Taas se on edessä, pienen koululaisen pitkä kesäloma
Miten teillä pienten lasten koululaisten perheissä järjestetään tuo 10viikkoa lomaa? Meillä joudutaan pitämään molempien vanhempien lomat peräkkäin. Tarkoittaa että yhtään yhteistä lomaa ei ole. Ja siltikään lomat ei riitä. Kerhot myös hyödynnetty. Silti yksinoloa tulee väkisin.
Kuinka pieni teillä voi olla yksin kotona loma-aikaan?
Kommentit (27)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse kun olin lapsi, niin vaikka äiti olikin kotona kesällä(kin), niin emme me äidin kanssa kouluiässä enää haluttu hengailla. Kavereiden kanssa oltiin milloin missäkin ja kenenkin luona. Eriasia jos alle kouluikäisiä, mutta ihmettelen missä vika, jos eka luokkalainen ei yksin pärjää muutamaa tuntia päivässä. Kannattaa sitä yksin oloa jo harjoitella etukäteen. Lapsi kotiin kauppareissun ajaksi jne. Ja edelleen kouluikäisestä, normaalista lapsesta puhun.
Kenen työpäivä matkoineen kestää vain "muutaman tunnin"?
Mä lähden aamulla klo 6:00 töihin ja palaan kotiin 16:00. Lapsi herää klo 12:00, joten ei siitä tule kuin muutama tunti :)
Omg täällä murehditaan jo kesästä, vaikka eletään helmikuun alkupuoliskoa. Kohta alkaa varmaan jo joulustressi.
Minä yksinhuoltajana olen myös aika pulassa. Kesäkerho on onneksi jussiin asti, siitä viikon mummolassa 400km päässä. Sitten viettää viikon yksin, kunnes jään lomalle 5viikoksi koulun alkuun asti. Ensi vuonna ei ole enää eppukerhon kesäkerhoa, eikä tyttö suostu menemään mihinkää leireille, eikä minulla autottomana ole mahkuja kuljettaa kerhoon toiselle puolen kaupunkia. On sitten vaan oltava yksin. Onneksi pärjää, osaa lämmittää ruoan, noudattaa sääntöjä, mutta itsellä silti huoli jos jotain sattuu ja sittem se on yhtä rinkutusta töihin jos kaverit onkin reissussa.
No, onko ap sinulla rakentavaa ehdotusta ongelman ratkaisemiseksi? Mitä mieltä olisit, jos perustettaisiin kolmas lukukausi, jolloin nuoret valmistuisivat koulusta selvästi nuorempina kuin nykyään. Tähänhän päättäjät ovat pyrkineet jo kauan, sillä 19-vuotias ylioppilas on aivan liian vanha. Jos kolmas lukukausi olisi todellisuutta, niin lomat tietenkin lyhenisivät lähes olemattomiin, mutta eipä sitten olisi juurikaan ongelmia, mihin lapset sijoitettaisiin kesäksi, kun vanhemmat ovat työssä.
Tai sitten toinen ratkaisu: lähetetään lapset amerikkalaiseen tyyliin viikkokausiksi kesäleirille, vähän samalla tavalla kuin vielä 50-luvulla lähetettiin kesäsiirtolaan. Tai lähetetään lapset kesälapsiksi maalle perheisiin, mikä myös oli aikaisemmin hyvinkin tavallista.
Kyllähän sitä hyvin pärjää ja hengissä pysyy, mutta omassa lapsuudessani 90- ja 2000 luvun taitteessa omat kaverit oli perheidensä kanssa lomilla tai järjestetty mummoloihin maalle tai leireille. Omat vanhemmat olivat rentoja ja ajattelivat minun pärjäävän hienosti eikä mitään erityistä tarvita. Olin todella yksinäinen ja surullinen kun iso osa kesästä meni yksin haahuillen.
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän sitä hyvin pärjää ja hengissä pysyy, mutta omassa lapsuudessani 90- ja 2000 luvun taitteessa omat kaverit oli perheidensä kanssa lomilla tai järjestetty mummoloihin maalle tai leireille. Omat vanhemmat olivat rentoja ja ajattelivat minun pärjäävän hienosti eikä mitään erityistä tarvita. Olin todella yksinäinen ja surullinen kun iso osa kesästä meni yksin haahuillen.
Tämäkin puoli asiassa on. Vaikka lapsi pärjää näennäisesti niin voi olla myös turvaton ja yksinäinen.
Kuinka kauan teillä on koululaiset "pieniä koululaisia"? Kyllä minä ainakin pärjäsin, ja mun lapset on pärjänneet, se kesäloman vapaus on se ihanuus, saa mennä kavereiden kanssa ja sadesäällä lukea kirjoja kaikessa rauhassa, aamulla kun nukkuu pitkään ei ole oikeasti montaa tuntia siihen kun vanhemmat tulee kotiin.