Naapurissa asuva lapsiperhe tekee elämästä helvettiä
Vanha kerrostalo ja ohuet seinät. Viereisessä huoneistossa asuu lapsiperhe, 4 lasta.
Aamuisin herään siihen että lapsia ollaan valmistelemassa tarhaan ja aina kauhea huuto, raivokohtauksia ja mekkalaa. Myös vanhemmat mekkaloivat, ramppaavat edes takaisin rappukäytävässä ja huutavat ikkunasta pihalla leikkiville lapsille. Nyt perheellä on myös uusi vauva joka huutaa yöt ja päivät, silloinkin kun muut on tarhassa/koulussa. Tavaroita, pyöriä, leluja jätetään yhteisille alueille sinne tänne, roskapussit nostetaan porraskäytävään haisemaan.
Teen paljon töitä freelancerina kotoa käsin joten tämä oikeasti häiritsee ja olen tilanteeseen väsynyt. Oikeasti olen jo aika vihainen. Tuo perhe terrorisoi koko muuta asukaskuntaa eikä loppua näy. Kuka tekee tuollaisen lapsilauman ahtaaseen kerrostaloasuntoon? Voiko tälle tehdä mitään? Asuntoni on omistusasunto Helsingin ydinkeskustassa, muuten muuttaisin pois.
Kommentit (32)
Vierailija kirjoitti:
Et voi tässä oikein nyt voittaa. Korkeintaan saada huonot välit naapureihisi. Äänet ei hiljaisuuden aikaan ja vauvan itku yöllä ovat ihan normaaleja asioita. Kerrostalossa pitää sietää enemmän kuin omakotitalossa, vaikka se joskus kiristää. Häätöjä ei niin vain hankita ja jos perhe omistaa asunnon, on kynnys asunnon haltuun otolle tosi suuri ja käy todennäköisesti läpi oikeusprosessin. Ongelmasi on nyt se, että teet kotona töitä. Joko hankit työhuoneen, opit sietämään naapureitasi tai teet muutoksia (äänieristeet, kuulokkeet tms).
Valitettavasti juuri noin. Tuollaiselle melulle ei mahda yhtään mitään, vaikka äärimmäisen ärsyttävää ja asumisviihtyvyyden tuhoavaa onkin. Kannattaa itse muuttaa pois, jatkuva häiritsevä meteli voi olla jopa terveysuhka.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et ilmeisesti tienaa tarpeeksi hyvin muuttaaksesi paremmalle asuinalueelle?
Kuulostaa joltain vuokraslummilta esim. Heka ja Kontula, jos tuollaista joutuu sietämään.
Joo.. ei vakuta Helsingin ydinkeskustalta.
Ihmiset jotka maksavat perheasunnosta ihan vähintään miljoonan, niin osaavat vaatia kyllä toisenlaista menoa koko rappu.
Kaupunki majoittaa tarvittaessa elättejään vaikka sijoittajilta vuokrattuihin omistusasuntoihin. Ei siinä hintalappua katsella. Että terveisiä vaan Kalasataman ja Jätkäsaaren puolen miljoonan asuntoja itselleen ostaneille. Keitä luulette saavanne naapureiksi, kun iso osa kämpistä on myyty sijoittajille?
Tiedän tasan tarkkaan miltä sinusta ap tuntuu. Tosin meidän alakerrassa asuu vain 2 alle kouluikäistä lasta. Huuto, kirkuminen, juoksu, paukutus alkaa viikonloppuisin klo 7 aikaan ja herään joka ikinen vkl tuolloin. Lapset eivät juuri koskaan ulkoile ja heidät kuljetetaan autolla joka paikkaan. Voisin myrkyttää nuo kiljukaulut 😂. Viikonloput ja lomat ovat ihan horroria.
Meillä oli yläkerrasssa tuollainen räyhä-perhe. Kakarat hyppivät niin että lamput helisivät ja itse tein gradua päivisin ja jouduin kuuntelemaan sitä meuhkaamista. Välillä tuntui kuin tulisivat katosta läpi! Kirjoitin ystävällisen kirjeen, jossa kerroin kuinka meuhkaaminen kuuluu tosi selvästi asuntooni ja sain takaisin todella epäystävällinen ja tylyn vastauksen. Halusin ensin kertoa heillle suoraan, jos eivät tiedä miten selkeästi se kuului meille, ennenkuin ottaisin yhteyttä asunnon omistajaan. Mielestäni huutaminen, kirkuminen, hyppiminen ja juokseminen eivät ole normaalin elämämisen ääniä. Ei aikuisetkaan voi huutaa kurkkusuorana tai hyppiä kerrostalossa mikäli se aiheuttaa melua naapuriin. Inhoon tuollaisia laiskoja akkoja ketkä eivät voi viedä niitä kakaroita edes hetkeksi ulos purkamaan energiaa. Onneksi muutimme pois tuolta!
Itse olen kaupungin keskustassa asuvan nelilapsisen perheen äiti, ja tuota... ihan tavallisetkin ihmiset asuvat kakaroineen kerrostaloasunnoissa.
Yritän saada meidän porukan kahdesti päivässä ulos, mutta kun on yksikin kipeänä niin minkäs teet. Uhmakohtaukset hävettävät, samoin kaikki kirkumiset ja riitelyt. Mutta meidän on kätevää asua tässä, joten sen aikaa asutaan että päästään parin vuoden sisällä omaan taloon.
Jotenkin aina ottaa sydämestä lukea näitä, että onkohan meidän perheestä kirjoitettu, paikkakunta vain muutettu. Paitsi että roskat viemme heti roskikseen eikä vauva sentään itke.
Koita jaksaa, en voi muuta sanoa. Kaikesta kannattaa ystävällisesti käydä sanomassa.
Miksi asua ison lapsilauman kanssa paperiseinäisessä kerrostalossa? Varsinkin jos samalla rahalla saisi vaikka rivariasunnon hieman kauempaa?
Minun on vaikea ymmärtää, enkä todellakaan tekisi kolmea tai neljää lasta tuossa asumistilanteessa.
Freelancer, hah, mene pummi töihin ja osta asunto.
Ymmärrän kyllä, että ärsyttää. Kyllä muakin ärsytti herätä joka aamu klo 5 naapurin taaperon herätysitkuun, ja sitten vähän myöhemmin oman lapseni, mutta minkäs teet kun asut kerrostalossa. Silti enemmän mua ärsytti sen yhden naapurin bilettäminen yöllä tai se yksi pariskunta kun päätti aina riidellä keskellä yötä.
Viimeksi kun muutimme kerrostaloon niin olin huolissani meidän perheen aiheuttamasta melusta, koska talonmies selitti meille että asuntoon etsittiin vakaata ja hiljaista perhettä. Kun kerroin huoleni niin hän sanoi että tarkoitti musiikin kuuntelua kovalla äänellä ja juhlimista yöllä. Lapsista tulevat äänet kun ovat normaaleja eivätkä yleensä häiritse ihmisiä niin paljon.
Kyllä nimenomaan tavalliset lapsiperheet asuu kerrostalossa. Itsekin olen yksi kuusihenkisestä perheestä, jotka aikoinaan asui sellaisessa. Ja jos kyseessä on normaalit lapset niin kyllä niistä lähtee ääntä. Harva pikkulapsi tai murkku tottelee käskyä puhua aina hiljaisella äänellä.
Kyllä munkin lapsuudessani vanhemmat huuteli parvekkeilta ja lapset että "äiti tuu parvekkeelle, Sarilla on asiaa". Kuten joku jo kirjoitti niin kunhan se melu kuuluu "normaaliin aikaan" eikä hiljaisuuden aikaan niin heillä on kaikki oikeudet puolellaan. Ja vauvan itku yöllä on tietenkin ihan normaalia, jonka takia kukaan ei lähtisi oikeasti tekemään valitusta. Oletko itse ollut ainoa lapsi tai asunut lapsuutesi jossain muualla kuin kerrostalossa?
Mutta ilman muuta teillä naapureilla on oikeus olettaa, että rappukäytävillä ei säilytetä omia tavaroita mukaan lukien ne roskapussit. Ja ystävällisesti voi aina pyytää, että korjaisivatko tavaransa pihalta, jos sinne ovat jättäneet epäsopiviin paikkoihin.
Ja ehdottaisin, että tiedustelisit vuokratyöskentelytilaa jostain. Varmasti Helsingistä löytyy sellainen kohtuuhinnalla. Yhdessä toisessa kaupungissa maksaa 15 euroa päivä hiljainen työtila, joka on tarkoitettu etätyöntekijöille ja freelancereille. TIlassa on keittokomerokin, jotan omia eväitä voi syödä siellä ja kahvit ja teet kuuluu hintaan. Tai sitten laitat kunnon korvatulpat korviisi. Toisaalta, jos sulla on varaa omistusasuntoon keskustassa niin kyllä sä varmaan pystyisit ostamaan pienen omakotitalon tai rivarinkin? Niissä saattaa käydä parempi tuuri kun naapureita on vähemmän.
Vierailija kirjoitti:
Et ilmeisesti tienaa tarpeeksi hyvin muuttaaksesi paremmalle asuinalueelle?
Kuulostaa joltain vuokraslummilta esim. Heka ja Kontula, jos tuollaista joutuu sietämään.
Taas yksi kommentoija, joka ei vaivaudu lukemaan edes aloitusta ennen kuin on pakko päästä ilkeilemään.
Vierailija kirjoitti:
Miksi asua ison lapsilauman kanssa paperiseinäisessä kerrostalossa? Varsinkin jos samalla rahalla saisi vaikka rivariasunnon hieman kauempaa?
Minun on vaikea ymmärtää, enkä todellakaan tekisi kolmea tai neljää lasta tuossa asumistilanteessa.
Ehkä he asuvat vuokralla tai kenties isovanhemman omistamassa asunnossa?
Lapsiperheet, yksi juttu.
Kun lapset leikkivät yhteisellä pihalla/hiekkalaatikolla yms niin voisitteko korjata tai edes vähän siistiä aluetta kun lopetatte leikit? Meidän koko piha-alue on kuin miinojen keskellä kävelisi, kun erilaista muoviämpäriä ja leikkiautoa lojuu pitkin pihaa. Sekin auttaisi jo paljon jos keräisitte ne lasten kanssa aina hiekkalaatikon sisälle kun ei leikitä.
Et voi tässä oikein nyt voittaa. Korkeintaan saada huonot välit naapureihisi. Äänet ei hiljaisuuden aikaan ja vauvan itku yöllä ovat ihan normaaleja asioita. Kerrostalossa pitää sietää enemmän kuin omakotitalossa, vaikka se joskus kiristää. Häätöjä ei niin vain hankita ja jos perhe omistaa asunnon, on kynnys asunnon haltuun otolle tosi suuri ja käy todennäköisesti läpi oikeusprosessin. Ongelmasi on nyt se, että teet kotona töitä. Joko hankit työhuoneen, opit sietämään naapureitasi tai teet muutoksia (äänieristeet, kuulokkeet tms).