Rintsikat ja järkytys
Olen jo vuosia käyttänyt kokoa 85 B. Nyt ihan mittasin rintani ohjeiden mukaan ja hämmästyn kuinka erilaisia tuloksia saan. Change esim väittää minun olevan kokoa 90 DD :D Joku sivusto kuppia G tarjoaa. Mun mitat on rintojen alta 88cm ja päältä 101cm. Osaisko joku tulkita?
Kommentit (80)
Vierailija kirjoitti:
No ei se kuppi ole isompi kun ympärysmitta on pienempi. Esim. Itse käytän hm liivejä kokoa 70C. Kuppi on pienempi kun 75B liiveissä.
Öööh ei ole. Koossa 70C ja 75B on samankokoinen kuppi. Nehän ovat ns. sisarkokoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onpas kulahtaneet liivit.
Hah joo, kiitti hei :D Vain noin 6 vuotta palvelleet :D
Voi liiviparkoja! Anna armoa ja ammu ne ressukat pois kitumasta. Ei mitään tukea ja mallikin on väärä.
Näpsäkät uudet balconettet pitäis sun rinnat ihan uuteen uskoon eli ylemmäs kohti taivaita :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitat antavat vain suuntaa siitä, mistä koosta kannattaa aloittaa sovittaminen.
Kai sinä ymmärrät, että koko on aivan eri riippurintaisella mummolla, hyvin leveät mutta latteat rinnat omaavalla äidillä ja ketunnokkarintaisella tyttärellä, vaikka ympärysmitat olisivat täsmälleen samat.
Millä perustelet tuon, että kuppikoko on kaikilla eri vaikka mitat on kaikilla samat?
En ole tuo keltä kysyit, mutta vastaan. Jos kokeilet samasta liivistä kahta eri mallia, voi olla että tarvitset eri kuppikoon, kenties jopa eri ympärysmitankin. Koot eivät ole absoluuttisia, eivät mene mittanauhatuloksen mukaan, ja vaihtelevat liivimallin ja valmistajan mukaan.
Entäs sitten kun naisten rinnat ovat erilaisia muodoltaan, sijoitukseltaan ja koostumukseltaan? Kyllä tarvitaan erimallisia kuppeja ja se mikä on paras koko vaihtelee sekin.
Samalla selänympärykselläkin voi kaksi naista käyttää eri kokoa. Toinen tykkää napakammasta naushasta, toista se hiertää.
Vierailija kirjoitti:
Siis noista näkee kilometrin päähän, että kuppikoko on aivan liian pieni! Rohkeasti nyt vaan isompaa kuppia kehiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ennen vanhaan kuvassa olisi ollut oikein malliesimerkki C-kupista. Nykymitoilla en ihmettele vaikka joku mittaisi tuosta G-kupin.
Just tätä mä en ymmärrä. Vuosikymmeniä sitten oli ne 4-5 kirjainkokoa A:sta D:hen, E oli varattu erikoistapauksille. Nykyään on onneksi kuppikoissa valinnanvaraa ja kokoskaala on todella laaja. Miksei naiset päästä irti tuosta ikivanhasta kokoskaalasta ja hanki itselleen sopivia rintsikoita, sen sijaan vaan tuhahdellaan ja kohotellaan kulmia ”joillekin G-kupeille”.
Oikeasti rintaliivikokoja on satoja!
Myös eri kuppikokoja on AAA:sta jonnekin N:ään tai O:hon. Briteissä on käytössä myös sellaiset koot kuin FF, GG, jne. Nuo eri kuppikoot kun kertoo ympärysmitoilla alkaen jostain 55:stä 120:een, niin eri kokoja tulee satoja.
Miten kuppikoko voisi olla 80jotain, jos mitta rinnan alta on 88 cm?! Mitä järkeä käyttää lähes 10 cm pienempää mittaa, alkaa varmaan puristamaan päivän mittaan. 85:n nyt vielä ymmärtää...
Vierailija kirjoitti:
Mun mitat on tällä hetkellä 79/102 ja tungen itseni 85C liiveihin. Eivät ole ideaalit mutta mukavat, kun on läskiä muuallakin kuin rinnassa. Rinnan ympärykseen tulee mulle lisää selkäläskeistä eli kuppi on yleensä koon pienempi kuin laskennallisesti. Changen mukaan mun kokoinen olisi 70H. Ei taitaisi istua. Nuorempana ja hoikempana käytin 65DD/E liivejä. Ei oo isot rinnat millään tavalla vaan latuskat (kiinteät), jotka levittäytyvät rintakehälle ja kainaloon.
Tosiaan tunget itsesi tuohon kokoon. Ei ne selkäläskit vaadi ympärysmittaa. Tuo koko ei tue sun rintoja ollenkaan, hakaset on varmaan niskassa asti. Ymmärrän, jos et tykkää kireästä ympäryksestä, mutta hankkisit edes 80 kokoa! Voisi antaa edes vähän tukea. Noilla mitoilla c on aivan liian pieni kuppi. Omat mitat luokkaa 75/96 ja käytän 65gg. Jos mallisi on ”lituska”, voi Changen tuotteet sopia. Ne on just leveille ja ”latteille” rinnoille sopivia.
Vierailija kirjoitti:
Miten kuppikoko voisi olla 80jotain, jos mitta rinnan alta on 88 cm?! Mitä järkeä käyttää lähes 10 cm pienempää mittaa, alkaa varmaan puristamaan päivän mittaan. 85:n nyt vielä ymmärtää...
Liivit valmistetaan hyvin joustavasta materiaalista. Se ympärysmitta on liivin ympärys mitattuna venyttämättömänä. Jotta liivi tukisi yhtään, täytyy sen hiukan puristua rintakehän ympärille, tuki niille rinnoille tulee melkein yksinomaan tukevasta ympärysnauhasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
liiveissä on minulla ongelma että minulla kaarituki tökkii kainaloon hyvin hyvin monen valmistajalla. yläselkäni on lyhyt ja useasti en saa olkaimia lyhennettyä tarpeeksi kun osa olkaimista on korvattu kankaalla. Jotenkin valmistajilla suurenee kuppikoko liikaa sivullepäin kun ottaa isomman kupin kun sen pitäisi suureta ulospäin. useasti ei siis auta jos otan 70 f tilalle 70G kun metalli töykkii kainaloon, en siksi osta useasti liivejä kun tiedän ettei sopivia löydy millään
Sun kuvaama ongelma on täsmälleen sama kuin mulla: selkä on lyhyt, selänympärys on kapea ja rinnat ovat kookkaat. Valmistajat käyttävät tuollaiselle vartalolle sopivista liiveistä englanniksi nimitystä "full bust". (Vastakohtana termille "full figure", joka tarkoittaa liivejä, jotka on valmistettu naiselle, jolla on iso kuppikoko ja leveä ympärys.)
Full bust -naiselle sopivat liivit ovat ne joissa on ns. syvät kupit. Sulle käy vain mallit, joissa toppaamaton kuppi on tehty useasta osasta. Ei sovi ne topatut, koska ne on tehty yhdestä kankaasta, eli niihin ei saada syvyyttä vaan pelkästään leveyttä lisää kuppikoon suuretessa.
Vahdi myös sitä ettei kuppien välinen osa (silta) ole liian leveä (vaakasuorassa) eikä liian korkea (pystysuorassa).
Jos kupeissa on ns. sivutuki (side support), sekin voi sopia.
Lisäksi eri valmistajilla on leveämmät kaarituet kuin toisilla, ja jos on lyhytselkäinen (kuten me) niin kaarituki on äkkiä kainalolihassa. Jos olet kokeillut mm. Primadonnan liivejä, ne ovat full figure -naisille tehty, joten luultavasti kaarituet ovat liian leveä ja nousevat kainalossa liian korkealle (sen lyhyn selän takia).
Suosittelen kokeilemään englantilaisia liivejä, esim. Fantasie ja kenties Freya sekä Curvy Kate voisi käydä. Muita merkkejä ovat Parfait, Panache, Nessa.
Malleista on vaikea sanoa, koska en tiedä ovatko olkapääsi kapeat vai ei. Mutta kiinnitä huomiota liivien malliin eli onko täysikuppi, balconette vai plunge -malli. Joku noista istuu parhaiten.
Kapeimmat ja syvimmät kupit on yleensä puolalaisissa merkeissä, Ewa Michalak, Comexim.
Olen kuullut, mutta puolaiset liivit mun koossa ovat enimmäkseen balconetteja mun koossa, joten olkaimet tuppaavat olemaan liian leveällä eli putoilevat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitat antavat vain suuntaa siitä, mistä koosta kannattaa aloittaa sovittaminen.
Kai sinä ymmärrät, että koko on aivan eri riippurintaisella mummolla, hyvin leveät mutta latteat rinnat omaavalla äidillä ja ketunnokkarintaisella tyttärellä, vaikka ympärysmitat olisivat täsmälleen samat.
Ei. Jos mitat ovat samat, on kuppikoko sama. Se missä näillä naisilla on eroa, on rintaliivin malli. Mummo tarvitsee riippuvan mallinsa takia kuppiin syvyyttä ja varmaan korkeamman keskikappaleen jotta rinta pysyy kupissa kumarrellessakin. Nuori kiinteärintainen voi valita vaikkapa plunge-mallisen ja ei niin syväkuppisen liivin koska rintakudos vielä kannattelee itse itseään.
Sä et tiedä rintaliiveistä mitään, joten pliis älä neuvo, ettet johda ihmisiä harhaan.
Jos kolmella naisella on mitat vaikkapa 75cm/100cm, on heidän kuppikokonsa sama, olivat he minkä ikäisiä hyvänsä.
Ei ole.
Vierailija kirjoitti:
Changella on tunnetusti vähän omat koot
Change on ainut merkki miltä olen löytänyt 60 ja 65 ympäryksellisiä liivejä. 70 on aivan liian iso ja sitten kupit loppuvat jo E:hen joskus jopa D:hen. Ottaisivat muutkin merkit heidän kokovalikoiman käyttöön. Esim itse ostan changelta 60 G mikä vastaa 65F, 70E, 75D eli tosta näkee että normaalin kaupan 75 ympärys on vähön eri kuin 60 :/
Itse vuosia changen liivejä käyttäneenä tajusin vasta nyt että siellä eri kokoluokituksia. Se suomen luokitus ei ole se mitä luulis. Mullakin siinä eu kohdassa joku 75E vaikka oikeesti 80B. Myyjä kyllä kertoo mistä koko katsotaan. Mut ei tosiaan siitä mistä luulis :)
Huomaa ettei naisetkaan tiedä oikeaa kuppikokoaan. Sen takia varmaan miehet luulee että d-kuppikoko on iso. Käykää hyvät naiset oikeesti mittauttamassa ittenne ja ostakaa oikeen kokoset liivit
No onhan nämä monimutkaisia asioita :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tiedä kyllä onko tuossa paljon tulkittavaa, jos itse saat 88 ja Changen mukaan tulisi käyttää 90-liivejä. Kai ostit sieltä edes yhdet? Minäkin päädyin pienempään ympärysmittaan ja suurempaan kuppiin mittauksen jälkeen. :)
Sen oikean huomaa myös siitä kun kumartuessa enää mitään ei vilku (ainakin pienirintaisilla), ja ne tukevat kunnolla mutta vaatteiden alla niitä ei huomaa. Kupin ei myöskään kuulu mennä kainaloon saakka. T. Valaistunut
Itselle parhaat liivit kun kuppi menee kainaloon asti. Liian kapea kuppi painaa kylkeen. Mulla mitat aika lähellä aloittajaa ja käytän 85D/E. Paljon siis riippuu rinnan mallista. Nykyään en kaarituellisia enää käytäkään. En tykkää kun painavat, aina. Oli sit marketista tai liivikaupasta. Sama vika.
Mulla taas on päin vastoin: kuppi ei saa jatkua kainaloon asti, muuten painaa kipeästi. Mulla on sellaiset ns. tennispallorinnat, eli pienehköt ja pallomaiset, ja todella leveä rintakehä. Mä tarvitsen juuri erilaiset liivit, mitä täällä suositellaan: iso rinnanympärys ja pienet kupit, ja jos vain mahdollista niin iso rintojen väli. Mulla ei ole koskaan ollut tissivakoa, en saa sellaista aikaan edes puristamalla rintoja yhteen - ne eivät edes kosketa toisiaan! :'D :'(
Mä ihmettelin pitkään, mistä hitosta muut naiset puhuivat kun puhuivat siitä "rintojen kauhomisesta kuppeihin", kunnes joku selitti oikein rautalangasta vääntäen, että monilla naisilla rinnat ja rintakudos yms. jatkuu kainaloihin asti. Mulla ei ole niin, vaan tosiaan on vähän kuin pöytälevyyn olisi liimattu kaksi tennispalloa tai appelsiinia - ei ole "ylimääräistä". Jotenkin tuntuu siltä, että jopa toiset naiset unohtavat, että rintoja on eri mallisia ja että esim. rintojen väli ei ole kaikilla suhteessa sama.
(Kyllästyin lopulta sopivien liivien metsästämiseen: B/C -kupeissa ei ole yleensä rinnanympärystä 95-100, ja jo D-kupit ovat mun tisseille oikeasti liian isot. Kokeillessani niitä joudun kiskomaan olkanauhat tappiin asti tiukalle, jotta tissit eivät pyörisi pusseissa kuin puolukka sanonkomämissä. Siirryin sitten pelkkää spandexia oleviin sporttitoppeihin, jotka myös pitävät mun hölskyvät rintani tiukasti paikallaan... Kyllähän ne hieman litistävät, mutta parempi sekin kuin ei mitään.)
Sopivat liivit löytää sovittamalla. Kokomerkinnät vaihtelee sekä liivien mallin että valmistajan mukaan yllättävän paljon, eikä niitä voi suoraan verrata toisiinsa.
Vierailija kirjoitti:
Riippuu siitä miten paljon tuossa mitassa on pehmeää kudosta, eli rasvaa. Jos on sopivasti lihasta, niin ei tosiaan pysty kiristämään tuollaista määrää.
Ei välttämättä ole laihuudesta kiinni. Mulla on joskus sama ongelma. Olen ajatellut että se johtuu vartalomallista, joten joidenkin liivien kupin alla kaari on liian syvään alaspäinkaartuva eli se menee kylkiluun päälle ja hankaa sitä. Mulla on arpikin jäljellä siitä, kun erehdyin ostamaan tuollaiset liivit vuosia sitten.
Voi olla myös että tuollaisessa liivissä on liian leveät kaarituet. Jos kaarituet ovat tarpeeksi kapeat, ne pysyvät paikoillaan, eikä kaariosa valu alemmas kylkiluun päälle.