Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tontti ja kiinteistö?

17.04.2006 |

Olemme mieheni kanssa ostamassa tonttia ja rakentamassa myöhemmin siihen myös talon? Itse haluan omistaa puolet tuosta talosta ja tontista, mutta elämäntilanteemme on se, että olen kotona kotihoidontuella vielä toistaiseksi, joten palkkani on vielä sen mukainen eli en oikein mitään lainoja voi ottaa tässä vaiheessa. Muuten olen korkeasti koulutettu, joten tiedän, että " varmasti" tulen ansaitsemaan sen noin 4000 euroa kuussa, kunhan pääsen taas työelämään. Miten kannattaa tässä vaiheessa toimia? Varat riittää 1/3 osaan nyt maksamaan tontista ja kiinteistöstä, mutta jos haluan omistaa myöhemmin puolet niin mieheltäni pitäisi ostaa se loppu osa puolesta ja silloin taas joudun maksamaan varainsiirtoveroako?En halua valtiolle maksaa veroa niin paljoa? Talon hinta tulee olemaan jotain 400 000 euroa kuitenkin. Miten tulisi menetellä? Onko kellään ehdotuksia?

Kommentit (5)

Vierailija
1/5 |
17.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

kiinteistön omistussuhteen. Lainat taas voivat olla missä suhteessa tahansa. Meillä omistussuhde tontista ja talosta minulla 60%, mutta taas lainoja 40%.

Vierailija
2/5 |
17.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varat riittää 1/3 osaan nyt maksamaan tontista ja kiinteistöstä, mutta jos haluan omistaa myöhemmin puolet niin mieheltäni pitäisi ostaa se loppu osa puolesta ja silloin taas joudun maksamaan varainsiirtoveroako?En halua valtiolle maksaa veroa niin paljoa? Talon hinta tulee olemaan jotain 400 000 euroa kuitenkin. Miten tulisi menetellä? Onko kellään ehdotuksia?

Jatkan vielä: Miehesi tulee sitten myydä sinulle lisää, ja sitten pitää ottaa taas huomioon, tuleeko siitä myyntivoittoveroa, elikkä myykö hän sen sinulle kallimmalla kuin mitä on hankkinut. Samoin joudut maksamaan varainsiirtoveron joka on se vanha ns. leimavero. Sen joudut kuitenkin maksamaan ostit tontin nyt tai myöhemmin. Siinä vaiheessa kun on vain pelkkä tontti, myyntivoittoveroa ei varmasti tule, mutta sitten kun on jo talo, niin silloin se pitää laskea tarkasti. Ilman myyntivoittoveroa saa myydä jos on asunut talossa yhtä jaksoisesti sen kaksi vuotta, ja asumisaika lasketaan muuttotarkistuksesta.

Ehdottaisin, että teette kauppakirjat tontista puolet ja puolet. Miehesi ottaa enemmän lainaa tässä vaiheessa tonttia. Milloin meinaatte aloittaa rakentamisen? Oletko siinä vaiheessa kun rakennatte töissä? Onko sinulla olemassa jo työpaikka? Pankista varmasti osaavat neuvoa lisää. Oletteko naimisissa? Rakentamisen aikana saatte lainaa aina sen verran kun mikä on valmiusaste, ja siinä vaiheessa voi sopia ettei maksa kuin pelkkiä korkoja ja lyhennykset alkavat kun talo on valmis.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/5 |
17.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

omistussuhde 50/50 tontista ja sitä kautta myös talosta vaikka miehen rahoilla tontti rahoitettiin, lainaa jonkun verran taloon mikä on yhteistä. Eihän se kovin reilua ole mutta näin ammattilainen myös neuvoi tekemään. Vaikka sitten avioehto tai joku vastaava paperi omistussuhteista myöhemmin. Meillä tosin ei ole vielä sitäkään.

Sanna

Vierailija
4/5 |
17.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me olemme naimissa ja meillä on yhteisiä lapsia. Eli siis kaikki meidän elämässä on yhteistä ja lapset perivät ne aikanaan joka tapauksessa. Elämän tilanne on se, että mies on töissä ja tienaa, minä olen kotona ja hoidan lapset (kun palaan työelämään, meillä on suunnilleen samansuuruiset palkat). Tästä johtuen mies myös maksaa meillä suhteessa enemmän kaikesta kun kerran enemmän tienaakin. Lopputulos menee kuitenkin yksiin, sillä meillä kaikki omaisuus (myös kummankin saamat palkat ja tukiaiset) on yhteistä ja tähtää " vain yhteen päämäärään" eli aikanaan kaikki meidän omaisuus jää perinnöksi lapsille.

Tästä johtuen (vaikka suurin osa rahoista tällä hetkellä tuleekin mieheltä) kauppakirjoihin merkitään omistussuhteiksi 50-50!

Vierailija
5/5 |
17.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaan kauppakirjat siitä tontista. Jos kauppakirjat tehdään molempien nimiin niin omistusoikeus on 50/50 ellei toisin kauppakirjaan merkitä.

Tässä vaiheessa varainsiirtovero maksetaan vain tontin arvosta eikä koko talon arvosta. Mikäli teette niin kuin asian ymmärsin, että ostat myöhemmin mieheltäsi osan talosta niin mielestäni ei mitään järkeä, silloinm joudut maksamaan sen veron mikäli et ole ensiasunnonosataja.

Kauppakirjat 50/50 ja mies maksaa suurimman osan lainasta. Näinhän se yleensä menee niin meilläkin...

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yhdeksän seitsemän