Onko mies oikeasti väkivaltainen?
Väittelimme tänään miehen kanssa eräästä asiasta ja kun mies ei uskonut, niin korotin ääntäni jolloin mies nosti nyrkkinsä pystyyn ja sanoi, että "älä huuda mulle". Kysyin aikooko hän ruveta jo nyrkkien kanssa heilumaan raskaana olevaa naista vastaan? Olen siis 8kk raskaana.. Sen jälkeen laski nyrkkinsä alas ja nolostui. Jos olisin ollut lähempänä hän olisi kai lyönyt, vaikka on aiemmin sanonut esim. äitiysneuvolassa ettei ole ikinä ketään lyönyt tai joutunut tappeluun, mutta tämän päiväisen jälkeen alkoi todella epäilyttää... Muutama kuukausi sitten kävi toisenlainen tilanne, jolloin hän riidan päätteeksi uhkaili minua. Silloinkaan ei fyysistä väkivaltaa ollut, mutta pelästyin todella. Olen miettinyt ettei hänellä ole kaikki ihan kunnossa, kun reagoi noin ja hän varmaan saattaisi tehdä vielä oikeasti jotain minulle ja lapselle. Mitä minun tulisi tehdä? Tuskin haluan ainakaan yhteishuoltajuutta.
Kommentit (16)
Emt, joku vihanhallintakeinojen häiriö?
Tuohan on selvä tilanne, hän ei lyönyt. Mitään "olisi varmaan lyönyt jos..." spekulaatioita ei kannattane lähteä tekemään. Sitten jos oikeasti alkaa tulla nyrkkiä, tilanne onkin tietysti toinen.
Ole varovainen ap. Oma isäni oli samanlainen. Slkuun riittivuhkailu, sitten nyrkin näyttö, sitten nytkillä halattiin vaimoa, loppupeleissä lapsia. Isäni hakkasi minua löhes 15 vuotta.
Anteeksi en anna ikinä enkä snna äidillekään joka ei lapsiaan pelastanut vaan jäi narsistin uhriksi. En ole väleissä enkä anna tavata lapsiani.
Ap seuraile tarkkaan. Tuo kertoo tunneongelmista eli raivo puskee pintaan kun ei ole oikeita keinoja riitojen selvittämiseksi. Lähde heti jos lyö, pelasta lapsesi. Jos nimittäin haluat että aikuinen lapsesi kuuluu elämääsi.
En tiedä pitäisikö olla huolissaan vai ei. Teen itsekin tota samaa kun riidellään poikakaverin kanssa, vaikka en ole lyömässä. Kai se on joku mahtailureaktio, kun kokee olonsa uhatuksi. Olen myös pahimmissa riidoissa rikkonut tavaroita, kun se raivo on pitänyt johonkin purkaa. En silti katso olevani väkivaltainen, vaikka mies onkin paikalla katsomassa kilahduksiani.
N22
En haasta riitaa noin vain. Kyse oli aika pienestä asiasta, jossa hän ei halunnut antaa periksi vaikka kuinka sanoin.
-ap
Se alkaa hakkaamaan sua kun lapsi on syntynyt, kas kun sitten et pääse pakoon vaan olet nalkissa vauvan kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Se alkaa hakkaamaan sua kun lapsi on syntynyt, kas kun sitten et pääse pakoon vaan olet nalkissa vauvan kanssa.
Rahattomana ja muista eristettynä. Mieti.
Jos joutuu puolisoa jännittämään ja pelkäämään, niin onhan silloin jotain jo pahasti pielessä. Ei nuo nyrkinheristelyt, uhkailut ja tavaroiden rikkomiset ole mitään normaalia riitelyä, vaikka jotkut yrittävät näin itselleen uskotella. Valitettavasti väkivalta usein alkaa tai pahenee juuri, kun on menty naimisiin tai saatu lapsi.
Sinuna puhuisin näistä peloista suoraan puolisolle jonain rauhallisena hetkenä. Aika näyttää, miten käy.
Onko suhteessa henkistä väkivaltaa kuten kontrollointia, vähättelyä, nimittelyä? Jos on, niin ennuste on huono.
Tuon uhkailun jälkeen meni pitkään ennen kuin annoin anteeksi hänelle. Lisäksi hän haukkui vauvaa ja epäili ettei se ole hänen. Kuitenkaan ei itse jälkeenpäin muista mitä on sanonut ja kieltää kaiken, väittää, että valehtelen. Eli tulee mieleen, että hän ei pysty kontrolloimaan itseään ja sanoo asioita täyden vihan vallassa.
-ap
Lähde pois ja jätä paska mies omaan arvoonsa. Eli ei mihinkään arvoon, sitä hänellä ei ole.
Turha jäädä ottamaan turpiinsa.
Kuulostaa hämmästyttävän tutulta..Ap. Sinähän olet minä ennenkuin lapseni syntyi ja ex-mies rupesi oikeasti lyömään ja potkimaan, siihen kunnes lähdin.
Hypit miehen silmille psykooseissasi ja miehen pitäisi vain nöyristellä?
Tosin tämähän oli taas yksi miesvihaprovo muiden joukossa.
Ei riitatilanteessa saa tulla tunnetta että kohta lyö, tai että tioinen uhkaa että lyö. Lyömisellä uhkaaminen on väkivaltaa, henkistä vakivaltaa, samoin se että rikotaan astioita tms. Ei ole normaalia että ei itseään voi hillitä. Mietippä kun lapsi on vastasyntynyt ja huutaa vähän väliä yöllä, herää 1-3 tunnin välein ja ette saa nukkua, kuoriutuuko miehestäsi yhtäkkiä lehmänhermoinen suloinen karhu?
Miehesi käytös sinua kohtaan ei ole normaalia. Hän käyttää henkistä väkivaltaa sinuun uhkailemalla ruumillisella väkivallalla. Seuraavaksi hän lyö sinua ja sitten lasta.
Sinä pelkäät miestäsi. Ei se pitäisi niin olla. Teidänhän pitäisi rakastaa toisianne ilman pelon häivää. Nyt ei kuitenkaan ole näin.
Sinuna muuttaisin omilleni jo ennen kuin lapsi syntyy. Jos ette ole naimisissa, harkitsisin hyvin tarkasti, suostuisinko yhteishuoltajuuteen tuollaisen miehen kanssa. Hankala entinen puoliso yhteishuoltajan voi hankaloittaa monilla tavoilla sinun ja lapsesi elämää.
Tiedän kokemuksesta, millaista on olla oman isänsä nyrkkeilysäkkinä. Näin, kuinka isä hakkasi myös äitiä ja sisaruksia. Tiedän myös, miltä tuntuu, kun palasimme kerta toisensa jälkeen takaisin hakattavaksi, kun äiti aina uskoi isän hienoja lupauksia, jotka hän aina unohti. Hakkaaminen jatkui siihen asti, kun äiti vihdoinkin sai kyllikseen ja otti eron.
Hallitsematon huutaminen, tavaroiden rikkominen ja väkivallalla uhkailu ovat kaikki sellaisia toimimattomia riitelykeinoja että kannattaa hakea apua jos huomaa sellaisia käyttävänsä.
Helsingissä apua saa ainakin lähisuhdeväkivaltayksiköstä, ilmaista lyhytterapiaa ja ryhmäterapiaa joka todella auttaa käsittelemään asioita rakentavammin. Paikka löytyy googlaamalla "lähisuhdeväkivaltayksikkö Helsinki".
Myös tällaisen käytöksen uhreille tuolla on tarjolla keskusteluapua.
AP: raskaus ei suojaa sinua väkivallalta, päin vastoin: joudut todennäköisemmin puolisosi pahoinpitelemäksi raskaana.
Haastatko riitaa noin vain. Jos ärsyyntyy jäkätyksesta. Itsekin puistelen nyrkkiä, kun suutun. Lyönyt en ole ikinä. Se on vain tehoste, kun ärsyttää.