Jos saa minimi työttömyystukea, tippuuko se vielä siitä, jos ei toimi aktiivimallin mukaan?
Voiko minimityöttömyystukikin pienentyä, jos en onnistu saamaan tarpeeksi keikkavuoroja 3kk aikana eli toimimaan aktiivimallin edellyttämällä tavalla?
Vai tippuuko tuki vain, jos se on suurempi kuin minimituki?
Tässähän joutuu sitten hakea lisäksi toimeentulotukea, jos työttömyystuki tippuu vielä tosta minimistä.
Kommentit (23)
Puhutko työmarkkinatuesta? Siinä Kelan lähettämässä aktiivimallikirjeessä kerrottiin, missä tapauksessa aktiivimallia ei oteta huomioon/tukea ei lasketa.
Tarkastelujakso on 65 päivää, eli noin 2 kk, ei 3 kk.
Vierailija kirjoitti:
Voiko minimityöttömyystukikin pienentyä, jos en onnistu saamaan tarpeeksi keikkavuoroja 3kk aikana eli toimimaan aktiivimallin edellyttämällä tavalla?
Vai tippuuko tuki vain, jos se on suurempi kuin minimituki?
Tässähän joutuu sitten hakea lisäksi toimeentulotukea, jos työttömyystuki tippuu vielä tosta minimistä.
Kyllä se tippuu jamoni siinä rajoilla sinnitellyt hakee tietenkin sitten huhtikuusta alkaen toimeentulotukea. Erittäin fiksua toimintaa hallitukselta.
Siis jos saat peruspäivärahaa tai työmarkkinatukea niin kyllä leikkautuu. Saat sen kuitenkin toimeentulotukena takaisin, jos ei ole puolison tuloja vaikuttamassa.
Kyllä, siitä leikataan 4,65% mutta olet silloin oikeutettu toimeentulotukeen, mikä tarkoittaa että saat noin 100 euroa enemmän rahaa.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä, siitä leikataan 4,65% mutta olet silloin oikeutettu toimeentulotukeen, mikä tarkoittaa että saat noin 100 euroa enemmän rahaa.
Paitsi jos omistat jotain ja/tai sulla on työssäkäyvä puoliso.
Vierailija kirjoitti:
Puhutko työmarkkinatuesta? Siinä Kelan lähettämässä aktiivimallikirjeessä kerrottiin, missä tapauksessa aktiivimallia ei oteta huomioon/tukea ei lasketa.
Ei ole tullut mitään kirjettä. Varmaan unohtunut jonnekin... Itsellä puolison tulot (pienet, mutta kuitenkin niin "suuret") vaikuttaa eli toim.tukea en saa. Viedään viimeisetkin, Suomi Nousuun, Jippii!
Vierailija kirjoitti:
Mä saan työmarkkinatukea, ja mun kirjeessä kyllä luki että vaikuttaa.
259€ kilkahtaa tilille (nyt).
Minulle ei ole tullut kelalta mitään kirjettä aktiivimallista. Saan pienintä mahdollista työttömyystukea, koska minulla ei ole vielä mitään työkokemusta.
Jos tippuu niin minullahan on kuukausittain enemmän rahaa käytössä, koska haen sitten toimeentulotukea ja toimeentulotuki maksaa terveydenhoitomaksut eli esim säännöllisen lääkityksen.
Ap
Eipä ole mitään kirjettä kuulunut täälläkään.
Kuten ei 3 kk haastattelujakaan ole ollut. Soiteltiin heinäkuussa viimeksi. Huvittaa Sipilän hehkutus näistä haastatteluista ja niiden menestyksestä, ettei ole vastustettu enää. No ei kai ole vastustettu kun ei niitä tehdä.
Mikä on minimi työttömyystuki? Eikö se ole kaikille sama summa viisisataakaksikymmentäjotain nettona ilman lapsikorotuksia?
Aiotteko toimia aktiivimallin mukaan? Itse en edes yritä koska saan enemmän rahaa, jod haen toimeentulotukea js sitten kela maksaa lääkäri- ja lääkelaskut.
Vierailija kirjoitti:
Aiotteko toimia aktiivimallin mukaan? Itse en edes yritä koska saan enemmän rahaa, jod haen toimeentulotukea js sitten kela maksaa lääkäri- ja lääkelaskut.
Kelahan maksaisi jo nyttenkin lääkäri- ja lääkelaskusi jos ne ovat riittävän suuret että toimeentulotuen ehto täyttyy.
Vierailija kirjoitti:
Mitä te oikein höpötätte. Ei työttömyysturvan liekkaaminen ole mikään syy saada toimeentulotukea.
Toimeentulotukea saa jos tulot ei riitä välttämättömiin elinkustannuksiin. Sillä ei ole asiassa mitään merktystä että mistä tulot koostuu, tai onko niitä leikattu.
Varmaan toki on niitä tapauksia, joissa työttömyysturvan leikkaus aiheuttaa toimeentulotuen piiriin "pääsemisen", mutta varmaan on myös niitä joilla tuen leikkaus ei vielä laske tuloja toimeentoulotukeen oikeuttavalle tasolle ja vastaavasti on niitä, jotka saa jo nyt toimeentulotukea, eikä heille olle Sipilän leikkurilla mitään merkitystä.
Vierailija kirjoitti:
Minulle ei ole tullut kelalta mitään kirjettä aktiivimallista. Saan pienintä mahdollista työttömyystukea, koska minulla ei ole vielä mitään työkokemusta.
Jos tippuu niin minullahan on kuukausittain enemmän rahaa käytössä, koska haen sitten toimeentulotukea ja toimeentulotuki maksaa terveydenhoitomaksut eli esim säännöllisen lääkityksen.
Ap
Miksi et hae toimeentulotukea jo nyt?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ApMiksi et hae toimeentulotukea jo nyt?
En ole ap, mutta monella meistä lienee tilanne, että ollaan siinä rajoilla keikuttu, ja niinä kuukausina, kun tulee lääkeostot, olisimme oikeutettuja tukeen. Ei kuitenkaan viitsi hakea, koska vaiva ja ärsyttävään järjestelmään joutuminen ei houkuta jonkun satasen takia.
Parikymppiä netto