depotillakaan) vaan annos piti jakaa. Loppujenlopuksi muutaman vuoden (viisaamman sanojen mukaan 5v) käytön jälkeen MF alkaa aiheuttaa uupumusta (ja agressiivisuutta) suurimmalla osalla käyttäjistä, vaikka se ensin vuosia olisi hyvä lääke, kannattaa kiinnittää huomiota siihen että saa vaihdettua sen ajoissa parempaan lääkkeeseen ennenkuin sivuoireet menevät terveysriskien puolelle (kantapää puhuu).

Itse syön tällä hetkellä Elvansea enkä enää vaihtaisi. Kurjuutena vain semmonen puoli että ei ole Kela korvattava lääke. Maksaa 220€/kk eikä maksukattoakaan tietenkään tule ikinä vastaan. Kyseinen lääke on täysin välttämätön jotta pystyisin opiskelemaan ja pyrkimään tuottavaksi kansalaiseksi ja hyödylliseksi osaksi tätä yhteiskuntaa, mutta jatkuva stressaaminen lääkityksen jatkosta ja asiaan liittyvät kaavakehelvetit antavat pahasti sellaisen mielikuvan että ADHD-ihmiset halutaan syrjäyttää. Syrjäytyminen, syrjään jääminen.

Oho hups mistäs me muuten puhuttiin...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/13 |
14.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elvanse KELA korvattavaksi kiitos kirjoitti:

Olipas kysymystulva johon ei ehkä kannata yrittää vastata tässä Elvansen vaikutuksen hiipuessa tai tulee koko kirja...

Mutta ensinnäkin tuo kaikki riippuu MIKÄ lääke on käytössä, mikä on vaikuttava aine ja missä muodossa.

Esimerkkinä (p***a) metyylifenidaatti; ei ole yhtään tavatonta että otetaan esim. depotti aamulla jota jatketaan tarvittaessa lyhytvaikutteisella iltapäivällä. Tai toisinpäin.

Niitä lääkkeitä on niin monenlaisia ja ne vaikuttavat jokaiseen eri tavoin. Mutta itse suurta annosta metyylifenidaattia syöneenä en kyllä kestänyt niitä nousuja ja laskuja (depotillakaan) vaan annos piti jakaa. Loppujenlopuksi muutaman vuoden (viisaamman sanojen mukaan 5v) käytön jälkeen MF alkaa aiheuttaa uupumusta (ja agressiivisuutta) suurimmalla osalla käyttäjistä, vaikka se ensin vuosia olisi hyvä lääke, kannattaa kiinnittää huomiota siihen että saa vaihdettua sen ajoissa parempaan lääkkeeseen ennenkuin sivuoireet menevät terveysriskien puolelle (kantapää puhuu).

Itse syön tällä hetkellä Elvansea enkä enää vaihtaisi. Kurjuutena vain semmonen puoli että ei ole Kela korvattava lääke. Maksaa 220€/kk eikä maksukattoakaan tietenkään tule ikinä vastaan. Kyseinen lääke on täysin välttämätön jotta pystyisin opiskelemaan ja pyrkimään tuottavaksi kansalaiseksi ja hyödylliseksi osaksi tätä yhteiskuntaa, mutta jatkuva stressaaminen lääkityksen jatkosta ja asiaan liittyvät kaavakehelvetit antavat pahasti sellaisen mielikuvan että ADHD-ihmiset halutaan syrjäyttää. Syrjäytyminen, syrjään jääminen.

Oho hups mistäs me muuten puhuttiin...

Auttaako masennuslääke noihin?

Vierailija
4/13 |
14.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyn töissä. Otan Concertan arkiaamuisin, riittää työpäivän ajaksi ja iltaisin melko kellontarkasti 19:30 tulee väsy. Viikonloppuisin on lääketauko ja viikonlopulle ei kannatakaan sitten sopia ihmeempiä.

Vierailija
5/13 |
14.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai joo. Vaikutuksen alkaminen kestää noin 2 h. Ja pitkät päivät ovat ns. perseestä, koska väkisin työkyky heikkenee, no, lakkaa kokonaan jossain vaiheessa. Mutta minkäs teet.

Joskus kyllä tuntuu, että olen iltaisin ärtyneempi nykyään kuin ennen lääkitystä. Olen syönyt lääkettä noin 2 v.

- 5

Vierailija
6/13 |
14.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otan lääkkeen heti herättyäni, koska olen huomannut että päivä lähtee huonommin käyntiin jos otan lääkkeen vasta aamupalan jälkeen tai työpaikalla. Käytän lääkettä joka arkipäivä, usein myös viikonloppuisin, mutta loma-aikoina pidän taukoja jotta lääkkeen vaikutus säilyy.

En ole huomannut Concertan aiheuttavan masennusta. Nopeavaikutteinen metyylifenidaatti ei sopinut minulle ollenkaan ja sen vaikutuksen laskiessa tuli kyllä kiukkuinen tai apea olo, mutta Concertan vaikutus hiipuu hitaammin ja vireystason lasku yhdistyy normaaliin iltaväsymykseen.

En koe että lääkityksessäni olisi tällä hetkellä mitään haittavaikutuksia, ellei taukoviikkojen jähmeää ja aikaansaamatonta oloa laske sellaiseksi. Aloituksen jälkeen lääkitys ei ole vaikuttanut ruokahaluun tai unensaantiin.

Vierailija
7/13 |
16.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Loppuuko seksielämä?

Vierailija
8/13 |
17.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Loppuuko seksielämä?

ei

Vierailija
9/13 |
17.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otan joka arkipäivä, myös viikonloppuisin jos on hommia. En pysy muuten virkeänä (järjetön uupuminen keskittymisestä/keskittymisen yrittämisestä) ja työskentelystä ei tule oikein mitään ja en malta olla paikoillani ja ajatus harhailee. Mistään vaikutuksen jälkeisestä masennuksesta en ole kuullutkaan, joitakin saattaa väsyttää, siitäkään en tiedä mitään. Seksielämäkysymystä en ymmärrä ollenkaan, ei vaikuta kuin korkeintaan positiivisesti kun olen virkeä. Arvosanat ovat huippuluokkaa.

Vierailija
10/13 |
18.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Otan joka arkipäivä, myös viikonloppuisin jos on hommia. En pysy muuten virkeänä (järjetön uupuminen keskittymisestä/keskittymisen yrittämisestä) ja työskentelystä ei tule oikein mitään ja en malta olla paikoillani ja ajatus harhailee. Mistään vaikutuksen jälkeisestä masennuksesta en ole kuullutkaan, joitakin saattaa väsyttää, siitäkään en tiedä mitään. Seksielämäkysymystä en ymmärrä ollenkaan, ei vaikuta kuin korkeintaan positiivisesti kun olen virkeä. Arvosanat ovat huippuluokkaa.

Mikä lääke?

Vierailija
11/13 |
16.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääke auttaa minua jaksamaan ja keskittymään kaikkiin niihin juttuihin mitä pitää tehdä. Se on ollut avainasemassa kun olen opiskellut.

Negatiivisena puolena olen arkisin lääkkeiden ottamisen jälkeen käytännössä impotentti ja iltaisin joudun ottamaan vielä unilääkkeet. Concerta on minulla käytössä.

Vierailija
12/13 |
07.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Masentaako teitä pahasti niinä päivinä kun ette ota sitä?

Vierailija
13/13 |
02.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voiko välipäivinäkään ottaa viinaa?