Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Psyykeen sietokyvyn rajoilla, voiko tällaisesta enää selvitä?

Vierailija
07.02.2018 |

Taustalla vahva traumaattinen kokemus 4 vuotta sitten, joka jäi hoitamatta ja täysin käsittelemättä. Viimeisten kuukausien aikana tuntuu, ettei psyyke kestä enää, enkä jaksa yskin, vaan on aika alkaa käymään traumaa läpi, mutta voiko tällaisesta enää mitenkään selvitä?

Tässä listaa oireista, mitä nyt tuli mieleen pienen mietinnän jälkeen:

- Ahdistus, ei muita tunteita
- Masentunut olo
- Itsetuhoiset ajatukset
- Väsymys
- Univaikeudet
- Hämärä todellisuudentaju
- Mielikuvituksessa eläminen
- Vaikeus puhua selkeästi ajoittain
- Ylienergisyys hetkittäin
- Vaikeus keskittyä
- Maaninen pelaaminen
- Näläntunteen vaihtelu; toisinaan pakko syödä koko ajan, toisinaan ei nälkä moneen päivään
- Heikko ajantaju
- Vaikeus muistaa viimeaikaisia tapahtumia
- Olematon paineen-, stressin-, tai ärsykkeensietokyky
- Sosiaalinen eristäytyminen
- Harhaluuloisuus, tunne että kaikki vihaavat vaikkei mitään syytä
- Loputon yksinäisyys, vaikka itseaiheutettua
- Ahdistus- ja paniikkikohtaukset, vahvoja fyysisiä oireita (oksentaminen, hikoilu, näön sumeneminen, hengitysvaikeudet, nielemisvaikeus)
- Vaikeus selviytyä ihmissuhteista
- Vaikeus saada mitään asiaa hoidettua (ahdistus, väsymys)
-Painajaiset
- Vaikea ilmaista tunteita, vaikea olla rehellinen edes itselle omista tunteista, helpompi vääristellä maailmaa
- Vaikeus puhua tai ajatella vaikeita elämänkokemuksia; helpompi etsiä maanista tekemistä
- Levottomuus
- Vatsaoireet
- Jatkuva tarve hallita kaikkea, mutta kyvyttömyys hoitaa mitään
- Ajoittainen vaikeus hallita kehon liikkeitä, mm. Nykimistä, tavaroiden pudottelua, liike tuntuu tapahtuvan eri vauhdissa kuin näyttää
- Poissaoleva, pysähtynyt olo
- Suuret elämänmuutokset nopeasti; lentäminen toiselle puolelle maapalloa päivän parin varoitusajalla (useammin kuin kerran)

Tällä hetkellä olen opiskelija, mutten ole saanut edes ilmottauduttua kursseille kevääksi, tai ainakaan muista ilmoittautuneeni. Lisäksi olen ottanut yli 10 000e velkaa muistamatta koko asiaa juurikaan (kulutusluottoja). Elämä on hajoamassa käsiin, mutten tiedä olenko jo niin syvällä, ettei avun hakemisesta enää ole hyötyäkään.

Kommentit (53)

Vierailija
41/53 |
07.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap, taidat opiskella alaa ja nyt sinulla on sitten kaikki oireet. Vaihda alaa tai keskitä tarmoasia ja aikaasi ihan johonkin muuhun. Nyt taitaa mennä valtava aika oman navan katseluun.

En opiskele alaa, opiskelen matlun puolella.

-ap

Vierailija
42/53 |
07.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Unohdin aloitusviestissä mainita, että PTSD on diagnosoitu tuolloin neljä vuotta sitten. Poliisiraportissa rikosnimikkeet tapahtumaan liittyen olivat törkeä raiskaus, törkeä pahoinpitely, törkeä vapaudenriisto ja ryöstö. Kirjoitin tästä aikoinaan tännekin täydessä epätoivossa, mutta harva uskoi jutun olevan totta, joten lopetin vastausten lukemisen.

-ap

😞 👍 💛 💛 💛

Toivotaan että ovat aasit viisastuneet...itse olen vuosia räpiköinyt narsistin kynsissä ja täältäkin neuvoja yrittänyt turhaan kysellä saaden vain järjetöntä paskaa niskaan. Moni ei tajua millaista pahuutta ihmisissä voi olla ja millaisia asioita voi tapahtua. No, itse en mistään apua saanut joten eläke häämöttä menetetyn terveyden myötä mutta sulla voi olla toivoa kun on nuo poliisiraportitkin. Tsemppiä ja valoa tulevaisuuteesi! Ja yritä ohittaa ilkeät ja typerät ihmiset.

Ikävä kuulla, toivottavasti saat myös apua jostain! Tästä tuli mieleen, että tällä hetkellä avun hakemisessa pelottaa myös se, jos en saakaan apua. Jos kukaan ei usko. Toisaalta poliisiraportti tosiaan löytyy jostain ja lisäksi en kokenut tätä tapahtumaa yksin, joten silminnäkijäkin löytyy... Tosin asuu nykyään Ranskassa, ja on käsitellyt asiaa turruttamalla itsensä huumeilla.

-ap

Ei kukaan mitään poliisiraportteja kysele. Tsemppiä!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/53 |
07.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huumeita käyttämällä saa kaiki psykoosi oireet ja huumeisiin menee helposti 100000

Rahat ovat menneet pelaamiseen. 

-ap

Vierailija
44/53 |
07.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä ap,

1. Hae pikaisesti apua traumaasi, niin kuin ketjussa on on kehotettu ja minkä tarpeen varmasti itsekin tunnistat.

2. Selviät kyllä velastasi, kun otat yhteyttä myös firmaan, josta lainasit. Voisit ehdottaa sellaisen lyhennyssuunnitelman, joka on sinulle mahdollinen. Velkaneuvonta on myös hyvä paikka puhua tästä asiasta.

Tsempit!

Vierailija
45/53 |
07.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Unohdin aloitusviestissä mainita, että PTSD on diagnosoitu tuolloin neljä vuotta sitten. Poliisiraportissa rikosnimikkeet tapahtumaan liittyen olivat törkeä raiskaus, törkeä pahoinpitely, törkeä vapaudenriisto ja ryöstö. Kirjoitin tästä aikoinaan tännekin täydessä epätoivossa, mutta harva uskoi jutun olevan totta, joten lopetin vastausten lukemisen.

-ap

😞 👍 💛 💛 💛

Toivotaan että ovat aasit viisastuneet...itse olen vuosia räpiköinyt narsistin kynsissä ja täältäkin neuvoja yrittänyt turhaan kysellä saaden vain järjetöntä paskaa niskaan. Moni ei tajua millaista pahuutta ihmisissä voi olla ja millaisia asioita voi tapahtua. No, itse en mistään apua saanut joten eläke häämöttä menetetyn terveyden myötä mutta sulla voi olla toivoa kun on nuo poliisiraportitkin. Tsemppiä ja valoa tulevaisuuteesi! Ja yritä ohittaa ilkeät ja typerät ihmiset.

Ikävä kuulla, toivottavasti saat myös apua jostain! Tästä tuli mieleen, että tällä hetkellä avun hakemisessa pelottaa myös se, jos en saakaan apua. Jos kukaan ei usko. Toisaalta poliisiraportti tosiaan löytyy jostain ja lisäksi en kokenut tätä tapahtumaa yksin, joten silminnäkijäkin löytyy... Tosin asuu nykyään Ranskassa, ja on käsitellyt asiaa turruttamalla itsensä huumeilla.

-ap

Ei kukaan mitään poliisiraportteja kysele. Tsemppiä!

Totta, ja itseasiassa näkyyhän ne aiemmat lääkärikäynnit muutenkin omakannassa... Yritän huomenna kerätä itseni ja soittaa YTHS:lle ja varata ajan.

Kiitos kaikille vastauksistanne, näiden lukemisesta on ollut todella paljon apua.

-ap

Vierailija
46/53 |
07.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itseaiheutettu loputon yksinäisyys ja vaikeus selviytyä ihmissuhteista? Miten voit olla itseaiheutetun loputtoman yksinäinen kun ihmissuhteita (monikossa) kuitenkin on?

Oletko ikinä ollut itsetuhoinen?

Yksinäisyyden tunne on jatkuva, koen olevani maailmassa yksin, vaikka järjellä ajateltuna tiedän itse eristäytyneeni, jättäneeni vastaamatta kenellekään jne. Eilen kerroin vihdoin kaverille joka oli mukana traumaattisessa tapahtumassa, ettei kaikki ole hyvin, mikä tuntui hieman avaavan tunnelukkoja. Tiedän, etten ole yksin, mutta koen silti olevani loputtoman yksinäinen. 

-ap

Nuo oireet on mulla! En kuitenkaan ole matkustellut koska raha enkä edes jaksaisi että sitä maniaa ei ole. Mutta.. Hämmästyttävän samaa settiä. Mulla on suuri kynnys lähteä avun hakuun muutamasta syystä. En avaa sitä enempää. En todellakaan tiedä mitä teen. Eniten pelkään että vielä sekoan oikein kunnolla eli psykoosi vaikka. Pelkään myös että tän oireilun takana on jotain vakavaa fyysistä sairautta. Mulla kylläkin on traumatausta jota en ole saanut purkaa kunnolla. Tämä varsinainen alas meno sai sysäyksen kuitenkin eron yhteydessä kolme vuotta sitten, siinä kohtaa alkoi monet fyysisenkin oireet kuten nykimiset ja kihelmöinnit. Sitä ennen olen keikkunut siinä rajamailla ties kuinka kauan.

Vierailija
47/53 |
07.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä traumaattinen kokemus on niin traumaattinen että siitä ei voi edes anonyyminä kirjoittaa+

Luulen että ap on esim tap..panut perheen kissan ja ei häpeältään voi kertoa oikeaa syytä

Mainitsin jossain välissä ketjua; poliisiraportissa lukee törkeä raiskaus, törkeä pahoinpitely, törkeä vapaudenriisto ja ryöstö. 

-ap

Mihin olet käyttänyt 10 000 euroa viimeisen 2 viikon aikana?

Vierailija
48/53 |
07.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä traumaattinen kokemus on niin traumaattinen että siitä ei voi edes anonyyminä kirjoittaa+

Luulen että ap on esim tap..panut perheen kissan ja ei häpeältään voi kertoa oikeaa syytä

Mainitsin jossain välissä ketjua; poliisiraportissa lukee törkeä raiskaus, törkeä pahoinpitely, törkeä vapaudenriisto ja ryöstö. 

-ap

Mihin olet käyttänyt 10 000 euroa viimeisen 2 viikon aikana?

Tälle kysyjälle: Lue koko ketju niin tiedät. En ole ap.

Vierailija
49/53 |
07.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-ap

😞 👍 💛 💛 💛

-ap

Asuitko sinäkin ranskassa ystäväsi kanssa?

Vierailija
50/53 |
13.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-ap

😞 👍 💛 💛 💛

-ap

Asuitko sinäkin ranskassa ystäväsi kanssa?

En asunut, tiemme ovat eronneet jo kauan sitte, vaikka yhteyttä toki pidämme edelleen vaihtelevasti.

-ap

Vierailija
51/53 |
13.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tällä hetkellä en edelleenkään ole saanut varattua aikaa, koittanut tosin olen. Odottelen soittoa takaisin ja toivottavasti pääsen suoraan psykiatrille, mutta mahdollisesti psyk. sh:n kautta, saa nähdä. Joka tapauksessa jonkinlaista edistystä asiaan on tulossa. YTHS ei ollutkaan oikea osoite, eivät kuulemma tarjoa pidempiaikaista psykiatrista hoitoa, tosin en edes saanut kunnolla selvitettyä mikä ongelmani on. 

Sain tutultani lisää rauhottavia, näiden avulla olen pysynyt huomattavasti toimintakykyisempänä ja usko tulevaisuuteen on vahvistunut huomattavasti, vaikka näiden kanssa tietoisuuteen on alkanut vähitellen pyrkiä muitakin tunteita kuin ahdistus, mutta olen koittanut ottaa kaiken merkkinä siitä, että psyyke on lähdössä korjautumaan, ei suinkaan hajoamaan.

Olen nyt täysin varma tarvitsevani apua. Googlettelun jälkeen oikea lääke ei kuitenkaan todennäköisesti ole rauhoittavat, vaan todennäköisesti SNRI-lääke Venlafaxin. Sitä ei ole vielä kokeiltu (SSRI:t eivät auta lainkaan, tuntuivat pahentavan) ja Veblafaxin on virallisesti suositeltu lääke PTSD:n hoitoon. Tällä hetkellä lääkkeen vaihtaminen kuitenkin pelottaa, rauhoittavista ei toistaiseksi ole ollut minkäänlaisia sivuoireita, mutta erittäin paljon apua arjen jaksamiseen. Onneksi lääkäri varmastikin osaa tehdä oikeampia päätöksiä tästäkin asiasta. 

Epätoivon keskellä on paljon jo toivon hetkiä. 

-ap

Vierailija
52/53 |
13.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Huumeita käyttämällä saa kaiki psykoosi oireet ja huumeisiin menee helposti 100000

Rahat ovat menneet pelaamiseen. 

-ap

Mitä pelasit?

Vierailija
53/53 |
13.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tällä hetkellä en edelleenkään ole saanut varattua aikaa, koittanut tosin olen. Odottelen soittoa takaisin ja toivottavasti pääsen suoraan psykiatrille, mutta mahdollisesti psyk. sh:n kautta, saa nähdä. Joka tapauksessa jonkinlaista edistystä asiaan on tulossa. YTHS ei ollutkaan oikea osoite, eivät kuulemma tarjoa pidempiaikaista psykiatrista hoitoa, tosin en edes saanut kunnolla selvitettyä mikä ongelmani on. 

Sain tutultani lisää rauhottavia, näiden avulla olen pysynyt huomattavasti toimintakykyisempänä ja usko tulevaisuuteen on vahvistunut huomattavasti, vaikka näiden kanssa tietoisuuteen on alkanut vähitellen pyrkiä muitakin tunteita kuin ahdistus, mutta olen koittanut ottaa kaiken merkkinä siitä, että psyyke on lähdössä korjautumaan, ei suinkaan hajoamaan.

Olen nyt täysin varma tarvitsevani apua. Googlettelun jälkeen oikea lääke ei kuitenkaan todennäköisesti ole rauhoittavat, vaan todennäköisesti SNRI-lääke Venlafaxin. Sitä ei ole vielä kokeiltu (SSRI:t eivät auta lainkaan, tuntuivat pahentavan) ja Veblafaxin on virallisesti suositeltu lääke PTSD:n hoitoon. Tällä hetkellä lääkkeen vaihtaminen kuitenkin pelottaa, rauhoittavista ei toistaiseksi ole ollut minkäänlaisia sivuoireita, mutta erittäin paljon apua arjen jaksamiseen. Onneksi lääkäri varmastikin osaa tehdä oikeampia päätöksiä tästäkin asiasta. 

Epätoivon keskellä on paljon jo toivon hetkiä. 

-ap

Menisit nyt suoraan terveyskeskuksen mielenterveyspäivystykseen, sehän on auki joka päivä. Juttelet siellä hetken ja olen varma, että saat nopeasti ajan psykiatriselle sairaanhoitajalle. Olen itsekin käynyt tuollaisessa päivystyksessä, eikä kovinkaan kauaa tarvinnut edes odottaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yksi kahdeksan