Suomen koulu syöksykierteessä, Viro meni ohi!
Toivottavasti vanhemmat ymmärtävät, että Suomen koulua oikeistolaistetaan vinhaa kyytiä. Koulun vastuu siirretään vanhemmille, jolloin hyvien perheiden lapset pärjäävät, kun taas tukea vaille jäävät joutuvat tuuliajolle.
Viro meni jo Suomen ohi pisatuloksissa, mutta siellä on käytössä perinteiset menetelmät ja kuri.
Psykologian professori Keltikangas-Järvinen kyseenalaistaa voimakkaasti koulu-uudistuksen. Hänen mukaansa oppilaat eivät voi opettaa toisiaan, eivätkä poikien tulokset parane sillä, että heidän keskittymiseen liittyvien taitojen heikkoutta yritetään paikata lisäviihdyttämisellä.
Kuunnelkaa tuo haastattelu, viisasta puhetta.
Kommentit (41)
Vierailija kirjoitti:
Keltikankaalla on vaan yksi huono puoli . Hän kuseenalaistaa aina kaiken, mutta ei koskaan anna ehdotuksia sille kuinka asia korjattaisiin
Mikä vika oli vanhassa mallissa? Siinä pojatkin pärjäsivät. Kaiken lisäksi tyttöjen oppimistulokset olivat parempia kuin nykyään. Osaaminen YO-kirjoituksissa heikkenee heikkenemistään.
Kirjat olivat käytössä, tehtäviä tehtiin ja opettaja opetti luokan edessä. Menestystä tuli.
Nykyään esimerkiksi matematiikan taso on romahtanut, mikä on ongelma monissa koulutuksissa, koska yliopistoon sisään päässeillä ei ole perustaitoja etenkään matematiikassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Keltikankaalla on vaan yksi huono puoli . Hän kuseenalaistaa aina kaiken, mutta ei koskaan anna ehdotuksia sille kuinka asia korjattaisiin
Mikä vika oli vanhassa mallissa? Siinä pojatkin pärjäsivät. Kaiken lisäksi tyttöjen oppimistulokset olivat parempia kuin nykyään. Osaaminen YO-kirjoituksissa heikkenee heikkenemistään.
Kirjat olivat käytössä, tehtäviä tehtiin ja opettaja opetti luokan edessä. Menestystä tuli.
Nykyään esimerkiksi matematiikan taso on romahtanut, mikä on ongelma monissa koulutuksissa, koska yliopistoon sisään päässeillä ei ole perustaitoja etenkään matematiikassa.
En tarkoita vain tätä asiaa. Keltinkangas kyseenalaistaa todella monia asioita, ja kertoo, että näin ei homma toimi, Mutta ei sitten taas kerro, kuinka se korjataan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Keltikankaalla on vaan yksi huono puoli . Hän kuseenalaistaa aina kaiken, mutta ei koskaan anna ehdotuksia sille kuinka asia korjattaisiin
Mikä vika oli vanhassa mallissa? Siinä pojatkin pärjäsivät. Kaiken lisäksi tyttöjen oppimistulokset olivat parempia kuin nykyään. Osaaminen YO-kirjoituksissa heikkenee heikkenemistään.
Kirjat olivat käytössä, tehtäviä tehtiin ja opettaja opetti luokan edessä. Menestystä tuli.
Nykyään esimerkiksi matematiikan taso on romahtanut, mikä on ongelma monissa koulutuksissa, koska yliopistoon sisään päässeillä ei ole perustaitoja etenkään matematiikassa.
En tarkoita vain tätä asiaa. Keltinkangas kyseenalaistaa todella monia asioita, ja kertoo, että näin ei homma toimi, Mutta ei sitten taas kerro, kuinka se korjataan.
Se on vähän tieteen tekijän tehtäväkin kyseenalaistaa, mutta kerropa esimerkkejä, mitä hän on kyseenalaistanut.
Viro on mennyt ohi aika monessa asiassa. Virolaiset tietävät mitä on yhteistyö ja toisen tsemppaaminen. Suomalaiset jatkavat toistensa vihaamista ja puurtavat yksin.
Peruskoulun romuttaminen on osa uusliberalistien hyvinvointivaltion tuhoon tähtäävää hanketta. Tyhmä rahvas on eliitin etu.
Olisi siis järkevää muuttaa viroon. Eikö se ole ihan helppoa Eu-aikana.
Kuuntelin, katsekin ja allekirjoitan käsityksensä nykykoulusta. Itseohjautuvuus on ideologinen savuverho heikoimpien oppilaiden heiteillejätölle, koska tukea ei ole tarpeeksi ja yhä useammalla on tehostetun tuen päätös. Toinen mantra on käänteinen oppiminen, mikä liittyy samaan eli oppilas opiskelee kotona teorian ja harjoittelee koulussa. Edelleen oppilaille ei opeteta tietotekniikkaa muuten kuin oppiaineiden osana ja jos hyviä perustaitoja ei opi jo kotona, ei pysy mukana koulussa. Oppilaiden jako alkaa jo alakoulussa ja on nykyisen oikeistosuuntauksen mukainen.
Virolla ei taida olla paljoa RIKASTUSTA
RIKASTUTTAMASSA JA ÄLYTTÄMÄSSÄ TULOKSIA HEHE HEHHHHHEEEEEEEEE
Hommahan menee niin, että koulutettujen lasten perheissä ymmärretään, että tuloksia ei tule kuin tekemällä työtä. Siksi lapsilta myös vaaditaan.
Sen sijaan heikommin koulutettujen vanhempien perheissä kuvitellaan, että koska koulukin viihdyttää, ei lapsilta tule vaatia pänttäämistä.
Seurauksena on raju osaamisero. Erityisen paljon kärsivät keskitasoiset lapset eli se kaikkein suurin joukko. Monet heistä pystyisivät hankkimaan tulevaisuudessa ylemmän tai alemman korkeakoulututkinnon, mutta jos he eivät saa kotoaan tukea, se jää hankkimatta.
Ihan samaa mieltä. Tuollainen itseohjautuva oppiminen sopii vain kaikkein lahjakkaimmille ja motivoituneimmille lapsille. Siis niille joiden oppimistulokset ovat jo nyt olleet 9-10 luokkaa.
Mutta entä se takapulpetin Nico-Petteri jota ei voisi vähempää kiinnostaa? Jos Nico-Petterin omasta motivaatiosta on kiinni niin hän ei edes aukaise kirjaa.
Toivon että suomalaiset opettajat osaavat käyttää tervettä järkeä ja jatkavat opettamista omalla tyylillään kuten ennenkin.
Epäilen että Virossa koulu on edelleen paljon perinteisempää. Opettajia kunnioitetaan, opettaja opettaa ja lapset kuuntelee, tunneilla on opiskelurauha, koulu otetaan vakavasti ja häiriköt heitetään luokasta ulos.
Vierailija kirjoitti:
Virolla ei taida olla paljoa RIKASTUSTA
RIKASTUTTAMASSA JA ÄLYTTÄMÄSSÄ TULOKSIA HEHE HEHHHHHEEEEEEEEE
Rikkaus ja voimavara ei viihdy Virossa. Puolet maahan otetusta rikkaudesta siirtyy yleensä Saksaan heti kun tukikuukaudet on käytetty loppuun. Virossa työttömyyskorvausta maksetaan yhdeksän kuukautta ja sen jälkeen pitää pärjätä omillaan. Lapsilisä on 20 euroa kuukaudessa per lapsi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Keltikankaalla on vaan yksi huono puoli . Hän kuseenalaistaa aina kaiken, mutta ei koskaan anna ehdotuksia sille kuinka asia korjattaisiin
Mikä vika oli vanhassa mallissa? Siinä pojatkin pärjäsivät. Kaiken lisäksi tyttöjen oppimistulokset olivat parempia kuin nykyään. Osaaminen YO-kirjoituksissa heikkenee heikkenemistään.
Kirjat olivat käytössä, tehtäviä tehtiin ja opettaja opetti luokan edessä. Menestystä tuli.
Nykyään esimerkiksi matematiikan taso on romahtanut, mikä on ongelma monissa koulutuksissa, koska yliopistoon sisään päässeillä ei ole perustaitoja etenkään matematiikassa.
En tarkoita vain tätä asiaa. Keltinkangas kyseenalaistaa todella monia asioita, ja kertoo, että näin ei homma toimi, Mutta ei sitten taas kerro, kuinka se korjataan.
Se on vähän tieteen tekijän tehtäväkin kyseenalaistaa, mutta kerropa esimerkkejä, mitä hän on kyseenalaistanut.
Hän esim. kertoo, että alle kolmevuotiaat eivät ole valmiita nykymuotoiseen päiväkotiin. Sen sijaan hän ei anna yhtään mallia, kuinka asia tulisi hoitaa.
Vierailija kirjoitti:
Virolla ei taida olla paljoa RIKASTUSTA
RIKASTUTTAMASSA JA ÄLYTTÄMÄSSÄ TULOKSIA HEHE HEHHHHHEEEEEEEEE
Sorry, mutta Suomen PISA-tilastoissa suurin huonontuminen on tapahtunut Itä-Suomen kantasuomalaisilla pojilla. Siis ihan suomalaisilla ja suomenkielisillä maalaispojilla. Varsinkin lukutaito heikentynyt.
Siis suomessa olisi hyvä siirtyä vironlaiseen opiskeluun.
Tiedättekö miten siellä toimitaan?
Ruotsin perässä mennään koulujenkin osalta. Kohta onkin sitten opettajapula Ruotsin malliin.
Vierailija kirjoitti:
Ruotsin perässä mennään koulujenkin osalta. Kohta onkin sitten opettajapula Ruotsin malliin.
Olemme niin heikkoitsetuntoinen maa, että kun jokin on saatu meillä toimimaan, niin se täytyy muuttaa.
Mehän olemme saaneet Ruotsista varoituksia, että missään tapauksessa Suomen ei kannata siirtyä Ruotsin malliin, mutta niin vain siirrymme. Kai se sitten on edistystä, että perustoimiva systeemi romutetaan.
Uudessa opetussuunnitelmassa yritetään jotenkin kiertää sitä tosiasiaa että lapsen pitää ponnistella oppimisen eteen ja että se ei aina voi olla kivaa ja helppoa.
Ei oppiminen ja koulu ole mikään elämyspuisto missä hauskanpidon lomassa Nico-Petterin päähän tarttuu maagisesti kertotaulut ja fysiikan kaavat ilman mitään vaivannäköä. Lapsen pitää itse nähdä se vaiva että opettelee asiat. Ja koulussa pitää muutenkin oppia kurinalaisuutta ja työntekoa, koska sitä tarvitsee viimeistään työelämässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Keltikankaalla on vaan yksi huono puoli . Hän kuseenalaistaa aina kaiken, mutta ei koskaan anna ehdotuksia sille kuinka asia korjattaisiin
Mikä vika oli vanhassa mallissa? Siinä pojatkin pärjäsivät. Kaiken lisäksi tyttöjen oppimistulokset olivat parempia kuin nykyään. Osaaminen YO-kirjoituksissa heikkenee heikkenemistään.
Kirjat olivat käytössä, tehtäviä tehtiin ja opettaja opetti luokan edessä. Menestystä tuli.
Nykyään esimerkiksi matematiikan taso on romahtanut, mikä on ongelma monissa koulutuksissa, koska yliopistoon sisään päässeillä ei ole perustaitoja etenkään matematiikassa.
En tarkoita vain tätä asiaa. Keltinkangas kyseenalaistaa todella monia asioita, ja kertoo, että näin ei homma toimi, Mutta ei sitten taas kerro, kuinka se korjataan.
hän on myös sitä mieltä että alle 7 v ei tarvitse harrastuksia,
Se on vähän tieteen tekijän tehtäväkin kyseenalaistaa, mutta kerropa esimerkkejä, mitä hän on kyseenalaistanut.
Hän esim. kertoo, että alle kolmevuotiaat eivät ole valmiita nykymuotoiseen päiväkotiin. Sen sijaan hän ei anna yhtään mallia, kuinka asia tulisi hoitaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Keltikankaalla on vaan yksi huono puoli . Hän kuseenalaistaa aina kaiken, mutta ei koskaan anna ehdotuksia sille kuinka asia korjattaisiin
Mikä vika oli vanhassa mallissa? Siinä pojatkin pärjäsivät. Kaiken lisäksi tyttöjen oppimistulokset olivat parempia kuin nykyään. Osaaminen YO-kirjoituksissa heikkenee heikkenemistään.
Kirjat olivat käytössä, tehtäviä tehtiin ja opettaja opetti luokan edessä. Menestystä tuli.
Nykyään esimerkiksi matematiikan taso on romahtanut, mikä on ongelma monissa koulutuksissa, koska yliopistoon sisään päässeillä ei ole perustaitoja etenkään matematiikassa.
En tarkoita vain tätä asiaa. Keltinkangas kyseenalaistaa todella monia asioita, ja kertoo, että näin ei homma toimi, Mutta ei sitten taas kerro, kuinka se korjataan.
Se on vähän tieteen tekijän tehtäväkin kyseenalaistaa, mutta kerropa esimerkkejä, mitä hän on kyseenalaistanut.
Hän esim. kertoo, että alle kolmevuotiaat eivät ole valmiita nykymuotoiseen päiväkotiin. Sen sijaan hän ei anna yhtään mallia, kuinka asia tulisi hoitaa.
Eihän kasvun ja kehityksen ammattilaisen tehtävä ole luoda yhteiskunnallisia ratkaisuja. Se on poliitikkojen tehtävä.
Keltikankaalla on vaan yksi huono puoli . Hän kuseenalaistaa aina kaiken, mutta ei koskaan anna ehdotuksia sille kuinka asia korjattaisiin