Mitä te sinkut oikein syötte, jos viikossa menee vain 20-30€ ruokaan!?
Vai onko niin, ettei tähän ole laskettu työpaikkalounaita ym ulkona syömisiä? Kertokaa esimerkkejä. Mulla ei riitä kyllä mitenkään 20€ sinkkuna, 40€ vähintään menee.
Kommentit (93)
Ihan tavallista ruokaa.
Esim jukurttia, pähkinöitä, siemeniä, tofua, soijarouhetta ja -suikaleita, puuroa, vihanneksia ja hedelmiä, pastaa ja riisiä. Joskus teen leipää, siihen sit päälle vihanneksia ja voita tai juustoa.
Mulla on perus kuiva-aineet kaapissa ja marjoja pakastin täynnä, niin en sitten osta kuin jotain tuorejuttuja. Vaikea tietty sanoa paljon menee just viikossa, mut ei ainakaan yli 100e/kk ellei oo jotain spessua ostettavana. :)
62 kertoo vielä tänpäiväset syöminkinsä:
Aamulla soijajukurttia pähkinöillä ja puolukoilla, avokado, kahvia, vettä sitruunamehulla
Päivällä spagettia pinaattikastikkeella (pakastepinaatti, valkosipuli, basilika, kaurakerma + mausteet) ja kaks isoa tomaattia (laiskuus <33)
Kahvia, S-Marketista paistopisteeltä pulla
Nyt uunis on punajuuri-aurajuustopaistos, syön sitä tänää päivälliseks ja huomenna duunis lounaaks. Lisäks syön varmaa taas pari tomaattia.
Illalla teen varmaa riisipuuroa, koska se auttaa mua nukahtamaan :D
Leivällä ja hedelmillä voisin elää monta viikkoa, leivälle juustoa ja kinkkua. Puuroa lähes päivittäin, joskus koko viikon. Vettä juomaksi. Teetä jos paleltaa. Punalappuisia eineksiä ostan usein sillä yhdestä 400g rasiasta syön kolme kertaa. Jos rasian hinta on alessa 1-2€ niin ei kannata itse alkaa keittelemään. Leipäkin maksaa vain 0,99€/pss. Pinaattikeittokuutiosta syö kaksi kertaa ison annoksen. Jauheliha, 400g, riittää viikoksi esim lasagnessa tai risotossa. Tomaatit ja kurkut syön sesonkiaikoina enimmäkseen, kun ovat edullisimmillaan. Paprikat pakastan syksyllä kun saa halvalla. Karkkipäivä kerran viikossa. Kalaa ostan jos saa -50% lapulla tai sitten Kokkikartanon lohisoppaa iso rasia, siitä syö kaksi kertaa. Juoksen tarjousten perässä. Joskus on pari salaattipäivää viikossa. Pullaa ja limsaa ei joka viikko, ei alkoholia, tupakkaa, eikä jäätelöä. Nyt odottaa jääkaapissa kilo porkkanaa ja iso kaali (0,29€/kg) sekä -50% perunakiusausta 2 kg ja kylmäsavulohta. Riittävät ainakin 2 viikoksi ja hintaa yhteensä alle 10€.
Tämän päivän syömiset: Aamulla söin turkkilaista jogurttia mustikkapellavarouheen, myslin, puolikkaan banaanin ja granaattiomenan siementen kanssa. Join pari kuppia kahvia maidolla ja lisäksi vettä. Välipalaksi söin kaksi riisipiirakkaa, kananmunan, kurkkua ja suippopaprikaa sekä lasillisen appelsiinimehua ja vettä. Lounaaksi söin palsternakkakeittoa ja punajuuri-soijarouhepiirakkaa. Juomana vesi. Päivälliseksi söin villiriisiä ja lohta kookos-kasviskastikkeessa. "Jälkkäriksi" otin mandariinin. Jälleen juomana vesi. Illalla syön ehkä vielä puuron (kaura-1/2banaani-maapähkinävoi) tai teen teeleipiä (joihin heitän myös luultavasti sen aamulta jääneen puolikkaan banaanin ja maapähkinävoita).
64 toi on ihailtavaa! Mä oon aika mukavuudenhalunen ja ruoka on mulle tärkeä asia, niin en ikinä osais olla sen suhteen yhtä taloudellinen kuin sä :D
Vierailija kirjoitti:
Olen kasvissyöjä (tarkemmin lakto-ovo), joten rahaa ei mene lihaan ja kalaan. Käytän paljon kauden kasviksia, ostan isoja pakkauksia joissa on halvempi kilohinta ja pakastan tai säilön muuten sen mikä ei ehdi kulua. Töihin teen omat eväät. Viikon ruokalasku on noin 30e.
Sama täällä, ruokavaliota myöten. Mun lähellä on yksi hypermarketti, jossa on säännöllisesti nyhtökauraa alennuksessa euron tai 1.50/paketti. Ostan silloin tällöin viisi tai kuusi pakettia ja pistän pakkaseen odottamaan kokkailuja. (Bravuurini on itsetehty uunipizza, johon tulee tuoretta tomaattia, nyhtistä ja sitten kaikkea sellaista, mikä on sopivasti alennuksessa: viimeksi Lidlistä superedullista tuoretta parsakaalia ja Cittarista yllätystarjouksessa ollutta aurajuustoa. :) Hyvää ja terveellistä - ja pizzapalasia on helppo pakastaa tulevia työpäiviä varten.)
Kokkaan yleensä kaksi kertaa viikossa: lauantaina ja sunnuntaina, ja silloin teen moneksi päiväksi ruokaa. Lauantain kokkailut pakastan, sunnuntaina tehtyä ruokaa otan maanantaina ja tiistaina duuniin lounaaksi mukaan. Perhepakkaukset siis eivät haittaa mun elämääni - en edes osaisi tehdä tyyliin yhtä annosta lasagnea...
Tarjoukset ja punalapputarjoukset hyödynnän huolellisesti. Näin myös ruokavalio pysyy monipuolisempana. Toki epäterveellisempääkin löytyy kaapista: hätävarana on pikanuudeleita ja pikapuuroja (protip: Lidlin Myllykivi-brändin ananas-kinuski- ja puolukkapikapuurot pieksävät Elovenan puurot, ja ovat halvempia). Joskus työpäivät venähtävät ja tarvitsee vain jotain vatsantäytettä. Samaten jos olen sairaana. En lähde kuumeessa kauppaan eikä minulla ole ketään, joka kävisi kaupassa puolestani. Yksineläjän pitää paitsi olla tarkka rahoistaan, niin myös varautua eri tilanteisiin.
Mulla ei ole mikroaaltouunia ollenkaan, joten valmisruoat jäävät kauppaan (ellen sitten sattumalta osta sellaista töihin lounaaksi). En ole koskaan syönyt työpaikkalounaita paitsi aikoinaan yhdessä keikkatyössä, jossa palkan lisäksi sain lounasseteleitä talon (erittäin hyvään) lounasravintolaan.
En syö ulkona. Syön itse tehtyä ruokaa kuten laatikoita joista riittää pitkään, wokkia, kastikkeita, patoja, keittoa... Ei kaikilla ole varaa syödä ulkona. Syön töissä eväät.
Vierailija kirjoitti:
En syö ulkona. Syön itse tehtyä ruokaa kuten laatikoita joista riittää pitkään, wokkia, kastikkeita, patoja, keittoa... Ei kaikilla ole varaa syödä ulkona. Syön töissä eväät.
Niin, siis kyllähän tuo 30€/vko riittää hyvin, jos tekee itse ruuat. Eikä se edes tarkoita mitään karua ruokavaliota, niin kuin joku tuolla edellä väitti. Ihan normaalia, terveellistä kotiruokaa. Vähällä pärjääville on varmaan yhteistä juuri tuo, että kaikki, mikä ostetaan, myös käytetään. Ruokaa ei myös ylensyödä, vaan se jaetaan heti annoksiin, jotta näkee kuinka pitkäksi aikaa sitä riittää. Myös ehkä jonkinlainen joustaminen on tyypillistä vähällä pärjääville. Ei ole PAKKO syödä sitä tiettyä juttua rituaalinomaisesti. Aamiaisleivän päälle voi yhtä hyvin heittää kesäkurpitsaa kuin kurkkua, jos kesäkurpitsan jämä pitää kuluttaa ensin pois. Peltileipä saa täytteitä sen mukaan, mitä jämiä kaapista sattuu löytymään. Kun on tietty budjetti jo käytetty ruokaan rahaa, niin niistä jo ostetuista aineksista sovelletaan mieluummin kuin livetään budjetista ja mennään ostelemaan "vähän lisää" tarvikkeita. Reseptejä ei tarvitse noudattaa niin prikulleen, niistä voi tehdä omia versioita sen mukaan, mitä kaapista jo löytyy.
Itse koitan olla myös säästäväinen mutta joku hinta/laatu pitää olla. En ostaisi punalaputettua lihaa pakastimeen. Jos ostaisin niin kyllä se pitäisi heti valmistaa. Joku vielä kertoi ostaneensa 2 kiloa -50% perunakiusausta! En söisi kaupan valmista perunakiusausta vaikka ilmaiseksi saisin. Toisaalta pitää miettiä, jos on iso pakastin sitä varten että sen saa täyteen halpaa ruokaa niin onko se sitten kannattavaa? Ja syödä aina pakastettua??
Haastavaa on kun itse en syö puuroja, leipää (paitsi itse tehtyä näkkileipää), pastaa, riisiä.
Kalaa, kanaa, vihanneksia, jogurttia, rahkaa, juustoja, marjoja, siemeniä, munia - siitä jääkappini sisältö pääosin koostuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, siis kyllähän tuo 30€/vko riittää hyvin, jos tekee itse ruuat. Eikä se edes tarkoita mitään karua ruokavaliota, niin kuin joku tuolla edellä väitti. Ihan normaalia, terveellistä kotiruokaa. Vähällä pärjääville on varmaan yhteistä juuri tuo, että kaikki, mikä ostetaan, myös käytetään. Ruokaa ei myös ylensyödä, vaan se jaetaan heti annoksiin, jotta näkee kuinka pitkäksi aikaa sitä riittää. Myös ehkä jonkinlainen joustaminen on tyypillistä vähällä pärjääville. Ei ole PAKKO syödä sitä tiettyä juttua rituaalinomaisesti. Aamiaisleivän päälle voi yhtä hyvin heittää kesäkurpitsaa kuin kurkkua, jos kesäkurpitsan jämä pitää kuluttaa ensin pois. Peltileipä saa täytteitä sen mukaan, mitä jämiä kaapista sattuu löytymään. Kun on tietty budjetti jo käytetty ruokaan rahaa, niin niistä jo ostetuista aineksista sovelletaan mieluummin kuin livetään budjetista ja mennään ostelemaan "vähän lisää" tarvikkeita. Reseptejä ei tarvitse noudattaa niin prikulleen, niistä voi tehdä omia versioita sen mukaan, mitä kaapista jo löytyy.
Näin nimenomaan. Eikä se edes vaadi suurta suunnittelua... Ei osteta leivän päälle miljoonaa eri kasvista, vaan esim. just sitä mikä on tarjouksessa. Mulla on ainakin budjetti ja sen mukaan ostan asioita, enkä luista vaikka kuinka haluaisin jotain.
Opettele kalastamaan. Onkimiseen ja pilkkimiseen ei tarvita edes mitään kalastuslupia. Sitten voisit myös marjastaa ja sienestää. Näitä tuotteita kun käsittelet niin, että riittää pakastimeenkin, huomaat että mainitsemasi pari-kolmekymppiä riittää pariksikin viikoksi jopa useammalle syöjälle. Lisäksi saat liikuntaa, ei tarvitse maksaa kalliita salimaksuja.
Vierailija kirjoitti:
Itse koitan olla myös säästäväinen mutta joku hinta/laatu pitää olla. En ostaisi punalaputettua lihaa pakastimeen. Jos ostaisin niin kyllä se pitäisi heti valmistaa. Joku vielä kertoi ostaneensa 2 kiloa -50% perunakiusausta! En söisi kaupan valmista perunakiusausta vaikka ilmaiseksi saisin. Toisaalta pitää miettiä, jos on iso pakastin sitä varten että sen saa täyteen halpaa ruokaa niin onko se sitten kannattavaa? Ja syödä aina pakastettua??
Haastavaa on kun itse en syö puuroja, leipää (paitsi itse tehtyä näkkileipää), pastaa, riisiä.
Kalaa, kanaa, vihanneksia, jogurttia, rahkaa, juustoja, marjoja, siemeniä, munia - siitä jääkappini sisältö pääosin koostuu.
Mikset ostaisi? Kun otat sen pakastimesta, niin teet heti. En tajua. Miksei olisi kannattavaa syödä pakastettua, jos halvalla saa? Samaa tavaraa se on. Tosin itse en käytä hirveästi mitään pakastettuja ruokia, kun olen kasvissyöjä.
150 euroa kuukaudessa riittää hyvin miehelle. 100 euroa varmaankin naiselle. Ihan tavallista ruokaa pystyy syömään, broileria, lohta, jauhelihaa, riisiä, makaronia, perunaa jne.
Vierailija kirjoitti:
Opettele kalastamaan. Onkimiseen ja pilkkimiseen ei tarvita edes mitään kalastuslupia. Sitten voisit myös marjastaa ja sienestää. Näitä tuotteita kun käsittelet niin, että riittää pakastimeenkin, huomaat että mainitsemasi pari-kolmekymppiä riittää pariksikin viikoksi jopa useammalle syöjälle. Lisäksi saat liikuntaa, ei tarvitse maksaa kalliita salimaksuja.
Jep, mäkin käyn kerran vuodessa marjastamassa, ja laitan pakastimeen niin että riittää koko vuodeksi. Samoin sienestän jos kerkeän.
Kaalilaatikko on todella halpaa. Netistä etsit ohjeet! Samoin makaronilaatikko. Ja tonnikalapasta. Hyvää, halpaa ja riittoisaa!
Vierailija kirjoitti:
150 euroa kuukaudessa riittää hyvin miehelle. 100 euroa varmaankin naiselle. Ihan tavallista ruokaa pystyy syömään, broileria, lohta, jauhelihaa, riisiä, makaronia, perunaa jne.
Tämä siis siten, että ei juurikaan tee mitään erityisjärjestelyjä tai ruokavalioita, jotka tähtäävät säästöön. Tuosta voi varmasti tiputtaa melkein 50 euroa jos mennään ihan minimillä.
Vierailija kirjoitti:
lohimedaljonki 4e??
miksi ihmeessä täytyy ostaa valmiita lohimedaljonkeja? :D itse ainakin ostan joko ihan kokonaisen lohen tai sitten semmoisen ison fileen tarjouksesta. kokonaisesta saa tehtyä medaljongin, jos se muoto on jotenkin tärkeä. Kokonaisia lohia saa tarjouksesta jopa 7e/kg ja fileitäkin esim 10e/kg. fileenkin laitan kolmeen eri osaan. Yhdestä osasta syön vähintään kaksi kertaa.
En minäkään koskaan ostaisi valmista lohimedaljonkia, mutta tarjouksessa viimeksi kun ostin kokonaisen lohen se taisi maksaa n. 17 €, siitä sain kaksi n. 700g filettä. Yhdestä fileestä tuli sopivasti kolme annosta. Nahkan poiston jälkeen per pala n. 200g. Aika laihoja ihmisiä pitäisi olla suomi pullollaan jos 100g proteiiniannos riittää! Tai syödä paljon muuta mikä myös maksaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
lohimedaljonki 4e??
miksi ihmeessä täytyy ostaa valmiita lohimedaljonkeja? :D itse ainakin ostan joko ihan kokonaisen lohen tai sitten semmoisen ison fileen tarjouksesta. kokonaisesta saa tehtyä medaljongin, jos se muoto on jotenkin tärkeä. Kokonaisia lohia saa tarjouksesta jopa 7e/kg ja fileitäkin esim 10e/kg. fileenkin laitan kolmeen eri osaan. Yhdestä osasta syön vähintään kaksi kertaa.
En minäkään koskaan ostaisi valmista lohimedaljonkia, mutta tarjouksessa viimeksi kun ostin kokonaisen lohen se taisi maksaa n. 17 €, siitä sain kaksi n. 700g filettä. Yhdestä fileestä tuli sopivasti kolme annosta. Nahkan poiston jälkeen per pala n. 200g. Aika laihoja ihmisiä pitäisi olla suomi pullollaan jos 100g proteiiniannos riittää! Tai syödä paljon muuta mikä myös maksaa.
Miksi sen koko proteiiniannoksen pitää tulla nimenomaan siitä lohesta?
Tuolta voi vaikka ottaa osviittaa omalle kukkarolle sopivista kasviskunnan proteiineista.
https://kunnonsesonkia.yhteishyva.fi/edullisimmat-kasvikunnan-proteiini…
Edellisten kirjoitusten mukaan suomalaiset syövät ihan sairaan karusti. En ikinä voisi syödä noin huonosti ja siksi rahaa kuluu melkoisesti ruokaan.