Päivystykseen vain hengenhädässä? Mihinkäs silloin kun on sairas, mutta ei kuolemassa?
Siinäpä pulma.
Olen sairastanut yli kuukauden pitkittynyttä yskää joka alkoi angiinasta.
Välillä on muutama päivä kuumetta, välillä pari kuumeetonta päivää. Yskäkohtaukset todella sattuvat keuhkoihin.
Lääkäriin ei pääse. Aamulla soittoaikaan ei pääse läpi ja kun valitsee takaisinsoiton, saa vain kuulla pahoittelut ja seuraavan ajan olevan päivien päässä. Sitten kehoitetaan soittamaan taas seuraavana aamuna jos olo huononee.
Koska töistä saa olla omalla ilmoituksella 3 päivää pois ja lääkäriin ei pääse, olen joutunut välillä puolikuntoisena töihin.
Mitä pitäisi tehdä että tietäisi paraneeko tästä itsekseen vai ei? Yksityiselle ei ole varaa ja työterveys nojaa kunnalliseen.
Päivystykseen vaan illalla kun muuallekaan ei pääse?
Kommentit (58)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö olekin hienoa asua tällaisessa maassa jossa maksamme itsemme kipeiksi verojen muodossa, mutta emme saa asianmukaista hoitoa ja ajoissa???
Kuuleppas, tämän parempaa terveydenhoitoa ei tällä planeetalla saa. Muualla, varsinkin usassa, väkeä lakoaa kaduille kuin heinää kun ambulanssiinkin mentäessä pitää olla luottokortti valmiina tai jätetään kuolemaan ellei ole vakuutusta johon ei ole varaa kuin rikkaimmalla 1%lla.
Älä viitsi valehdella!
Minä varasin ajan hoitajalle ja sain ajan samalle päivälle. Hoitaja laittoi lääkärille. Lääkäri soitti ultraan että voiko heti ultrata nopeasti. Ultrakin onnistui heti kun oli potilaiden välissä pari minuuttia.
Ja vielä keskussairaalasta konsultaatio. Parit labrakokeet ja lääkkeet.
Kaikki tämä n. 6 tunnissa. Tehokasta.
Hoitajallekin on meidän terveyskesluksessa monen päivän jonot, lääkärille taas kiireettömään ajanvaraukseen yli kuukauden jonot. Päivystykseen ei pääse, koska ajat on jo siinä vaiheessa menneet, kun tk:sta soitetaan takaisin päin, jos on soittopyynnön jättänyt. Työterveydestä on turha hakea apua sairauksiin.
Vierailija kirjoitti:
Ap:lle ei kelpaa th, joka ottaisi tulehdusarvot, katsoisi korvat ja kuuntelisi keuhkot ja tarvittaessa ohjaisi lääkärille vielä saman päivän aikana akuuttina tapauksena. Ap haluaa päästä suoraan lääkärille, mikä ei onnistu saman tien.
Kyllä minulle th:n vastaanottokin kävisi, mutta kun sitä ei täällä saa. Th:lle pääsee vain jos pääsee päivystykseen.
Minulle "akuuttiajan" lupaaminen 3 arkipäivän päähän oli ennen kokematonta joten en osannut ottaa selllaista heti vastaan. Ajattelin kai hämmennyksissäni, että ehdin parantua siinä ajassa.
Enpä ole ehtinyt ja kynnys päästä lääkäriin tuntuu vain kasvavan.
Ap
Meillä ainakin ensiapu ja päivystys toimii samoissa tiloissa. Toki ne ambulassilla tuodut menee suoraan valvomoon ja päivystyspotilaat jonottaa ensin hoitajalle ja sitten lääkärille.
Päivystys ei ole pitkittyneiden yskien tai minkään muunkaan henkeä välittömästi vaarantamattomien oireiden hoitopaikka.
Jos ihmiset ymmärtäisivät tämän, tolkuttomat tuntien mittaiset jonot poistuisivat.
Ota se TK:n aika muutaman päivän päähän, jos olet kuukauden sairastanut et ole välittömässä hengenvaarassa. Jos yleistila muuten hyvä, oireita voi helpottaa ottamalla Buranaa ja panadolia x3 vrk.
Meillä on pikapoli noita tapauksia varten. Jonottamalla otetaan vastaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö olekin hienoa asua tällaisessa maassa jossa maksamme itsemme kipeiksi verojen muodossa, mutta emme saa asianmukaista hoitoa ja ajoissa???
Kuuleppas, tämän parempaa terveydenhoitoa ei tällä planeetalla saa. Muualla, varsinkin usassa, väkeä lakoaa kaduille kuin heinää kun ambulanssiinkin mentäessä pitää olla luottokortti valmiina tai jätetään kuolemaan ellei ole vakuutusta johon ei ole varaa kuin rikkaimmalla 1%lla.
Höpö höpö. Keski-Euroopassa asuessani saatoin mennä yksityislääkärille ilman ajanvarausta heti aamusta. Maksoi 40 euroa, josta paikallinen Kela korvasi vielä 80 %. Tuli maksamaan huimat 8 euroa koko lääkärikäynti, ja heti sain reseptit ja sairauslomaa eikä tarvinnut kärsiä turhaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siinäpä pulma.
Olen sairastanut yli kuukauden pitkittynyttä yskää joka alkoi angiinasta.
Välillä on muutama päivä kuumetta, välillä pari kuumeetonta päivää. Yskäkohtaukset todella sattuvat keuhkoihin.Lääkäriin ei pääse. Aamulla soittoaikaan ei pääse läpi ja kun valitsee takaisinsoiton, saa vain kuulla pahoittelut ja seuraavan ajan olevan päivien päässä. Sitten kehoitetaan soittamaan taas seuraavana aamuna jos olo huononee.
Koska töistä saa olla omalla ilmoituksella 3 päivää pois ja lääkäriin ei pääse, olen joutunut välillä puolikuntoisena töihin.
Mitä pitäisi tehdä että tietäisi paraneeko tästä itsekseen vai ei? Yksityiselle ei ole varaa ja työterveys nojaa kunnalliseen.
Päivystykseen vaan illalla kun muuallekaan ei pääse?
ota se aika minkä saat kunnalta tai mene yksityiselle. aina pitäisi olla muutama satanen säästössä äkkimenoja varten. Huonoa talouden hoitoa
Taidat olla aika pihalla siitä miten tiukilla moni pienituloinen elää?
Vierailija kirjoitti:
Mene vaan päivystykseen. Kuukauden hoitamaton ja diagnosoimaton yskä, kuume ja kipeät keuhkot on päivystysasia.
Päivystyksen itsensä mukaan pitkittynyt vaiva ei ole heidän asiansa. Täytyy olla äkillisesti pahentunut tai yhtäkkiä tullut ongelma, jonka hoito ei voi odottaa seuraavaan päivään. Eli käännyttävät luultavasti pois ellei ap käytä värikynää saapumisselityksessään triagehoitajalle.
Vierailija kirjoitti:
Päivystys ei ole pitkittyneiden yskien tai minkään muunkaan henkeä välittömästi vaarantamattomien oireiden hoitopaikka.
Jos ihmiset ymmärtäisivät tämän, tolkuttomat tuntien mittaiset jonot poistuisivat.Ota se TK:n aika muutaman päivän päähän, jos olet kuukauden sairastanut et ole välittömässä hengenvaarassa. Jos yleistila muuten hyvä, oireita voi helpottaa ottamalla Buranaa ja panadolia x3 vrk.
Ketä varten ne päivystykset on kun tuntuu ettei sinne saa mennä vaikka raaja irtoaisi?
Ja antakaa niitä lääkäriaikoja, niin ihmisten ei tarvitse tulla jonottamaan päivystykseen.
Oletteko perehtyneet tuohon hoitotakuuseen? Sen tarkoitus on nimellisesti tarjota asiakkaille paras hoito kohtuullisessa ajassa. Tarkemmin kun pääsee tutustumaan asiaan käytännössä, niin sillä pystytään pitkittämään tutkimuksia ja odotusaikoja ja hyppyyttämään potilasta sinne ja tänne. Sairauden alusta 5 kk lääkärin aikaan, sitten 5 kk erikoislääkärin aikaan, sitten lähete tutkimuksiin, 5 kk tutkimuksista seuraavaan lääkäriaikaan, 4kk seuraaviin tutkimuksiin - siirto toiseen sairaalaan ja erikoislääkärin arvioon 4 kuukautta, nyt olen päässyt leikkausJONOON kun sairaus on kestänyt kohta kaksi vuotta. Sairaus on tässä ajassa pahentunut merkittävästi ja tietyt hoitovaihtoehdot sen vuoksi poistuneet kokonaan laskuista kohdallani, mutta aina on tärkeämpiä, kiireellisiä potilaita (syöpäleikkaukset, kirveellä käteensä kännissä hutineet akuutit tapaukset jne) joten kaltaiseni potilas ei ole kiireellinen, ja lain mukaan on toimittu, vaikka kahden vuoden odotusaika ei oikein ole enää kohtuullista.
"Suomessa on maailman paras hoito" on totta vain siinä, että monet Suomessa koulutetut lääkärit ovat alansa huippua maailmanlaajuisestikin. Suomen terveydenhoitojärjestelmä kuitenkin toimii monessa kohtaa huonosti, epäoikeudenmukaisesti ja eriarvoistavasti. Paljon riippuu siitäkin, mikä sairaus on kyseessä ja missä asut.
Saman jutun olen kuullut olevan Kanadassa, sekin on hyvinvoiva, sivistynyt länsimaa jossa hoito on huippua, mutta se hoitoonpääsy ja byrokratia on aivan helvettiä. Ps. Sori pitkistä lauseista, en jaksa editoida!
Akuutti hengitysvaikeus on päivustysasia. Mene itse aamulla kun tk aukeaa paikalle ja kerro että sinun on vaikea hengittää ja ollut kuukauden eikä se mene vaan pahentunut ja tarvitset apua. Äläkä suostu lähtemään sieltä. Sano soittavasi 112:een mikäli yrittävät sinua väkisin ulos.
Kuukauden jatkunut yskä. Varaat lääkärille ajan. Päivystys on niille hengenhädäs oleville. Värikynää triages käyttävät sais ampua kuuhun. Ja yskästä kenenkään tarvitse olla pois töistä. Aloittaja on tyypillinen kaikkimulleheti nyt. Mutta jos oot kerranki lanssilla viety hoitoon, alkaa nämä yskästä vinkuvat ärsyttämään. Jos oot oikeasti sairas apua saa heti. Triagehoitaja raukat, päivästä toiseen yskää ja aivastusta käännyttävät ( ja hoito-ohjeet antavat), kuutelee sitten kaikennäköistä vollotusta, kun tohtori ei punaista mattoa levitäkään eteen.
Suomen terveydenhuolto ei ole ilmaista!
Vierailija kirjoitti:
Akuutti hengitysvaikeus on päivustysasia. Mene itse aamulla kun tk aukeaa paikalle ja kerro että sinun on vaikea hengittää ja ollut kuukauden eikä se mene vaan pahentunut ja tarvitset apua. Äläkä suostu lähtemään sieltä. Sano soittavasi 112:een mikäli yrittävät sinua väkisin ulos.
Luuletko, etteivät ammattilaiset näe kusetuksen läpi. Ambulanssin toki voi soittaa, mut onhan se tolkun ihmiselle vieras ajatus, että köhästä soittaa lanssin ja samaan aikaan saattaa kakara olla tukehtumaisillaan ja lanssin väki on urpon luona toteamas - että hengenahdistusta ole. Se kun näkyy ja kuuluu ihan näin maallikollekin jos jollain on vaikka astmakohtaus. Ja onhan niillä mittarit joilla pashanjauhaja saadaan kiinni. Sakot sais antaa jokaiselle tuollaiselle hyypiöllä. Sinullekin, joka kehtaa edes tuollaista kirjoittaa.
Tämä on vähän ohis mutta jos on liian kiltti ja kärsivällinen niin ei saa hoitoa mikä on väärin. Riehuminen ei tietenkään ole sallittua mutta jos asiallisen tiukasti osaa vaatia niin hoitoon voi päästä nopeammin.
Kun olin synnyttämässä 1.lasta niin minulle sanottiin että saat mennä vielä kotiin kun ei tämä vielä synny. Olin 3 senttiä auki ja todella kovia suppareita. Sanoin vaan että en lähde mihinkään ja piste. Jään vaikka makaamaan tuohon käytävälle jos mitään muuta paikkaa ei löydy.
Kätilöt suuttuivat ja alkoi hirveä räpätys ja pahasti mulkoilu mutta en piitannut. Ei ne minua ulos heittäneet. 5h myöhemmin oli vauva kainalossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei pidä paikkaansa. CNBC:n mukaan vuoden 2017 alkupuolella 11,3% amerikkalaisista aikuisista oli ilman terveysvakuutusta, ei 99%.
Ja Medicaid tukee vähävaraisten terveydenhuoltoa rahallisesti.
https://www.cnbc.com/2017/04/11/the-number-of-americans-without-health-…
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos ihmiset ymmärtäisivät tämän, tolkuttomat tuntien mittaiset jonot poistuisivat.Ota se TK:n aika muutaman päivän päähän, jos olet kuukauden sairastanut et ole välittömässä hengenvaarassa. Jos yleistila muuten hyvä, oireita voi helpottaa ottamalla Buranaa ja panadolia x3 vrk.
Ketä varten ne päivystykset on kun tuntuu ettei sinne saa mennä vaikka raaja irtoaisi?
Ja antakaa niitä lääkäriaikoja, niin ihmisten ei tarvitse tulla jonottamaan päivystykseen.
Päivystys on tarkoitettu traumapotilaille (eli juuri niille irronneille rajoille tai vuotaville ompelua/liimausta vaativille haavoille).
Lisäksi akuuteille hengenvaarassa oleville ihmisille (sydäninfarkti, aivoverenkierronhäiriöt, immuunipuutospotilaiden infektiot, verenmyrkytykset, ym.)
Tai jos on selvittämättömiä neurologisia oireita, kuten puutumisen tunne kehossa, virtsaumpi tai muu lisätutkimuksia ja toimenpiteitä vaativa tila.
Siinä muutamia esimerkkejä potilaista, jotka kuuluvat päivystyksen. Ei mitkään nuhat ja yskät.
Hyvä että teillä pääsee. Kaikkialla ei pääse, ainakaan täällä Helsingissä omalla alueellani.