Onko kaikilla 5-vuotiailla sukset/luistimet/polkupyörä...?
Mulle noi on semmosia aika perustarvikkeita mitkä jokaiselta lapselta pitäisi löytyä. Niitä kaikkia saa kuitenkii kirppariltakin suhteellisen halvalla, ja kaikki on sellasia taitoja mitä pidän perustaitoina. Jos itsellä olis rahasta tiukkaa niin kyllä mä silti noihin priorisoisin.
Nyt saa kuitenkii jatkuvasti lukea facebookista alotuksia siitä kun lapsilla on koulussa/pk:ssa hiihtoa tai luistelua "pitääkö mun nyt todella ostaa muutamaa kertaa varten? Ymmärrän jos oot oikeesti itse yksinhuoltaja ja pyörätuolissa tai muuten estynyt hiihtämään/luistelemaan, että silloin sun lapsella ei kyseisiä tarvikkeita varmaan ole. Mutta tapauksessa jossa vanhemmat ihan hyvin voisivat kyseisiä aktiviteetteja harrastaa, niin ihmettelen miksei näin toimita :/ onko näillä lapsilla edes pulkkaa/liukuria? Leijaa?
Mitkö tarvikkeet on teidän mielestä sellasia mitä pidättw itsestään selvyytenä hankkia omille lapsille?
Kommentit (23)
Sukset, luistimet, polkupyörä ilman muuta. Pulkat, stigat, liukurit, minisukset ja muut vermeet löytyy myös. Talviurheilu on ihanaa ja haluan innostaa myös lapset siihen.
Tottakai on. Tosin asumme paikassa, jossa on vuosittain oikea talvi. Ehkä joku helsinkiläinen ei koe suksia ja luistimia tarpeellisiksi?
Onhan nuo kaikki (paitsi leija) meidänkin lapsilla, vaikkei tulotaso olekaan mikään valtava. Minusta on tärkeää, että lapsilla on mahdollisuus monipuoliseen ulkoliikuntaan myös talvisin. :) Leijaa nyt ei kukaan ole koskaan pyytänyt eikä mieleen ole tullut hankkia.
En tiedä yhtään perhettä, jossa olisi leija. Suksia ei varmastikaan kaikilla ainakaan etelässä ole, koska voi mennä monta talvea ettei ole hiihtokelejä. Luistimet yleensä löytyy kaikilta, ainakin kantasuomalaisilta. Näin Helsingissä.
Vierailija kirjoitti:
Tottakai on. Tosin asumme paikassa, jossa on vuosittain oikea talvi. Ehkä joku helsinkiläinen ei koe suksia ja luistimia tarpeellisiksi?
Varmaan monikaan helsinkiläinen ei koe tarpeellisiksi, vaikka Helsingissä onkin Suomen suosituin maastohiihtokeskus. Olen ihmetellyt asiaa aina, mutta toisaalta eipä kaikkien tarvitse tykätä hiihdosta tai luistelusta, kunhan lapsi opetetaan muuten liikkumaan.
Meillä on kolme täyttävällä kaikki paitsi luistimet... luistimia saadaan luistinkentän pukkarista lainata. tytärpuoli sai äidillään pyörän ja luistimet kuusivuotiaana, meillä hänellä on aina ollut suksista lähtien kaikkin Ei aina mene nallekarkit tasan.
Kyllä nuo olivat minulla lapsena ja melkein kaikilla kavereillakin. Muistan kun hiukan ihmettelin lapsena kun yhdellä tytöllä ei ollut omia luistimia ja se perhe kuitenkin asui hienommin ja vähän paremmin mitä minun perheeni. Nykyisellään en ihmettele jos lounais-suomalaiselta puuttuisivat sukset, mutta kyllä tuo on aika perussetti kuitenkin.
Kaikki muut on paitsi sukset, niitä ei ole eikä tule. Helsingissä on useimmiten lunta vasta tammi-helmikuussa ja vain muutamia latuja. En todellakaan lähde ensin autolla jonnekin hevonkuuseen, että päästään kuuntelemaan sairaiden aikuisten kiroilua ja meuhkaamista! Jäitä löytyy hyvin läheltäkin ja pöyrällä pääsee kotiovelta, eikä näissä tarvii kuunnella kiroilua.
Mun lapsilla on ollut sukset ja pyörät 2v alkaen, luistimet 3-4v. Kaikki muutkin ulkoiluun liittyvät härpättimet skeittilaudoista potkukelkkoihin löytyy. Omia laskettelusuksia/ lautoja ja rullaluistimia tosin ei ole.
Voin tinkiä, ja tingin monesta omasta, mutta kaikki mikä kannustaa lapsia liikkumaan ja ulkoilemaan monipuolisesti revitään vaikka selkänahasta. Se kaikki on lasten loppuelämän terveyteen panostamista.
Kaikki muut ostan ilomielin paitsi sukset. Niitä kun käytettäisiin tosiaan vaan se kaksi kertaa vuodessa. Sukset meiltä kuitenkin lapsilta löytyy, koska isovanhemmat ovat ostaneet (en pyytänyt)
hiihtäjät on hulluja kirjoitti:
Kaikki muut on paitsi sukset, niitä ei ole eikä tule. Helsingissä on useimmiten lunta vasta tammi-helmikuussa ja vain muutamia latuja. En todellakaan lähde ensin autolla jonnekin hevonkuuseen, että päästään kuuntelemaan sairaiden aikuisten kiroilua ja meuhkaamista! Jäitä löytyy hyvin läheltäkin ja pöyrällä pääsee kotiovelta, eikä näissä tarvii kuunnella kiroilua.
Ymmärrän kyllä tämän. On kyllä paskempi juttu, mutta onneksi liikkua voi niin monilla muilla tavoin.
Täällä Keski-Suomen kutveilla ei myöskään nuo talvet ole enää itsestäänselvyys ja lunta on samalla tavalla tullut monena vuonna vasta tammi-helmikuussa ja silloinkin hetkeksi. Tämä talvi on poikkeus moneen vuoteen! Nyt lunta on!
Pienten lasten kanssa pitää harrastusten olla lähellä, että ne toimii. Hiihtokin kulkee alle puolen tunnin pätkänä jolloin ei edes montaa sataa metriä hiihdetä ja luistelu max15min kerralla. Silloin ei tunnu hyvältä lähteä kauemmaksi ladulle tai jäälle vaan valitsee sen lähipulkkamäen.
Eihkä noissa ap:n kuvailemissa perheissä on kyse siitä, että lapsen/lasten kanssa ei ole koskaan luisteltu, hiihdetty tai pyöräilty. Noiden tekeminen kun vaatii aikuisen mukanaoloa.
Jospa ne ovatkin perheitä, joissa lapset viedään Hoplopiin liikkumaan ja vanhemmat stuvat sen aikaan kahvilla.
Näitäkin on, valitttavasti.
Pidän normaalina, että nuo(kin) varusteet on. Rahasta harvoin on kiinni, asenteesta useammin. Monilla vanhemmilla tuntuu olevan se asenne, että turhaa ja tyhmää, kun kausi on niin lyhyt. Koulussa pyrimme kyllä ottamaan kaudesta kaiken irti ja luokan kanssa olemme käyneet nyt luistelemassa ainakin pari kertaa viikossa jo useamman viikon ajan. Huomenna lähdemme hiihtämään oppilaiden kanssa. Tai niiden muutaman, keillä kamat on. Omille lapsille luistimet hommattiin vasta 4-vuotiaana, suksille laitettiin 2-vuotiaana. Toivotaan, että talvi pysyy täällä etelässäkin ainakin talvilomaan saakka.
Pyörä löytyy ja sitä käytetään aina kun mahdollista. Luistelua lapsi inhoaa, joten joo, on luistimet mutta silloin harvoin kun lunta on, lähdemme mieluummin laskemaan mäkeä. Siinä vasta hiki tulee kun kiipeää mäkeä ylös kerta toisensa jälkeen.
Sukset ostan sitten jos on pakko. Kukaan meistä ei hiihdä (helsinkiläisiä ollaan), joten syy löytyy kyllä meistä vanhemmista, myönnän. En vaan osaa lapsen myötä innostua joka asiasta. Liikunta on meille kyllä tärkeää muutoin. Uimahalli on talven pelastus.
Vierailija kirjoitti:
Pyörä löytyy ja sitä käytetään aina kun mahdollista. Luistelua lapsi inhoaa, joten joo, on luistimet mutta silloin harvoin kun lunta on, lähdemme mieluummin laskemaan mäkeä. Siinä vasta hiki tulee kun kiipeää mäkeä ylös kerta toisensa jälkeen.
Sukset ostan sitten jos on pakko. Kukaan meistä ei hiihdä (helsinkiläisiä ollaan), joten syy löytyy kyllä meistä vanhemmista, myönnän. En vaan osaa lapsen myötä innostua joka asiasta. Liikunta on meille kyllä tärkeää muutoin. Uimahalli on talven pelastus.
Minä taas inhoan uimahalleja, mutta käydään hiihtämässä yhdessä koko perhe, nuorin on 5-vuotias. Viikonloppuna eväät reppuun ja ladulle nauttimaan, osa hiihtää pidemmän ja osa lyhyemmän lenkin.
Tärkeintä on, että lapset opetetaan liikkumaan mahdollisimman monipuolisesti, lajeilla ei ole niin suurta merkitystä. Mieluummin jättää ne epämieluisat lajit pois ja hakee liikuntaan positiivista asennetta mielekkäistä lajeista.
Vierailija kirjoitti:
Eihkä noissa ap:n kuvailemissa perheissä on kyse siitä, että lapsen/lasten kanssa ei ole koskaan luisteltu, hiihdetty tai pyöräilty. Noiden tekeminen kun vaatii aikuisen mukanaoloa.
Jospa ne ovatkin perheitä, joissa lapset viedään Hoplopiin liikkumaan ja vanhemmat stuvat sen aikaan kahvilla.
Näitäkin on, valitttavasti.
Minä käyn lapseni kanssa Hoplopissa ja juoksemme siellä peräkanaa. Hyvää liikuntaa näin aikuisellekin.
Nämä on taas niitä asioita joita pitäisi miettiä jo siinä vaiheessa kun lapsen tekoa vasta suunnitellaan. Jos siis syy varusteiden puutteeseen löytyy taloudelliselta puolelta.
Up