Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

”Ihana” varhaiskasvatustyöni

Burnedoutbutfighting
07.02.2018 |

Olen opiskellut 5 vuotta tätä alaa, jotta tulisin niin hyväksi lastentarhanopettajaksi kuin mahdollista... oli (OLI!) intohimoa ja kaikkee..

Olen ollut töissä 1,5 vuotta nyt. 27v parhaassa työiässä oleva mitta täysin kulutettu.

Tämän yhden päivän aikana olen kuullut olevani:

- joku, jolla ei ole aivoja (vaki-sijainen)
- kokematon tyttö (asiakas)
- lehmä ja ruma apina (lapsi jota hoidan/opetan)
- tytteli joka ei osaa pukea lasta tarpeeksi lämpimästi (asiakas)
- niin epävarma (kollega)

Ja nämä nyt mitä tähän päivään mahtui.

On toki ihania kommentteja ja pyrin näkemään vain ne, mutta joskus liika on liikaa. Eikö? Onko muilla kokemusta :(

Tälläkin viikolla olen tehnyt ylitöitä joka päivä.. pidän itseäni tunnollisena ja hyvänä työntekijänä vaikka arki yrittää väittää toisin...

Sydäntä särkee..

Kommentit (48)

Vierailija
1/48 |
07.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi teet tänään ylityötä vaikka on ylityökielto?

Vierailija
2/48 |
07.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minullakin oli aluksi vaikeaa ja varmasti aika monella tätä työtä tekevällä. Olin epävarma, mikä vaikutti työhöni. Nyt teen työtäni hyvin varmalla ja rutinoidulla otteella, mutta kuitenkin sensitiivisesti.

Tsemppiä sinulle.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/48 |
07.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maisterit pyllynpyyhkijöinä... Ei ihme, että lto:t ovat turhautuneita.

Vierailija
4/48 |
07.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tota jos nuo asiat ovat mielestäsi rankkoja, niin pitäisikö sinun hieman ryhdistäytyä.. Suurin ongelma nuorisssa työntekijöissä on nykyisin se, että minkä tahansa ikävän asian kestäminen on ihan nolla. Ongelman syyt ovat jo koulussa, jossa höpötetään "kaikki saavat olla persoonia" -hömppää..

Vierailija
5/48 |
07.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis käytit 5 vuotta siihen, minkä me muut teimme 3 vuodessa?

Vierailija
6/48 |
07.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kannata ottaa itteensä "itsevarman lähihoitajan" kommenteista. 

Vierailija
7/48 |
07.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen todella pahoillani puolestasi. Minäkin nuori lastentarhanopettaja (KM) ja aivan samoja asioita olen kuullut kuin sinäkin. Vaikeinta on työkavereiden kanssa, jotka tykkäävät alistaa lapsia. Sitä on niiiin vaikea katsoa vierestä, eikä puuttumisesta ole useinkaan mitään hyötyä.  Sen sijaan saa itse kovat haukut niskaan, muututaan yhteistyökyvyttömiksi ja aletaan kiusata (myös lapsia). Muista, että se ei ole sinun vikasi, jos kimppuusi hyökätään. Olen nähnyt lukuisia tilanteita, joissa pk henkilökunta kiusaa toisiaan. On ihan tavallista, että esimerkiksi yhteisistä sopimuksista ei pidetä kiinni. Jos ollaan yhteisesti (!) sovittu, että aamulla mennään ulos klo 9, niin ollaankin jääty sisälle, jolloin suunniteltu toiminta ei voi toteutua, kun opettaja saapuu paikalle. Sitten ei vastata mitään, ei siis reagoida, kun opettaja kysyy, miksi näin on tehty. Näin tämän sivusta ja sattui erittäin kokeneelle ja pätevälle henkilölle, ei siis ollut kyse "tytön alistamisesta".

Vaihda työpaikkaa tai työtä. Ei kenenkään tarvitse sietää ihan mitä tahansa, ei etenkään työyhteisön taholta. Asiakkaiden huonoa käytöstä oppii kyllä sietämään, mutta on paljon vaikeampi sietää työkavereiden huonoa käytöstä ja suoranaisia ja jatkuvia virheitä toiminnassa.

Vierailija
8/48 |
07.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis käytit 5 vuotta siihen, minkä me muut teimme 3 vuodessa?

Ketkä "me muut"? Minä olen kasvatustieteen maisteri (lto) ja käytin opintoihini 5 vuotta.

Ei-ap

Vierailija
9/48 |
07.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen todella pahoillani puolestasi. Minäkin nuori lastentarhanopettaja (KM) ja aivan samoja asioita olen kuullut kuin sinäkin. Vaikeinta on työkavereiden kanssa, jotka tykkäävät alistaa lapsia. Sitä on niiiin vaikea katsoa vierestä, eikä puuttumisesta ole useinkaan mitään hyötyä.  Sen sijaan saa itse kovat haukut niskaan, muututaan yhteistyökyvyttömiksi ja aletaan kiusata (myös lapsia). Muista, että se ei ole sinun vikasi, jos kimppuusi hyökätään. Olen nähnyt lukuisia tilanteita, joissa pk henkilökunta kiusaa toisiaan. On ihan tavallista, että esimerkiksi yhteisistä sopimuksista ei pidetä kiinni. Jos ollaan yhteisesti (!) sovittu, että aamulla mennään ulos klo 9, niin ollaankin jääty sisälle, jolloin suunniteltu toiminta ei voi toteutua, kun opettaja saapuu paikalle. Sitten ei vastata mitään, ei siis reagoida, kun opettaja kysyy, miksi näin on tehty. Näin tämän sivusta ja sattui erittäin kokeneelle ja pätevälle henkilölle, ei siis ollut kyse "tytön alistamisesta".

Vaihda työpaikkaa tai työtä. Ei kenenkään tarvitse sietää ihan mitä tahansa, ei etenkään työyhteisön taholta. Asiakkaiden huonoa käytöstä oppii kyllä sietämään, mutta on paljon vaikeampi sietää työkavereiden huonoa käytöstä ja suoranaisia ja jatkuvia virheitä toiminnassa.

Miten lasten alistaminen tapahtuu?

Vierailija
10/48 |
07.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On aivan normaalia ottaa itseensä lähimmänä työkaverin kommenteista. Työtä tehdään tiimissä ja yhteen hiileen on pakko puhaltaa, että homman saa toimimaan. Se, että työkaveri sanoo joksikin "jolla ei ole aivoja" on todella julmaa kiusaamista. Samoin "niin epävarma" on todella kova kommentti päiväkotimaailmassa, jossa kyseisen ilmauksen esittäjä yleensä pitää itsevarmuutta lähes samana asiana kuin ammattitaitoa.

Vierailija
11/48 |
07.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sitä "alistamista" kutsutaan kurinpidoksi. Ennen vanhaan oli tapana edellyttää, että lapset tottelevat hoitajia, mikä vaatii lapsen "alistamisen".

Nykyään kurinpitoa ei toki enää opeteta varsinkaan yliopistotasolla, koska tutkimuksista tiedetään sen aiheuttavan lapselle traumoja (tyyppiesimerkki: jäähyt), mutta varsinkin vanhempi ikäpolvi sekä vähemmän koulutettu henkilöstö ovat tottuneet ehdollistamaan lapsia tottelemiseen, ja siitä ajattelumallista on vaikea päästä eroon.

Vierailija
12/48 |
07.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On aivan normaalia ottaa itseensä lähimmänä työkaverin kommenteista. Työtä tehdään tiimissä ja yhteen hiileen on pakko puhaltaa, että homman saa toimimaan. Se, että työkaveri sanoo joksikin "jolla ei ole aivoja" on todella julmaa kiusaamista. Samoin "niin epävarma" on todella kova kommentti päiväkotimaailmassa, jossa kyseisen ilmauksen esittäjä yleensä pitää itsevarmuutta lähes samana asiana kuin ammattitaitoa.

Niin, olet osittain oikeassa. Silti, eihän "päiväkodin täti" ole mikään oikea työ, mikä vaatisi ammattitaitoa. Voihan siivoojakin olla itsevarma.

Vierailija
13/48 |
07.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten lasten alistaminen tapahtuu?

- syömään tai maistamaan pakottamalla

- pakottamalla lasta istumaan sellaisen toisen lapsen vieressä joka kiusaa (fyysisesti)

- makuuttamalla isojakin lapsia jopa 2 tuntia sängyssä, jotta kahvitauot voi pitää (rangaistuksena olen nähnyt esimerkiksi kylmällä lattialla makuuttamisen, jos lapsi on äännellyt, kun uni ei tule)

- nauramalla lapsen ulkonäölle, "piilov*ttuilua*, "Mikä se tämä tässä on sinun päässä?" (pilkallisella äänensävyllä) ja naurua päälle, jne.

- pakottamalla ujoja lapsia esiintymään vaikka itkun kanssa

- kuuluttamalla ja kailottamalla erilaisia lasten herkkiä asioita käytävillä, toisten aikuisten ja lasten kuullen

- käskemällä lapsia kulkemaan tietty käytävänpätkä uudestaan, jos ei ollut tarpeeksi rauhallista (aivan sama asia kuin häpeänurkkaus) "OTAPA PETTERI UUDESTAAN!!!!" karjutaan ja kaikki tuijottaa niin kuan kunnes "KÄVELY ONNISTUU!". Saatetaan myös pistää koko ryhmä odottamaan, kunnes tämä yksi "torvi" onnistuu käyttäytymään odotetulla tavalla.

- puhutaan rumasti lapsen perheestä, nauraen "Söittekö pizzaa tänä aamuna?" (tukevalle lapselle) "Sinä et sitten ota lisää ruokaa tänään."

- Tiuskitaan, äksyillään ja retuutetaan lapsia turhan kovakouraisesti (mustelmia, jne.)

Mitäs vielä? Toiset alan ammattilaiset jatkakoon.

Vierailija
14/48 |
07.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin, olet osittain oikeassa. Silti, eihän "päiväkodin täti" ole mikään oikea työ, mikä vaatisi ammattitaitoa. Voihan siivoojakin olla itsevarma.

En ymmärrä, mikä on kommenttisi pointti.

Vierailija
15/48 |
07.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sitä "alistamista" kutsutaan kurinpidoksi. Ennen vanhaan oli tapana edellyttää, että lapset tottelevat hoitajia, mikä vaatii lapsen "alistamisen".

Nykyään kurinpitoa ei toki enää opeteta varsinkaan yliopistotasolla, koska tutkimuksista tiedetään sen aiheuttavan lapselle traumoja (tyyppiesimerkki: jäähyt), mutta varsinkin vanhempi ikäpolvi sekä vähemmän koulutettu henkilöstö ovat tottuneet ehdollistamaan lapsia tottelemiseen, ja siitä ajattelumallista on vaikea päästä eroon.

Minusta alistaminen ja kurinpito ovat kaksi eri asiaa. En myöskään puhunut kummastakaan tekstissäni.

Yleensä kuitenkin ne käyttävät kovimpia keinoja, jotka ovat muuten epävarmimpia itsestään ja taidoistaan.

Vierailija
16/48 |
07.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

- syömään tai maistamaan pakottamalla

- pakottamalla lasta istumaan sellaisen toisen lapsen vieressä joka kiusaa (fyysisesti)

- makuuttamalla isojakin lapsia jopa 2 tuntia sängyssä, jotta kahvitauot voi pitää (rangaistuksena olen nähnyt esimerkiksi kylmällä lattialla makuuttamisen, jos lapsi on äännellyt, kun uni ei tule)

- nauramalla lapsen ulkonäölle, "piilov*ttuilua*, "Mikä se tämä tässä on sinun päässä?" (pilkallisella äänensävyllä) ja naurua päälle, jne.

- pakottamalla ujoja lapsia esiintymään vaikka itkun kanssa

- kuuluttamalla ja kailottamalla erilaisia lasten herkkiä asioita käytävillä, toisten aikuisten ja lasten kuullen

- käskemällä lapsia kulkemaan tietty käytävänpätkä uudestaan, jos ei ollut tarpeeksi rauhallista (aivan sama asia kuin häpeänurkkaus) "OTAPA PETTERI UUDESTAAN!!!!" karjutaan ja kaikki tuijottaa niin kuan kunnes "KÄVELY ONNISTUU!". Saatetaan myös pistää koko ryhmä odottamaan, kunnes tämä yksi "torvi" onnistuu käyttäytymään odotetulla tavalla.

- puhutaan rumasti lapsen perheestä, nauraen "Söittekö pizzaa tänä aamuna?" (tukevalle lapselle) "Sinä et sitten ota lisää ruokaa tänään."

- Tiuskitaan, äksyillään ja retuutetaan lapsia turhan kovakouraisesti (mustelmia, jne.)

Mitäs vielä? Toiset alan ammattilaiset jatkakoon.

Pitäisikö tämä tulkita niin, että haluaisit luopua mm. seuraavista asioista:

- lapset opetetaan maistamaan kaikenlaisia ruokia

- henkilökunta saa pitää TESsin mukaiset kahvitaukonsa

- sisällä juoksemisen kielto

Mietin myös, että oletko tiedostanut vaikkapa sen, ettei lapsi häpeä asioita samalla tavoin kuin aikuinen? Se, että muu ryhmä vaikkapa saa aikuisten puheista kuulla lapsen pissanneen housuunsa ei välttämättä ole tälle mikään häpeä.

Vierailija
17/48 |
07.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tota jos nuo asiat ovat mielestäsi rankkoja, niin pitäisikö sinun hieman ryhdistäytyä.. Suurin ongelma nuorisssa työntekijöissä on nykyisin se, että minkä tahansa ikävän asian kestäminen on ihan nolla. Ongelman syyt ovat jo koulussa, jossa höpötetään "kaikki saavat olla persoonia" -hömppää..

Mietihän uudestaan kommenttiasi. Et tiedä ap:sta yhtään mitään muuta kuin minkä hän itse tänne kirjoitti. Kuulostaa siltä, että hän on mielestäsi kiusaamisen ansainnut. Onko näin?

Vierailija
18/48 |
07.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se siitä paranee kun tulee ikää ja pääset tuosta pikkutyttövaiheesta ohi

Vierailija
19/48 |
07.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ymmärrä, mikä on kommenttisi pointti.

Kirjoitit, että epävarmaksi kutsuminen on kova kommentti päiväkotimaailmassa, ja tarkoittaa siellä lähes samaa asiaa kuin ammattitaito.

Kommenttini pointti oli se, etten pidä "päiväkodin tätiä" minään ammattitaitoa vaativana työnä. Se on vähän sama asia kuin siivooja. Voi olla "Itsevarma siivooja" tai "itsevarma lähihoitaja" ilman, että olisi ammattitaitoinen, mutta tää on ihan ympäripyöreetä, koska alun alkaen mikään noista töistä ei vaadi ammattitaitoa...Eli, voit olla itsevarma, mutta silti ihan paska. ;)

Vierailija
20/48 |
07.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valitettavasti monella alalla suhtaudutaan ikävästi nuorempiin työntekijöihin. Olin nuorempana ravintola-alalla, 18-23-vuotiaana, ja hyvin usein sekä työkaverit että asiakkaat puhuivat minulle kuin olisin vaikeasti autistinen tai muuten vaan tyhmä. Erityisesti yhdessä tietyssä työpaikassa, jossa olin 20-vuotiaana. Siellä en jaksanut olla kuin koeajan (4kk) verran, lopettamiseen vaikutti toki moni muukin asia.