Tarvitseeko miehesi kysyä sinulta lupaa jos hän haluaa pyytää kaverinsa teille yöksi?
Kommentit (19)
Pitää, myös minun pitää kysyä ennen kuin kaveri yövy meillä.
Jos minulla on aikainen herätys en halua yövieraita, ei omia kavereita/sukulaisia tai miehen.
Kenen puoliso on niin typerä että ei kysyisi lupaa? :D
Omituinen kysymyksenasettelu. Kumpikin kysyy "lupaa" jos on tulossa yövieraita vaikka vastaus käytännössä lähes aina myöntävä. Ei nyt ihmisen omaan kotiin voi paukata porukkaa tuosta vaan.
Vierailija kirjoitti:
Omituinen kysymyksenasettelu. Kumpikin kysyy "lupaa" jos on tulossa yövieraita vaikka vastaus käytännössä lähes aina myöntävä. Ei nyt ihmisen omaan kotiin voi paukata porukkaa tuosta vaan.
Mä lainaan tätä, oon kanssa tätä mieltä.
Ei sillä ole kavereita, niin ei onneksi tarvitse moista edes miettiä.
Oikeasti ei tarvisi kysyä, jos kavereita olisi.
Ihan sama kuka haluaa yövieraita, kukaan ei kutsu ketään yökylään ilman että asiasta keskustellaan. Ja sama toisinpäin, kukaan ei mene yökylään ilman että asiasta puhutaan.
On kohteliasta keskustella asiasta etukäteen. Kuuluu siis ihan peruskäytöstapoihin ap, jos et tiennyt. Ilmeisesti et tiennyt.
No ei tarvitse. Mutta totta kai asiasta ilmoitetaan ja jos jostain syystä ei sopisi, niin sitten ei kaveria yökylään pyydetä.
Normaalisti ollaan sen verran perillä toisen elämästä etten koskaan pyytäisi ketään kylään jollen tietäisi sen hyvin todennäköisesti sopivan.
Ihme kysymyksiäkin jostain "luvan pyytämisestä". MIkä ihmeen ylempi-alempi -asetelma ihmisillä parisuteessa oikein on?
Lupaa ei tietenkään tarvitse pyytää, mutta jonkinlainen ilmoitusvelvollisuus pitää olla.
Vierailija kirjoitti:
On kohteliasta keskustella asiasta etukäteen. Kuuluu siis ihan peruskäytöstapoihin ap, jos et tiennyt. Ilmeisesti et tiennyt.
Miksi päättelit että ap olisi sitä mieltä ettei tarvitse?
Tietenkin vastauksen perässä on kyllä vähän passiivis agresdiivisesti kaksi huutomerkkiä. Eli voisiko olettaa että ap:n mieledtätodellakin tietenkin. Vai onko ne huutomerkit siinä kuvastamaan pirttihirmujen justiinoiden mielialaa...
"Luvan kysyminen" lähtökohtaisesti kuulostaa turhan autoritääriseltä. Toki kerromme tulevista yövieraista toisillemme (viimeksi muuten tänään kerroin miehelle että ystäväni tulee lapsensa kanssa yökylään ensi viikolla, mies sanoi aha, kiva), mutta en osaa kuvitella tilannetta, jossa se ei toiselle sopisi. Asumme kumpikin kaukana parhaista ystävistämme.
Ei tarvise pyytää lupaa, mutta ilmoittaa voi, joten laitan pedin valmiiksi. Meille saa tulla kylään milloin vaan.
Asia on keskustelun arvoinen kummin päin vain. Koskaan ei ole ollut syytä, miksi ei pääsisi yöksi. Mutta kunnioituksesta kumppania kohtaan "kysytään lupa".
Olemme olleet yhdessä 25 vuotta joista naimisissa pian 18. En muista onko kumpikaan meistä koskaan kysynyt toiselta lupaa mihinkään. Jos mieheni kutsuu kavereita meille, hän kyllä _kertoo_ asiasta, mutta minun lupaani hän ei todellakaan tarvitse omassa kodissaan. Ja sama toisin päin tietysti.
Meillä on hyvä ja onnellinen liitto. Olemme kaksi itsenäistä ihmistä.
Mieheni paras kaveri käy meillä silloin tällöin yllättäenkin yökylässä jos on työmatkalla täällä päin. Minustakin se on vain mukavaa. Omat ystäväni asuvat aika lähellä eivätkä jää yöksi ellei ole jotain erityistä.
Olisihan se aika outoa, kun miehen kavereita tulisi kylään ja ne ei illalla lähtisi mihinkään vaan jäisivät vielä yöksikin, eikä kukaan olisi sanonut talon toiselle asukkaalle mitään( ja tämä toinen asukas olisi miehen oma vaimo siis). Vähän sama , jos minä pyytäisin ystäväni yökylään, enkä sanoisi miejhelle mitään, että meille sitten tulee ensiyöksi tänne vieraita. Minkähän laista se olisi asua ihmisen kanssa, joka ei muistaisi edes mainita sitä, että on pyytänyt vieraita kylään tai peräti yökylään. Muistaisihohan mies sitten varata myös ruuat näille vierailijoille, ettei ihan nälkään yökyläilijät näkisi. Voisihan se vaimo viimeistään siitä huomata, että yövieraita on tulossa, kun mies kantaisi kotiin ruokaa oikein urakalla;D
Vierailija kirjoitti:
Ei tarvise pyytää lupaa, mutta ilmoittaa voi, joten laitan pedin valmiiksi. Meille saa tulla kylään milloin vaan.
Miksi sinä laitat miehesi kaverille pedin valmiiksi?
Käyn lapsuuden ystäväni luona kylässä kerran vuodessa. Yleensä viivyn hänen luonaan viikon verran. Olen ymmärtänyt, että hän ilmoittaa miehellään, että nyt tulee vieras kylään ja sillä selvä eikä asiasta keskustella.
No onnekseni mies tykkää minusta eikä tästä ole tullut mitään riitoja.
Meillä on yhteinen talous, josta maksamme molemmat 50-50. Se tarkoittaa myös sitä, että minulla on talossa sananvalta.