Vierailija

Opiskelen yliopistossa humanistisessa tiedekunnassa ja vaihtoehtona on suuntautua arkistoalalle. Onko täällä omakohtaisia kokemuksia siitä, kuinka helppoa työllistyminen on ja millainen palkkaus alalla on?

Yliopistossa "hehkutetaan" arkistoalan suuntautumisaihtoehtoa, mutta olen skeptinen. Googlaamalla löytyi muutama työpaikkailmoitus, jossa palkaksi ilmoitettu noin 2100e/kk. Pitääkö paikkansa? Työ on kuitenkin monipuolista asiantuntijatyötä ja siihen tarvitaan yliopistotutkinto.

Kiinnostaa, jos se parantaa työllistymistä, mutta muuten taidan valita tavallisia syventäviä opintoja, valmistua maisteriksi ja hakea muita kuin oman alan hommia. Ja jos tuo palkkaus pitää paikkansa, niin kaupan kassalla (yhtään väheksymättä) pääsee samoihin lukemiin pienemmällä vaivalla.

Miten on, voitteko suositella?

• ylös 8
  • alas 5

Sivut

Kommentit (23)

Vierailija

Joo, palkka on tuossa ilmoituksessa hyvinkin oikea. Museo- ja arkistoalalla on Suomessa tosi pienet palkat, vaikka näihin hommiin vaaditaan korkea, monivuotinen koulutus.
Itse olen museossa asiantuntijahommissa, ja liksa on 2200 euroa kuussa miinus verot...

• ylös 26
  • alas 2
Vierailija

Mielenkiintoista. Onko muita kokemuksia arkistoalasta? Museoalan kokemukset kiinnostavat myös. Tässä mietinkin, otanko sivuaineeksi museologian vai otanko maisterivaiheessa arkistoalan syventävät opinnot sekä sitä tukevan sivuaineen. Museo kiinnostaa työpaikkana enemmän, mutta alan työllisyystilanne ratkaisee.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija

Työllisyys ja palkka on kyllä parempi kuin museoalalla. Mutta työ ei ole sellaista kuin kuvitellaan, vaan saat puurtaa asianhallintajärjestelmien, byrokratian ja tietotekniikan parissa. Itse olen kyllä oppinut pitämään siitä! Palkkani on yli 3000.

• ylös 13
  • alas 0
Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Työllisyys ja palkka on kyllä parempi kuin museoalalla. Mutta työ ei ole sellaista kuin kuvitellaan, vaan saat puurtaa asianhallintajärjestelmien, byrokratian ja tietotekniikan parissa. Itse olen kyllä oppinut pitämään siitä! Palkkani on yli 3000.

Mutta en suosittele jos ala ei alun perinkään kiinnosta!

• ylös 14
  • alas 0
Vierailija

Kyllä molemmat vaihtoehdot kiinnostavat. Ei haittaa, vaikka työ olisi haastavaa. Mutta jos työllisyys on huonoa, niin sitten mieluummin valmistun "vain" maisteriksi ja etsin töitä, joihin vaaditaan soveltavaa kolmannen asteen tutkintoa tai menen vaikka puhelinmyyjäksi. Kunhan saa töitä, se on pääasia.

Tässä vähän painaa sekin, että olen nyt kandivaiheessa suorittanut valmiiksi opintoja, jotka voin siirtää maisterin tutkinnon puolelle, mutta joita en voi hyväksiluetuttaa tutkintoon, jos haluan (ja jos pääsen) arkistolinjalle. Opintotukikuukausia on aika niukasti jäljellä maisterivaiheeseen, niin siksi en halua suorittaa mitään pätevyyksiä "turhaan" jos nämä ovat niitä harvoja työpaikkoja, joista saa tapella monen sadan tai tuhannen hakijan kanssa. Jos työllisyystilanne on edes kohtalainen, niin sitten ei haittaa, vaikka tukikuukaudet loppuisivat kesken. 

ap

Vierailija

Missä ihmeessä enää 2010-luvulla tarvitaan arkistonhoitajaa? Kuulostaa todella kuolevalta alalta.

• ylös 11
  • alas 42
Vierailija

Työllisyys on hyvä, olen valmistumisen jälkeen ollut tauotta töissä nyt 7 vuotta. Palkka on yli 3 tuhatta kuussa. Työ on mielestäni mielenkiintoista asiantuntijatyötä asianhallintajärjestelmien ja sähköisen tiedon pitkäaikaissäilytyksen parissa, olen tyytyväinen alavalintaani.

• ylös 15
  • alas 3
Vierailija

Onko nämä vastaajat provoja. Siis jos työllisyysnäkymiä ajattelet, niin skippaat kyllä sekä arkiston että museon.

• ylös 24
  • alas 10
Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Kyllä molemmat vaihtoehdot kiinnostavat. Ei haittaa, vaikka työ olisi haastavaa. Mutta jos työllisyys on huonoa, niin sitten mieluummin valmistun "vain" maisteriksi ja etsin töitä, joihin vaaditaan soveltavaa kolmannen asteen tutkintoa tai menen vaikka puhelinmyyjäksi. Kunhan saa töitä, se on pääasia.

Tässä vähän painaa sekin, että olen nyt kandivaiheessa suorittanut valmiiksi opintoja, jotka voin siirtää maisterin tutkinnon puolelle, mutta joita en voi hyväksiluetuttaa tutkintoon, jos haluan (ja jos pääsen) arkistolinjalle. Opintotukikuukausia on aika niukasti jäljellä maisterivaiheeseen, niin siksi en halua suorittaa mitään pätevyyksiä "turhaan" jos nämä ovat niitä harvoja työpaikkoja, joista saa tapella monen sadan tai tuhannen hakijan kanssa. Jos työllisyystilanne on edes kohtalainen, niin sitten ei haittaa, vaikka tukikuukaudet loppuisivat kesken. 

ap

Päteviä hakijoita ei paikkaa kohti ole hirveästi, koska pätevyysvaatimukset ovat aika tiukat.

• ylös 14
  • alas 1
Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Missä ihmeessä enää 2010-luvulla tarvitaan arkistonhoitajaa? Kuulostaa todella kuolevalta alalta.
Kyllä sen sähköisenkin tiedon pitää säilyä löydettävissä ja luettavassa muodossa. Voi olla, että robotti tulee siitäkin kaikesta huolehtimaan, mutta Suomen julkisella sektorilla siihen menee vielä tovi 😅

• ylös 31
  • alas 2
Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Mielenkiintoista. Onko muita kokemuksia arkistoalasta? Museoalan kokemukset kiinnostavat myös. Tässä mietinkin, otanko sivuaineeksi museologian vai otanko maisterivaiheessa arkistoalan syventävät opinnot sekä sitä tukevan sivuaineen. Museo kiinnostaa työpaikkana enemmän, mutta alan työllisyystilanne ratkaisee.

Työllisyys ja palkkaus on huonoja molemmissa.

• ylös 11
  • alas 1
Vierailija

Kyllä edelleen ne aiakirjat pitää arkistoida, antaa diarionumero, asiasanoittaa ja katsoa että ne todellq arkistoituu. Yritysarkistoissa on omat säädöksensä. Verottaja vaatii säilyttämään myös tietyn ajan. En enää itse ole arkistoalalla, mutta vierailin vasta yrityksemme keskusarkistossa.

• ylös 14
  • alas 1
Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

ap

Päteviä hakijoita ei paikkaa kohti ole hirveästi, koska pätevyysvaatimukset ovat aika tiukat.

Millaiset ovat arkistoalan pätevyysvaatimukset?

Vierailija

Kunta- ja valtiopuolella arkistonhoito ainakin säilyy, koska on lakisääteistä eikä voi ulkoistaa. Itse olen kuntapuolella Ja palkka noin 2700e/kk. Koulutukseksi riittää arkistonhoitajan tutkinto ja sen voi suorittaa vaikka oppisopimuksella. Työstä tykkään tosi paljon ja itse voi suunnitella päivänsä, koska arkistointi ei ole sellaista "kaikki on oltava valmista nyt". Työllistymisestä en osaa sanoa mitään. Harjoittelussa meillä on tällä hetkellä maisteri, joka ei omalla alallaan ole työllistynyt ja miettii nyt tuota arkistotutkinnon suorittamista. Paperiarkistot varmaan häviää (ei siis tule uutta paperia), kun kunnat siirtyvät sähköiseen arkistointiin ja sen vaikutus voi arkistohenkilöstön määrään vaikuttaa jos ja kun henkilöstö vie arkistoitavat dokumentit ohjelmiin Itse, niin silloin voisi olettaa jonkun vain valvovan niitä metatietoja ja arkistoitumista.

Qawsed

Mistä kannattaisi kysyä harjoittelu/oppisopimuskoulutuspaikkaa arkistoalalle? Olen aika monesta paikkaa kysynyt.

Vierailija

Arkistoala on ehkä huono termi, mutta asiakirjahallinnossa ja tiedonhallinnassa on kyllä töitä. It-taidot täytyy olla hyvät ja se puoli kiinnostaa. Tärkeää on hankkia alan kokemusta jo opiskeluaikana.

Itse olen ollut nyt töissä alalla noin 7 vuotta, ja palkka tällä hetkellä reilu 4000 euroa. Työtttömyydestä ei ole tarvinnut kärsiä.

Vierailija

Arkistoalaan kannattaa yhdistää it-osaamista ja jos on vielä tietosuoja-asetuskuviot hallussa niin kasassa on hyvä kombo.

• ylös 13
  • alas 0
Vierailija

En ole ap, vaan innostuin tästä alasta tämän ketjun myötä. Olen humanisti (FM) ja mulla on vuosien kokemus liike-elämästä assari- ja koordinaattorihommista. Mikä olisi seuraava askel, jos haluan työskennellä asiakirjahallinnon alalla? Olen yli 30, perheellinen ja asuntovelkainen, joten mikään monen vuoden päätoiminen opiskelu ei tähän yhtälöön sovi. Koodaamisesta ym. en ymmärrä mitään.

Vierailija

Mapittamista jossain homeisessa arkistossa 10 metriä maan alla. Jokainen voi päätellä onko tulevaisuuden ala vai ei.. Jos haluaa työllistymistään helpottaa, niin ehdottomasti jotain IT-alan osaamista ja paljon.

• ylös 0
  • alas 20
Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Tuo vain kertoo, ettet tiedä alasta yhtään mitään. t. yliopistollisen sairaalan arkistonhoitaja

• ylös 21
  • alas 0

Sivut

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.