Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Terapeutin sanaton kommunikointi

Vierailija
08.02.2018 |

Minulla on traumatausta ja sen myötä käsittelen (subjektiivisesti) erittäin raskaita aiheita terapiassani. Olen oppinut huomaamaan herästi, jos vastapuolta ei kiinnosta asiani, rasittaa juttuni tai herätän muutoin huonoja fiiliksiä. Tällöin väistän ja katoan. Nyt olen kuitenkin ammattiavun piirissä, terapiani raskaasti kesken ja katoaminen lähes mahdotonta. Terapeuttini on näennäisen kohtelias ja kiinnostunut, mutta ikävä kyllä ammattirooli rakoilee. Yllätän hänet katsomasta minua halveksien ja inhoten - ja ei, en ole vainoharhainen. Ilme muuttuu sutjakasti kun huomaa että ”huomaan”. Tämän lisäksi hän ”peitellysti” haukottelee läpi istuntojeni. Loukkaa ja vi******! Turhauttaa!

Onko muilla kokemusta tuntemuksista että koko touhu on pelkkää teatteria?

Kommentit (54)

Vierailija
41/54 |
08.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi terapeutti ei saisi haukotella? Eikö hän saa koskaan olla väsynyt? Kaikki ei pyöri sinun ympärilläsi.

??? Siis on liikaa olettaa, että asiakkaan terapia pyörii asiakkaan ympärillä? Ketä varten terapia on?

Terapeutin rahastusta ilmeisesti sitten.

Vierailija
42/54 |
08.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Okei, siis jos terapeutilla on väsynyt päivä ja haukotus tulee niin mitä ehdotat että hänen pitäisi tehdä?

Itse jopa arvostaisin sitä, jos terapeutti yrittäisi peittää haukotuksensa. Hänhän yrittää olla silloin satuttamatta minua.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/54 |
08.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarkoitan sitä, koska ette näemmä käsitä, että terapeutti ei haukottele siksi että asiasi on tylsä vaan siksi että häntä herranjumala väsyttää. Siihen on tavallisella ihmisellä oikeus eikä joka haukotustakin tarvitse kääntää asiakkaan ongelmaan liittyväksi.

Vierailija
44/54 |
08.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tarkoitan sitä, koska ette näemmä käsitä, että terapeutti ei haukottele siksi että asiasi on tylsä vaan siksi että häntä herranjumala väsyttää. Siihen on tavallisella ihmisellä oikeus eikä joka haukotustakin tarvitse kääntää asiakkaan ongelmaan liittyväksi.

Väsyttää toistuvasti, epäkohteliaasti, useasti, aina. Tuskin kukaan yhdestä haukotuksesta mainitsee. Tällöin se on juurikin asiakkaan ongelmien mitätöintiä - tiedostettua tai ei.

Vierailija
45/54 |
08.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuosta syystä itse olen nykyään ns. omassa avohoidossa, kun noista kaikenmaailman psyk.tyypeistä on niin huonoja kokemuksia. Piirrellään tikku-ukkoja ja risuaitoja vihkoon samalla kun käyn läpi henkistä helvettiä itkua poraten ja ollaan silminnähden tympääntyneitä. Eräskin psyk.hoitsu jolta olin hetkellistä apua hakemassa, sanoi lopuksi ettei minun mikään pakko ole seuraavaa aikaa varata. En typeränä tajunnut heti, että tämä tarkoitti "mene ja pysy pois" vaan halusin uutta aikaa. Muijan naama vääntyi aivan varsiksenperseelle kun kaiveli almanakkojaan, siinä vaiheessa tajusin ja myöhemmin peruin ajan. Eipähän tarvi naamaani katsella enää kenenkään.

Vierailija
46/54 |
08.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Masentuneet ja sensellaiset nyt vaan sattuu olemaan tavallista herkempiä pomimaan noita toisten ihmisten eleitä ja kääntämään ne itseään vastaan. Silloin terapeutin kaikenlaiset haukottelut ja muut tympeilyeleet tekee enemmän vahinkoa kuin ilman terapiaa oleminen ylipäätään.

Vierailija
47/54 |
08.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jatkatteko te muut terapiassa käyvät jonkun hyvin kipeän ja ahdistavan asian pohtimista seuraavalla käyntikerralla? Vai "pakenetteko" ja alatte puhumaan jostain ihan muusta? Itse huomaan vaihtavani puheenaihetta, kun on liian arka asia. Estääköhän se terapiassa etenemisen?

Vierailija
48/54 |
08.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jatkatteko te muut terapiassa käyvät jonkun hyvin kipeän ja ahdistavan asian pohtimista seuraavalla käyntikerralla? Vai "pakenetteko" ja alatte puhumaan jostain ihan muusta? Itse huomaan vaihtavani puheenaihetta, kun on liian arka asia. Estääköhän se terapiassa etenemisen?

Pakeneminen on varmasti yleistä ja vähän kuuluu asiaankin. Tämän takia on erityisen tärkeää että terapeutti _muistaa_ käsitellyt asiat - ja täten tarvittaessa palauttaa keskustelun ytimeen.

Vierailija
49/54 |
08.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuosta syystä itse olen nykyään ns. omassa avohoidossa, kun noista kaikenmaailman psyk.tyypeistä on niin huonoja kokemuksia. Piirrellään tikku-ukkoja ja risuaitoja vihkoon samalla kun käyn läpi henkistä helvettiä itkua poraten ja ollaan silminnähden tympääntyneitä. Eräskin psyk.hoitsu jolta olin hetkellistä apua hakemassa, sanoi lopuksi ettei minun mikään pakko ole seuraavaa aikaa varata. En typeränä tajunnut heti, että tämä tarkoitti "mene ja pysy pois" vaan halusin uutta aikaa. Muijan naama vääntyi aivan varsiksenperseelle kun kaiveli almanakkojaan, siinä vaiheessa tajusin ja myöhemmin peruin ajan. Eipähän tarvi naamaani katsella enää kenenkään.

Ei tietenkään kenenkään ole pakko käydä mutta ikävä tyyppi tuo.

Mulla oli aikoinaan diakoni ja soitin sille kerran ja se lupas olla paikalla.

Kun tulin, ilme oli tympeä.

Toisen kerran se teki niin että rupes näyttävästi pukemaan takkia päälle tarkoittaen että lähdepäs pois.

Muutakin outoa tapahtui.

Vierailija
50/54 |
09.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Psykiatrisilla hoitajilla ja diakoneilla on harvemmin terapeuttikoulutusta. Se ei tosin ole mikään puolustus ala-arvoiseen käytökseen. On ihmeellistä, miksi ihminen, jonka oman persoonan problematiikka on näin korostunutta, hakeutuu alalle! Sadismia?

Vierailija
51/54 |
09.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tai vaan ikävää ihmisyyttä joka puretaan työpaikalla heikompiin - mikä ei tietenkään ole soveliasta - mutta niin kovin tavallista.

52/54 |
25.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuollainen on varmaan suht yleistä. Ihmisiähän ne terapeutitkin vain ovat. Istuntojen läpi haukotteleminen ei todennäköisesti johdu asiakkaasta, vaan siitä, että häntä väsyttää. Yritykset peitellä haukottelemista kertovat minusta siitä, että terapeutti on huomaavainen asiakasta kohtaan eikä halua loukata. 

Kannattaa aina muistaa virhetulkinnan mahdollisuus, kun kyseessä on esim. katse, josta näkee kuvastuvan inhoa. Sekin saattaa johtua jostain muusta kuin asiakkaasta. 

Terapiasuhteessahan juuri sellaiset tilanteet voivat toisaalta olla kehittäviä, joissa tulee ristiriitaisia tunteita. Yleensä on paennut niitä, mutta terapiassa ei voi eikä tarvitse paeta.

Itse varmaan ehdottaisin joku kerta, että puhuisimme terapiassa ilmeistä ja eleistä, niiden tulkitsemisesta ja vaikutuksesta ajatusmaailmaan ja mielialaan.

Vierailija
53/54 |
25.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
54/54 |
10.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Terapeuttiasi laiskottaa