Olen ope ja pelkään jo ensi lukuvuotta
Muutamme uuteen kouluun, josta tulee yhtenäiskoulu noin tuhannelle oppilaalle. Luokkatiloja ei ole, vaan kaikki on avointa tilaa. Olen introvertti, miten tulen kestämään tuolla? Suren myös oppilaiden puolesta, joilla on vaikeuksia ryhmässä ja ison ihmisryhmän melussa. Miksi tällaisia ratkaisuja tehdään? Siihen ei ole kukaan vielä osannut vastata. Lähes kaikki opettajat ovat kauhuissaan tulevasta.
Kommentit (53)
Pohjimmiltaan tämä on taas jonkinmoinen yritys "säästää" koulun kuluissa. Muutaman vuoden kuluttua koko käytäntö/hölmöys yritetään aktiivisesti unohtaa...
Juu on peruskoulu eskarista ysiluokkalaisiin. Kolme kerrosta avohallia ja pikkuruinen piha.
Ap
Kaikkea ne kans keksii. Tuolla on kiva leikkiä hippaa!
Kokoomuslaisten temppu. Saadaan omat lapset parempiin kouluihin, kun ensin sabotoidaan kaikkien oppimista ja ostetaan kotiopetusta omille lapsille
Yksilöllinen oppimispolku on sitä, että padi tai chrome käsissä mennään makaamaan tai istumaan jonnekin portaiden alle ja kuka mihinkin ja jokainen opiskelee omaan tahtiin arvioiden välillä itse itseään. Kokeita ei tarvita vaan jokainen oppii arvioimaan itseään. Opettaja seilaa ympäriinsä ja häneltä voi kysyä, jos ehtii. Perinteinen koulurakennus ja opettajajohtoinen opetus on perkeleestä ja vanhanaikaista.
Vierailija kirjoitti:
Yksilöllinen oppimispolku on sitä, että padi tai chrome käsissä mennään makaamaan tai istumaan jonnekin portaiden alle ja kuka mihinkin ja jokainen opiskelee omaan tahtiin arvioiden välillä itse itseään. Kokeita ei tarvita vaan jokainen oppii arvioimaan itseään. Opettaja seilaa ympäriinsä ja häneltä voi kysyä, jos ehtii. Perinteinen koulurakennus ja opettajajohtoinen opetus on perkeleestä ja vanhanaikaista.
Ja pisatulokset putoavat kehitysmaiden tasoa alemmaksi.
Vierailija kirjoitti:
Olet introvertti ja opettaja? Et ole sitten kovin älykäs opettaja...
En ymmärrä, miksi niin moni jäi kiinni tuohon luonteenpiirteeseen. Miten se sitä paitsi liittyy älykkyyteen? Minäkin olen yläkoulussa opettajana ja olen introvertti. Jaksan kyllä siellä omassa luokassani ja pidän yllä hyvin työrauhaa. Kotona nautin hiljaisuudesta enkä käy missään kylässä tai muutenkaan poistu juurikaan kodin helmasta. En kaipaa mitään ryhmäliikuntaharrastuksia. Inhoan myös vanhempainiltoja ja muita esiintymisiä, mutta omassa luokassa oppilaiden edessä se ei tunnu esiintymiseltä, kun olen itse niin innoissani omasta alastani.
Ap:n kuvailema koulu kuulostaa helvet iltä.
Vierailija kirjoitti:
Olet introvertti ja opettaja? Et ole sitten kovin älykäs opettaja...
Ja miksi opettaja ei muka voisi olla introvertti? Täällä toinen sellainen. Olen mielestäni hyvä opettaja. Mutta vapaa-ajallani en sitten tahdo nähdäkään yhtään ihmistä.
Syy näihin karjamarkkinoihin (hyvä ilmaus, otin käyttöön) on se, että seinät maksavat, sijaiset maksavat. Se, että toisinajattelu eli yleinen mielipide vaiennetaan, kertookin loput. Vanhemmat: auttakaa lastanne ja hänen opettajaa. Kai tiedätte rehtorin ja muiden päällilöiden puhelinnumerot. Langat kuumiksi!
Vierailija kirjoitti:
Juu on peruskoulu eskarista ysiluokkalaisiin. Kolme kerrosta avohallia ja pikkuruinen piha.
Ap
Kuka noita kouluja oikein suunnittelee! Ei ainakaan kukaan järkevä kasvattaja ja pedagogi. Onkohan heidän mielipiteitään edes kysytty. Siis porukka lykätään jonnekin jumppasaliin, kaikille laitetaan tyynyt pyllyn alle kuin jossain kehitysmaassa. Ihan hirveää katsoa tuon yhden koulun esittelyvideota. Todella epäergonomisia työskentelyasentoja. Lapset yrittävät kyyryssä lattialla kirjoittaa ja opiskella jonkun jumppamaton päällä.
Jotkut pedagogit luulee, että opiskelu muuttuu kivaksi, jos nuori saa makoilla lattialla tai sohvalla. Siis lattialla makoilu voi olla välillä ihan kivaa, eikä minun mielestäni opiskelun tarvitse olla hiljaa pulpetissa nyhjöttämistä. Mutta kenen työpaikalla työntekijät vain makoilevat sohvilla ja jumppamatoilla. Onko työnteko kokoajan superkivaa. Minun mielestäni opiskelunkaan ei tarvitse olla kokoajan superkivaa. Koulussa käydään sen vuoksi, että siellä opiskellaan, hankitaan yleissivistystä ja osaamista. Hyvä yhteishenki ja halu oppia luovat oppimisen ilon. Minun mielestäni tilojen pitää olla sellaisia, että soveltuvat koulun päätehtävään eli opiskeluun. Silloin lapsille pitää taata työrauha ja ergonomiset työskentelytilat.
Onkohan tuo yhdistetty ruokasali/työtila myöskään toimiva. Siis voisi toimia, jos jokaisella olisi oma paikkansa. Mutta mä voin kuvitella opiskelutilanteen, jossa kaikki ovat levittäytyneet läppäreineen niihin ruokapöytiin ja sitten toiset haluaisivat päästä syömään. Siellä porukka sitten yrittää löytää tilaa, missä saisi syötyä ja lopulta syödään taas lattialla. Joku kaveri änkee vielä väkisin niiden läppäreiden sekaan, ja sitten on maidot läppärillä.
Minusta sekään ei myöskään ole hyvä, että eskarit ja yläkoululaiset sekoitetaan keskenään. Siis voi olla saadaan aikaan hienoja ja kasvattavia kohtaamisia, ja jotkut nuoret saattavat ottaa näitä eskareita oikein hoiviinsa, mutta toinen vaihtoehto on, että siellä jo eskarit vetelee tupakkaa. Tällaisia ajatuksia minulle tuli.
Vierailija kirjoitti:
Tämä kuulostaa näin luettuna vitsiltä, mutta on ikävä kyllä täyttä totta. Juuri sitä jargonia, jota nyt eri puolilta meille opettajille syötetään. Olemme kalkkiksia kun emme ymmärrä miten se ennestään vaikeasti motivoitava teinari yhtäkkiä innostuu hurjasti opiskelusta, itseohjautuu ja reipastuu tekemään kaiken omatoimisesti.
Meillä kaikilla oppilailla on henk.koht. ipadit, joilla pitäisi opiskella mutta ne unohtuvat kotiin, akut on lopussa, e-kirjat ei avaudu ja ne joilla ne on mukana ladattuina pelaavat niillä nettipelejä.
Hommassa pärjää, jos on supermotivoitunut jo valmiiksi. Muiden osalta ollaan menossa peese edellä puuhun. Harmi tälle ikäluokalle tällainen kokeilu.
Ope minäkin
Äiti, en mee sinne kouluun, ne kaikki pojat kiusaa mua, no mutta Pekka, pakkohan
sinun on mennä, kun olet koulun rehtori, äiti tokaisi.
Olisi kiva kuulla, jos täällä on avoimien oppimisympäristöjen tai yhtenäiskoulujen opettajien kokemuksia. Pelkäänkö turhaan?
Ap
Siis tämän on pakko olla joku vitsi! Eihän tuollaisessa ympäristössä kukaan opi yhtään mitään!
Miksi lähteä kaatamaan toimivia ja hyviksi havaittuja asioita? Suomalainen koululaitos tulee kaatumaan tähän "innovatiivisuuteensa".
Tää on trendi tosiaan kouluissa. Olin yläkoulussa tutustumassa ja aivan järkyttävää oli meininki. Jätkät kirjaimellisesti kiipeili seinillä, lässytti paskaa opettajalle ja häiritsi kaikin keinoin. Tuli ahdistus ja oli päästävä tilasta pois. Suomalainen toimiva koulujärjestelmä on tapetti älyttömine uudistuksineen. Kannattais päättäjien vierailla näissä tavallisissä tuhansien oppilaiden hullujen huoneissa, mitä todellisuus oikein on.
Mä olin vastaavanlaisessa modernissa oppimisympäristössä töissä jonkun aikaa. Aivan painajaista sekä opelle että oppilaille. Jenkeistä matkittu malli. Miksi suomalainen toimiva koulusysteemi pitää pilata kaikilla muualta matkituilta pelleilyillä, vaikka kansainvälisesti juuri suomalainen vanha systeemi oli erinomaisten oppimistulosten takana.
Uusi opetussuunnitelma oli/on täysi farssi, avoimet oppimisympäristöt piste i:n päälle. Eihän noissa nykykouluissa lapset opi enää mitää, eivätkä opettajat viihdy työssään.
Ihastellahan tuota uutta sairasta innovaatiota ex-työpaikallani tietenkin piti - sitähän tultiin ihan toiselta mantereelta saakka ihastelemaan. Poikkipuolista sanaa ei saanut sanoa, vaikka tyrmistys huokui jokaisen opettajan olemuksesta.
Harmi, ettei näitä uusia villityksiä luodessa oteta huomioon oikeita tutkimustuloksia oppimisesta ja lasten kehityksestä.
Olisi kyllä hienoa kuulla oikeita kokemuksia avokonttorikouluissa opettavilta. Täällä voit kertoa aidosti mielipiteesi, kun sinua ei voida yhdistää kouluusi.
Tällaista se on, kun kouluja ja opetussuunnitelmia laatii todellisuudesta vieraantuneet tyypit. Kenttäväkeä ei edes haluta kuunnella, mikä on täysin käsittämätöntä. Meillä on kuitenkin koreasti koulutettu opettajakunta, joka varmasti mielellään kertoisi koulumaailman todellisuudesta näille suurille visionääreille joiden mottona on ”muutosta muutoksen vuoksi vaikka ei olisi mitään järkeä”. Gustafsson on viimeinen opetusministeri jonka puheissa oli järkeä. Sen jälkeen on opetusministerinä ollut mediaseksikkäitä kokoomuspimuja, jotka ei ymmärrä edes itse omia juttujaan
Onhan meillä jo työpaikoillakin avotoimistot, vaikka tutkitusti ne aiheuttavat pahoinvointia. Mitä isot edellä, sitä pienet perässä...
Aii, itken verta jo esittely (videoklippi) alussa kun näin nämä ihanat värikkäät penkit. Nättejä ne kyllä on, mutta kamalan epäergonomisia istua. Ikinä et saa hyvää asentoa. Ja auta armias, kun joudut istumaan kauemmin.
Ihan kiva idea että esim osa tiloista olisi joustavia ja tarpeisiin mukautuvia mutta ihminen kaipaa myös tilaa jossa ei ole koko ajan esillä ja on jokin "kotipesä"