Kollega viestitteli 6.30!
Lähin kollegani, 3-kymppinen, ei mikään järjen jättiläinen tai sosiaalinen lahjakkuus muutenkaan... laitoi herätti minut 6.30 viestillään: myöhästyin bussista, tulen seuraavalla.
Haloo! Mä aloitan työt 8-8.30. Mitä teen tiedolla klo 6.30.? Ja 6.35 tuli uusi viesti: pääsenkin Matin (toinen kollega) kyydissä. Eli ilmeisesti herätti koko osaston tuohon aikaan. Ja tämä oli nyt kolmas kerta kun herään tänä keväänä näihin viesteihin.
Viestiin vastasin 7.15: Hyvä että asia järjestyi. Seuraavalla kerralla voit viestitellä klo 8. Meillä nukutaan vielä 6.30.
Nyt aamulla kollega ei ole asiasta maininnut, en minäkään. Mut oikeesti, kuka viestittelee klo 6.30????
Kommentit (40)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kolleegasi ei voi tietää, että sinulla on kuoleva vanhempi, jonka takia pidät puhelintasi yötä päivää ulkoilma-asetuksilla huutamassa korvan juuressa (btw, se viesti ei muuten sitten tule tekstarina, vaan ihan puheluna, eli voit laittaa viestiäänet pois ja jättää soittoäänet päälle). Nyt tänään sovitte, yhteisesti, tavat, jolla tällaiset asiat hoidetaan: jos myöhästyy/ sairastuu/ lapsi sairastuu tjsp, jokainen laittaa tiedon sähköpostilla, sovitte vielä senkin, että kenelle, tuskin koko tiimin sitä tarvitsee saada? Hoituisiko paremmin noin, vai valittamalla täällä av:lla?
Ei, sitä kollegani ei voi tietää. Valitettavasti kollegani ei myöskään ymmärrä montaakaan asiaa vaikka rautalangasta vääntäisi...
Hänen mielestään on myös kummallista, että tulostimesta tulee 5 samalaista paperia... kun määräksi on laitettu 5. Hän ei myöskään osaa etsiä puhelinnumeroita ihmisille, vaan kysyy kaikki minulta, hän ei myöskään tajua, että sähköpostiin pitää vastata jos on esitetty kysymys. Hän ei vastaa, vaan lukee sen sähköpostin ääneen minulle... oikeasti. Eli ei varsinaisesti ihmetytä, ettei ymmärrä kirjoittamattomia sosiaalisia sääntöjä. Mutta ärsyttää olla idiootin kollega.
Ap
No, tässä sulla on nyt on hyvä tilaisuus tehdä tuosta sun sosiaalisesta säännöstäsi ihan kirjallinen, ei tarvii toista kertaa herätä keskellä yötä. Voin sanoa, että eri firmoissa noi sosiaaliset säännöt on hieman erilaisia, itse olen ollut töissä firmassa (oma homma oli ylemmän toimihenkilön), jossa aamun eka palaveri alkoi klo 6.30, kun Kaakkois-Aasiankin väki oli vielä silloin töissä... vika saattoi sitten olla klo 22 kun jenkkilän länsirannikkokin saapui työpisteelleen. Eli aina ei voi osata arvata mitä kukin haluaa, siksi asioista voidaan jutella ja sopia ne toimintamallit.
Vierailija kirjoitti:
Siis onko teistä oikeasti normaalia toimintaa ilmoitella itsestään kollegoille 6.30 aamulla jos työpäivä alkaa 8?
Ei ihmekään jos kaikki alkaa olla loppuunpalaneita! Viestitteletteköbkollegoille myös 02.00 yöllä, jos satutte olemaan itse hereillä???
Ap
Ei ole. Eikä ole normaalia järjestää puhelimen asetuksia sen mukaan, ettei työkaverin viestit yöllä häiritse. Työasioista voi soitella ja viestitellä työaikana tai normaalin järjen mukaan sopivina aikoina.
Vierailija kirjoitti:
Vaikuttaa siltä että sulla on huono päivä. Kitinää työkaverista tulee ihan taukoamatta. Koita nyt vaan kestää.
Kyllä, valmiiksi ärsytetty klo 6.30 lähtien. Kiitos kömpelön ja yksinkertaisen kollegan. Kun tätä kömpelystä on jo 6 kk katsellut, niin ei ne uudet hölmöilyt ainakaan piristä.
Samoihin kysymyksiin kun ei jaksaisi aina viittä kertaa vastailla...
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kolleegasi ei voi tietää, että sinulla on kuoleva vanhempi, jonka takia pidät puhelintasi yötä päivää ulkoilma-asetuksilla huutamassa korvan juuressa (btw, se viesti ei muuten sitten tule tekstarina, vaan ihan puheluna, eli voit laittaa viestiäänet pois ja jättää soittoäänet päälle). Nyt tänään sovitte, yhteisesti, tavat, jolla tällaiset asiat hoidetaan: jos myöhästyy/ sairastuu/ lapsi sairastuu tjsp, jokainen laittaa tiedon sähköpostilla, sovitte vielä senkin, että kenelle, tuskin koko tiimin sitä tarvitsee saada? Hoituisiko paremmin noin, vai valittamalla täällä av:lla?
Ei, sitä kollegani ei voi tietää. Valitettavasti kollegani ei myöskään ymmärrä montaakaan asiaa vaikka rautalangasta vääntäisi...
Hänen mielestään on myös kummallista, että tulostimesta tulee 5 samalaista paperia... kun määräksi on laitettu 5. Hän ei myöskään osaa etsiä puhelinnumeroita ihmisille, vaan kysyy kaikki minulta, hän ei myöskään tajua, että sähköpostiin pitää vastata jos on esitetty kysymys. Hän ei vastaa, vaan lukee sen sähköpostin ääneen minulle... oikeasti. Eli ei varsinaisesti ihmetytä, ettei ymmärrä kirjoittamattomia sosiaalisia sääntöjä. Mutta ärsyttää olla idiootin kollega.
Ap
No, tässä sulla on nyt on hyvä tilaisuus tehdä tuosta sun sosiaalisesta säännöstäsi ihan kirjallinen, ei tarvii toista kertaa herätä keskellä yötä. Voin sanoa, että eri firmoissa noi sosiaaliset säännöt on hieman erilaisia, itse olen ollut töissä firmassa (oma homma oli ylemmän toimihenkilön), jossa aamun eka palaveri alkoi klo 6.30, kun Kaakkois-Aasiankin väki oli vielä silloin töissä... vika saattoi sitten olla klo 22 kun jenkkilän länsirannikkokin saapui työpisteelleen. Eli aina ei voi osata arvata mitä kukin haluaa, siksi asioista voidaan jutella ja sopia ne toimintamallit.
Eri asia, koska silloin työntekiät tietävät ja osaavat varautua aikaisin aamulla.
Vierailija kirjoitti:
Siis onko teistä oikeasti normaalia toimintaa ilmoitella itsestään kollegoille 6.30 aamulla jos työpäivä alkaa 8?
Ei ihmekään jos kaikki alkaa olla loppuunpalaneita! Viestitteletteköbkollegoille myös 02.00 yöllä, jos satutte olemaan itse hereillä???
Ap
Ei se ole normaalia eikä kohteliasta toimintaa. Toki suurin osa ihmisistä pitää puhelintaan äänettömällä tai ei saa häiritä -tilassa öisin, joten todennäköisesti kollegasi on ajatellut sinunkin tekevän niin ja huomaavan viestin sitten kun puhelintasi aamulla käytät. Muitakin häiriöääniä voi keskellä yötä tulla (esim. minulle tulee sähköpostilla kirjaston eräpäivämuistutukset aamuyöstä), joten suosittelen tutustumaan tuohon ei saa häiritä -tilaan, joka sallii vain itse valitsemasi keskeytykset (esim. vanhempiesi numerot) itse valitseminasi aikoina (esim. 22 - 07).
Toki viestintäsäännöt kannattaa ottaa työpaikalla puheeksi - ei varmasti ole oleellista jokaisen kollegan tietää yhden myöhästymisestä, vaan tällöin viesti laitettaisiin vain lähiesimiehelle.
Mun työpäivä on 9-16. Joskus pomo voi laittaa klo 7-9 ja 16-19 välillä vielä viestiä seuraavan työpäivän töistä, jos hänellä on asiakastapaamisia tai muuta. Täysin ok. Ei mun ole niitä pakko lukea kuin vasta työpäivän alussa. Kännykässä sellainen toiminto päällä yöllä, jolloin vain herätys kuuluu, voisi tarpeen mukaan laittaa myös vain tulevat puhelut kuulumaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
No sen verran kollega on tajunnut, että teemme töitä ihan perussuomalaisessa firmassa, joka pyörii 8-16. Meillä ei ole kollegoja Kaakkois-Aasiassa, Australiassa tai Etelä-Amerikassakaan. Aikaeroja ei tarvitse ottaa huomioon.
Ap
En muuten edes tajua, kuinka kollegani tiesi jo 6.30 myöhästyvänsä bussista, joka menee tuntia myöhemmin...?
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kännykkää voi myös pitää äänettömällä, ihan vinkkinä.
Vanhemman sairauden vuoksi joudun olemaan tavoitettavissa ympäri vuorokauden. Saattaa olla että akuutti puhelu tulee myös yöllä, niin että joudun vastaamaan. Tätä en halua missata sen vuoksi, että säästyisin kollegan puhelinterrorilta.
En muutenkaan tee tiedolla mitään ennen kuin tuöpaikalleni saavun. Laittakoon sähköpostia. Luen sen, kun koneen avaan.
Ap
Ymmärrettävää mutta kyllähän viestin merkkiääni voi silti olla äänetön. :)
Vierailija kirjoitti:
En muuten edes tajua, kuinka kollegani tiesi jo 6.30 myöhästyvänsä bussista, joka menee tuntia myöhemmin...?
Ap
Myöhästyminen tapahtuu silloin todennäköisesti itsestä riippumattomista syistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Myöhästyminen tapahtuu silloin todennäköisesti itsestä riippumattomista syistä.
Kyllä, jos sinkkumies ei tunnissa saa itseään 50 m:n päässä olevalle bussipysäkille, kyllä se jonkun muun vika ehdottomasti on. Jos bussivuoro olisi peruttu, kyseessä ei olisi myöhästyminen.
Jos kollega olisi laittanut viestin klo 7.45-8, saisimme lukea miten tyhmä kollega ei älynnyt ilmoittaa myöhästymisestään aiemmin.
Vierailija kirjoitti:
Jos kollega olisi laittanut viestin klo 7.45-8, saisimme lukea miten tyhmä kollega ei älynnyt ilmoittaa myöhästymisestään aiemmin.
Tämän kollegan kohdalla olisi iloinnut siitä valtavasti. Toivon, että jäisi vaikka kuukauden lomalle, ei haittaisi ollenkaan. Onneksi sillä on vaan sijaisuus, tosin luulen että en jaksa sen loppuun vaan minä lähden täältä ennen. Oikeesti, ihan kuin ois jossain vajaamielisten laitoksessa pultti-mutteria selittämässä... ja kollega ei vaan tajua. Muutenkin toimissaan tosi hidas. Grrrr....
Ap
Hoitoalalla työskentelen. Kyllä on saanut tottua siihen että vuorotyöntekijöinä niitä viestejä tulee työkavereilta mitä mielenkiintoisimpiin aikoihin, välillä täytyy myös itse laittaa.
Meillä kun aamuvuoro alkaa jo klo 7:00 niin tuo 6:30 on aika normaali aika... Kun olin toimistossa aiemmin töissä niin lähdin 7:15 bussilla joten 6:30 olin todellakin jo hereillä.
Ei kai se haittaa jos kerran tai kaksi tuollaiseen herää? Joskus ei vaan saa unta niin paljon kun haluaisi. Eri asia jos tulee kollegalle tavaksi...
Mihin aikaan teistä on Ok ottaa yhteyttä kollegaan aamulla/illalla? Ihan nukkumista ajatellen?
Itse ajattelen että arkena aamulla 8 eteenpäin ja illalla ennen klo 21 (siis jos esim on akuuttia ilmoitettavaa, että vatsatauti tuli eikä seuraavan päivän työnteosta tule mitään). 8-21 välisenä aikana oletan kollegani olevan hereillä.
Vierailija kirjoitti:
Ap
Mielenkiintoista. Mitähän sen kollegan päässä kulkee, vai kulkeeko mikään?
Kerran olen ollut niin kaukana töissä, että kotoa piti lähteä ennen klo 6:tta, jotta ehtisin klo 6.30 pikabussiin. Pari kertaa myös nukuin pommiin ja siinä olikin sitten setviminen, miten ehdin töihin johonkin järjelliseen aikaan. Minun työnikin oli silloin sellaista, että niitä ei voinut tehdä myöhemmin vaan heti siihen aikaan, kun työaika alkoi. Piti siis hankkia sijainen ja sitä varten piti laittaa viesti lähiesimiehelle. Ei tullut pieneen mielenikään laittaa koko osastolle viestiä myöhästymisestäni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kännykkää voi myös pitää äänettömällä, ihan vinkkinä.
Vanhemman sairauden vuoksi joudun olemaan tavoitettavissa ympäri vuorokauden. Saattaa olla että akuutti puhelu tulee myös yöllä, niin että joudun vastaamaan. Tätä en halua missata sen vuoksi, että säästyisin kollegan puhelinterrorilta.
En muutenkaan tee tiedolla mitään ennen kuin tuöpaikalleni saavun. Laittakoon sähköpostia. Luen sen, kun koneen avaan.
Ap
Niihin kännyköihin saa muuten myös asennettua ne numerot, jotka soivat myös "ei saa häiritä" tilassa...
Esim. sairaala- ja pelastuhenkilökunta ei soita auttamatta samasta numerosta. Yleensä, kun esim. poliisi soittaa numero on tuntematon.
Vierailija kirjoitti:
Mihin aikaan teistä on Ok ottaa yhteyttä kollegaan aamulla/illalla? Ihan nukkumista ajatellen?
Itse ajattelen että arkena aamulla 8 eteenpäin ja illalla ennen klo 21 (siis jos esim on akuuttia ilmoitettavaa, että vatsatauti tuli eikä seuraavan päivän työnteosta tule mitään). 8-21 välisenä aikana oletan kollegani olevan hereillä.
Työaika alkaa kello 7 joten sitä ennen olisi ihan hyvä heräillä. Eli 6:30 on ihan hyvä aika soitella. Välillä on tultu mentyä nukkumaan ennen tuota 21. :D Ja meillä kun on noita lapsiakin. Joten 6:30 - 19:00.
Työhöni kuuluu soitella asiakkaille ja soitot ajoitetaan klo 9-16 (poikkeustapaukset 8-9 tai 16-17).
Jos on sairaustapauksia töissä sisäisesti niin 7-21 on ok viestitellä, sähköpostia voi laittaa milloin vain. Minulla on pari kaveria jotka voivat viestitellä 6-23 ja että ottaa pattiin jos viesti on turha ja olen unohtanut laittaa puhelimen äänettömälle.
Niitä hommia ei kukaan hoida 6.30-8!
Niitä hommia aletaan hoitaa klo 8. Ja jos hän tulee myöhässä, hän hoitaa hommansa kun tulee.
Meillä on hommat jaettu. Kukin tekee omansa, kun paikalla on.
Ap