Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mikä siinä sormiruokailussa on niin hauskaa? En ymmärrä!

Vierailija
10.02.2018 |

Ettekö opeta vauvaa syömään lusikalla ja haarukalla? Todella kivikautista syödä sormin ja sehän on sotkuistakin.

Kommentit (23)

Vierailija
1/23 |
10.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän sun tarvitse ymmärtääkään, kun et itse niin tee.

Vierailija
2/23 |
10.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etkö syö leipääkään sormin?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/23 |
10.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä kyllä syön suulla. 

Vierailija
4/23 |
10.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsi oli siinä 10 kk ikäinen, kun pystyi itse syömään lusikalla ja tuosta kului vielä pari kk, että söi siististi. Sormiruokailtiin sitä ennen muutama kuukausi, kun vatsataudin seurauksena vauva meni ns. lusikkalakkoon eikä antanut syöttää lusikalla. Pakko hänen oli syödä kiinteää ruokaa, kun oli niin hoikka ja liikkuvainen. Ei tuossa mitään erityistä hauskuutta ollut, kauhea sotku.

Vierailija
5/23 |
10.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saa syödä sormin, eikä tarvitse käyttää veistä ja haarukkaa.

Vierailija
6/23 |
10.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkään en. Kaveripiirissä suuri villitys, pitävät jotenkin parempana syömistapana. Itse olen syöttänyt lapsilleni perinteiseen tyyliin soseita lusikalla, siististi ja järkevästi mielestäni.

Vierailija
7/23 |
10.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

wtf? kirjoitti:

Käytän syömiseen aina lusikkaa.

Vierailija
8/23 |
10.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siksi, että pienikin lapsi voi syödä yhdessä muun perheen kanssa. Äiti mukana lukien, on ihanaa voida keskittyä haarukoimaan ruokaa vain omaan suuhun. Itselläni tämä sormiruokailu on osittain myös mukavuudenhalua. Haluan syödä rauhassa, en niinkään häiriinnyt sormiruokailusta koituvasta "sotkusta".

Vierailija
9/23 |
10.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on 5 ja 12 vuotiaat lapset, me syömme sormin muumuassa tortillaa, pitsaa, hampurilaisia, jodareita ja kranuja. Ei tulisi mielenkään lähteä edes leikkimään haarukalla ja veitsellä kun pidämme tortillapäivää.

Vierailija
10/23 |
10.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä siinä sormettamisessa on niin hauskaa?

En vaan ymmärrä...

Vierailija
11/23 |
10.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hampurilaiset täytyy myös syödä käsin. Veitsellä ja haarukalla syöminen on turhaa snobismia ja muuttaa hampparin makua, sehän täytyy haukata.

Vierailija
12/23 |
10.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän se sormiruokailu ole nimensämukaan pelkkää sormin syömistä, vaan siinä lapsi syö itse ensin käsin ja motoriikan kehittyessä lusikalla ja haarukalla. Ideana kuitenkin on että lapsi syö itse eikä häntä syötetä. Sotkuista joo, mutta minä tykkäsin antaa lapsen syödä itse jotta sain itse keskittyä omaan ruokaani. Nyt 1v 8kk lapsi on syönyt jo pitkään täysin itse eikä sotkua tule enää juuri lainkaan.

Ja en siis ole mikään fanaattinen sormiruokailijaäiti,vaan meillä syötettiin myös niitä soseita syöttämällä. Jokainen tekee niinkuin parhaaksi näkee.

Vierailija
13/23 |
10.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

wtf? kirjoitti:

Perheemme ei syö leipää, mutta jos söisimme niin eihän se sotke samalla tavalla!

Vierailija
14/23 |
10.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä on 5 ja 12 vuotiaat lapset, me syömme sormin muumuassa tortillaa, pitsaa, hampurilaisia, jodareita ja kranuja. Ei tulisi mielenkään lähteä edes leikkimään haarukalla ja veitsellä kun pidämme tortillapäivää.

Mitä on jodarit ja kranut?

Vierailija
15/23 |
10.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siksi, että pienikin lapsi voi syödä yhdessä muun perheen kanssa. Äiti mukana lukien, on ihanaa voida keskittyä haarukoimaan ruokaa vain omaan suuhun. Itselläni tämä sormiruokailu on osittain myös mukavuudenhalua. Haluan syödä rauhassa, en niinkään häiriinnyt sormiruokailusta koituvasta "sotkusta".

En ymmärrä tarkoitusperääsi. Me syömme koko perhe yhdessä ja rauhassa eikä lapsi sotke yhtään, vaikka syökin aterimilla. Alusta alkaen olemme opettaneet lapsen hyville pöytätavoille.

Vierailija
16/23 |
10.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Syötte kranaatteja?

Vierailija
17/23 |
10.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

wtf? kirjoitti:

Perheemme ei syö leipää, mutta jos söisimme niin eihän se sotke samalla tavalla!

Miksi ruualla pitää sotkea?

Vierailija
18/23 |
10.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omien lasten kohdalla sormiruokailussa on parhaita olleet seuraavat asiat :

- Lapsi oppii syömään alusta asti itse

- Lasta ei tarvitse erikseen opettaa syömään ruokaa, jossa on sattumia

-Ruokailu on lapsesta mukava tapahtuma.

-Lapsi oppii uusille mauille helposti, kun saa itse tutustua ruokaan koskemallla ja haistamalla.

Sitä en ymmärrä, miksi joku haluaa päteä lasten ruokailutavoilla netissä (tai muualla). Ehkä kyseessä on joku, joka on niin kiinteästi siinä vauvamaailmassa, että joku ruokailu tuntuu maailmaa jakavalta asialta. Kukin tekee tavalla, joka omalle perheelle parhaiten sopii.

Vierailija
19/23 |
10.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä syötetään lusikalla ja saa syödä myös itse sormin tai lusikalla.

Pointti sormisyömisessä on lapsentahtisuus, lapsi syö itse, ei syötetä. Lapsi saa tunnustella sormilla ruokaa, haistella, maistella. Lapsi syö omassa tahdissa, nielee omassa tahdissa ja lisää ruokaaa suuhun omassa tahdissa.

Eikä tätä ole keksinyt hippi vaan on ihan lasten kasvamiseen erikoistuneiden alan ammattilaisten mielipide.

Nykyään kaikki pitää opettamalla opettaa, eikä odoteta sitä että lapsi luontaisesti itse oppii. Ja kaikki opetetaan turhan aikaisin.

Aikaisin oppineiden ja myöhemmin oppineiden taidot jokatapauksessa kuroutuvat samalle tasolle 7 vuoteen mennessä. Joten on ihan sama jos oppii syömään lusikalla 3- vuotiaana, kuivaksi 3-vuotiaana, piirtämään 4-vuotiaana tai lukemaan 5-vuotiaana.

Tärkeintä olisi antaa oppimiselle mahdollisuus jos lapsen kiinnostus ja herkkyys asiaan on ajankohtaista eikä opettaa asioita jotka eivät vielä kiinnosta.

Vierailija
20/23 |
10.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Syötte kranaatteja?

ja jodarit = joditabletteja ;D

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yhdeksän yhdeksän