Älä hanki koiraa kerrostaloon
Joku naapuri ilmeisesti hankkinut koiran tai kaksi koiraa jokin aika sitten. Olen ainakin viikon verran kuunnellut joka *itun päivä taukoamatonta koirien haukuntaa/ulvomista joka tuntuu alkavan ilmeisesti heti kun naapuri poistuu kotoaan, ei kai kukaan pystyisi istumaan sellaisessa metelissä koko aikaa tekemättä sille mitään.
Pikkuhiljaa alkaa olla hermot kireällä kun jatkuva ulvonta kuuluu musiikinkin läpi. Miksi koiria ei ole kielletty kerrostaloissa niiden aiheuttaman meluhaitan vuoksi? Kissa olisi hiljainen ja kaikin puolin parempi kerrostaloon, jos lemmikin haluaa.
Kommentit (81)
Oletko kertonut naapureille?Koira pitää totutella vähitellen yksinoloon.Ei ole normaalia,että ne yksinään haukkuvat.
Jotain pitää tehdä.Koiraa pitää opettaa ja järjestää sille puuhaa yksin kun jää.Ei lastakaan voi jättää yksin kotiin,koira on pienen lapsen tasolla.
Enemmän ärsyttää ihmiset,jotka eivät näin yksinkertaisia asioita ajattele.
Hyvin huomaa kommenteista ja peukutuksista, että täällä on paikalla kerrostalossa asuvia koiranomistajia.
Yleensä maalla omakotitalossa koiralle on viritetty vaijeri ja pitkä juoksuhihna siihen. koira pääsee liikkumaan kunnolla päivän aikana kun talon porukka on koulussa ja työssä. Ja kun kotiutuvat, joku lähtee vielä metsälenkille koiran kanssa. Ihan erilainen elämä kuin kerrostalossa kärvisteleville koirille.
Vierailija kirjoitti:
Todellinen eläintenystävä ei ota koiraa kerrostaloasuntoon. Pieneen asuntoon jätetään iso, liikuntaa kaipaava koira yksin koko päiväksi. Ei mitään virikkeitä, senkun syö, nukkuu, haukkuu ja ehkä tuhoaa irtaimistoa. Mutta kun se on niin ihana. Illalla sitten käytetään tämä ihmisen paras ystävä ulko-ovella pissillä tupakan mittaisen hetken ajan.
Taida olla aika yksinkertainen?no,ehkä sinua joku rakastaa
Moni asunnoton ihminen tai koditon koira olisi onnellinen jos saisi edes jonkinlaisen kodin. Ihme porukkaa täällä.
Meidän yläkerrassa on ulvonut koira nyt kuukauden päivät mutta en ole vielä törmännyt uusiin naapureihin, jotta voisin asiasta kertoa, lappua en ala laittamaan luukusta, koska se vasta typerää olisi, en voi sietää naapureitten heippa lappuja esim. rappukäytävässä, hyvä se on siellä huudella nimettömänä ties mitä aina mutta kasvitusten ei sitten uskalleta sanoa yhtään mitään kellekkään.
Myrkkymakkara postiluukusta, niin loppuu.
Vierailija kirjoitti:
Myrkkymakkara postiluukusta, niin loppuu.
Mitä jos jonne leikkisit sen "katkarapusi" kanssa ja menisit päikkäreille.
Minulla kaksi koiraa ja olen eläkkeellä lenkkejä tehdään joka päivä kolme kertaa päivässä. Omat koirat saavat vielä juosta vapaana suurimman osan lenkkiä mistä todella nauttivat. En ole ikinä ymmärtänyt niitä koirien pitäjiä jotka vievät koiransa ensimmäiselle puulle ja takaisin. Kerrostalossa asutaan ja kukaan ei ole valittanut koirien haukunnasta tai metelistä kun yksin jäävät. Kunnon lenkit kolme kertaa päivässä niin kaikki ovat tyytyväisiä niin koirat kuin naapurit. En jaksaisi itsekkään kuunnella koirien jatkuvaa räyskyttämistä ja jos niin kävisi niin toivoisin, että naapurit tulisivat henkilökohtaisesti siitä sanomaan. Se sanominen ei ole mikään haistattelemisen paikka vaan naapurisovun takia ihan paikallaan.
Minä ilmoitin nätisti äitini naapurille ulvovasta koirasta, kun äiti ei itse kehdannut ja valitti minulle kuukausikaupalla. Sain häirikköhullun kimppuuni. Tyyppi pommitti tekstareita haukkuen ja syyttäen minua ties mistä niin kauan että uhkasin poliisilla. Olisi kannattanut mennä suoraan isännöitsijälle.
Öö, miksi ihmeessä ei voi laittaa esim. sellaista lappua postiluukusta, jossa ihan ystävällisesti kertoisi asian ja laittaisi vaikka omat yhteystiedot mukaan. Ei se ole mikään heippalappu. Voi olla täysi yllätys, että koiralla on eroahdistus, eikä siihen pysty puuttumaan, jos ei asiasta tiedä.
Minulla on nyt aivan pieni koiranpentu, joka opettelee yksinoloa. Kyllähän se aika imakasti kiljuu, vaikka olisin viereisessä huoneessa. Pyrin pitämään harjoitukset lyhyinä ja ajoitan ne sellaisiin aikoihin, että suurin osa naapureista on töissä. Nyt onneksi naapurissa rempataan, niin sekin jonkin verran häivyttää meteliä. Olen omistanut myös kodinvaihtajan, jolla oli alkuun eroahdistusta. Onneksi se vastasi suht nopeasti koulutukseen ja naapureilla kesti pinna. En toki jättänyt koiraa koskaan iltaisin tai öisin huutamaan, vaan jos oli menoa 8-16 työpäivän jälkeen, koira meni hoitoon.
Omakotitalo ei tee koiran eloa automaattisesti autuaaksi. Kyllä eroahdistuskoiria on maallakin - kukaan ei vain kuule ulinaa. Juoksulanka nyt on vihoviimeinen tapa pitää koiraa, se on täysin suojaton jos vaikkapa irtokoira tai ilkeä ihminen käy kimppuun. Riittävän iso ja turvalliseksi rakennettu aitaus on jees (poislukien susialueet), mutta ei missään tapauksessa sovi kaikille koiraroduille kokopäiväiseksi säilytyspaikaksi.
Aika monia maatalojen työkoiria pidetään pienissä aitauksissa, lenkille pääsee joskus ja jouluna. Esim. Lapissa kun asuin pienessä kylässä, pihahäkeissä olevien metsästyskoirien jatkuva louskutus ja stereotyyppinen ees-taas-juoksu näytti kaikkea muuta kuin onnelliselta. Lenkkipoluilla noita ei ikinä näkynyt, eikä niistä kaljamahaisista omistajista lenkille olisi ollutkaan. Enne jahtikaudin alkua koirat juoksutettiin autojen tai mönkkärien avulla riittävään kuntoon. Myös eteinen tai kodinhoitohuone on omakotitalojen tavallinen koiransäilytyspaikka - esim. tuttujeni paimenkoirat ovat pienessä eteisessä kaikki päivät. Ulkoilevat sen aikaa, kun lampaille viedään heinät. Kunnon koiranomistajia on sekä kaupungissa että maalla. Tärkeintä ei ole se, missä koirat viettävät lepoajat (koira tarvitsee lepoa noin 16 h/vrk), vaan se, mitä tehdään muuna aikana. Minun koirani pääsevät kerrostalosta pitkille lenkeille päivittäin, välillä teen etäpäiviä, ja treenataan harrastuslajeja päivittäin, ohjattuja harkkoja 2x/viikko/koira. Väittäisin, että ihan mukavaa elämää viettävät.
Vierailija kirjoitti:
Jos olette töissä kotona ja koira häiritsee-hankkikaa kunnon kuulokkeet tai korvatulpat, tai muuttaaa
Jos olette työttömänä ja koira häiritsee-menkää töihin
Arvaa mitä - koirat haukkuu myös iltaisin ja viikonloppuisin ja vapaapäivinä ja sairaslomien ajat.
Ongelma on se, että osa koiranomistajista on idiootteja, jotka joko hankkivat vääränlaisen koiran tai eivät osaa kasvattaa koiraansa. Osalle riittäisi pehmolelu jolle lässyttää.
Kohta olisi aika aloittaa jokakeväiset koirankakkakeskustelut...
Tuttavani hankki "lapsille kaveriksi" jonkun paimenkoiran. Kiva ja söpö tietenkin nyt vauvana. Mutta olen pohtinut, että mitähän tuostakin tulee, kun rouva on niin patalaiska liikkumaan, ettei tosikaan. Ei isäntäkään kyllä takapuolta penkistä ylös saa. Että kuka sen koiran juoksuttaa.
Miksi ihmiset ottaa isoja koiria lapsille kaveriksi, kun ne on niin söpöjä. Ne söpöt koirat kasvaa isoiksi ja vaati hoitamista ja huoltamista.
Vierailija kirjoitti:
Tuttavani hankki "lapsille kaveriksi" jonkun paimenkoiran. Kiva ja söpö tietenkin nyt vauvana. Mutta olen pohtinut, että mitähän tuostakin tulee, kun rouva on niin patalaiska liikkumaan, ettei tosikaan. Ei isäntäkään kyllä takapuolta penkistä ylös saa. Että kuka sen koiran juoksuttaa.
Miksi ihmiset ottaa isoja koiria lapsille kaveriksi, kun ne on niin söpöjä. Ne söpöt koirat kasvaa isoiksi ja vaati hoitamista ja huoltamista.
Niimpä! Kissa on keksitty!
Monet ihmiset on tosi itsekkäitä ja ajatellaan vaan minä minä. En ikinä ottaisi kerrostalo asuntoon koiraa.
Hämeessä on mettää muuta sinne ja rakenna pikku mökki jos hiljaisuutta kaipaat
Älkää hankkiko lapsia kerrostaloon. Pätee samoin jos ei osata tapoja opettaa.
Uudet naapurit yläkerrassa ja mahdoton meteli. Kattilankansia paukutetaan aamutuimaan ja viikonloppunakin. Pompotellaan palloa, kilkutetaan patteria ja ihan kaikkea yhden aamun aikana.
Meillä lapsia enemmän ja hiljaista, vaikka koirakin löytyy! On ihan tiettyjä koirarotuja mitkä on haukkuherkempiä kun toiset ja hyvällä rotuharkinnalla pääsee pitkälle. :)
Ei se kerrostalo ihmisellekään mikään luontainen ympäristö ole. Ei ihme, jos pinna palaa ja on stressiä, kun ääniä tulee joka seinän takaa.
Pitäisi kieltää kerrostalojen rakentaminen, korkeintaan 2 kerrosta saa olla.
Vierailija kirjoitti:
Minulla kaksi koiraa ja olen eläkkeellä lenkkejä tehdään joka päivä kolme kertaa päivässä. Omat koirat saavat vielä juosta vapaana suurimman osan lenkkiä mistä todella nauttivat. En ole ikinä ymmärtänyt niitä koirien pitäjiä jotka vievät koiransa ensimmäiselle puulle ja takaisin. Kerrostalossa asutaan ja kukaan ei ole valittanut koirien haukunnasta tai metelistä kun yksin jäävät. Kunnon lenkit kolme kertaa päivässä niin kaikki ovat tyytyväisiä niin koirat kuin naapurit. En jaksaisi itsekkään kuunnella koirien jatkuvaa räyskyttämistä ja jos niin kävisi niin toivoisin, että naapurit tulisivat henkilökohtaisesti siitä sanomaan. Se sanominen ei ole mikään haistattelemisen paikka vaan naapurisovun takia ihan paikallaan.
Järjestyslaki, 14 pykälä:
"Yleisen järjestyksen ja turvallisuuden säilymiseksi koiran omistajan tai haltijan on:
1) pidettävä koira taajamassa kytkettynä"
Vierailija kirjoitti:
P99 kirjoitti:
Älä ainakaan missään tapauksessa ilmoita asiasta naapurille itselleen vaan jatka vaan tuota katkeroitumistasi. =D
En tunne naapuria ollenkaan. Ilmoitan kohta isännöitsijälle jatkuvasta meluhaitasta, jospa se ilmoittaa eteenpäin.
Ap
Sun kaltaiset ihmiset on yhteiskunnan syöpä. Eipä tietenkään voi keskustella asiasta naapurin kanssa, vaan heti valittamaan aggressiivisesti isännöitsijälle. Kasvata pallit, ja aivot.
Hah hah no mistäs tiedät että naapurissa on koira jossa ei hauku tai Ulvila?vai meinaatko käydä kaikki naapurit läpi kysymässä että onko niillä koira?