Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko nykyään kovinkin yleistä, että koululaiset ovat vanhempien kanssa lomailemassa kouluaikana syys,joulu,hiihto sekä kesälomien lisäksi?

Vierailija
11.02.2018 |

https://www.hs.fi/kotimaa/art-2000005562419.html

Viitaten nyt hesarin juttuun, jossa mainitaan lisälomien anomisesta koulusta.

Kommentit (43)

Vierailija
21/43 |
11.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä matkustetaan ulkomaille vain koulujen loma aikojen ulkopuolella, miksi käytäisi juuri joulu/hiihto tai pääsiäislomalla kun matkat saattavat olla tuplastikkin kalliimpia?

Ei muuten riitä tuplahinta. 1500e reissu 5000e keskimäärin nyt talviloma-aikaan kuin kuukausi sitten. Olen seurannut lukuisia kohteita/hotelleja/yhtiöitä.

Meillä olis varaa matkustaa talvilomallakin mut luonto ei anna periksi maksaa melkein 4 x hintaa samasta reissusta.

Oho, mikä kitupiikki! Lopeta se matkojen seuraaminen ja vertailu ja nauti lomasta.

Vain typerät ihmiset lähtevät jouluksi 4* pakettimatkalle Teneriffalle maksaen siitä 5000€/perhe, kun samaan paikkaan pääsee muuna ajankohtana paljon edullisemmin, eikä tarvitse olla juuri sinä ajankohtana kun hotelli on täynnä muita perheitä.

Mutta eihän tältä palstalla niitä fiksuja ihmisiä tunnetusti pahemmin löydy..

Vierailija
22/43 |
11.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä matkustetaan ulkomaille vain koulujen loma aikojen ulkopuolella, miksi käytäisi juuri joulu/hiihto tai pääsiäislomalla kun matkat saattavat olla tuplastikkin kalliimpia?

Ei muuten riitä tuplahinta. 1500e reissu 5000e keskimäärin nyt talviloma-aikaan kuin kuukausi sitten. Olen seurannut lukuisia kohteita/hotelleja/yhtiöitä.

Meillä olis varaa matkustaa talvilomallakin mut luonto ei anna periksi maksaa melkein 4 x hintaa samasta reissusta.

Oho, mikä kitupiikki! Lopeta se matkojen seuraaminen ja vertailu ja nauti lomasta.

Vain typerät ihmiset lähtevät jouluksi 4* pakettimatkalle Teneriffalle maksaen siitä 5000€/perhe, kun samaan paikkaan pääsee muuna ajankohtana paljon edullisemmin, eikä tarvitse olla juuri sinä ajankohtana kun hotelli on täynnä muita perheitä.

Teneriffalle, jouluna, oliko hauskaa?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/43 |
11.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinä olet sitä mieltä, että on fiksua lähteä teneriffalle 4* hotelliin, miksi? Emme ole siellä itse käyneet, kun olemme kuulleet ja luulleet sen tylsäksi paikaksi. Kehu paikkaa, niin voimme vaihtaa seuraavan kaukomatkamme sinne, jolloin lentoaika ja hinta vähintään puolittuu.

Vierailija
24/43 |
11.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä työpäikalla pääsee ainoastaan yksi äiti/isä lomalle per sesonki. Ja meitä on paljon joten joinakin vuosina et pääse millekään sesongille lomalle. Niimpä anon koulusta ylimääräisiä lomia.

Ja säästät satasia / tonneja matkakuluissa, kun matkustatte sesongin ulkopuolella.

Vierailija
25/43 |
11.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä työpäikalla pääsee ainoastaan yksi äiti/isä lomalle per sesonki. Ja meitä on paljon joten joinakin vuosina et pääse millekään sesongille lomalle. Niimpä anon koulusta ylimääräisiä lomia.

Ja säästät satasia / tonneja matkakuluissa, kun matkustatte sesongin ulkopuolella.

Juu, oletko kateellinen?

26/43 |
11.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on anottu lisälomaa korkeintaan 2 päivää sen muun loman päälle, kun lennot eivät yleensä täsmää loma-ajankohdan kanssa täysin. Ei kyllä tulisi mieleenkään anoa muuten kesken kouluvuoden lomia.

Vierailija
27/43 |
11.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Varmaan osin selittyy sillä, että köyhätkin haluaa matkustella eli sesongin ulkopuolella.

Köyhät ei pahemmin matkustele.

Me käydään ulkomailla 3-4krt vuosi sesongin ulkopuolella koska se on järkevää.

Lomaillaan kesälomat sitten suomessa mökillä tai kiertäen autolla.

Järkevää ottaa lapset pois koulusta?

En ole kateellinen, mutta me yritetään lomailla vain koulujen loma-aikaan. Onhan koulu lasten työtä. Asuntoautoillaan ahkerasti monet viikonloputkin. Ulkomaanmatkat sitten pidemmillä lomilla.

Ei yhdenkään normaalin lapsen koulunkäynti siitä häiriinny että on esim. poissa viikon keväällä ja viikon syksyllä, lisäksi pari satunnaista päivää jos esim.käy pidennetyn viikonlopun kaupunkilomalla.

Aina voi sopia tehtävistä.

Matkustaminen, uuden kokeminen ja erilaisten kulttuurien opettelu sekä uusien kielien kuuleminen voi opettaa paljon enemmän kun nuo menetetyt kouluviikot.

Joten kyllä, minun mielestä se on järkevää.

Oikeassa elämässä ei voi sopia tehtävistä. Meille reksi ilmoitti, että lasten pitää ite opetella jutut, joita muut oppii koulussa eikä oikeutta tukiopetukseen tule matkan takia.

Miksiköhän tätäkin on alapeukutettu. Tuohan on täyttä totta. Ei koko luokka voi siirtää esim. kokeiden ajankohtaa yhden oppilaan matkustelun takia. Eikä myöskään opettajat ole millään tavalla velvollisia lisäämään työaikaansa järjestämällä tukiopetusta yhden oppilaan matkojen vuoksi.

Silloin kun niitä kokeita tai opetusta järjestetään, niin olkaa paikalla, perkele! Tai hyväksykää sitten seuraukset siitä, että koe on mahdollisesti menetetty tai korvaavaa opetusta ei tule. Mikään laki kun ei pakota matkustamaan kouluaikana, tai muunakaan aikana, mutta laissa on kuitenkin oppivelvollisuus.

Vierailija
28/43 |
11.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Säästää paljon matkustamalla sesongin ulkopuolella". Vielä enemmän säästää, kun jättää matkan kokonaan tekemättä. Kertokaa, että mikä laki velvoittaa ihmisen matkustamaan?

Vierailija
29/43 |
11.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Varmaan osin selittyy sillä, että köyhätkin haluaa matkustella eli sesongin ulkopuolella.

Köyhät ei pahemmin matkustele.

Me käydään ulkomailla 3-4krt vuosi sesongin ulkopuolella koska se on järkevää.

Lomaillaan kesälomat sitten suomessa mökillä tai kiertäen autolla.

Järkevää ottaa lapset pois koulusta?

En ole kateellinen, mutta me yritetään lomailla vain koulujen loma-aikaan. Onhan koulu lasten työtä. Asuntoautoillaan ahkerasti monet viikonloputkin. Ulkomaanmatkat sitten pidemmillä lomilla.

Ei yhdenkään normaalin lapsen koulunkäynti siitä häiriinny että on esim. poissa viikon keväällä ja viikon syksyllä, lisäksi pari satunnaista päivää jos esim.käy pidennetyn viikonlopun kaupunkilomalla.

Aina voi sopia tehtävistä.

Matkustaminen, uuden kokeminen ja erilaisten kulttuurien opettelu sekä uusien kielien kuuleminen voi opettaa paljon enemmän kun nuo menetetyt kouluviikot.

Joten kyllä, minun mielestä se on järkevää.

Oikeassa elämässä ei voi sopia tehtävistä. Meille reksi ilmoitti, että lasten pitää ite opetella jutut, joita muut oppii koulussa eikä oikeutta tukiopetukseen tule matkan takia.

Miksiköhän tätäkin on alapeukutettu. Tuohan on täyttä totta. Ei koko luokka voi siirtää esim. kokeiden ajankohtaa yhden oppilaan matkustelun takia. Eikä myöskään opettajat ole millään tavalla velvollisia lisäämään työaikaansa järjestämällä tukiopetusta yhden oppilaan matkojen vuoksi.

Silloin kun niitä kokeita tai opetusta järjestetään, niin olkaa paikalla, perkele! Tai hyväksykää sitten seuraukset siitä, että koe on mahdollisesti menetetty tai korvaavaa opetusta ei tule. Mikään laki kun ei pakota matkustamaan kouluaikana, tai muunakaan aikana, mutta laissa on kuitenkin oppivelvollisuus.

No niinpä mua olikin alapeukutettu... hyvä, kun otit lain esiin opettaja? Ollaan mekin saatu lomaa ja rehtori toivotti myöskin hyvää matkaa. Mutta pyrimme edelleenkin matkustelemaan koulujen loma-aikoina.

Vierailija
30/43 |
11.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Elämässä ei pääse aina tekemään kaikkea juuri silloin kun itse haluaa. Lisäksi matkustaminen on vapaaehtoista.

Vierailija
31/43 |
11.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juu, oletko kateellinen?

Ottaisitko loman sesonkiaikaan, jos saisit ?

Vierailija
32/43 |
11.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Matkustelkaa milloin tykkäätte. Mutta älkää sitten iniskö, en mä osaa tätä, ku mä olin silloin Espanjassa.

Vierailija
33/43 |
11.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juu, oletko kateellinen?

Ottaisitko loman sesonkiaikaan, jos saisit ?

Tottakai.

Vierailija
34/43 |
11.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinä olet sitä mieltä, että on fiksua lähteä teneriffalle 4* hotelliin, miksi? Emme ole siellä itse käyneet, kun olemme kuulleet ja luulleet sen tylsäksi paikaksi. Kehu paikkaa, niin voimme vaihtaa seuraavan kaukomatkamme sinne, jolloin lentoaika ja hinta vähintään puolittuu.

Sinä et ymmärtänyt että annoin vain esimerkin, koska suomalaiset tunnetusti matkaavat Teneriffalle paljon.

Sama esimerkki voisi olla vaikkapa Thaimaa, en maksaisi siitäkään tupla-tripla hintaa.

Olen kyllä käynyt Teneriffalla 90-luvulla useammankin kerran, mitään nähtävää siellä ei ole, joten käykää vain kaukomatkoillanne mielummin.

Vierailija
35/43 |
11.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Thaimaaseen ja Kanarialle en lähtisi vaikka olisi ilmainen matka. Nuorena käynyt, tylsät paikat!

Vierailija
36/43 |
12.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikki koulun käyneet tietävät, että ylimääräisillä poissaoloilla ei ole mitään merkitystä oppilaan koulumenestyksen. Kyllä motivoituneet oppilaat osaavat opiskella asiat ilman opettajaa.

Vaikkei vaikuttaisikaan merkittävästi koulumenestykseen, niin onhan tuo tälle päivälle tyypillistä minä, minä, minä -itsekkyyttä. Minulla on oikeus pitää kaikki lomat ja lisäksi muutama viikko ylimääräistäkin ja lomamatkat sijoitetaan aina koululomien ulkopuolelle. Koululaisilla on niin paljon ja pitkiä lomia että matkat voi halutessaan sijoittaa niille.

Minä tai lapseni emme muuten ole olleet päivääkään poissa koulusta lomamatkojen vuoksi.

Vierailija
37/43 |
12.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valitettavasti hyvän oppilaan on helpompi pitää ylimääräistä lomaa, koska ei putoa kärryiltä. Näin se vaan on. Minulla oli ysin keskiarvo eikä omat lomat koulusta hetkauttanut numeroita mihinkään, lapsella nyt sama juttu. Erityistoimia ei tarvita. Varmaan sellaisen joka on heikommalla jossain aineessa on viisaampi jättää ylimääräiset poissaolot väliin.

Vierailija
38/43 |
12.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Valitettavasti hyvän oppilaan on helpompi pitää ylimääräistä lomaa, koska ei putoa kärryiltä. Näin se vaan on. Minulla oli ysin keskiarvo eikä omat lomat koulusta hetkauttanut numeroita mihinkään, lapsella nyt sama juttu. Erityistoimia ei tarvita. Varmaan sellaisen joka on heikommalla jossain aineessa on viisaampi jättää ylimääräiset poissaolot väliin.

Minusta rehtorien pitäisi ottaa tiukka linja. Oppivelvollisuus ei salli ylimääräisiä lomaviikkoja eikä lomamatka saisi koskaan olla peruste ylimääräiselle vapaalle. Tuo on myös yhteensopiva malli työelämän kanssa, aniharva voi pitää töistä ylimääräisiä lomaviikkoja aina halutessaan.

Vierailija
39/43 |
12.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä on taas nykyaikana vaikeeta. Jännä juttu kun tämä ei ollut mikään ongelma edes 80-90 luvulla jolloin minä nykyään nelikymppinen peruskouluni kävin. Me kyllä matkusteltiin perheen kanssa myös koulun lomien ulkopuolella koska ei vanhempieni lomatkaan aina olleet juuri silloin kuin koulujen ja joskus tarvi lisäviikkoja kun matkustettiin kauemmaksi. Eipä ollut vaikutusta minun koulunkäyntiini ja aina sain vapaata. Muistan että niin oli Jenkeissä kuin Kanariallakin koulukirjoja mukana ja välillä tehtiin muutamia tunteja tehtäviä ja oli läksyjä. Mukavaa oli!

Vierailija
40/43 |
12.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi lomaa koulusta pitää ylipäätään anoa? Vanhemmat voi viedä lapset lomalle, vaikka anomus evättäisiin. Heidän velvollisuus on huolehtia, että lapset oppivat tarvittavat asiat.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan neljä seitsemän