Leipooko joku ihan oikeasti omat leipänsä?
Eikö sähkö- ja muut kulut muka merkitse mitään? (Vai maksaako Sossu ne?)
Kommentit (25)
Just teen sänpylöitä, pitkästä aikaa...
Rapeakuoriset jääkaappisämpylät
Tässä teille resepti, jolla saa sormiaan sotkematta ja vaivaa näkemättä rapsakat sämpylät: https://sikkesumari.com/2015/10/05/aamusampulat/comment-page-33/#commen…
Taikina sekoitetaan vaikkapa kauhalla isossa kulhossa, hiivat sun muut sinne yhteen läjään ja sekoittelee ainekset yhteen. Ei vaivata tai sotketa sormia taikinaan. Sitten kansi päälle ja jääkaappiin yöksi. Seuraavana päivänä länttää samaisella kauhalla pellille taikinaklöntit ja päälle voi viskata jotain leseitä suoraan paketista. Jos ei tosiaankaan halua sotkea sormia, niin taikinaa voi tökkiä kauhasta irti lusikalla. Tämän jälkeen EI mitään nostatusta, ihan yks hailee missä sitä peltiä taikinaköntteineen säilyttää ennen kuumaan uuniin laittamista. Paiston jälkeen voi viskoa kuumat sämpylät lastalla kulhoon tms. jäähtymään. Ja taaskaan ei peitellä, ettei rapsakka pinta katoa.
Sanon vielä kerran: tuolla reseptillä ei tarvitse kertaakaan koskea sormin taikinaan ja työstämiseksi riittää sekoitus ja pellille läiskiminen. :D Ja on muuten hyvää.
Minä olen leiponut leipää itse jo 30 vuoden ajan. Aloitin leipomisen leipäkoneella, sillä onnistuu aloitteleva leipurikin. Nykyään leivon itse sämpylät, rieskat, sarvet, pataleivät, limput, hiivattomat ruisleivät (johon olen itse oman tehnyt hapanjuuren vedestä ja ruisjauhosta) ja näkkileivät. Ostan toki kaupasta valmisleipääkin kun en jaksa enkä ehdi leipoa, mutta mikään leipä ei voita maultaan hyvää itseleivottua leipää. Kaupan leivän maistuvat vain jauholle, koska ne tehdään kiireellä. Raaka-aineet itse valitsemalla saa juuri sellaista leipää mistä itse pitää ja leipään saa makua kun tekee sen juureen tai tekee (hiivalla nostatettavan) taikinan kylmään veteen ja antaa taikinan nousta hitaasti. Mitä siihen sossuun tulee, niin maksaahan se sähkölaskun. Uunia käyttäessä eniten sähköä kuluu uunin lämmitykseen ei lämmön ylläpitoon. Kun leipä on paistettu, valmista uunissa myös uuniruoka niin saat uunin lämmön hyödynnettyä. Vielä kun sammutat uunin ennen paistoajan päättymistä, tulee uunin jälkilämpökin hyödynnettyä.
Leivon, koska kaupasta ei saa valmista. Pitää olla gluteeniton ja lchf. Kaiken muunkin ruoan joudun tekemään alusta alkaen itse, kun ei ole sopivia eineksiä.
Leivon itse kaikki leivät, ja ei ole tarvetta käydä sossussa.
Leivinuunissa pääsääntöisesti paistan leivät ja ruuat, harvoin tarvitsee sähköuunia lämmittää :)
N33