Vierailija

Esikoisesta siis kyse, siksi vähän pihalla. Lapsi sai eskarin päättäjäislahjaksi meiltä vanhemmilta ensimmäisen puhelimen, ostimme heti älypuhelimen kun ajattelimme sen oleva nykypäivää nyös lasten keskuudessa. Kesä koitettiin opetella käyttöä, hyvin se sujuukin, ei siinä mitään vaan kun tuntuu ettei sen käytöllä ole mitään rajaa. Haluaisi jatkuvasti sillä pelata, ottaa videoita, katsella videoita, viestitellä kavereiden kanssa ja puhua videopuheluita jne. Ollaan yritetty rajata käyttöä, vaan monesti myös hakee puhelimen salaa ja käyttää sitä sillon. Joskus jopa aamuisin aikaisin herää ja räpeltää. Viimeksi eilen illalla kun menin jo nukkumaan, haki puhelin ja sitä räpelsi. Aina en muista siis piilottaa. Olisi kiva, että lapseni oppisi käyttää maltilla sitä, soittaisi tai laittaisi viestiä kun olisi tarve, ja muuten puhelin voisi olla vain pöydällä ilman että pitäisi itse sitä vahtia. Miten tämän voi opettaa lapselle? Kaverille kun menee, puhelin tulee mukaan ja sittenhän sitä siellä käytetään... Ahdistaa, haluaisin että käyttö olisi oikeasti maltillista, vaan tuntuu että se pitäisi koko ajan olla kädessä. Millaiset säännöt teillä muilla on?
Tuntuu että tuo puhelin on lapselle nykyään se kielletty hedelmä. Olen miettinyt ihan persuluurin ostamista, millä ei oikeasti voi kuin laittaa viestin tai soittaa, mutta pelkään että joutuu kiusatuksi, tuntuu että kaikilla kavereillaan on myös älypuhelimet. Ja vaikuttaa että kaikki kaverit osaa sitä käyttää, totuutta en tosin tiedä...

• ylös 0
  • alas 2

Kommentit (3)

Vierailija

Jos tuo rajoittaminen on noin vaikeaa niin sitten on parasta vain miettiä, onko se tarpeen, jos on niin sitten kokonaan pois ja perusluuri tilalle, jos on tarpeen saada soitettua.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija

Tähän tarkoitukseen löytyy kasapäin sovelluksia, meillä esim. Elisan turvapaketti, joka ei anna lapsen asentaa pelejä ilman vanhemman hyväksyntää ja rajoittaa päivittäisen peliajan (tai whatsapp tms. sovellus, saa itse valita mitä toimintoja rajoitus koskee) halutun pituiseksi. Toimii hyvin ainakin meillä.

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.