Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

”Ihana” varhaiskasvatustyöni

Burnedoutbutfighting
07.02.2018 |

Olen opiskellut 5 vuotta tätä alaa, jotta tulisin niin hyväksi lastentarhanopettajaksi kuin mahdollista... oli (OLI!) intohimoa ja kaikkee..

Olen ollut töissä 1,5 vuotta nyt. 27v parhaassa työiässä oleva mitta täysin kulutettu.

Tämän yhden päivän aikana olen kuullut olevani:

- joku, jolla ei ole aivoja (vaki-sijainen)
- kokematon tyttö (asiakas)
- lehmä ja ruma apina (lapsi jota hoidan/opetan)
- tytteli joka ei osaa pukea lasta tarpeeksi lämpimästi (asiakas)
- niin epävarma (kollega)

Ja nämä nyt mitä tähän päivään mahtui.

On toki ihania kommentteja ja pyrin näkemään vain ne, mutta joskus liika on liikaa. Eikö? Onko muilla kokemusta :(

Tälläkin viikolla olen tehnyt ylitöitä joka päivä.. pidän itseäni tunnollisena ja hyvänä työntekijänä vaikka arki yrittää väittää toisin...

Sydäntä särkee..

Kommentit (48)

Vierailija
41/48 |
07.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Erittäin moni asia minkä aikuinen kokisi hyvin nöyryyttäväksi tai asiattomaksi ei ole sitä lapselle. Siksi "ei niin toimittaisi aikuisenkaan kohdalla" ei sinällään ole pätevä argumentti pidättäytyä jostain tekemisestä lapsen kohdalla.

Jos ajatellaan vaikka päiväunia ylipäätään, niin olisi se aikuiselle asiatonta jos joutuisi pakotettuna sänkyyn ja käskettäisiin olla hiljaa ja paikallaan edes puoli tuntia..

Ethän sinä ole päiväkodissa töissä? Ethän?

Olen, ja olen altistanut lukemattomia lapsia kaikenlaiselle äärimmäisen nöyryyttävälle, kuten esimerkiksi vaihtanut heidän vaippojaan vessassa muiden nähden ja pakottanut tytöt ja pojat vaihtamaan pukeutumaan ja riisuutumaan samassa tilassa.

Vierailija
42/48 |
07.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Erittäin moni asia minkä aikuinen kokisi hyvin nöyryyttäväksi tai asiattomaksi ei ole sitä lapselle. Siksi "ei niin toimittaisi aikuisenkaan kohdalla" ei sinällään ole pätevä argumentti pidättäytyä jostain tekemisestä lapsen kohdalla.

Jos ajatellaan vaikka päiväunia ylipäätään, niin olisi se aikuiselle asiatonta jos joutuisi pakotettuna sänkyyn ja käskettäisiin olla hiljaa ja paikallaan edes puoli tuntia..

Olen, ja olen altistanut lukemattomia lapsia kaikenlaiselle äärimmäisen nöyryyttävälle, kuten esimerkiksi vaihtanut heidän vaippojaan vessassa muiden nähden ja pakottanut tytöt ja pojat vaihtamaan pukeutumaan ja riisuutumaan samassa tilassa.

Eli jos lapselle olisi vaikeaa tai epämieluisaa riisuutua toisten lasten nähden, sinä vain pakottaisit lapsen siihen miettimättä yhtään, mistä lapsen epämieluisa olo voisi johtua?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/48 |
07.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Maisterit pyllynpyyhkijöinä... Ei ihme, että lto:t ovat turhautuneita.

eivät kyllä ole maistereita vaan kandeja.

Vierailija
44/48 |
07.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Maisterit pyllynpyyhkijöinä... Ei ihme, että lto:t ovat turhautuneita.

eivät kyllä ole maistereita vaan kandeja.

Osa lto:ista on maistereita.

Vierailija
45/48 |
07.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

- käskemällä lapsia kulkemaan tietty käytävänpätkä uudestaan, jos ei ollut tarpeeksi rauhallista (aivan sama asia kuin häpeänurkkaus) "OTAPA PETTERI UUDESTAAN!!!!" karjutaan ja kaikki tuijottaa niin kuan kunnes "KÄVELY ONNISTUU!". Saatetaan myös pistää koko ryhmä odottamaan, kunnes tämä yksi "torvi" onnistuu käyttäytymään odotetulla tavalla.

Tätä kohtaa hieman kyseenalaistaisin; karjuminen ja muiden lasten odotuttaminen ja yleisöksi ottaminen on ehdottoman väärin, mutta itsessään uudelleen käytävän kulkeminen juoksemisen sijaan kävelemällä on mielestäni kasvatustilanne siinä missä minkä tahansa asian korjaaminen tai kertaaminen. Kun kasvattaja on rauhallinen ja perustelee toiminnan (ja on perustellut ja ohjannut käytävällä kävelemisen jo ennakkoon!), niin en kyllä näe, miksi tilanteessa olisi mitään väärää? Tyyliin: "Hei, muistatkos, että käytävällä kuljetaan kävelemällä, ettei satu vahinkoja. Nyt meni juoksuksi, otetaanpa uudestaan kävelyvauhdilla" ja kävellään lapsen kanssa yhdessä, kehuen lopuksi, kun lapsi noudatti ohjeita. Samaan tyyliin kuin pukemistilanteessa, jos lapsi on laittanut kengät vääriin jalkoihin, kyllähän silloinkin kehotetaan lasta tekemään asia uusiksi, eikä siinä mielestäni ole kyse lapsen alistamisesta.

Vierailija
46/48 |
07.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis käytit 5 vuotta siihen, minkä me muut teimme 3 vuodessa?

Ketkä "me muut"? Minä olen kasvatustieteen maisteri (lto) ja käytin opintoihini 5 vuotta.

Ei-ap

Suurin osa lastentarhaopettajista, sehän on 3-vuotinen varhaiskasvatuksen kandiohjelma. Toki voi jatkaa maisteriksi, mutta silloin on titteliltään KM ja todellakin turhan pienipalkkaisessa työssä ihan turhaan.

Juu, titteli voi olla lto KK tai lto KM.

Yksikään tuntemani KM ei ota sitä LTO:ta siihen tueksi ja miksi ihmeessä ottaisikaan. Edes esiopetukseen pätevöitynyt ei korosta sitä alempaa tutkintoa.

Kuulehan, minä olen KM, lto ja pidän tärkeänä tuoda esiin tutkinnon tuottaman kelpoisuuden. Se, mitä sinä koet, ei ole koko totuus.

Vierailija
47/48 |
07.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen todella pahoillani puolestasi. Minäkin nuori lastentarhanopettaja (KM) ja aivan samoja asioita olen kuullut kuin sinäkin. Vaikeinta on työkavereiden kanssa, jotka tykkäävät alistaa lapsia. Sitä on niiiin vaikea katsoa vierestä, eikä puuttumisesta ole useinkaan mitään hyötyä.  Sen sijaan saa itse kovat haukut niskaan, muututaan yhteistyökyvyttömiksi ja aletaan kiusata (myös lapsia). Muista, että se ei ole sinun vikasi, jos kimppuusi hyökätään. Olen nähnyt lukuisia tilanteita, joissa pk henkilökunta kiusaa toisiaan. On ihan tavallista, että esimerkiksi yhteisistä sopimuksista ei pidetä kiinni. Jos ollaan yhteisesti (!) sovittu, että aamulla mennään ulos klo 9, niin ollaankin jääty sisälle, jolloin suunniteltu toiminta ei voi toteutua, kun opettaja saapuu paikalle. Sitten ei vastata mitään, ei siis reagoida, kun opettaja kysyy, miksi näin on tehty. Näin tämän sivusta ja sattui erittäin kokeneelle ja pätevälle henkilölle, ei siis ollut kyse "tytön alistamisesta".

Vaihda työpaikkaa tai työtä. Ei kenenkään tarvitse sietää ihan mitä tahansa, ei etenkään työyhteisön taholta. Asiakkaiden huonoa käytöstä oppii kyllä sietämään, mutta on paljon vaikeampi sietää työkavereiden huonoa käytöstä ja suoranaisia ja jatkuvia virheitä toiminnassa.

Miten lasten alistaminen tapahtuu?

- syömään tai maistamaan pakottamalla

- pakottamalla lasta istumaan sellaisen toisen lapsen vieressä joka kiusaa (fyysisesti)

- makuuttamalla isojakin lapsia jopa 2 tuntia sängyssä, jotta kahvitauot voi pitää (rangaistuksena olen nähnyt esimerkiksi kylmällä lattialla makuuttamisen, jos lapsi on äännellyt, kun uni ei tule)

- nauramalla lapsen ulkonäölle, "piilov*ttuilua*, "Mikä se tämä tässä on sinun päässä?" (pilkallisella äänensävyllä) ja naurua päälle, jne.

- pakottamalla ujoja lapsia esiintymään vaikka itkun kanssa

- kuuluttamalla ja kailottamalla erilaisia lasten herkkiä asioita käytävillä, toisten aikuisten ja lasten kuullen

- käskemällä lapsia kulkemaan tietty käytävänpätkä uudestaan, jos ei ollut tarpeeksi rauhallista (aivan sama asia kuin häpeänurkkaus) "OTAPA PETTERI UUDESTAAN!!!!" karjutaan ja kaikki tuijottaa niin kuan kunnes "KÄVELY ONNISTUU!". Saatetaan myös pistää koko ryhmä odottamaan, kunnes tämä yksi "torvi" onnistuu käyttäytymään odotetulla tavalla.

- puhutaan rumasti lapsen perheestä, nauraen "Söittekö pizzaa tänä aamuna?" (tukevalle lapselle) "Sinä et sitten ota lisää ruokaa tänään."

- Tiuskitaan, äksyillään ja retuutetaan lapsia turhan kovakouraisesti (mustelmia, jne.)

Mitäs vielä? Toiset alan ammattilaiset jatkakoon.

Oho, tätä juuri epäilin. Lapseni kertoi näistä asioista pienenä. Kun yritin päiväkodin kanssa keskustella lapseni kokemuksista, niin ne vähäteltiin ja minusta tehtiin kanaemo. No, onneksi muutettiin ja lapseni meni toiseen päiväkotiin ja tilanne paraneni huomattavasti. Miksi tästä ei puhuta?

Vierailija
48/48 |
07.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi jestas että korpeaa,kun alistamisesta kiksejä saavat luonnehäiriöiset hakeutuvat hoitoalalle. Aivan liian yleistä. Olen itsekin työskennellyt hoitoalalla,myös päiväkodissa ja nähnyt sen todellisuuden.

Ps. Ihan tiedoksesi, minäkin muistan päiväkodista ilkeän hoitajan ja nöyryyttäviä tilanteita,vaikka olen ollut 5-vuotias ja tapahtumista liki 30v aikaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yhdeksän viisi